Maar terug naar 1995.
Mij leek het vooral een leuke tasting om te doen volgend jaar met als thema vintage 1995 en begon mijn research te doen waarom dat jaar voor die distilleries blijkbaar toch leuk spul opleverde.
Ik heb whiskybase als platform gebruikt om hier data uit te halen om reeds een punt te maken.
- Glenburgie: 463 gevonden whiskies waarvan vele non-vintage whiskies met of zonder age statement.
10 uit 1990, 4 uit 1991, 20 uit 1992, 5 uit 1993, 8 uit 1994, 5 uit 1996, 25 uit 1997, 32 uit 1998, 9 uit 1999 en geen enkele in 2000.
Uit 1995 vind ik er maar liefst 81 terug as we speak.
- Imperial: eenzelfde trend. uit 495 whiskies waarvan meerdere niet van het merk Imperial komen maar de naam Imperial bevatten ( slecht cijfer dus ) zijn er maar liefst 194 uit dat magische vintagejaar. tussen 1990 en 1998 zijn er slechts 150 vintage Imperials terug te vinden ( exclusief 1995 )
Ik zie een minder extreme maar toch duidelijke trend voor Miltonduff, Inchgower, Tormore, Glen Keith en Glen Elgin en waarschijnlijk mis ik nog enkele.
Wat is er nu juist gebeurt in 1995 en waarom leveren vaten uit dat jaar eigenlijk best lekkere whiskies op. En waarom werd er in dat jaar juist zoveel gedistilleerd of brengen ze die vaten op de markt en andere jaartallen minder frequent.
Ik heb ontdekt dat Allied in 1995 eigenaar was van Glenburgie, Imperial, Tormore, Miltonduff
Inchgower en Glen Elgin waren eigendom van de United Distillers & Vintners ( voorloper van Diageo )
Glen Keith viel onder Chivas, samen met onder andere strathisla en Glen Grant. ( voor die 2 andere zien we de 1995 trend niet )
Is er in 1995 een enorm goede oogst geweest?
zijn er nog distilleries die in 1995 topspul hebben uitgebracht.
Heeft Allied Distillers iets te maken met die trend en zijn de anderen eerder toeval?
Of is alles toeval en stel ik me teveel vragen.
Iemand die hier meer info over weet en mij verder kan helpen om wat meer inside info te geven tijdens mijn tasting volgend jaar?