Ben Nevis expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Ben Nevis expressies

Ongelezen berichtdoor Harrie » 06 Dec 2020, 16:24

1996 (en 1997) zijn voor veel distilleerderijen trouwens goede jaren geweest: clynelish, glenrothes, glenlivet, ben nevis. Waren er destijds bijzondere omstandigheden of is het toeval?
0 x
Afbeelding

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Dec 2020, 17:27

Vast veel regen gevallen dat jaar :P
0 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 06 Dec 2020, 20:08

Cask1988 schreef:Vast veel regen gevallen dat jaar :P

Today's rain is tomorrow's whisky! :Slainte
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Dec 2020, 20:10

Daan schreef:Today's rain is tomorrow's whisky! :Slainte

Daanspeare :bigsmile
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 06 Dec 2020, 20:12

Cask1988 schreef:
Daan schreef:Today's rain is tomorrow's whisky! :Slainte

Daanspeare :bigsmile

Haha ik zou willen dat ik er credit voor kon nemen maar het is een best bekend Schots gezegde :bigsmile
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 06 Dec 2020, 21:46

Interessant! Maar wat ik me dus eigenlijk afvraag; kunnen we de komende jaren nog nieuwe IB’s verwachten van 20-25 jaar oude Ben Nevis?
Of is het nu afgelopen omdat de latere productie in de blend verdwenen is, of naar Japan, of op jongere leeftijd al gebotteld is?
0 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Dec 2020, 21:59

Gezien de markt worden 20-25yo IB’s sowieso schaarser en schaarser. De trend is om snel en jong ge bottelen en als er dan iets van die leeftijd komt, zeker bij BN, ga je ook direct sky high met de prijs vrees ik.. :(
1 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 11 Dec 2020, 12:52

Er is Adelphi Ben Nevis 5 Years Old Bottled For Whisky Import Nederland.
Is het de moeite waard?
Voor die prijs 80-85. :jazzybass
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Dec 2020, 13:24

Nikola schreef:Er is Adelphi Ben Nevis 5 Years Old Bottled For Whisky Import Nederland.
Is het de moeite waard?

Als je puur verhouding leeftijd/prijs ziet dan zou ik voorheen sowieso al afhaken, maar goed, tijden zijn veranderd, jonge whisky wordt ook steeds duurder, en als ie heel volwassen smaakt en erg goed is, tja...
Maar als ik verder kijk naar de kleur, het Abv, de leeftijd en dán de prijs: Dan is mijn eerste indruk/vooroordeel dat dit weer zo'n oversherriede hypewhisky is, vast zeer intens van smaak maar waarschijnlijk wel zeer in lijn met al die andere vergelijkbaar gekleurde intense sherrybommen (lees: amper tot geen distilleryprofiel meer waar te nemen).
Dus voor mij persoonlijk zeker geen blinde aanschaf of bij voorbaat de moeite waard, maar ik zou hem uiteraard wel graag willen proeven als ik de kans krijg. Ik stel mijn vooroordeel dan eventueel heel graag bij :bigsmile .
3 x

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 11 Dec 2020, 16:12

Dre schreef:
Nikola schreef:Er is Adelphi Ben Nevis 5 Years Old Bottled For Whisky Import Nederland.
Is het de moeite waard?

Als je puur verhouding leeftijd/prijs ziet dan zou ik voorheen sowieso al afhaken, maar goed, tijden zijn veranderd, jonge whisky wordt ook steeds duurder, en als ie heel volwassen smaakt en erg goed is, tja...
Maar als ik verder kijk naar de kleur, het Abv, de leeftijd en dán de prijs: Dan is mijn eerste indruk/vooroordeel dat dit weer zo'n oversherriede hypewhisky is, vast zeer intens van smaak maar waarschijnlijk wel zeer in lijn met al die andere vergelijkbaar gekleurde intense sherrybommen (lees: amper tot geen distilleryprofiel meer waar te nemen).
Dus voor mij persoonlijk zeker geen blinde aanschaf of bij voorbaat de moeite waard, maar ik zou hem uiteraard wel graag willen proeven als ik de kans krijg. Ik stel mijn vooroordeel dan eventueel heel graag bij :bigsmile .

https://www.whiskysite.nl/nl/adelphi-be ... 70417.html :hoera
0 x

Cees881
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Cees881 » 11 Dec 2020, 16:28

Ik heb mij laten verleiden door de kleur en hem maar besteld bij van Zuylen. Kon het niet laten :P
1 x

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 11 Dec 2020, 17:55

Ik heb zelden tot nooit een 5 jarige Whisky in mijn glas gehad die ook met de recht de naam Whisky kon dragen.
Met 7 jaar misschien, liever minstens 10 of 12 jaar, maar 5 jaar ga ik mijn geld niet aan verspillen ook niet als het een peated en/of sherried malt is.
1 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 11 Dec 2020, 18:11

Noem me een snob, maar ik drink eigenlijk ook geen whisky onder de tien jaar. Er is zo ontzettend veel whisky, honderden releases per jaar. Het is niet bij te houden en niet allemaal te proeven. Dan kies ik voor whiskies waarvan de kans groter is dat het goede whiskies zijn.
Zijn er goede jongen whiskies? Ja
Zijn er slechte oude whiskies? Ja
Maar ik denk wel dat we mogen stellen dat gemiddeld gezien whiskies van 15 jaar beter zijn dan die van 5 jaar.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Dec 2020, 19:03

Wel erg boud.
Ik ben van mening dat, mits goed ontworpen, een goede spirit op jongere leeftijd best aantrekkelijk kan zijn. Natuurlijk brengt leeftijd meer complexiteit, diepgang en wijsheid, maar jonge frisheid, enthousiasme en energie zijn ook kwaliteiten. Maar als je de trainees al moet gaan betalen alsof ze al 25 jaar in dienst zijn?
2 x
Today's rain is tomorrow's whisky.

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 11 Dec 2020, 20:32

Dre schreef:
Is het de moeite waard?

Kan je je de 6 jaar oude Glenrothes van Adelphi voor WIN nog herinneren? Waanzinnige whisky was dat en dat voor een GR van 6 jaartjes jong. Ik proef de BN binnenkort maar zal mij niet verbazen als dit óók erg goed blijkt te zijn. De GR was toentertijd ook niet echt goedkoop, 65-75 euro als ik t me goed herinner.
Laatst gewijzigd door Wouterk op 11 Dec 2020, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”