The GlenAllachie Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Daan » 17 Mei 2019, 17:51

Dre schreef:Dan had je misschien te hoge verwachtingen, als je het desondanks prima whisky vindt?
In ieder geval die 10yo CS en de 12yo kunnen me prima bekoren hoor, heb recentelijk van die laatste nog een flesje aangeschaft met de zomer voor de boeg. Heerlijk frisse, fruitige en toch best volle whisky, die kan ik er heel goed bij hebben in de kast :Slainte .

Oh absoluut! Met dezelfde mensen aan het roer als GlenDronach, waren mijn verwachtingen behoorlijk hoog inderdaad.
In dát opzicht hebben ze de verwachting niet kunnen waarmaken vind ik. Maar wat ik al zei: neemt verder niet weg dat het een prima whisky is.
Echter, ze hebben GlenDronach en BenRiach al, ik vind het eerlijk gezegd nog niet heel veel toevoegen.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Mei 2019, 18:58

Daan schreef:Met dezelfde mensen aan het roer als GlenDronach, waren mijn verwachtingen behoorlijk hoog inderdaad.
...
Echter, ze hebben GlenDronach en BenRiach al, ik vind het eerlijk gezegd nog niet heel veel toevoegen.
GlenDronach, Benriach en GlanAllachie zijn niet van dezelfde club.

Volgens mij was de GlenDronach en Benriach tot 2016 van Billy Walker en consorten en is toen verkocht aan Brown-Forman (Jack Daniëls).
Van de opbrengst heeft Billy Walker in 2017 GlenAllachie gekocht. Het lijkt me dat ze ook hier het de eerste jaren moeten doen met wat daar van in het pakhuis ligt, pas na 2020 mag hij zijn eigen stooksels als whisky flessen.
Als de kunde van Billy doorslaggevend is voor de kwaliteit zal in de toekomst wellicht het niveau van GlenDronach afnemen en dat van de GlenAllachie toenemen.

Zelf heb ik het advies van Ralfy ook gevolgd en was niet teleurgesteld. Zeker niet in vergelijk met de even oude GlenDronach.
3 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 17 Mei 2019, 19:30

Reichenbach schreef:
Daan schreef:Met dezelfde mensen aan het roer als GlenDronach, waren mijn verwachtingen behoorlijk hoog inderdaad.
...
GlenDronach, Benriach en GlanAllachie zijn niet van dezelfde club.

Volgens mij was de GlenDronach en Benriach tot 2016 van Billy Walker en consorten en is toen verkocht aan Brown-Forman (Jack Daniëls).
Van de opbrengst heeft Billy Walker in 2017 GlenAllachie gekocht. Het lijkt me dat ze ook hier het de eerste jaren moeten doen met wat daar van in het pakhuis ligt, pas na 2020 mag hij zijn eigen stooksels als whisky flessen.
Als de kunde van Billy doorslaggevend is voor de kwaliteit zal in de toekomst wellicht het niveau van GlenDronach afnemen en dat van de GlenAllachie toenemen.

Zelf heb ik het advies van Ralfy ook gevolgd en was niet teleurgesteld. Zeker niet in vergelijk met de even oude GlenDronach.

Aahhh, ik zie al wat ik gedaan heb: de mensen áchter GlenDronach / BenRiach (Billy Walker) verward met de mensen aan het roer nu.
Bedankt voor deze opheldering. En misschien heb je daarmee wel een heel goed punt inderdaad. Jammer dat we nog even moeten wachten voor we dat zeker weten (waarschijnlijk wat langer voor de oudere distillaten).

En mocht ik in de toekomst horen dat het helemaal geweldig is wat GlenAllachie produceert, dan zal ik ze zeker weer opnieuw aan een smaaktest onderwerpen :bigsmile . Het viel mij alleen op dat de hele hype vlak voor de release van de core-range ook heel snel weer voorbij leek te zijn. En dat ik dus zelf ook meer verwacht had dan wat er nu was uitgekomen. Maar goed, dat ligt waarschijnlijk gewoon aan mij dus!
1 x

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Mei 2019, 22:43

Daan schreef:Het viel mij alleen op dat de hele hype vlak voor de release van de core-range ook heel snel weer voorbij leek te zijn. En dat ik dus zelf ook meer verwacht had dan wat er nu was uitgekomen. Maar goed, dat ligt waarschijnlijk gewoon aan mij dus!
Verwachtingen door een hype worden vaak bewust gecreëerd. Dat het dan voor je tegenvalt hoeft dan helemaal niet alleen aan jou te liggen.

Het smaakprofiel van een distilleerderij ligt volgens mij maar deels bij de mensen die er op een geven moment aan het roer staan. In het geval van GlenDronach zijn dat de afgelopen twintig jaar al vijf verschillende eigenaren.
1 x

polley82
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor polley82 » 27 Jun 2019, 13:09

1 x

Fat Bastard!
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 08 Jul 2019, 13:17

GlenAllachie Rioja Cask, exclusief bij Mitra NL verkrijgbaar:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/133021/2008
2 x
Afbeelding

Nuyts
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 09 Jul 2019, 20:57

Reichenbach schreef:
Daan schreef:Het viel mij alleen op dat de hele hype vlak voor de release van de core-range ook heel snel weer voorbij leek te zijn. En dat ik dus zelf ook meer verwacht had dan wat er nu was uitgekomen. Maar goed, dat ligt waarschijnlijk gewoon aan mij dus!
Verwachtingen door een hype worden vaak bewust gecreëerd. Dat het dan voor je tegenvalt hoeft dan helemaal niet alleen aan jou te liggen.

Het smaakprofiel van een distilleerderij ligt volgens mij maar deels bij de mensen die er op een geven moment aan het roer staan. In het geval van GlenDronach zijn dat de afgelopen twintig jaar al vijf verschillende eigenaren.

Is het een correcte conclusie dat we binnen kleine 10 jaren nog wel enkele zeer mooie whisky's mogen verwachten?µBilly Walker heeft blijkbaar heel wat nieuwe vaten laten "leveren" die hij zelf heeft gekozen...
Gezien zijn passage bij de vorige distilleerderijen heeft hij na x-aantal tijd toch wel wat juweeltjes afgeleverd...
Of zie ik dit verkeerd?
2 x
Afbeelding

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 09 Jul 2019, 21:31

De 950e van the Ultimate is een Glenallachie.
Ben daar toch wel erg benieuwd naar...
1st fill sherry, mmmm :goedgedaan

Wie weet waar hij binnenkort in de shop staat?
Cor??
0 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 09 Jul 2019, 21:54

Volgens whiskybase hebben al mensen hem in de collectie dus zal al ergens te koop zijn.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ie-2007-vw
Laatst gewijzigd door dannyp44 op 10 Jul 2019, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 10 Jul 2019, 13:41

dannyp44 schreef:Volgens whiskybase hebben al mensen hem in de collectie dus zal al ergens te koop zijn.

WB linkje?
0 x

Afbeelding

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 10 Jul 2019, 19:27

dannyp44 schreef:Volgens whiskybase hebben al mensen hem in de collectie dus zal al ergens te koop zijn.

Ik geloof je meteen, maar ik kan hem nergens vinden.
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 10 Jul 2019, 19:43

Petrovitski schreef:De 950e van the Ultimate is een Glenallachie.
Ben daar toch wel erg benieuwd naar...
1st fill sherry, mmmm :goedgedaan

Wie weet waar hij binnenkort in de shop staat?
Cor??

Ik durf je niet te zeggen waar allemaal. Weet alleen wat ik zelf krijg. Maar ik heb niets er van over.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 10 Jul 2019, 20:06

Petrovitski schreef:

Bedankt! Stond op WB gewoon een shoplink bij trouwens, WhisQy in Ouderkerk ad IJssel.
Meteen eentje besteld, want de prijs viel me alles mee.
0 x

Afbeelding

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 10 Jul 2019, 21:40

Petrovitski schreef:

https://www.whisqy.com/nl/glenallachie-sherry-2007-950th-ultimate.html
0 x

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 11 Jul 2019, 15:28

Ondertussen ook in de whiskybase shop te verkrijgen. Voor de snelle beslissers

https://shop.whiskybase.com/us/glenallachie-2007-vw-van-wees.html
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”