Dunphail Distillery

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2463
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Dunphail Distillery

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 03 Nov 2022, 11:04

Zag dat er over deze in aanbouw zijnde distilleerderij nog geen onderwerp was.

De distilleerderij wordt in/rond een bestaande boerderij nabij het plaatsje Forres gebouwd.
Met een traditioneel productieproces, eigen moutvloer, dunnage warehouse en bezoekerscentrum hopen ze een 'uniek en kwalitatief' nieuwe speler op de markt te worden. Uiteraard dienen er inkomsten geworven te worden, dit kan middels een lidmaatschap voor een 'foundersclub'.

Hiernaast zijn de eigenaren ook onafhankelijk bottelaar, onder het label "The Dava Way" zijn onlangs hun eerste bottelingen uitgekomen.
De naam verwijst naar een bekend wandelpad dat vlak langs de distilleerderij voert.
Drie van deze bottelingen vielen gistermiddag op mijn deurmat, verstuurd vanuit een Europese Hub dus zonder de vervelende extra kosten voor verzending, douane /invoerrechten.
Benrinnes 2009
Glen Elgin 2008
Highland Park 2005
7 x
Afbeelding

Perry Veenendaal
Senior
Senior
Berichten: 287
Lid geworden op: 12 Nov 2014, 20:50

Re: Dunphail Distillery

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 03 Nov 2022, 21:14

Beetje drie in de pan, Fatty….nieuwe distillery, founder’s club (link, link) en IB….
Bericht smaakt naar meer…bedankt!
1 x

Gebruikersavatar
Raymond CS
Senior
Senior
Berichten: 414
Lid geworden op: 09 Jan 2021, 17:24
Locatie: Spijkenisse

Re: Dunphail Distillery

Ongelezen berichtdoor Raymond CS » 04 Nov 2022, 13:35

Fat Bastard! schreef:Drie van deze bottelingen vielen gistermiddag op mijn deurmat, verstuurd vanuit een Europese Hub dus zonder de vervelende extra kosten voor verzending, douane /invoerrechten.


Hoe heb je dat nou weer voor elkaar gekregen??? :duimop
Zie overal weer de waarschuwing staan over tax en douane :|
0 x
Sta altijd open voor mooie aanbiedingen. Stuur gerust een pb.

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2463
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Dunphail Distillery

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 04 Nov 2022, 15:05

Raymond CS schreef:Hoe heb je dat nou weer voor elkaar gekregen??? :duimop
Zie overal weer de waarschuwing staan over tax en douane :|


Ik heb niks geregeld, Dunphail Distillery heeft een Hub in Polen. Eens per maand worden de bestellingen daar bezorgd en vandaar naar de Europese klanten gestuurd. Zonder die invoerrechten e.d. Hoe zij het verder regelen weet ik niet, maar vind het TOPservice.
3 x
Afbeelding

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 523
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: Dunphail Distillery

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 04 Nov 2022, 15:35

Zoiets vergelijkbaars doet Laphroaig ook.
De bestellingen worden vanuit Duitsland geleverd zonder extra tax en invoerrechten en met zeer acceptabele verzendkosten.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Dunphail Distillery

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Nov 2022, 17:20

Hmm, een botteling uit een standaard Diageo weet-ik-hoeveelste-refill is nou iets waarvan ik niet snap dat mensen het kopen, een 1 op de 100 hit daargelaten.
Maar het zal de mystiek van nieuw, organic, eigen mout, links gedraaide spirit en andere bijna standaard ‘new distillery’ bla-bla wel zijn die mensen triggert…. :Scratch

Als dit via een Poolse hub komt en er geen bijkomende kosten zijn dan kan dit alleen als de Pool het zakelijk netto ex koopt, ex UK duty en de Poolse accijns en BTW berekend. En dan is het accijns deel dubieus. Alle andere is in strijd met welke fiscale regel dan ook….
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2463
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Dunphail Distillery

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 05 Nov 2022, 10:03

Oogadal schreef:Hmm, een botteling uit een standaard Diageo weet-ik-hoeveelste-refill is nou iets waarvan ik niet snap dat mensen het kopen, een 1 op de 100 hit daargelaten.
:Scratch

Ah, dat verklaart dan natuurlijk dat alle Benrinnes en Glen Elgin bottelingen niet in trek zijn en door iedereen links worden gelaten. Nee men koopt alleen nog maar Springbank (omdat iedere batch net een beetje anders is), en Macallan en onbekende eerste bottelingen van nieuwe distillery's omdat die waarschijnlijk wél onderscheidend zijn?
Ik hou van het fruitige profiel van Benrinnes en Glen Elgin, en koop en proef er graag verschillende uitgaven van Edwin. Zeker als ze ook nog enigszins vriendelijk geprijsd zijn in deze tijd waar we alleen maar lopen te klagen dat ons favoriete drankje steeds duurder wordt.
Kwaliteits bottelaars als Adelphi brengen ook veel bottelingen uit van deze fijne distillery's maar steeds jonger, vaker extreem gesherried en veel duurder.
Hoe ervaar ik of de mensen achter de Dava Way een neusje hebben voor goede vaten? Alleen door ze te proeven toch? Is het een 13 in en dozijn botteling? Heerlijk, die drink ik graag!

Als dit via een Poolse hub komt en er geen bijkomende kosten zijn dan kan dit alleen als de Pool het zakelijk netto ex koopt, ex UK duty en de Poolse accijns en BTW berekend. En dan is het accijns deel dubieus. Alle andere is in strijd met welke fiscale regel dan ook…

I don't give a flying f*ck hoe ze het geregeld hebben, in deze tijd met belachelijke Brexit regels vind ik het goed geregeld!
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Dunphail Distillery

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Nov 2022, 11:35

Gevoelige snaar geraakt...? Ik zeg helemaal niet dat Benrinnes en Glen Elgin bottelingen niet in trek zijn, ik heb zelf veel vaten van Diageo liggen en het valt me gewoon op dat ze daar (net als bijna elke distillery) het liefste een vat pakken wat niet lekt, of tenminste niet teveel. Dat is voor de meeste distillery's het criterium van een goed vat; dat ie niet lekt. En dat is prima voor de eerste 5 - 7 jaar want dat weet ik hoeveelste refill krijgt de newmake randjes wel van de whisky af, maar dan heb je het ook wel gehad. Als je er dan als bottelaar niks mee doet qua re-rack (in wat dan ook) dan zal je 15 yo hetzelfde smaken en met dezelfde diepgang als een 7 yo.

Wat betreft een neusje hebben voor goede vaten; dat is een fabel als het aankomt op aankopen van vaten. Voor 2016 kon je nog een vat kopen onder voorbehoud van akkoord op een sample, tegenwoordig werkt dat anders, je koopt een naam op een vat + de leeftijd en de rest zoek je maar uit; in het geval van Diageo komt er een bottelaars only deal waarbij je kunt intekenen op 3 tm 12 yo uit hun hele of halve portfolio met prijzen per jaar per OLA. Je tekent in op refill hogsheads (geen idee hoeveeste fill, weten ze zelf ook niet) en dan is het afwachten wat je krijgt en zelfs hoeveel er nog inzit. Soms krijg je een jaartal wat je wilde niet, of je krijgt een refill butt ipv een hogshead. Of je krijgt een vat waar nog de helft inzit als waar je voor hebt betaald, dan krijg je een mail van het ontvangende warehouse (Whiskybroker) dat het vat lekkend is binnengekomen en er nog de helft inzit. Reclameren? Nope, je koopt OLA (liters alcohol bij vullen) en als er na 12 jaar duidelijk minder inzit, al is het een lekkend vat wat ze zelf donders goed wisten.
Het 'neusje voor vaten' komt daarna als je een sample trekt en op basis daarvan beslist of je re-racked en zo ja (95% van de gevallen) waarin. En dat is het moment waarop het 'neusje voor vaten' om de hoek komt kijken. ;)
Er is dus geen romantiek van door een warehouse lopen en kunnen snuffelen aan vaten die je dan vervolgens uit mag kiezen.

En prijzen, ja, dat loopt op. En het eind is nog lang niet in zicht, de volgende bak ellende komt er alweer aan want de beschikbaarheid van flessen is tegen einde van het jaar wel op nul; er is geen flessen fabriek die nog voorraad aanlegt met de huidige energieprijzen. Dus we krijgen een situatie dat een lege fles het dubbele kost en ook nog niet vlot beschikbaar is. Kurken en seals; idem. Productie van distillery's ligt hier en daar ook stil vanwege de energie en grondstof kosten, new make heeft al een hogere kostprijs als de waarde van 8 yo wat ze hebben liggen. Er is dus bijna niemand die vaten wil verkopen en als er wat is hangen er prijzen aan waar geen enkele bottelaar nog soep van kan koken. En dat zie je dan terug bij bottelaars die zelf amper wat hebben liggen en de tactiek nu kopen en over 4 weken in de fles hanteren.

Wat betreft Brexit regels; die zitten nu eenmaal niet meer in de EU en zijn gewoon een 3e land, zelfde regels als bijvoorbeeld de USA. Het maakt mij ook niet uit hoe ze het doen, hun eigen verantwoording. Alleen ontduiken van accijns met flessen die je via Polen door de EU stuurt ga je wel heel glad ijs op en dat gaat niet heel lang goed. Ik lever DeinWhisky ook de WDS bottelingen en die gaan zonder NL accijns naar DE en DeinWhisky tikt netjes de Duitse accijns af. Zoals het hoort dus, het is rompslomp, maar dan klopt het wel.
De enige manier om een fles correct uit de UK te krijgen is dat de webshop deze ex UK VAT verzend en je in NL de BTW + NL accijns af moet rekenen. Een fles die in UK £ 159.95 incl VAT kost heb je als het goed is voor rond de € 190 (incl NL BTW en accijns) maar ex verzendkosten, dat was voor de Brexit € 184.(toen je wel de UK VAT aftikte) Ja, je betaalt naast de UK accijns ook de NL accijns, maar da's vaak met een euro of 6- 7 wel klaar. Invoerrechten betaal je niet op whisky.
Meeste shops hanteren £ 25 aan verzendkosten, dat doet nog de meeste pijn tov pre Brexit, tenzij je 6 flessen in 1 x besteld. Grootste probleem is dat veel UK shops het in de basis verkeerd doen, die laten je de UK VAT betalen en dan kost dezelfde fles uit het rekenvoorbeeld je ineens € 230 ex verzendkosten. Ja, dan wordt het wel erg vervelend.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2463
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Dunphail Distillery

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 05 Nov 2022, 12:22

Oogadal schreef:Gevoelige snaar geraakt...? .


Kwestie van interpretatie. Vond jouw reactie juist zurig overkomen :Scratch

Dat het niet zo romantisch is als velen deken weet ik ook wel, maar denk dat zij voldoende vaten hebben liggen om uit te kiezen en dus iets laten bottelen (zeker de eerste batch, je kan maar één keer een goede eerste indruk te maken) wat voldoet aan de verwachtingen qua smaakprofiel en prijs/kwaliteit ratio.
Wat dat aangaat is de HP overigens wel een beetje een vreemde eend in de bijt. Met name in smaak en afdronk flink rokeriger dan het subtiele rooie wat ik normaliter bij een HP op deze leeftijd verwacht.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Dunphail Distillery

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Nov 2022, 15:03

Wat betreft de zoveelste nieuwe distillery met een copy - paste verhaal over organic en eigen barley snap ik dat m’n reactie wat zurig over kan komen. Waarschijnlijk omdat ik een hekel heb aan alle geromantiseerde blabla die alleen maar als doel heeft de hoofdprijs te kunnen vragen. Flikker het in een blauwe fles, verhaal van rechts gedorste mout er omheen, koop wat whisky bloggers om en kecheng. Ik ben er wat allergisch voor. Dat mensen als ‘founder’ naar zoiets zonder met de ogen te knipperen 5K overmaken verbaast me als je ziet dat je er eigenlijk niet heel veel
voor terugkrijgt behalve een button en een onthaal op de rode loper plus een gratis dram (ja, ik chargeer) Als je mij 5K overmaakt rol ik de loper ook voor je uit… :lol: Krijg je ook nog de keuze uit 20 flessen uit de volgende 50 releases wat mij betreft.

Wat deze releases aangaat; ja, een 1e indruk maak je maar 1 x, wat dat betreft is het tricky om juist deze 1 op 1 te bottelen. Ik weet wat een goed vat met Benrinnes en Glen Elgin kan doen, wat dat betreft zijn de scores op WB voor de Benrinnes nou niet echt hosee hosanna…(al vaar ik daar niet blind op)
Laat ik zeggen dat het enige Diageo vat waar ik vanaf ben gebleven een Glenlossie is, de rest heb ik allemaal op goed hout gezet. (Van 1st fill tot 2nd fill zowel hogsheads, quarters als octaves)
Een Orkney met meer rook als de standaard HP is dan wel weer iets wat m’n interesse wekt. :bigsmile
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten