Gisteren een tour gehad bij Glenfarclas - ze zijn gesloten rond Hogmany maar traditioneel doen ze op 29 december twee tours. Ik moet zeggen dat onze tourgids, Steve, het hele technische proces het best en simpelst uitgelegd kreeg van alle distilleries die ik tot nu toe bezocht heb. Tourtje was £7.50 incl 2 drammetjes (de 10 en de 15), heb ook de new make kunnen proeven (verbazend fruitig, geen dirty spirit zoals vele soms denken) en je kreeg een bon van £5 korting op een 70cl fles in de shop (niet gedaan).
Enkele interessante weetjes:
- Ze worden sterk achterna gezeten door een "internationale speler" die £250 miljoen had geboden voor de distillery, maar de familie wil en zal niet verkopen.
- Ze kopen ongeveer £1 miljoen aan oloroso casks per maand aan; allemaal van hetzelfde huis in Jérez.
- Ze hadden net twee nieuwe Forsyth stills laten plaatsen, leuk om dat eens van binnen te kunnen zien (incl de rummagers) - kostprijs een £250.000 elk en ze hadden er twee jaar moeten op wachten, tot op het punt dat de oude gebarsten waren.
- In 2018, tijdens de droogte, hebben ze 12 weken zonder productie gezeten gezien ze afhankelijk zijn van water dat vanuit de bergen komt (regen en sneeuw dus).
- Ze verkopen nog steeds ongeveer een derde van hun productie aan blenders. Typisch Schots zijn dat historische contracten die ze nog steeds in eer houden - ik vermoed ook als een soort van verzekering
moest het ooit terug slecht gaan met de industrie.
- Aan IB's verkopen ze heel af en toe ook nog, maar geen vaten meer: indien een IB een GF wil bottelen is het vat kopen en meteen bottelen.
Op het einde van de mini tasting nog wat staan praten met Steve die me zomaar een 1967 Family Cask voorschotelde. Wat een dram was dat zeg. Amper £4800 in de distillery shop (oké, £4795 met m'n bonnetje

).
Een heel leuke paar uurtjes dus.