Ik heb een fles Special Old Reserve Glenfiddich single malt gekregen van een liter. Deze fles was geërfd door de gever van zijn oma. Nu kan ik wel wat informatie vinden over de fles maar prijzen lopen heel erg uiteen. Ik vroeg me af of iemand bekend is met of dit een speciale whisky is of dat deze vrij gangbaar was.
Er zitten wat witte vezelachtige stukjes in de fles. Kan dit kwaad of is dat kalk oid
Hopelijk kunnen jullie wat verklaren.
Glenfiddich Special Old Reserve Single malt Scotch whisky
-
- Nieuwkomer
Glenfiddich Special Old Reserve Single malt Scotch whisky
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x
-
- Forum goeroe
Re: Glenfiddich Special Old Reserve Single malt Scotch whisky
Even voorstellen, dat vinden we leuk !
en wat betreft de fles, volgens mij geen bijzonder oude uitgave ( jaren 90 ) en daarmee ook bijzonder weinig waarde, ja er wordt hier en daar wellicht 100+ gevraagd, maar waard is dat het zeker niet. en het zal er niet snel voor gegeven worden. open trekken of doorgeven aan iemand die het lust als je zelf geen liefhebber van whisky bent. ik ga uit van dat laatste wanneer dit je eerste bericht is op dit forum ( ja aanname... i know )
en wat betreft de fles, volgens mij geen bijzonder oude uitgave ( jaren 90 ) en daarmee ook bijzonder weinig waarde, ja er wordt hier en daar wellicht 100+ gevraagd, maar waard is dat het zeker niet. en het zal er niet snel voor gegeven worden. open trekken of doorgeven aan iemand die het lust als je zelf geen liefhebber van whisky bent. ik ga uit van dat laatste wanneer dit je eerste bericht is op dit forum ( ja aanname... i know )
4 x
-
- Nieuwkomer
Oke, dankje voor de info.
Wat betreft het voorstellen, Ik ben Gideon en ben 26 jaar oud. Fijn dat je er wat van wist, Ik drink vaker whisky dus die blijft mooi in de kast staan tot ik zin heb in een glaasje
Wat betreft het voorstellen, Ik ben Gideon en ben 26 jaar oud. Fijn dat je er wat van wist, Ik drink vaker whisky dus die blijft mooi in de kast staan tot ik zin heb in een glaasje
0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Dit is volgens mij de voorloper geweest van de huidige 12 jaar oude (vanaf eind jaren '90). En voor deze botteling was er dacht ik een 8 jaar oude. Deze zou je eigenlijk tegenover een recente 12 jarige moeten proeven. Daar zou nog best eens een aardig verschil tussen kunnen zitten.
0 x
-
- Actief lid
ivm die witte stukjes, wat zou dat kunnen zijn?
En kan een whisky eigenlijk bederven?
En kan een whisky eigenlijk bederven?
0 x
-
- Forum goeroe
Vranke schreef:En kan een whisky eigenlijk bederven?
In principe niet. Bij hele oude flessen wil je nog wel het OBE krijgen (Old bottle effect). Dan komt er een wat bijzonder, metalig/kartonnig smaakje en geurtje aan de whisky. Maar dit is niet per definitie negatief of blijvend. Kan met oxidatie ook weer prima wegtrekken.
0 x

-
- Moderator
witte vezelachtige stukjes in de fles
Voor de geïnteresseerden, dat zouden kleine houtvezeltjes uit het whiskyvat kunnen zijn als er met het bottelen niet al te zwaar is gefilterd. Geen idee of Glenfiddich dat in die tijd deed.
Heb ik soms ook wel in wat oudere flessen zitten. Voor mij geen reden om ze weg te gooien.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
- Top bijdrager
Helaas voor jou weinig tot niet veel waard, ookal is de fles oud.
Kan overigens ook nog kurk zijn, als deze niet goed is bewaard kan de kurk een beetje oplossen. Laatste optie is eiwit, maar dat zou alleen zo zijn als deze lang koud heeft gelegen en niet koud gefilterd is, dan stollen de eiwitjes in de drank.
laten bezinken en niet opdrinken, anders gewoon ff op kauwen
Kan overigens ook nog kurk zijn, als deze niet goed is bewaard kan de kurk een beetje oplossen. Laatste optie is eiwit, maar dat zou alleen zo zijn als deze lang koud heeft gelegen en niet koud gefilterd is, dan stollen de eiwitjes in de drank.
laten bezinken en niet opdrinken, anders gewoon ff op kauwen

1 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Ik denk niet dat we nog van Gideon gaan horen.
Misschien wel als we er een taxatie van 500 euro aan hangen.
Groet Cor
Misschien wel als we er een taxatie van 500 euro aan hangen.
Groet Cor
4 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”