Glenfarclas expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3189
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Jun 2015, 12:35

Sowieso een sympathiek bedrijf.

Al generaties lang dezelfde familie aan het roer. Geen grote multinationals met een pr-afdeling en een reclamebureau. Gewoon een website hebben die Napoleon ook nog gezien heeft en af een toe een vintage 'family cask' in een houten kistje uitbrengen (maar meestal ook gewoon in een kartonnen doosje). John Grant is een super sympathieke vent en heeft duidelijk passie voor wat ze maken.

Een whisky van hun moet altijd in huis zijn!
3 x

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 10 Jun 2015, 17:24

Ik heb gisteren de 105 cask strength open gemaakt en geproefd. Dat is me bijzonder goed bevallen.

Ik was op zoek naar een goedkope whisky (oneerbiedig gezegd: een slobberwhisky) om zonder nadenken te kunnen drinken. De 105 werd in een hier op het forum getipt als goede malt onder de €30. Voor €31 heb ik een literfles gekocht. Mijn verwachtingen waren niet hooggespannen, maar voor deze prijs vind het een erg goede whisky. Het vele gedroogde fruit in de smaak geeft hem een licht zwoel karakter.

Dat hij cask strength is, is een leuke bijkomstigheid. Zo kan je af en toe met de smaak spelen door een druppel water toe te voegen. Het is niet per sé nodig, want ook zo is lekker te drinken.
1 x

Gebruikersavatar
Peter_vintage1992
Senior
Senior
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 Mei 2015, 13:27
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 10 Jun 2015, 19:58

AquaVitae schreef:Ik heb gisteren de 105 cask strength open gemaakt en geproefd. Dat is me bijzonder goed bevallen.

Ik was op zoek naar een goedkope whisky (oneerbiedig gezegd: een slobberwhisky) om zonder nadenken te kunnen drinken. De 105 werd in een hier op het forum getipt als goede malt onder de €30. Voor €31 heb ik een literfles gekocht. Mijn verwachtingen waren niet hooggespannen, maar voor deze prijs vind het een erg goede whisky. Het vele gedroogde fruit in de smaak geeft hem een licht zwoel karakter.

Dat hij cask strength is, is een leuke bijkomstigheid. Zo kan je af en toe met de smaak spelen door een druppel water toe te voegen. Het is niet per sé nodig, want ook zo is lekker te drinken.


Die whisky is voor die prijs idd fantastisch! :duimop
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Nielsvanp
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 Aug 2014, 11:32

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 10 Jun 2015, 22:35

AquaVitae schreef:Ik heb gisteren de 105 cask strength open gemaakt en geproefd. Dat is me bijzonder goed bevallen.

Ik was op zoek naar een goedkope whisky (oneerbiedig gezegd: een slobberwhisky) om zonder nadenken te kunnen drinken. De 105 werd in een hier op het forum getipt als goede malt onder de €30. Voor €31 heb ik een literfles gekocht. Mijn verwachtingen waren niet hooggespannen, maar voor deze prijs vind het een erg goede whisky. Het vele gedroogde fruit in de smaak geeft hem een licht zwoel karakter.

Dat hij cask strength is, is een leuke bijkomstigheid. Zo kan je af en toe met de smaak spelen door een druppel water toe te voegen. Het is niet per sé nodig, want ook zo is lekker te drinken.


Ik vind de Glenfarclas 12 een stuk beter dan de 105 en die is ook nog prima betaalbaar.
1 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 10 Jun 2015, 22:49

Ik was nog helemaal niet bekend met Glenfarclas, maar mijn interesse is gewekt. Ze hebben een uitgebreide range en de prijzen zijn zeer redelijk. De volgende keer maar eens de 12 proberen dan.
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 849
Lid geworden op: 08 Apr 2015, 10:39

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor RvdB » 11 Jun 2015, 07:56

De 105 is een interessante whisky, vooral na wat tijd in een half volle fles en met flink wat druppels water. Maarrrr hij kan mijn inziens niet tippen aan de 15 yo wat écht een fantastische whisky is. En enigszins off-topic, voor een CS sherry grijp ik liever naar de A'bunadh of Glendronach CS.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 15 Aug 2015, 14:05

0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 15 Aug 2015, 14:07

€87,50 per fles
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 15 Aug 2015, 14:13

Peter87 schreef:€87,50 per fles


Das bijna gratis: 87,50 voor een 40yo :P
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3189
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Aug 2015, 13:23

Bram84 schreef:http://www.kapaza.be/nl/wijnen-en-dranken/topset-glenfarclas-98501874.htm

Mooi rijtje ;)


Vraagprijs is 700,- euro dat is bijna gelijk aan retail.

dus daar zou nog wel wat van af moeten, maar die optie is inderdaad nog open.
0 x

Lorijn
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 Aug 2015, 15:58

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Lorijn » 26 Aug 2015, 14:36

Net de Glenfarclas 105 binnengekregen. Naar mijn smaak erg aangenaam. Niet een hele diepe smaak, maar prettig zoet met een lange finish. Duidelijk een nose van sherry, wat zoetigs (honing?) en rozijn. Het palet heeft wat fruitigs, maar ook duidelijk een eiken smaak naar mijn idee, weer met een zoete toon van dadels (of pruim?).

De finish blijft best lang, doet me denken aan fudge caramel.

Hoewel ik deze 'neat' heb geprobeerd eerst, doet 1/3 goed kwaliteit water de smaken goed naar voren brengen. Het is moeilijk te proeven in eerste instantie bij 60 ABV.

Wat mij betreft (zeker gezien de prijs, 26 euro voor 1L), een aanrader.
0 x

Whiskev
Actief lid
Actief lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 Sep 2015, 19:47

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Whiskev » 07 Sep 2015, 12:12

Lekkere sherry whisky als afwisseling op Bunnahabhain en ook een betaalbare optie om eens een oudere whisky te proberen
0 x

delcortez
Actief lid
Actief lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 Mar 2015, 08:43

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor delcortez » 08 Sep 2015, 19:19

Deze week gaat men setje glenfarclas open.
Had ze eerst te koop gezet ,maar nu toch beslist om ze open te doen en een deel te versamplen.
Heb reeds 7 geïnteresseerden voor de serie, er mogen er dus gerust nog kandidaten aanbieden.Zo kan ik er zelf ook nog es van genieten. Het gaat dus over het setje waar in deze topic enkele berichtje terug over ging.
Van jong naar oud met als pronkstuk(je) de 40 jaar oude.
Dus: 8, 10 , 12. , 15 , 18, 21, 25 en de 40 jarige. ( 8 samples van 3 cl ).
Ik hoor het wel.
0 x

Gebruikersavatar
ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 926
Lid geworden op: 05 Sep 2015, 14:19
Locatie: Kruibeke, België

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 08 Sep 2015, 20:26

De Glenfarclas 15y blijft één van mijn favoriete op sherryvaten gerijpte whiskies en bovendien ook nog eens zeer aantrekkelijk geprijsd. Eentje dat altijd bij mij in huis zal staan.

De Glenfarclas 12y is ook bijlange niet slecht en door zijn zeer lage prijs (te vinden onder 30€ per liter) een uitstekende "daily dram". Deze standaard expressie is één van de betere 12 jaar oude Single Malts op de markt, ik begin hem steeds beter en beter te vinden :hoera

De Glenfarclas 105 is me voorlopig nog steeds iets te sterk, misschien moet ik de juiste verhouding tussen Whisky, water en tijd om te laten ademen in het glas nog vinden. Voorlopig zeker geen topper voor mij, maar deze heeft nog ruimte om te groeien in mijn appreciatie. Is ook geen makkelijk toegankelijk Whisky met zo'n hoog alcoholgehalte.

In de duurdere range ben ik vooral zeer venieuwd naar de 25y en 40y.
Spijtig dat de 40y zo duur geworden is ten opzichte van een tijdje geleden... :Cry
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 926
Lid geworden op: 05 Sep 2015, 14:19
Locatie: Kruibeke, België

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 11 Sep 2015, 19:29

Nog wat persoonlijke feedback over de eerder jonge Glenfarclas expressies:
Ik heb zelf een 12y, 15y, 17y en de 105 Cask Strength in huis.
Het viel mij meermaals op dat de eerste drams uit een net geopende fles ondermaats van smaak en diepte waren. Eigenlijk waren mijn Glenfarclas drams op z'n best wanneer de flessen iets over halfweg geledigd waren. Mijn 105 Cask Strength is zelfs voor 75% leeg en pas nu geniet ik er ten volle van. Dat is natuurlijk wel zonde als je weet dat Whisky niet bepaald een goedkope hobby is. Je wil uiteraard al van bij het begin van een geopende fles genieten.

Nu zag ik een videoblog entry van Ralfie op youtube die opperde dat je jonge whiskies best na het openen enkele keren over kan gieten in een lege fles. Op die manier zou het uitgesproken smaakprofiel al veel sneller tot zijn recht komen na het openen van een nieuwe fles. Iemand die deze stelling kan beamen?
0 x
Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten