Laphroaig expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Fat Bastard!
Senior
Senior

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Jul 2020, 10:02

-Roy- schreef:
Het is me wel een club daar. Mijn bestelling is van eind mei. Na mijn vraag hierzo heb ik er inderdaad een email aan gewaagd. Antwoord van Suntory dat ze er naar kijken. Nog altijd geen reactie, ondanks een tweede email met de vraag hoe het zit. Dat is ondertussen dus eerder 9 of 10 weken sinds mijn bestelling!

Heeft iemand al wel iets ontvangen of in elk geval gehoord?

Ik weet niet waar ze daar mee bezig zijn maar ik ben wel een beetje klaar met die club. Behalve alle ellende afgelopen jaren met die website zijn dit toch ook op z'n zachts gezegd rare praktijken. :Scratch
Ik heb de 10yo CS batch#11 en #12 ergens anders besteld en zal dat voortaan ook wel blijven doen.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 24 Jul 2020, 08:37

Wouterk schreef:
-Roy- schreef:
Roelof schreef:
Duurde bij mij ook lang, ongeveer 3 weken denk ik. Je kan er natuurlijk altijd even een mailtje aan wagen.

Het is me wel een club daar. Mijn bestelling is van eind mei. Na mijn vraag hierzo heb ik er inderdaad een email aan gewaagd. Antwoord van Suntory dat ze er naar kijken. Nog altijd geen reactie, ondanks een tweede email met de vraag hoe het zit. Dat is ondertussen dus eerder 9 of 10 weken sinds mijn bestelling!

Heeft iemand al wel iets ontvangen of in elk geval gehoord?

Bij mij idem dito. Na 3 of 4 weken niets gehoord te hebben mailtje gestuurd. 2 dagen later kreeg ik zowaar een verzendcode. 2 dagen later was het pakket binnen. Vast geen toeval ;-).

Ik adviseer je om de druk erop te houden. Ik zou me niet al te veel zorgen maken, maar irritant, dat wel! Hopelijk komt ie snel binnen bij je! :goedgedaan

Hehe, een reactie. Het duurt nog maximaal twee weken voor ze alles binnen hebben voor mijn bestelling. Misschien had ik de Triple Wood set met glas niet moeten bestellen :D (of de kokers waren op), maar het gaat alles bij elkaar wel erg lang duren, maar het komt goed.

Heeft iemand de whisky eigenlijk al geproefd?
0 x

Silverback
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Silverback » 24 Jul 2020, 10:08

Op maandag #012 besteld en op vrijdag reeds binnen: dacht dat er eindelijk beterschap was.
Als ik de voorgaande berichten lees moet ik echter gewoon geluk gehad hebben.
Het blijft jammer ondanks dat het lekkere whisky blijft!

Ronny
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 30 Jul 2020, 09:54

Het is onderweg (vanuit Berlijn!) en ik kreeg een excuus email.
Alles komt goed :gnif
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 31 Jul 2020, 08:38

Nou, toen het eenmaal verstuurd was, was het zo binnen! De doos was wel flink mishandeld. De onderkant was open en de kokers waren zo op en neer gegaan dat een fles half uit de koker was gekomen. Maar niks kapot, dus...

De Red Wine is op 52% gebotteld, maar dat zag ik pas toen ik al een eindje was met mijn glas. Mij wat te hoog in alcohol.
De Triple Wood CS kreeg natuurlijk meteen wat water. Natuurlijk wat te veel. Mijn grootste probleem met CS is dat ik moeite heb om een goede hoeveelheid water toe te voegen.
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 31 Jul 2020, 09:54

-Roy- schreef:Mijn grootste probleem met CS is dat ik moeite heb om een goede hoeveelheid water toe te voegen.

Ik heb een collega die daar een app voor gebruikt. Zal eens informeren bij hem welke dat is.
0 x

Wahlee
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wahlee » 31 Jul 2020, 09:59

Freezeroz schreef:
-Roy- schreef:Mijn grootste probleem met CS is dat ik moeite heb om een goede hoeveelheid water toe te voegen.

Ik heb een collega die daar een app voor gebruikt. Zal eens informeren bij hem welke dat is.

Een app? Is dat niet persoonsafhankelijk? Ik doe bijvoorbeeld praktisch nooit water er bij.

Overigens tot en met zondag geen verzendkosten bij Laphroaig als je een friendship item besteld.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 31 Jul 2020, 10:21

Wahlee schreef:Een app? Is dat niet persoonsafhankelijk? Ik doe bijvoorbeeld praktisch nooit water er bij.

Ik heb liever dat anderen voor mij regelen. Maar zo boven de 48% of zo vind ik de alcohol vaak te dominant en zeker bij cask strength gaat een klets water. Het is dan alleen meestal eerst te weinig, te weinig en..... te veel. Een app klinkt wel weer heel rekenkundig, maar wie weet.

Wahlee schreef:Overigens tot en met zondag geen verzendkosten bij Laphroaig als je een friendship item besteld.

Op deze bestelling heb ik twee maanden gewacht, dus ik heb het wel even gehad met Laphroaig.
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 31 Jul 2020, 10:40

Freezeroz schreef:

Hij gebruikt de (betaalde)app: whisky reducer.

https://play.google.com/store/apps/details?id=de.manus.whiskyreducer

Naar ik begreep kan je alle variabelen invoeren in de app, en de app zegt dan precies hoeveel water er bij moet voor je eigen gewenste drink sterkte.
0 x

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 31 Jul 2020, 12:22

Deze video van Ralfy kan misschien ook helpen:

https://www.youtube.com/watch?v=Mf_QU9EmvzY
2 x
Afbeelding

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 31 Jul 2020, 18:40

Freezeroz schreef:
Freezeroz schreef:

Hij gebruikt de (betaalde)app: whisky reducer.

https://play.google.com/store/apps/details?id=de.manus.whiskyreducer

Naar ik begreep kan je alle variabelen invoeren in de app, en de app zegt dan precies hoeveel water er bij moet voor je eigen gewenste drink sterkte.

Lijkt me behoorlijk zinloos zo'n app. Alsof elke whisky dezelfde (smaak)beleving bij een vaste drinksterkte zou geven... Natuurlijk niet, nog los van persoonlijke voorkeuren.

Gewoon experimenteren door eerst een drupje en bij volgende sips wat extra water toe te voegen tot je de 'sweetspot' vindt. Ik denk dat je dan vrijwel altijd een beter eindresultaat krijgt (qua geur- en smaakbeleving) dan elke whisky tot hetzelfde percentage aan te lengen.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Jul 2020, 18:47

Bovendien zal jouw beleving met dezelfde whisky de ene keer anders zijn dan de andere keer.
Persoonlijk heb ik het idee dat een verse fles wat meer water kan hebben dan diezelfde fles als die al een tijdje open is.
0 x

DvdB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DvdB » 02 Aug 2020, 11:52

Laphroaig heeft zo zijn eigen ideeën over hoe de CS te nuttigen, getuige de tekst op de koker :

"We recommend that you add twice as much water as whisky to fully appreciate the taste characteristics
of Original Cask Strength Laphroaig. Whisky at cask strength may overpower the palate ..."

Ik kan me heugen dit ook al op een eerdere release te hebben gelezen, maar afwateren tot 1/3 lijkt me tamelijk cru :?

Dirk
0 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Aug 2020, 12:08

DvdB schreef:Laphroaig heeft zo zijn eigen ideeën over hoe de CS te nuttigen, getuige de tekst op de koker :

"We recommend that you add twice as much water as whisky to fully appreciate the taste characteristics
of Original Cask Strength Laphroaig. Whisky at cask strength may overpower the palate ..."

Ik kan me heugen dit ook al op een eerdere release te hebben gelezen, maar afwateren tot 1/3 lijkt me tamelijk cru :?

Dirk

Bij sommige whisky tasters is het gebruikelijk een dram 1 op 1 aan te lengen met water; o.a. David Wishart stelt dit in z'n Whisky Classified boek. Uit de vertaling door Hans Offringa:
Om een goede vergelijking te kunnen maken, moeten whiskies geproefd worden met hetzelfde percentage alsohol. De standaard in de whisky-industrie is 20% per volume.

Ik ben het hier pertinent mee oneens. Bij Laphroaig en pakweg Ardbeg kan ik me er nog wel iets bij voorstellen (hoewel ik bij de Laphroaig 10 op 40% al het idee heb dat ie net wat te waterig is), maar bij subtieler bourbon gerijpt spul blijft er dan echt niks van zo'n whisky over ben ik bang.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Aug 2020, 12:17

Misschien het verschil tussen het er van genieten en de whisky te analiseren op zijn componenten zoals een blender doet. In dat geval is het gebruikelijk er wat meer water bij te doen.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”