Glenfarclas expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Mar 2018, 13:43

roylubbers schreef:Dag John, bedankt voor je reactie.
Ik was inderdaad van plan om een jonge (8 of 10) en een oude (17/18) te kiezen en hoop hier info te krijgen die die keuze vergemakkelijkt :)

ik begrijp dat de 18 wat meer gesherried is dan de 17 (ook meer in het profiel van de 12-15-21-25 past?)

Hm, ik had juist begrepen (lees: op verschillende plekken gelezen) dat de 18 juist een ietwat vreemde eend in de bijt is, juist veel lichter/fruitiger en minder sherrtybom dan de gemiddelde expressie uit de range...
(Ik heb de 18 zelf wel staan maar nog niet geopend (je kan tenslotte niet álles maar tegelijk opentrekken), dus kan niet uit eigen ervaring spreken, maar was juist wel mede een reden om deze aan te schaffen, als in "benieuwd hoe anders deze dan is"...)
2 x

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 02 Mar 2018, 13:46

John, op deze website staan een hoop van de bottelingen waar je het over hebt beschreven:

https://www.whiskybros.com/single-post/2016/07/11/Nabeschouwing-Glenfarclas-10-Daagse
2 x

roylubbers
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 02 Mar 2018, 18:24

Dank Laurens, goeie link!
Denk dat ik dan voor de 8 en de 18 ga ;)
1 x
Afbeelding

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 02 Mar 2018, 18:41

Laurens schreef:John, op deze website staan een hoop van de bottelingen waar je het over hebt beschreven:

https://www.whiskybros.com/single-post/2016/07/11/Nabeschouwing-Glenfarclas-10-Daagse

Dank je Laurens, interessant stukje leesvoer. Ik heb helaas geen ervaring met de 25 jaar van Glenfarclas. Wel met de andere jaren. Mogelijk dat ik de 25 ga proeven op WFNN aanstaande.
0 x

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 02 Mar 2018, 18:43

Dre schreef:
roylubbers schreef:Dag John, bedankt voor je reactie.
Ik was inderdaad van plan om een jonge (8 of 10) en een oude (17/18) te kiezen en hoop hier info te krijgen die die keuze vergemakkelijkt :)

ik begrijp dat de 18 wat meer gesherried is dan de 17 (ook meer in het profiel van de 12-15-21-25 past?)

Hm, ik had juist begrepen (lees: op verschillende plekken gelezen) dat de 18 juist een ietwat vreemde eend in de bijt is, juist veel lichter/fruitiger en minder sherrtybom dan de gemiddelde expressie uit de range...
(Ik heb de 18 zelf wel staan maar nog niet geopend (je kan tenslotte niet álles maar tegelijk opentrekken), dus kan niet uit eigen ervaring spreken, maar was juist wel mede een reden om deze aan te schaffen, als in "benieuwd hoe anders deze dan is"...)

Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaring, hoor het graag. :Slainte
0 x

efde
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor efde » 13 Mar 2018, 12:33

Hallo Glenfarclas liefhebbers.

Van Glenfarclas zijn (nog steeds) flessen met lang gerijpte whisky op de reguliere markt te koop (25 jarige, 40 jarige,... ).
Wellicht veel stock en, vroeger en nu, hoge productie.

Als je het van de verzamelaars-/beleggerskant zou bekijken, welke fles raad je aan om nu aan te schaffen?

Ik kijk uit naar jullie visie.

Alvast bedankt!
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 13 Mar 2018, 13:35

efde schreef:Als je het van de verzamelaars-/beleggerskant zou bekijken, welke fles raad je aan om nu aan te schaffen?

Ah, beleggingstips... ik ben bang dat je hier niet heel veel response op gaat krijgen.
De meesten bekijken het hier volgens mij toch vooral van de liefhebberskant.
Enige tip die ik je kan geven: Koop in ieder geval iets wat je zelf erg lekker vindt. Mocht de belegging toch tegenvallen, heb je in ieder geval nog een lekkere fles voor jezelf.
2 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 13 Mar 2018, 13:58

Dre schreef:
efde schreef:Als je het van de verzamelaars-/beleggerskant zou bekijken, welke fles raad je aan om nu aan te schaffen?

Ah, beleggingstips... ik ben bang dat je hier niet heel veel response op gaat krijgen.
De meesten bekijken het hier volgens mij toch vooral van de liefhebberskant.
Enige tip die ik je kan geven: Koop in ieder geval iets wat je zelf erg lekker vindt. Mocht de belegging toch tegenvallen, heb je in ieder geval nog een lekkere fles voor jezelf.

Ik wou al niet als eerste reageren. Waarvoor dank Dre ;)
Het was al weer een tijdje geleden maar zonet dacht ik inderdaad weer dat ik op het beleggingsforum zat.
Ik denk/hoop dat de meerderheid het niet van een beleggersstandpunt bekijkt.
Zij die dit wel doen gaan je echt geen tips of koopjes aangeven.
Als je perse wil beleggen zou ik me eerst grondig in de materie verdiepen en
weten dat niemand je garanties kan geven.
Veel succes met het op- en uitzoeken.
2 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 31 Mar 2018, 16:41

Gisteren de 40yo mogen proeven die enkele weken terug bij D12 gratis bij een bestelling boven de 250 euro zat. Ik begrijp heel goed waarom hij gratis was; dun, schraal, geen afdronk, enorm saai! Deze haalt bij mij de 80 punten niet eens. Enorme teleurstelling waar ik vrij weinig van begrijp. Slechte batch? Of zat er per ongeluk andere whisky in?
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 18 Apr 2018, 16:40

Ik ben erg te spreken over de Glenfarclas Passion.
Maar je moet wel even door het lelijke etiket met oude man erop heenkijken.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 18 Apr 2018, 18:52

WhiskyLiam schreef:Gisteren de 40yo mogen proeven die enkele weken terug bij D12 gratis bij een bestelling boven de 250 euro zat. Ik begrijp heel goed waarom hij gratis was; dun, schraal, geen afdronk, enorm saai! Deze haalt bij mij de 80 punten niet eens. Enorme teleurstelling waar ik vrij weinig van begrijp. Slechte batch? Of zat er per ongeluk andere whisky in?

God, daar klopt dan echt iets niet. De Glenfarclas 40 zials ik hem ken (heb de 2012 batch geproefd en nu zelf een batch 2014 open) is vrij geniaal.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Matje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Matje » 30 Jul 2018, 12:13

Iemand al bekend met de Glenfarclas 105 22 years Celebrating 50 years of '105'?

van Zuylen schreef:Het is dit jaar vijftig jaar geleden dat 105 op de markt kwam. De vatsterkte versie van Glenfarclas werd een groot succes, lang als tienjarige, maar inmiddels zonder leeftijd. Om dit tiende lustrum te vieren is er nu deze speciale versie van 22 jaar oud. Alleen de leeftijd is anders, voor de rest is alles vertrouwd. Dus rijping op louter sherryvaten en botteling op 60%.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/114761/glenfarclas-105

Afbeelding
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 30 Jul 2018, 12:27

Ik vind 60% abv na 22 jaar op zich al een hele prestatie.
Verder is de prijs heel netjes voor een 22 jarige caskstrenght 'celebration' fles. Goed ook om te zien dat er geen fancy doosje omheen zit. Wat mij betreft allemaal pluspunten van Glenfarclas.

Over de smaak?
Geen idee, niet geproefd :bigsmile
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 30 Jul 2018, 13:05

Matje schreef:Iemand al bekend met de Glenfarclas 105 22 years Celebrating 50 years of '105'?

Nee, maar als je hem koopt wil ik je best van een paar cl af helpen.

Zelf pas een 1991 Family Casks gekocht. Niet veel ouder, maar aanzienlijk meer euro's per jaar rijping. Hopelijk zijn de scores op Whiskybase niet overdreven en is ie z'n geld waard.
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 30 Jul 2018, 14:06

Over de smaak kan ik niets zeggen, maar laatste info die ik kreeg, is dat het een oplage heeft van 3600 flessen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”