Ben Nevis expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Ben Nevis expressies

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Dec 2020, 21:39

Wouterk schreef:Kan je je de 6 jaar oude Glenfarclas van Adelphi voor WIN nog herinneren? Waanzinnige whisky was dat en dat voor een GF van 6 jaartjes jong. Ik proef de BN binnenkort maar zal mij niet verbazen als dit óók erg goed blijkt te zijn. De GF was toentertijd ook niet echt goedkoop, 65-75 euro als ik t me goed herinner.

Ik denk dat je Glenrothes bedoelt?
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 11 Dec 2020, 21:42

thijs100 schreef:
Wouterk schreef:Kan je je de 6 jaar oude Glenfarclas van Adelphi voor WIN nog herinneren? Waanzinnige whisky was dat en dat voor een GF van 6 jaartjes jong. Ik proef de BN binnenkort maar zal mij niet verbazen als dit óók erg goed blijkt te zijn. De GF was toentertijd ook niet echt goedkoop, 65-75 euro als ik t me goed herinner.

Ik denk dat je Glenrothes bedoelt?

Haha Thijs, ja Glenrothes :roll: Pas t aan. Dankje
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 12 Dec 2020, 12:27

Harrie schreef:Noem me een snob, maar ik drink eigenlijk ook geen whisky onder de tien jaar. Er is zo ontzettend veel whisky, honderden releases per jaar. Het is niet bij te houden en niet allemaal te proeven. Dan kies ik voor whiskies waarvan de kans groter is dat het goede whiskies zijn.
Zijn er goede jongen whiskies? Ja
Zijn er slechte oude whiskies? Ja
Maar ik denk wel dat we mogen stellen dat gemiddeld gezien whiskies van 15 jaar beter zijn dan die van 5 jaar.

Wat mij betreft gaat het er ook om naar wat voor ervaring je precies op zoek bent. Als je bijvoorbeeld een enorme punch van een peated whisky wilt ervaren zou ik juíst voor jonger dan 10 jaar gaan. Over het algemeen is oudere whisky inderdaad 'beter' (lees complexer) dan jonge whisky maar jonge whisky kan zeker erg interessant zijn (mits fatsoenlijk geprijsd natuurlijk).
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Dec 2020, 12:56

Over het algemeen ben ik het hier mee eens. Whisky heeft gewoon tijd nodig om te rijpen. Al dat overhaaste gedoe van tegenwoordig met overactieve vaten of finishes om smaak te manipuleren, ik wordt er simpel van. Ik betrap mezelf regelmatig op het feit dat ik een zooitje jongere whisky’s achter elkaar heb gedronken en over de meesten best tevreden was en ook lekker vond. Maar als ik daarna weer een 20-25+ inschenk denk ik toch vaak weer ‘ja, dit is toch echt hoe het hoort’.
Er zijn echter ook wel genoeg uitzonderingen. Jonge Ardmore op sherry casks bv. Die spirit werkt voor mijn smaak zo goed dat na 7 jaar op een actief vat er echt een topdram kan staan.
Feit is wel dat het steeds beroerder wordt. Een jaar of 2 geleden zouden we er met zn allen grote schande van spreken als er een schaamteloze €80 voor een 5yo gevraagd zou worden. Tegenwoordig is het aan de orde van de dag en kijkt haast niemand er gek meer van op. Maar als dit de toekomst is en ik onderhand €100 moet gaan neertellen voor jonge meuk van <10 jaar, dan is het tijd om over te stappen op een ander distillaat. Dan ga ik armagnac inslaan uit de jaren ‘60 voor nog geen €100 euro.
3 x
Afbeelding

Het Whisky Forum Thuisfestival
HWF Thuisfestival SubForum

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 12 Dec 2020, 13:10

Cask1988 schreef:Over het algemeen ben ik het hier mee eens. Whisky heeft gewoon tijd nodig om te rijpen. Al dat overhaaste gedoe van tegenwoordig met overactieve vaten of finishes om smaak te manipuleren, ik wordt er simpel van. Ik betrap mezelf regelmatig op het feit dat ik een zooitje jongere whisky’s achter elkaar heb gedronken en over de meesten best tevreden was en ook lekker vond. Maar als ik daarna weer een 20-25+ inschenk denk ik toch vaak weer ‘ja, dit is toch echt hoe het hoort’.
Er zijn echter ook wel genoeg uitzonderingen. Jonge Ardmore op sherry casks bv. Die spirit werkt voor mijn smaak zo goed dat na 7 jaar op een actief vat er echt een topdram kan staan.
Feit is wel dat het steeds beroerder wordt. Een jaar of 2 geleden zouden we er met zn allen grote schande van spreken als er een schaamteloze €80 voor een 5yo gevraagd zou worden. Tegenwoordig is het aan de orde van de dag en kijkt haast niemand er gek meer van op. Maar als dit de toekomst is en ik onderhand €100 moet gaan neertellen voor jonge meuk van <10 jaar, dan is het tijd om over te stappen op een ander distillaat. Dan ga ik armagnac inslaan uit de jaren ‘60 voor nog geen €100 euro.

En na het drinken van een zooitje 60s armagnac waar je best tevreden over bent en ook nog lekker vond om vervolgens een 20-25+ whisky in te schenken denk je waarschijnlijk, 'ja, dit is zoals t hoort'. ;)
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Dec 2020, 13:16

Wouterk schreef:En na het drinken van een zooitje 60s armagnac waar je best tevreden over bent en ook nog lekker vond om vervolgens een 20-25+ whisky in te schenken denk je waarschijnlijk, 'ja, dit is zoals t hoort'. ;)

F*ck je hebt me door :P
1 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 12 Dec 2020, 13:19

Persoonlijk blijf ik erbij dat kwaliteit niet 1op1 te herleiden is naar de leeftijd. Mits goede vaten gebruikt zijn, niet is gerommeld onderweg dmv gekke finish kan n 5 of 6 jaar oude whisky je letterlijk van je stoel blazen. Heb t vaak meegemaakt. 6 jaar oude Glenrothes, 7 en 8 jaar oude Caol Ila, 4 en 5 jaar oude Chichibu, 8 jaar oude kilkerran.... als de spirit écht goed is en op goed hout gelegen heeft, wordt leeftijd minder relevant. Denk ook dat t iets is wat tussen de oren vd purist zit. Principes zijn goed maar durf ze soms los te laten.

Neemt niet weg dat de mooiste whiskies die ik gedronken heb veelal minimaal 20-25 jaar zijn, maar vaak zijn dat ook wel flessen vanaf 150-250 euro. Maar er zijn veeeel uitzonderingen!
0 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 13 Dec 2020, 23:13

Nikola schreef:Er is Adelphi Ben Nevis 5 Years Old Bottled For Whisky Import Nederland.
Is het de moeite waard?
Voor die prijs 80-85. :jazzybass

Heb hem inmiddels open en gehad, niet slecht maar ook niet heel bijzonder. De secret speyside voor win is mooier, dubbel zo oud en een klein beetje duurder.
1 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 16 Dec 2020, 22:20

zojuist de nieuwe AD nevis 5yo in het glas gehad... https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... nevis-2015
80-90 euro voor 83 pnt meuk als je het mij vraagt
dit heeft 0,0 meer met nevis-profiel te maken, blij dat ik geen moment getwijfeld heb hem niet aan te schaffen
dat had ook 35-40 mogen kosten zoals de flesjes van carn mor afgelopen jaar
6 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 16 Dec 2020, 22:39

henri schreef:zojuist de nieuwe AD nevis 5yo in het glas gehad... https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... nevis-2015
80-90 euro voor 83 pnt meuk als je het mij vraagt
dit heeft 0,0 meer met nevis-profiel te maken, blij dat ik geen moment getwijfeld heb hem niet aan te schaffen
dat had ook 35-40 mogen kosten zoals de flesjes van carn mor afgelopen jaar

Ik was dr al bang voor. Blij dat ik m ook heb laten lopen :shock:
0 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 19 Dec 2020, 14:40

Ik had het gisteren in mijn glas de 5 jarige Ben Nevis van AD
Het heeft tijd nodig om open te gaan. Dat verwacht je niet van een zo jong whisky.
Karakter vol whisky, elegant. Ik heb het van genoten.
Ik heb geen ervaring met Ben Nevis distillery maar als dat wat ze produceren dan ben ik fan. :respect
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Dec 2020, 20:40

Noem me een pessimist, traditioneel of wat dan ook maar ik geloof gewoon niet in deze zooi. Zwarter dan cola of zelfs een espresso en na 5 jaar in de fles gedonderd om zo snel mogelijk geld te genereren. Ondertussen heeft dit geen reet meer met whisky te maken maar des te meer met de inhoud die erin zat vóór er new make in gemieterd werd. Je kan bijna net zo goed new make kopen en dr een theezakje in hangen. Whisky heeft gewoon tijd nodig. Tijd, rust en goede omstandigheden. Geen getrut met hyperactieve vaten. Als de dit de nieuwe trend is kan je net zo goed gin gaan drinken. :HitHead Pleurt er lekker wat zoethout bij in, anijs, en stukjes appel en je hebt een instant speysider. Nog ff en we krijgen zometeen net als bij wijn, whisky in poedervorm. Doe het in een glas, pleur er water bij en sláinte! :P

En nee ik hem m zelf niet geproefd...gelukkig niet, want de scores van een aantal zeer gewaardeerde mensen waarmee ik erg vaak overeen kom, zeggen mij genoeg.
2 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 19 Dec 2020, 20:50

Cask1988 schreef:Noem me een pessimist, traditioneel of wat dan ook maar ik geloof gewoon niet in deze zooi. Zwarter dan cola of zelfs een espresso en na 5 jaar in de fles gedonderd om zo snel mogelijk geld te genereren. Ondertussen heeft dit geen reet meer met whisky te maken maar des te meer met de inhoud die erin zat vóór er new make in gemieterd werd. Je kan bijna net zo goed new make kopen en dr een theezakje in hangen. Whisky heeft gewoon tijd nodig. Tijd, rust en goede omstandigheden. Geen getrut met hyperactieve vaten. Als de dit de nieuwe trend is kan je net zo goed gin gaan drinken. :HitHead Pleurt er lekker wat zoethout bij in, anijs, en stukjes appel en je hebt een instant speysider. Nog ff en we krijgen zometeen net als bij wijn, whisky in poedervorm. Doe het in een glas, pleur er water bij en sláinte! :P
En nee ik hem m zelf niet geproefd...gelukkig niet, want de scores van een aantal zeer gewaardeerde mensen waarmee ik erg vaak overeen kom, zeggen mij genoeg.

Arthur, ontspan :hoedaf Het is maar whisky. En daarnaast, best goed te doen, sterker nog: een toffe funky dram. Ik heb redelijk wat ervaring inmiddels en heb veel mindere kwaliteit gedronken welke 2x zolang op t vat heeft gelegen. Enige minpunt, deze heeft veel tijd nodig in het glas. Een goede drup water helpt ook.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Dec 2020, 21:18

Wouterk schreef:Arthur, ontspan :hoedaf Het is maar whisky.

Oke oke oke :P

Afbeelding

Maar toch drink ik dan liever thee of gin...
1 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 19 Dec 2020, 21:46

Wouterk schreef:En daarnaast, best goed te doen, sterker nog: een toffe funky dram.

deze heeft veel tijd nodig in het glas. Een goede drup water helpt ook.

ed, stefan en ik waren allen van mening dat deze dram uiteindelijk eindigt met een hele wrange droge bakkes..
en met tijd en water werd dit zelfs alleen maar erger bij ons alle 3
1 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”