Loch Lomond expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Loch Lomond expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Jun 2021, 20:12

Nickolaas schreef:Et voila brothers: https://smws.eu/the-godfather/

Svp een snelle reactie, nog 3 flesjes.

Nou doe maar dan :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Het Whisky Forum Thuisfestival
HWF Thuisfestival SubForum

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 04 Jun 2021, 20:15

Ik wilde de laatste 3 nemen en kan er klaarblijkelijk maar één bestellen. Lijers. Regel tzt een sample voor je Arthur.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Jun 2021, 20:18

Nickolaas schreef:Ik wilde de laatste 3 nemen en kan er klaarblijkelijk maar één bestellen. Lijers. Regel tzt een sample voor je Arthur.

:( Das idd balen.. sample is altijd leuk :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 04 Jun 2021, 20:19

Met excuses voor de dode mus, jongens. Wist dus effe niet dat het 1 fles per lid was.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Jun 2021, 20:20

Nickolaas schreef:Met excuses voor de dode mus, jongens. Wist dus effe niet dat het 1 fles per lid was.

Kan je ook niks aan doen ;) staat niet echt vermeld op de site ofzo.
1 x
Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 05 Jun 2021, 00:39

Balen!
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Nov 2022, 16:36

Ik kwam deze best interessante still chart van Loch Lomond tegen. Er wordt mooi duidelijk hoe hun core expressies inclusief de blends worden samengesteld, alleen niet de verhoudingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Nov 2022, 16:49

Leuke idd chart, ik ken hem. Ik had alleen gehoopt dat ze hier ook de croftengea, Inchfad en old rhosdhu op hadden weergegeven.

Overigens is die single ‘grain’ gemaakt van 100% malted barley en gedistilleerd in hun ‘Coffey still’ echt een aanrader! Smws heeft op dit moment ook een 8yo expressie ervan. Erg fijne, heftig gepeate dram!
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Nov 2022, 16:57

Mijn gevoel zegt dat dat allemaal enkele sijlen zijn uit de diverse stills. Gok zou dan zijn Croftengea heavily peated uit de straight neck stills en Inchfad heavily peated uit de traditional stills. Old Rhosdhu heb ik nog niets van geproefd.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 20 Nov 2022, 09:06

Old Rhosdhu wordt dacht ik ook al heel lang niet meer gemaakt?
Laatste tijd verschijnen er wel af en toe oudjes van op de markt, ik had vorig jaar dit pareltje O-D'94te proeven gekregen bij een tasting van een slijter en geen seconde getwijfeld om er meteen een fles van te bestellen.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Nov 2022, 12:41

Fat Bastard! schreef:Old Rhosdhu wordt dacht ik ook al heel lang niet meer gemaakt?
Laatste tijd verschijnen er wel af en toe oudjes van op de markt, ik had vorig jaar dit pareltje O-D'94te proeven gekregen bij een tasting van een slijter en geen seconde getwijfeld om er meteen een fles van te bestellen.

Old Rhosdhu was van origine een naam voor de single grains en tegenwoordig gebruiken ze t voor de malts. Het wordt een beetje gebruikt als een alternatief voor de merknaam Loch Lomond maar ipv dat ‘secret highland’ geleuter. Maar of het recept hetzelfde is als voor b.v. Loch Lomond of Inchmurrin of een alternatieve instelling van de Lomond stills behuisd vermeld het verhaal niet.

Nou zet maar 6cl apart dan :bigsmile
1 x
Afbeelding

Laddie Bob
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Laddie Bob » 22 Nov 2022, 16:33

Cask1988 schreef:
Fat Bastard! schreef:Old Rhosdhu wordt dacht ik ook al heel lang niet meer gemaakt?

Old Rhosdhu was van origine een naam voor de single grains en tegenwoordig gebruiken ze t voor de malts. Het wordt een beetje gebruikt als een alternatief voor de merknaam Loch Lomond maar ipv dat ‘secret highland’ geleuter. Maar of het recept hetzelfde is als voor b.v. Loch Lomond of Inchmurrin of een alternatieve instelling van de Lomond stills behuisd vermeld het verhaal niet.

Nou zet maar 6cl apart dan :bigsmile

Hoi! Rosdhu is tegenwoordig een door deze distillery intern gebruikte naam voor de Grain whisky die in de kleine kolommen, die in de stillroom staan, wordt gedistilleerd. Het bijzondere eraan is dat het meestal 100% gerstemout betreft, maar geen Malt whisky mag heten omdat het in kolommen is gedistilleerd. Het is in Schotland nou eenmaal in de wet vastgelegd dat malt whisky in pot stills moet worden gedistilleerd. We (SMWS) hebben recent een aantal whisky's in die stijl gebotteld. G15.15: https://smws.eu/the-peat-frontier/ en G15.20 https://smws.eu/banana-petrol-smoothie/ Beide peated 100% malt vanuit die kleine kolommen. De G in de bottel code staat voor Grain. G15.9 heeft zelfs ook een hele suggestieve naam meegekregen: RHOS-DHU-RUM-RUM. Door het relatief lage alcohol percentage waarop dit wordt gestookt heeft het veel meer smaak en geur dan gebruikelijk bij Grain whisky distillaat vanuit een kolom. Ze maken ook nog meer traditionele Grain whisky en hebben buiten het hoofdgebouw een set grotere kolommen staan. Hiermee maken ze ook Grain whisky, maar dan van gerstemout en andere granen.
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 22 Nov 2022, 17:01

Laddie Bob schreef:
Hoi! Rosdhu is tegenwoordig een door deze distillery intern gebruikte naam voor de Grain whisky die in de kleine kolommen, die in de stillroom staan, wordt gedistilleerd..

Ah, maar tegenwoordig dan, ik meen toch ergens gelezen te hebben dat het tot voor 2000 wel degelijk de naamsaanduiding voor een single malt was.
En de twee bottelingen die ik heb zijn ook beide een single malt :bigsmile
0 x
Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 22 Nov 2022, 18:00

Volgens mij weet deze kerel wel hoe het zit ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 22 Nov 2022, 18:23

Good old Michael zou t Idd het beste moeten weten. Maar toch vind ik die uitleg een tikkie bijzonder want zoals André al terecht zegt, back in the old days was het ook een aanduiding voor hun malt. Maar de SWA is vrij duidelijk dat om iets single malt scotch te mogen noemen, het in ieder geval 2 maal gedistilleerd moet worden. 1.5 voldoet niet aan die eis dus dat zou betekenen dat het ook geen single malt scotch mag heten. Dan geeft het dus te denken wat er dan in die specifieke jaren ‘60-‘70 flessen heeft gezeten. Of zie ik nou iets over t hoofd :bigsmile
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”