Glengoyne basisrange

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 18 Feb 2019, 09:51

Een topic om te discussiëren over de core range van IB Glengoyne. N.a.v. Freezeroz' range share topic.

Heb inmiddels een zestal Glengoynes geproefd, en ik moet eerlijk zeggen, ze vallen me niet mee. Heb de 18 en 21 nog niet gesampled, maar daaronder alles wel. En met uitzondering van de 15 - die ik een prima, toegankelijke, soepele maar niet al te bijzondere dram vond - vond ik de rest maar matig. Waterig, niet al te uitgesproken, niet geweldig. Heb thuis wat uitgebreidere smaaknotities liggen, maar leek me leuk om de discussie alvast te openen.

Meningen welkom!
1 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor FGG » 18 Feb 2019, 09:56

Mooi dat je hier een topic voor opent.

Bij mij zitten ze allemaal nog dicht. Ik zal er binnenkort eens aan beginnen.

Ik heb zelf de CS staan en dat is toch wel een fijne dram. Ook de Teapot Dram is een hele fijne. Maar ok, we gaan er deze week maar eens voor zitten.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor JvR » 18 Feb 2019, 10:14

Het maakt mij niet uit verder hoor als voor elke distillery een apart topic wordt aangemaakt, maar ik had wel al een algemeen topic aangemaakt:

HammerHead @ Range Share(s) notities, scores en ervaringen
0 x

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 18 Feb 2019, 12:12

JvR schreef:Het maakt mij niet uit verder hoor als voor elke distillery een apart topic wordt aangemaakt, maar ik had wel al een algemeen topic aangemaakt:

HammerHead @ Range Share(s) notities, scores en ervaringen


Ah, totaal gemist. Tof. Lijkt mij wel alleen wel handig om een apart topic per distilleerderij te hebben, aangezien ik het zelf al snel een beetje onoverzichtelijk vind om straks acht verschillende drams van evenzoveel verschillende distilleries te bespreken. Iets met bomen en bos enzo. ;) Daarom had ik een apart topic geopend ipv in het Glengoyne & expressies topic te posten. Deze is aantrekkelijker voor de beginnende whisky-connaisseurs (de n00bs, zeg maar).
Laatst gewijzigd door SecondHandPants op 18 Feb 2019, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2020
Lid geworden op: 05 Apr 2018, 14:51
Locatie: (N-H)

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 18 Feb 2019, 16:48

Ik heb zelf alleen de 15Y Distillers Gold nog maar gehad en die viel me erg tegen.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 18 Feb 2019, 20:15

Aantekeningen erbij gepakt.

Die 15yo Distiller's Gold viel mij ook erg tegen. Dun, waterig, beetje zurig. Matig galore.

Vond de 10yo ook niet zoveel aan. De 12 was ok: bloemig, honing, vanille, wel soepel.
De cask strength #7 had ook weinig karakter vond ik. Wel ok, maar niet heel erg expressief qua neus. Smaak was al iets beter, soepel, olie-ig en zacht, met vanille en honing, al proefde ie wel jong. Weinig nasmaak.

PX-cask: lekkere sherry maar inoffensive. Niet echt memorabel.

15yo - "soepel maar niet spannend".
0 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Daan » 18 Feb 2019, 20:46

Eerste wat mij te binnen schoot "huh, was hier nog geen topic van dan?" maar blijkbaar niet :)

Ik ben volgens mij zelf ooit begonnen met een cask strength van Glengoyne, batch 003 uit m'n hoofd.
Dat vond ik wel een aangename verrassing. Die whisky deed echt wat met me, ondanks de zoete neus greep ie m'n tong vast en liet niet meer los.
Over lange afdronk gesproken.. overigens was die verder niet enorm complex.

10 en 12 heb ik later nog eens geprobeerd (bij het whisky tasting festival in Utrecht) maar om heel eerlijk te zijn meer om een beetje op gang te komen, je palet laten wennen aan de whisky voor je begint aan het betere spul zeg maar. Want het waren vrij lichte, frisse, lieve whisky's. Niet bijster veel karakter (ook niet slecht verder ofzo, maar niet memorabel).

De 21 heb ik net op. Die was op zich prima. Wel lichter dan bijvoorbeeld de Glendronach 21.
De 25 heb ik hele goede dingen over gehoord maar staat nog dicht. Zodra die open gaat zal ik mijn gedachten daarover zeker delen.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar een combinatie van oud en cask strength.. Want ik denk dat dat heel fijn zou kunnen zijn eigenlijk :)
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor FGG » 22 Feb 2019, 16:34

Zo, vrimibo. We trekken maar eerst de jongste 2 van het stel open:

Glengoyne 10yo
Neus: Een iets muffige neus met op de achtergrond wat zoete fruittonen: tropisch fruit, ananas, perzik. Daarnaast komt iets de geur van Nederlandse whisky's naar voren, zo'n rare zure lucht is dat.
Smaak: Vlak en waterig. Wel mooie zoete fruittonen die ook in de neus zaten maar verder gebeurt er niet zoveel.
Finish: Kort en licht-zoet. Vlak.

81 - 83 - 80 = 81,3 = 81

Meer kan ik er niet van maken...
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor FGG » 22 Feb 2019, 17:26

En dan de 12yo

Neus: Een zweempje boter. Zoet fruit. Ananas, appel.
Smaak: Iets vlak met een scherp randje. Bitter-zoet en fruitig. Een pepertje. Het scherpe randje geeft 'm iets meer karakter dan de 10yo.
FInish: Kort tot medium. Bitter-zoet en kruidig.

86 - 84 - 84 = 84,3 = 84

Nog steeds geen hoogvlieger maar beter dan de 10yo.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Demas
Senior
Senior
Berichten: 317
Lid geworden op: 07 Okt 2018, 00:00

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Demas » 26 Feb 2019, 14:38

FGG schreef:Zo, vrimibo. We trekken maar eerst de jongste 2 van het stel open:

Glengoyne 10yo
Neus: Een iets muffige neus met op de achtergrond wat zoete fruittonen: tropisch fruit, ananas, perzik. Daarnaast komt iets de geur van Nederlandse whisky's naar voren, zo'n rare zure lucht is dat.
Smaak: Vlak en waterig. Wel mooie zoete fruittonen die ook in de neus zaten maar verder gebeurt er niet zoveel.
Finish: Kort en licht-zoet. Vlak.

81 - 83 - 80 = 81,3 = 81

Meer kan ik er niet van maken...


Vind em ook niet schitterend. Krijg ook nog wat dat zurige van appel op de neus en in de mond ook wat graan in de vorm van havermout.
Vond em in begin niet slecht maar naarmate hij leger wordt vind ik er minder en minder aan.. bij de laphroaig Brodir batch 3 had ik het omgekeerde. Vond ik een basis laphroaig met een zurige smaakje tot een smaakvolle dram met veel body.. :)
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor FGG » 13 Mar 2019, 20:30

Ik heb de 15yo Distiller's Edition ingeschonken.

Neus : Deze belooft niet veel goeds. Zwakke vlakke neus, ruikt als een instap blend. Er komt een appeltje doorheen, wat bloemig.
Smaak: Scherp, ondanks een lage ABV. Weer de appel, maar veel meer is er ook niet. Er ontwikkelt zich een soort van parfum-smaak, bloemig 2.0 zeg maar.
Finish: Scherp en kort.

Deze gaat 'm niet worden voor mij. Te vlak, te scherp, geen karakter.

82 - 80 - 79 = 80,3 = 80
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Daan » 23 Mar 2019, 20:43

Tijd voor mijn bijdrage aan dit topic:

Glengoyne 25yo

Neus : Geweldig rijk en gebalanceerd. Wanneer ik een whisky flink kan inhaleren zonder dat mijn neus dichtslaat ondanks een alcoholpercentage boven de 46%, betekent dat vaak al goede balans. Ik ruik rozijnen, dadels, sinaasappelschil (in elk geval zoete citrus want soms meen ik bijna mandarijn te ruiken) drop / laurier, maar ook specerijen: kaneel, heel licht anijs en kruidnagel.

Smaak : Ook hier komt de geweldige balans naar voren, hoewel hij iets droger is dan ik had gehoopt en de neus iets zoeter is dan de smaak. Desondanks komen de dadels en sherry(rozijntjes!) goed naar voren. Er zit nu ook een licht pepertje in die ik op de neus niet echt rook en de zoete citrus lijkt duidelijk iets bitterder (meer richting grapefruit)

Finish : Wat droog en licht bitter, alsof je net flink wat drop hebt weggewerkt. Het kruidige blijft het meest hangen van de smaken, samen met het ietwat bittere van de grapefruit. Ik vind hier wel echt verschil in zitten met de neus, die beduidend zoeter is. Overigens stoort het me niet.

Al met al een goede whisky, vooral de neus. Ik blijf eraan ruiken, kan ik me enorm mee vermaken.
De smaak is ook goed en de ook aan de finish merk je dat dit een whisky is waar zorg aan besteed is.

Voor mij: 91 - 89 - 88 = 89,3

:Slainte
4 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 754
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 24 Mar 2019, 22:05

Vandaag begonnen met de 10 en 12.

De 10 valt tegen. Gewoontjes en vlak van smaak. Waterig. 80 punten.

De 12 echt een stapje vooruit. Vooral wat pittiger, pepertje erg lekker. 83 punten.

Ps dronk de eerste tijdens eerste helft nl- dui. En de tweede tijdens de tweede helft. Weet niet of dit nog invloed heeft gehad...
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3972
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Mar 2019, 22:47

dannyp44 schreef:Ps dronk de eerste tijdens eerste helft nl- dui. En de tweede tijdens de tweede helft. Weet niet of dit nog invloed heeft gehad...
Misschien op de nasmaak?
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 754
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: Glengoyne basisrange

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 24 Mar 2019, 23:07

Je de nasmaak is ook duidelijk aanwezig. Erg zuur...vooral de laatste 5 minuten.
2 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten