LinkedIn Group Whisky etc. magazine schreef:Ingestorte magazijnen leveren pionierswhisky op
November 2010. In januari 2010, na weken van hevige sneeuwval en extreem lage temperaturen, bedekte 1 à 1,5 meter sneeuw de daken van de Glenfiddich distilleerderij, waar honderden vaten verfijnde whisky in het halfduister langzaam lagen te rijpen. Op de avond van 7 januari bezweek een aantal daken van pakhuizen in het meest verafgelegen deel van het distilleerderijcomplex onder het gewicht van de sneeuw, waardoor de rijpende eikenhouten vaten blootgesteld werden aan de nachtelijke hemel. Onder winterse omstandigheden en temperaturen van -19˚C kwam het distilleerderijpersoneel onmiddellijk in actie en werkte onafgebroken door om de sneeuw op te ruimen.
Malt Master van Glenfiddich, Brian Kinsman, zei hierover: “Staande tussen het puin en de vaten schatten we de situatie in en wat onze volgende stappen moesten zijn. Ik dacht aan de vaten, waarvan sommige zeer oud waren, die prachtige whisky bevatten en het idee kwam in me op dat ze een fantastische single malt zouden opleveren. Een beperkte oplage van uit de beschadigde pakhuizen gebottelde whisky’s zou een passende manier zijn om de pioniersgeest van het distilleerderijteam op dit moment in Glenfiddich’s geschiedenis te vieren.”
Snow Phoenix is gecreëerd met vaten rechtstreeks uit de warehouses. Dus op vatsterkte (47,6%), non-chill filtered en van verschillende leeftijden en finishes, inclusief Amerikaans eikenhout en Oloroso sherry. Allen zijn voor een korte periode gehuwd in onze ‘marrying tuns’.
Het resultaat is een single malt, goud van kleur met accenten van licht koper. De neus bestaat uit romige vanille die zich vermengt met levendige tonen van appel en peer en aangevuld wordt door de geur van verse bloesem. De smaak roept herinneringen op aan in een smeulend kampvuur geroosterde appels, gezoet met bloemenhoning en vergezeld van een stuk chocola, rijk en complex met een vleugje gebrande suiker, koffie en houtrook. De whisky heeft een uitzonderlijk lange afdronk – strenge sherrytonen gaan over in een heerlijke, verzachtende zoetheid. De stijlvolle monochrome verpakking en de schitterende fotografie brengen een dramatische hommage aan deze exceptionele whisky en illustreren dit uitzonderlijke verhaal.
Glenfiddich bottelingen en expressies
Glenfiddich bottelingen en expressies
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Re: Glenfiddich Snow Phoenix
Heb deze Snow Phoenix geproefd van Tony. Echt een hype, als je het zo om je heen hoort! Denk dat ze dit jaar wel weer een paal wegzage... eeehh... een warehouse in zou kunnen storten onder de sneeuwdruk 
0 x
JayDie schreef:Heb deze Snow Phoenix geproefd van Tony. Echt een hype, als je het zo om je heen hoort! Denk dat ze dit jaar wel weer een paal wegzage... eeehh... een warehouse in zou kunnen storten onder de sneeuwdruk
En is hij de moeite waard om te kopen? Prijs/kwaliteit
0 x
ea teasse schreef:JayDie schreef:Heb deze Snow Phoenix geproefd van Tony. Echt een hype, als je het zo om je heen hoort! Denk dat ze dit jaar wel weer een paal wegzage... eeehh... een warehouse in zou kunnen storten onder de sneeuwdruk
En is hij de moeite waard om te kopen? Prijs/kwaliteit
De prijs (ca. 70 euro) ligt boven het budget wat ik (nu) uitgeef. Ik zal hem dus niet kopen, al is hij superheerlijk (want ik kan net zo goed genieten van 2 andere flessen voor die prijs).
Maar... hij is zeker wel lekker (persoonlijk) en als je budget voor een fles het toelaat zou ik hem wel kopen! Zie ook de video blog van Jock.
0 x
Re: Glenfiddich bottelingen en expressies
Toch ook mijn slijter nu ook de opdracht gegeven om te kijken of hij nog aan een Snow Phoenix kan komen, zeker gezien de reacties van diverse mensen over de smaak en de fraaie verpakking. En de prijs, tja ... in december krijg ik ook mijn bonus uitbetaald en wil daar toch een aanzienlijk deel reserveren voor wat flesjes, dus deze mag er dan alvast wel vanaf.
0 x
- WhiskyEtcMagazine
- (Whisky)Professional

ik heb net even rondgebeld en kan er nog 5 bemachtigen bij een slijter
Laatst gewijzigd door WhiskyEtcMagazine op 08 Dec 2010, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Heb zojuist nog een fles Glenfiddich Snow Phoenix op de kop getikt via DH17
ben weer een gelukkig man!
0 x
rtbrouwer schreef:Heb zojuist nog een fles Glenfiddich Snow Phoenix op de kop getikt via DH17ben weer een gelukkig man!
Nice! Heb er zelf ook één, hou hem voorlopig nog even dicht, ga je hem gauw openen? of is het meer aangeschaft als verzamel item?
Leuke Video Review van de Snow Phoenix Jock!

0 x
Edwin schreef:rtbrouwer schreef:Heb zojuist nog een fles Glenfiddich Snow Phoenix op de kop getikt via DH17ben weer een gelukkig man!
Nice! Heb er zelf ook één, hou hem voorlopig nog even dicht, ga je hem gauw openen? of is het meer aangeschaft als verzamel item?
Aangeschaft als verzamelitem. Als het lukt koop ik misschien nog wel een fles om te drinken.
0 x
Het is best een prettige drinker. Yep.
Hoewel hij als je een dram ingeschonken hebt, hem leeggedronken hebt, nog een dram ingeschonken hebt en vervolgens een eind bent gaan wandelen, wel anders smaakt. Nou hebben de meeste dranken dat wel, als je maar lang genoeg gaat wandelen, maar die blijven qua smaak meestal wat dichter in hun eigen buurt.
Natuurlijk is het een gimmick. Maar hij lijkt wat vreemd (geografisch) verdeeld.
Hier in Groningen zelf, heb ik hem niet bij slijters zien staan (allemaal al vooraf verzegd denk ik).
Maar ik ben ook bij andere slijters geweest waarvan er een enkele nog 1, 2 of zelfs 3 had staan.
Hoewel hij als je een dram ingeschonken hebt, hem leeggedronken hebt, nog een dram ingeschonken hebt en vervolgens een eind bent gaan wandelen, wel anders smaakt. Nou hebben de meeste dranken dat wel, als je maar lang genoeg gaat wandelen, maar die blijven qua smaak meestal wat dichter in hun eigen buurt.
Natuurlijk is het een gimmick. Maar hij lijkt wat vreemd (geografisch) verdeeld.
Hier in Groningen zelf, heb ik hem niet bij slijters zien staan (allemaal al vooraf verzegd denk ik).
Maar ik ben ook bij andere slijters geweest waarvan er een enkele nog 1, 2 of zelfs 3 had staan.
0 x
- retlaw
- Senior

JayDie schreef:De prijs (ca. 70 euro) ligt boven het budget wat ik (nu) uitgeef. Ik zal hem dus niet kopen, al is hij superheerlijk (want ik kan net zo goed genieten van 2 andere flessen voor die prijs).
Raar,de prijzen variëren in Nederland en bij ons in België van 55 tot 70 euro
Heb er vorige week zes gekocht voor 48 euro

En die kwamen via een Nederlandse leverancier
Vandaag geproefd en een lekkere dram moet ik toegeven.

0 x
Dat is een mooie prijs Walter!
Kreeg je soms korting omdat je er zes kocht..
Ik heb thuis ook één fles staan. Ben er wel benieuwd naar, maar ga hem nog niet openmaken. Ik wacht nog even tot een 'speciale gelegenheid'.
Kreeg je soms korting omdat je er zes kocht..
Ik heb thuis ook één fles staan. Ben er wel benieuwd naar, maar ga hem nog niet openmaken. Ik wacht nog even tot een 'speciale gelegenheid'.
0 x
- retlaw
- Senior

Mark schreef:Dat is een mooie prijs Walter!
Kreeg je soms korting omdat je er zes kocht..![]()
neen , geen korting dat was gewoon de prijs die ik doorgemaild kreeg ,
na mijn vraag ivm de beschikbaarheid van die botteling in mijne locale winkel.
Alleen kon die er maar zes krijgen.
Heb die dan maar allemaal gekocht samen met enkele andere liefhebbers .
Heb er natuurlijk verder geen vragen bij gesteld
Der moet veel geld verdiend zijn aan een flesje whisky als je soms die prijsverschillen ziet per winkel,
voor eenzelfde fles.

0 x
Mark schreef:Dat is een mooie prijs Walter!
Zeker een mooie prijs!
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”