Craigellachie

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Braveheart
Senior
Senior

Craigellachie

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 01 Mei 2017, 18:12

Heren, dames ook,

Zijn er hier liefhebbers van Cragellachie? Heb zelf de 13 eens geproefd en die beviel me wel. Zijn er hier echte liefhebbers van het merk die meer kunnen vertellen over de 17, 19 (Travel retail) en de 23?. Heb het eea op youtube kunnen vinden, maar ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen voor wat betreft het verschil tussen de 17 en de 19-jarige.

Bedankt vast!
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Re: Craigellachie

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Mei 2017, 20:32

De 19 hebben we een keertje gesponsord gekregen hier op t forum:

HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Verder is de 13 imho nog het beste qua prijs/kwaliteit. Het de 17 ook eens op, op een festival, maar die is niet heel veel beter t.o.v. de meerprijs imho.
0 x

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 01 Mei 2017, 20:49

defeatless schreef:De 19 hebben we een keertje gesponsord gekregen hier op t forum:

Verder is de 13 imho nog het beste qua prijs/kwaliteit. Het de 17 ook eens op, op een festival, maar die is niet heel veel beter t.o.v. de meerprijs imho.

Oh ok! Zal de link even gaan bekijken. Bedankt! Heb je gezien wat die Horst Luening van die 17-jarige vindt? :P
0 x

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 01 Mei 2017, 21:07

Braveheart schreef:
defeatless schreef:De 19 hebben we een keertje gesponsord gekregen hier op t forum:

Oh ok! Zal de link even gaan bekijken. Bedankt! Heb je gezien wat die Horst Luening van die 17-jarige vindt? :P

Erg leuk om te lezen die blinde proefnotities!!!
0 x

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 30 Jul 2017, 09:45

Gisteren deze mogen proeven: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ie-1995-mc

Erg mooi. Initieel wat bitter, maar hij evolueert heel mooi. Een relatief subtiele sherrywhisky met heel wat kruidigheid.
0 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 31 Jul 2017, 09:12

Ik heb de 13 en 17 geproefd en moet zeggen dat ik de 17 een heel stuk lekkerder vond dan de 13.
De fles staat (al een tijdje) op mijn wenslijstje :goedgedaan
0 x
Afbeelding

BergWhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BergWhisky » 27 Aug 2017, 15:56

Op whiskybase valt mij het volgende op:

- Veel Craigellachie whiskies krijgen een lage rating (Alleen op sherryvaten gerijpte vaak niet).
- Veel Craigellachies die op jonge leeftijd worden gebotteld.

Zijn Craigellachie whiskies dan echt minder lekker?
Zijn er überhaupt wel Craigellachie fans?
En waarom worden ze vaak op jonge leeftijd gebotteld?
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Aug 2017, 16:09

BergWhisky schreef:Zijn Craigellachie whiskies dan echt minder lekker?
Zijn er überhaupt wel Craigellachie fans?

Fan is gelijk een erg groot woord en sowieso zou ik veel meer verschillende Craigellachies moeten/willen proeven maar persoonlijk is de 13 wel een van mijn favorieten onder de instap whisky's.
En of ze minder lekker zijn is natuurlijk ook volledig persoonlijk en kom je alleen maar achter door te proeven.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Aug 2017, 16:35

Dre schreef:...persoonlijk is de 13 wel een van mijn favorieten onder de instap whisky's.
Naar mijn mening is dit ook helemaal geen slechte whisky ondanks zij ongeluksjaar; 46% alcohol, niet koud gefiltreerd en zo te zien geen of weinig kleurstof toegevoegd. De smaak is ook nog prima, zeker als de fles wat lucht heeft gehad (daar gaat het uiteindelijk om).
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 27 Aug 2017, 18:37

Craigellachie gebotteld door onafhankelijke bottelaars die op sherryvaten heeft gelegen... ik heb er enkel goede ervaringen mee :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 27 Aug 2017, 22:07

De 17 vond ik mooier dan de 13, maar het verschil in prijs is het mij niet waard. Maar ik was ook benieuwd naar IB's van Craigellachie. Vanavond deze opengetrokken https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/95218/craigellachie-2008-mbl

Ik weet niet of het distillery karakter nog steeds herkenbaar is door de sherry invloeden en omdat het alweer even geleden is dat ik de OB's heb gedronken. Maar het is een prima dram en zou hem een puntje meer geven dan op WB.
0 x
Afbeelding

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 01 Sep 2017, 22:42

Vandaag even geknipt uit whiskynotes.be :hoedaf

Craigellachie 23 Year Old

01 Sep 2017 | Craigellachie

The Craigellachie 23 Years is part of the 2014 core range makeover (see my post on the Craigellachie 17 Years). It was the oldest expression until the long overdue 31 Years came out recently.

Craigellachie 23 YearsCraigellachie 23 yo (46%, OB 2014)

Nose: a bit funky unique, very fatty and old-style. Buttercups and other meadow flowers, hints of honey and subtle fruits like melons, kiwi and overripe pineapple. Brass polish. Hints of tobacco. Toasted oak. Seems like a 1970s distillate, not 1990s – very good. Mouth: again very oily, with hints of waxed papers, wet oak as well as a herbal bitter edge. A vague fruity sweetness (honeyed pear). Peppered grapefruit. Nutmeg. There’s a light sulphury touch in the background but it fits this style. Orange zest. A hint of wet cardboard, but again, it fits this type of dram. Finish: rather long, on old wood, ashes and sweet clove.

A nice surprise, it’s great to see this old style in a modern release. Pricing is crazy: I can still get this for € 200-220, which seems reasonable, but in the UK you’re paying around € 450. Thanks for the sample, Derek.

Score: 90/100

Edit: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/58005/craigellachie-23-year-old
1 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 02 Sep 2017, 10:11

Khajuraho schreef:Vandaag even geknipt uit whiskynotes.be :hoedaf
--- 8< --- Mod Edit - Quote Ingekort tbv Leesbaarheid --- 8< ---
Edit: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/58005/craigellachie-23-year-old

Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar maar de hoge prijs weerhoudt me ervan om een fles aan te schaffen.
200+ euro voor een 23 jaar oude single malt blijft duur in mijn ogen.
Ik zou deze OB wel heel graag eens sampelen (alsook de 13y en 17y OB) dus als er iemand flessen open heeft staan dan hoor ik het graag :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 03 Sep 2017, 21:50

ovanpuyvelde schreef:
Khajuraho schreef:Vandaag even geknipt uit whiskynotes.be :hoedaf
--- 8< --- Mod Edit - Quote Ingekort tbv Leesbaarheid --- 8< ---

Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar maar de hoge prijs weerhoudt me ervan om een fles aan te schaffen.
200+ euro voor een 23 jaar oude single malt blijft duur in mijn ogen.
Ik zou deze OB wel heel graag eens sampelen (alsook de 13y en 17y OB) dus als er iemand flessen open heeft staan dan hoor ik het graag :goedgedaan

Ik heb 'm (de 23) pas nog geproefd en net nog een fles besteld bij d12. Is net onder de 200 pleuro en ik heb t er wel voor over!
1 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 03 Sep 2017, 22:25

Kikkerneve schreef:Ik heb 'm (de 23) pas nog geproefd en net nog een fles besteld bij d12. Is net onder de 200 pleuro en ik heb t er wel voor over!

Als je er eentje open hebt staan of open maakt dan mag je mij altijd een pb'tje sturen :hoera :lekker
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”