The GlenAllachie Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Sep 2022, 12:40

JAAAAA!! Nr. 3 in serie komt uit en dit is een hele speciale voor mij en mijn drinkebroeders van Whisky aan het Strand!!

Na 'the Past' en 'the Present' komt binnenkort 'the Future' uit. GlenAllachie 4yo The Future

The-GlenAllachie-50th-Anniversary-Future-Edition-with-box-side-LR-crop-e1663681221897-600x843.jpeg
The-GlenAllachie-50th-Anniversary-Future-Edition-with-box-side-LR-crop-e1663681221897-600x843.jpeg (74.91 KiB) 1136 keer bekeken


Toen wij in mei 2018 onze Speyside trip maakten waren we bij GlenAllachie uitgenodigd om rond te kijken en een en ander te proeven. Dit was net na de overname door Billy Walker en consorten en op het moment dat wij daar waren werd er voor het eerst een peated batch gestookt.
We kregen ook een sample hiervan te proeven welke slechts 4 dagen op vat lag en geloof het of niet, dit had al een heel klein beetje kleur, maar de smaak!!!
Deze spirit is inmiddels overgeheveld op andere vaten, de oorspronkelijke vaten zijn gebruikt om een distillery-exclusive op te finishen (GA 2006) en toen wij afgelopen mei opnieuw bij de distilleerderij waren kregen we in het lab opnieuw deze peated whisky te proeven.

Moge duidelijk zijn dat ik hier wel een fles (of twee) van wil zien te bemachtigen.
8 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Nikola » 21 Sep 2022, 15:35

Fat Bastard! schreef:JAAAAA!! Nr. 3 in serie komt uit en dit is een hele speciale voor mij en mijn drinkebroeders van Whisky aan het Strand!!

Na 'the Past' en 'the Present' komt binnenkort 'the Future' uit. GlenAllachie 4yo The Future

The-GlenAllachie-50th-Anniversary-Future-Edition-with-box-side-LR-crop-e1663681221897-600x843.jpeg


Toen wij in mei 2018 onze Speyside trip maakten waren we bij GlenAllachie uitgenodigd om rond te kijken en een en ander te proeven. Dit was net na de overname door Billy Walker en consorten en op het moment dat wij daar waren werd er voor het eerst een peated batch gestookt.
We kregen ook een sample hiervan te proeven welke slechts 4 dagen op vat lag en geloof het of niet, dit had al een heel klein beetje kleur, maar de smaak!!!
Deze spirit is inmiddels overgeheveld op andere vaten, de oorspronkelijke vaten zijn gebruikt om een distillery-exclusive op te finishen (GA 2006) en toen wij afgelopen mei opnieuw bij de distilleerderij waren kregen we in het lab opnieuw deze peated whisky te proeven.

Moge duidelijk zijn dat ik hier wel een fles (of twee) van wil zien te bemachtigen.



Toen ik de prijs zag , dacht ik dat het en grap was. :hoedaf
1 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 21 Sep 2022, 16:24

£80 das +/- €93 voor een 4yo :Scratch Er is een fantastisch marketingverhaal omheen gemaakt en t wordt met een hoop poespas gebracht. Ik heb m uiteraard niet geproefd, misschien eind oktober als ik er toch ben. Maar op t eerste oog, dat bedrag voor zo’n jonge whisky :shock: vertel André :bigsmile
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Daan » 21 Sep 2022, 17:10

Cask1988 schreef:£80 das +/- €93 voor een 4yo :Scratch Er is een fantastisch marketingverhaal omheen gemaakt en t wordt met een hoop poespas gebracht. Ik heb m uiteraard niet geproefd, misschien eind oktober als ik er toch ben. Maar op t eerste oog, dat bedrag voor zo’n jonge whisky :shock: vertel André :bigsmile


Ik sluit me hier helemaal bij aan (en vorige poster). Worden we nou in het ootje genomen André of..?
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Sep 2022, 17:35

Pittige prijs, helemaal eens.
Maar je kan dit als een inaugural release zien.

Na de overname door Walker & Co zijn er aanpassingen aan de distilleerderij gemaakt maar vooral veranderingen in het proces.
Met name de langere fermentatie tijd van om en nabij de 160 uur levert een veel fruitigere spirit.
Deze botteling is dus de eerste sinds aanpassingen aan het proces.

Dat wij daar waren (op uitnodiging van Beattie, ruim voordat ze een visitors facility hadden) op het moment dat er voor het eerst in de geschiedenis van Glenallachie een peated spirit geproduceerd werd was al bijzonder vonden wij.
Wij hebben regelmatig bij Richard Beattie en Juliette Buchan geïnformeerd naar deze batch en zodoende weten we dat Billy de oorspronkelijke vaten te actief vond en daarom na ca 3 jaar de spirit gereracked heeft.
De 4 dagen oude spirit die wij in mei 2018 te proeven kregen was zwaar geturfd maar ongelofelijk smaakvol!
Het sample welke we afgelopen mei te proeven kregen was ook een echte smaakbom. Droge meer aardse turfrook maar ook zoet fruitig. De whisky voelde zeker niet jong aan, behoorlijk volwassener dan zijn leeftijd.

Is het daarom deze prijs waard? Kan ik niet inschatten maar ik wil er zeker een fles van!
Bij de eerste winkels in UK waren de vandaag beschikbare flessen al binnen een paar minuten uitverkocht.
Ik begreep dat de Monnik in NL een koppelverkoop hanteert. Heb je de eerste 2 niet afgenomen krijg je niks :boos
Maar de bottelingen moeten nog uitgeleverd worden naar BE - NL - D dus ik heb nog een klein hoopje.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 21 Sep 2022, 17:49

En wordt nu reeds door fakking flippers aangeboden op WB-market voor £650 / £700. :Protest
1 x
Afbeelding

green-hornet
Senior
Senior
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 Nov 2020, 16:52

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor green-hornet » 22 Sep 2022, 10:09

Oplage van 10.000..... moet lukken :hoedaf
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor defeatless » 22 Sep 2022, 10:56

Wat ik dan een aparte zet vind, is een zwaar geturfde whisky als 'Future edition' in de markt zetten.
Betekend dat dan dat dit het wordt?

Lijkt me stug toch?

Qua prijs konden ze het beter Futuristic noemen....
0 x

green-hornet
Senior
Senior
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 Nov 2020, 16:52

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor green-hornet » 22 Sep 2022, 12:37

Kwa prijs.....whisky markt is toch al naar de kl*te :lekker
1 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Sep 2022, 16:45

In the pocket (althans, na de uitlevering in NL). Als een klein kind zo blij :duimop
2 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Nikola » 29 Sep 2022, 17:25

Fat Bastard! schreef:In the pocket (althans, na de uitlevering in NL). Als een klein kind zo blij :duimop



Mogen we ook vragen hoe? :hoedaf
0 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Sep 2022, 19:50

Dat mag, gewoon gereserveerd via een slijter waar ik vaker whisky koop.
Hij krijgt er maar één, en die komt naar FB!
2 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Nikola » 29 Sep 2022, 21:09

Fat Bastard! schreef:Dat mag, gewoon gereserveerd via een slijter waar ik vaker whisky koop.
Hij krijgt er maar één, en die komt naar FB!


Ik ben blij voor je. :hoedaf
2 x

green-hornet
Senior
Senior
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 Nov 2020, 16:52

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor green-hornet » 29 Sep 2022, 22:56

Fat Bastard! schreef:Dat mag, gewoon gereserveerd via een slijter waar ik vaker whisky koop.
Hij krijgt er maar één, en die komt naar FB!


Heb je ook de past en de present?
0 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: The GlenAllachie Expressies

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Sep 2022, 23:02

Nope. Binnenkort alleen the Future.
Maar die heb ik in het verleden en heden wel al geproefd ;-)
2 x
Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ed63, MisterMonkeyDonkey en 8 gasten