Glengoyne basisrange

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor FGG » 25 Mar 2019, 21:33

Vanavond gaan we maar eens verder, de Glengoyne 15yo:

Neus: ook hier weer zoet fruit: appel, peer, ananas. Daarnaast kun je wat vanille waarnemen. Ergens zit de wat muffe geur van gekookte groente.
Smaak: minder waterig dan zijn voorgangers in dit topic. Het fruitige uit de neus komt mooi naar voren. Een randje van peper.
Finish: Ondanks het pepertje in de smaak is de finish niet onaangenaam. Medium lang, zoet-fruitig.

86 - 84 - 83 = 84,3 = 84

Als deze opwaartse gang zo doorgaat dan hebben we nog wat moois in het verschiet.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor FGG » 26 Mar 2019, 20:43

En de volgende, de Glengoyne PX:

Neus:weer de appeltjes en de peertjes die we ook in de andere uit deze reeks zagen, maar nu vergezeld van wat karamel, rozijnen, tropisch fruit. En er zit iets aards achter, notig. Hij heeft een zwavelig randje.
Smaak: Iets aan de vlakke kant. Hij past wel bij de neus, maar is veel minder complex.
Finish: Kort en vlak.

Beetje jammer, de neus is best aardig maar de smaak en finish doen de neus geen recht aan.

87 - 82 - 80 = 83
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1623
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Mar 2019, 20:25

Net even de 10 yo naast de 12 yo geproefd. De 10 yo was eerder deze week ook al de revue gepasseerd. De 12 yo vind ik op zich wel een aanrader, een prima no nonsense whisky: licht, bloemig, fruitig geen rare dingen. Typische een whisky die ergens onderin de 80 scoort, er is niks negatiefs over te melden, maar eigenlijk ook niets uitgesproken positiefs. 81 pts

De 10 yo heeft toch wel duidelijke zwakheden: ruikt nog wel redelijk fruitig, maar tegelijkertijd ook erg muf, smaakt niet echt beter (hooguit wateriger) en in de afdronk is het voor mij vreemd genoeg net een pilsner (granig, bitter en zo verdwenen). 77 pts
0 x

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 31 Mar 2019, 14:48

Met de rest eens dat de 10-yo een ondermaatse whisky is. Gisteravond de eerste echt okeeje dram geproefd.

Glengoyne 21 year old
Neus: begint wat gesloten, met groene appel en lijm, maar na een tijdje wordt ie een stuk zoeter, met sherry en rood fruit
Mond: zoet! karamel, sherry, lekker warm, een klein pepertje, met wat subtiele houttonen ertussendoor die niet overheersen
Nasmaak: zacht, soepel, soep, ook hier maar een klein beetje eik.

Prima dram! Zou dit ook geen hoogvlieger noemen, en voor 21 jaar rijping zou je misschien meer verwachten, maar all in all zou dit een prima daily dram zijn.
1 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Apr 2019, 22:18

Daar zijn we weer, verder met de Glengoyne-range. In het glas zit de Glengoyne 18yo:

Neus: Fruitig, net als de eerder uit deze serie, maar veel zwaarder, complexer. Waar eerst de appels de boventoon voerden is dat nu de peer. Wat houttonen, wat boenwas. Mooi neusje!
Smaak: Zoet. Honing. Gebrand suiker. Karamel. Het fruit komt achter op de tong terug: appel vooral, maar ook peer. Z'n lage ABV haalt iets van z'n karalter weg.
Finish: Kort tot medium. Bitter-zoet met een klein scherp randje van peper.

88 - 86 - 83 = 85,7 = 86

Op het nippertje een mooie 86 punten. Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de 21yo en nog meer naar de CS.
2 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Apr 2019, 22:37

En door met de 21yo:

Neus: Naar verwachting weer een trapje hoger dan de 18yo. GEbrand suiker. Karamel. Fruit, appel en peer weer. Hout, noten, boenwas. Kruidig. Mooie neus!
Smaak: Zacht en bitter. Mooie aardse tonen op de tong. Fruitig met een pepertje. Minder vlak dan de 18yo.
Finish: Medium. Het kruidige blijft lekker op de tong plakken. Het pepertje geeft het scherpre randje.

89 - 86 - 86 = 87

Wat bij betreft de topper uit de range, v.w.b. de lage ABV-ers. Op naar de CS.
4 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Jimbeau
Senior
Senior
Berichten: 308
Lid geworden op: 25 Sep 2019, 00:03
Locatie: Helmond

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 04 Jul 2023, 22:59

Kon niet echt een Glengoyne topic vinden dus heb ik deze maar “gepakt”.. morgen gaat de online distillery shop open zodat we post-brexit ook weer het eea kunnen bestellen op het vasteland. Ze gooien om te beginnen een distillery exclusive op PX en de 2 laatste teapot dram batches in de verkoop:

Dear Family Member,

We are delighted to share that shipping to select EU countries, including Austria, Belgium, France, Germany, Netherlands, and Sweden will be available from Wednesday 5th July 2023.

We want to thank you for your patience and understanding as we worked on a new solution for international shipping. We are in no doubt this has been frustrating for you, as much as it has been for us.

As a gesture of our appreciation, limited stock of the Distillery Pedro Ximénez Single Cask and The Teapot Dram Batch No. 008 have been reserved for our international members and will be available to purchase as of next Wednesday, along with the recently launched Teapot Dram Batch No. 009.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 614
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Casketje » 05 Jul 2023, 08:37

Op zich leuk nieuws maar ook bij Glengoyne is inflatie geen onbekend begrip: £170 (GBP he) voor hun 13-jarige distillery exclusive en £140 voor de laatste Teapot Dram (een NAS).
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Jul 2023, 08:42

Casketje schreef:Op zich leuk nieuws maar ook bij Glengoyne is inflatie geen onbekend begrip: £170 (GBP he) voor hun 13-jarige distillery exclusive en £140 voor de laatste Teapot Dram (een NAS).

Koekoek! Nou ik vind Glengoyne geweldig spul maken maar sowieso vind ik sinds de rebranding dat ze een behoorlijke jas hebben uitgedaan. Hun oude 21yo is fantastisch terwijl de rebranded 21 een heel andere vatsamenstelling heeft en beduidend minder goed is.
Die teapot drams zijn overigens doorgaans hele jonge whiskies met een hele heftige rijping. Je moet er van houden maar het is iig niet mijn ding.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Jimbeau
Senior
Senior
Berichten: 308
Lid geworden op: 25 Sep 2019, 00:03
Locatie: Helmond

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 05 Jul 2023, 09:29

Inflatie of niet.. het lijkt over de hele breedte van het boodschappenspectrum gewoon allemaal minstens 50% duurder te zijn geworden. In mijn optiek moeten we dat gewoon als 'nieuwe waarheid' zien (waarbij je nog altijd zelf mag bepalen of je het dat waard vindt natuurlijk - please no flame.. :cool: ).

In die context is het denk ik wel goed nieuws dat we deze expressies dan nu wel voor de RRP kunnen bestellen zonder extra heffingen etc. in plaats van via de reseller route (veiling, WB) waar deze expressies nog voor vaak >100,- meer van eigenaar verwisselen :?

Deze international shop ziet er overigens op wat logo's na exact hetzelfde uit als de Tamdhu versie.. Het lijkt er daarmee op of dit iets is wat specifiek door Ian Macleod wordt aangeboden. Of kennen jullie wellicht meer van dit soort initiatieven door andere distilleries?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Jul 2023, 10:55

Lijkt me een kwestie van uniformiteit creëren zoals ook Diageo dat doet. Ian MacLeod wil ook herkenbaar zijn. Overigens leuk dat we voor de Rrp kunnen bestellen maar dan komt nog steeds de Douane langs om hun handje op te houden. Dus je kan rustig nog 30-40% bij die Rrp optellen vrees is…
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Jimbeau
Senior
Senior
Berichten: 308
Lid geworden op: 25 Sep 2019, 00:03
Locatie: Helmond

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 05 Jul 2023, 12:01

Cask1988 schreef:Lijkt me een kwestie van uniformiteit creëren zoals ook Diageo dat doet. Ian MacLeod wil ook herkenbaar zijn. Overigens leuk dat we voor de Rrp kunnen bestellen maar dan komt nog steeds de Douane langs om hun handje op te houden. Dus je kan rustig nog 30-40% bij die Rrp optellen vrees is…


neen - no extra fee. Ze verzenden deze vanuit de EU (Duitsland geloof ik). Heb eerder bij hun Tamdhu shop gekocht en dat is ook gewoon voor de getoonde prijs gekomen..
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Jul 2023, 12:02

Ah oke. Dat is dan wel weer positief :goedgedaan Maargoed. £170 voor een 13yo? Das nog steeds pakweg €210 met wisselkoers kosten e.d. Komen nog vzk kosten bij gok ik? Loopt je flesjes alsnog gauw richting de €220-230. Vind ik nog steeds buiten proportioneel :)
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 523
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 05 Jul 2023, 12:09

Cask1988 schreef:Lijkt me een kwestie van uniformiteit creëren zoals ook Diageo dat doet. Ian MacLeod wil ook herkenbaar zijn. Overigens leuk dat we voor de Rrp kunnen bestellen maar dan komt nog steeds de Douane langs om hun handje op te houden. Dus je kan rustig nog 30-40% bij die Rrp optellen vrees is…


Niet om het topic te vervuilen, maar dan is de manier waarop je bij de Laphroaig distillery de whisky bestelt toch wel bijzonder:
Verzending vanuit een warehouse in Duitsland.
Verzendkosten €8,50 (3 flessen).
Geen invoerrechten en of andere tax.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 614
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Casketje » 05 Jul 2023, 14:18

:P :P

Kijk ik daarnet op de whiskybase markt:

Afbeelding

You can't make this sh*t up. :lol: :lol: :lol:

Petje af voor Glengoyne hoor, wat een snelle verzending!
3 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten