Welke distilleerderij wordt volgens jou ten onrechte in een verdomhoekje geplaatst?
- caskstrength
- Forum goeroe

Welke distilleerderij wordt volgens jou ten onrechte in een verdomhoekje geplaatst?
Naar aanleiding van een topic van Johan over Ballechin (Ballechin 12yo 2004 cask 349 (part) The Flemish Tour 2016) leek het me wel interessant van jullie te horen welke distilleerderij volgens jullie ten onrechte een slechte of stoffige reputatie heeft. Natuurlijk is je motivatie voor een keuze ook interessant!
Ik heb al wat keuzes gegeven, verdere suggesties kunnen in dit forum genoemd.
Ik heb al wat keuzes gegeven, verdere suggesties kunnen in dit forum genoemd.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Re: Welke distilleerderij wordt volgens jou ten onrechte in een verdomhoekje geplaatst?
Ik heb voor Edradour gestemd. Persoonlijk vind ik dat cask finishes goed uit kúnnen pakken. Edradour doet dat mijn inziens goed met hun cask strenght reeks (de 500ml flessen). Erg smaakvol en het verschillende hout is prima te herkennen en uit elkaar te houden. Vorig jaar een keer een sample set van de hele reeks aangeschaft en ik was er zeer mee in mijn nopjes. Solid 87-88 punten spul. Hun standaard reeks is ook smaakvol maar heeft minder impact door het lagere abv.
0 x
- squaadgras
- Forum goeroe

Re: Welke distilleerderij wordt volgens jou ten onrechte in een verdomhoekje geplaatst?
Ik ben ook voor Edrahoer gegaan. De naam zegt het al: deze mooie schone wordt door iedereen gefinished (lees: type vaten)
. Pakt voor mij niet altijd positief uit. Heb vaak een negatieve zeepachtige connotatie (neus). Daarintegen staan ook weer wat pareltjes op sherry op mijn proeflijstje. Helemaal ten onrechte is het dus niet.. het voordeel van de twijfel.
Welke van mij ook zou mogen worden toegevoegd is Glenkots (Glenrothes), welke door velen wordt verafschuwd door de babykots-neus (luckily never had that, iets voor jou Paul
)
. Pakt voor mij niet altijd positief uit. Heb vaak een negatieve zeepachtige connotatie (neus). Daarintegen staan ook weer wat pareltjes op sherry op mijn proeflijstje. Helemaal ten onrechte is het dus niet.. het voordeel van de twijfel.Welke van mij ook zou mogen worden toegevoegd is Glenkots (Glenrothes), welke door velen wordt verafschuwd door de babykots-neus (luckily never had that, iets voor jou Paul
)
0 x
2 ∞ & →
- Caledonians
- Whisk(e)y goeroe

Leuk topic!
Neem bijvoorbeeld Littlemill. Deze distillery had op zeker niet hoog gescoord als je dit topic voor 2010 had aangemaakt. En zie eens wat voor reputatie deze distillery op dit moment heeft. Het kan verkeren... Altijd leuk dat bepaalde (reeks) vintages een distillery compleet anders op de kaart kan zetten. Ben benieuwd waar we over 5 jaar met zn allen op duiken!
Voor mij is Tullibardine zeker weten de distillery die ten onrechte in het verdomhoekje wordt geplaatst. Wat heb ik daar al lekkere van op zeg! Al is niet iedereen het daar met me eens gezien ook de scores die de Tullibardine 1973 kreeg uit mijn laatste open flessen batch. Maar voor mij zit er dat lekkere tropisch fruit in waar ik zo verzot op ben ala Lochside. Kijk alweer uit naar de Tullibardine 1976 die ergens over twee weken open gaat hier. Deze zou een sherry rijping gehad moeten hebben, tot nu toe alleen lekkere bourbon varianten op en nog geen ervaring met sherry. Hopelijk vind ik daar ook die tropische fruit tonen in terug. We gaan het mee maken!
Daarnaast ook al erg lekkere Glenturret's op van '77 en '80. Ook hier weer dat lekkere tropisch fruit!
Daar gaat ook een '77 van open, can't wait! 
Neem bijvoorbeeld Littlemill. Deze distillery had op zeker niet hoog gescoord als je dit topic voor 2010 had aangemaakt. En zie eens wat voor reputatie deze distillery op dit moment heeft. Het kan verkeren... Altijd leuk dat bepaalde (reeks) vintages een distillery compleet anders op de kaart kan zetten. Ben benieuwd waar we over 5 jaar met zn allen op duiken!
Voor mij is Tullibardine zeker weten de distillery die ten onrechte in het verdomhoekje wordt geplaatst. Wat heb ik daar al lekkere van op zeg! Al is niet iedereen het daar met me eens gezien ook de scores die de Tullibardine 1973 kreeg uit mijn laatste open flessen batch. Maar voor mij zit er dat lekkere tropisch fruit in waar ik zo verzot op ben ala Lochside. Kijk alweer uit naar de Tullibardine 1976 die ergens over twee weken open gaat hier. Deze zou een sherry rijping gehad moeten hebben, tot nu toe alleen lekkere bourbon varianten op en nog geen ervaring met sherry. Hopelijk vind ik daar ook die tropische fruit tonen in terug. We gaan het mee maken!
Daarnaast ook al erg lekkere Glenturret's op van '77 en '80. Ook hier weer dat lekkere tropisch fruit!
Daar gaat ook een '77 van open, can't wait! 
Laatst gewijzigd door Caledonians op 17 Dec 2016, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Ik heb Dalwhinnie aangevinkt. Geregeld hier door de mangel genomen, 'wijvenwhisky' etc. Terwijl ik alleen die Winter's Gold echt ondermaats vind, maar met bijv. de 15yo of de DE's is in mijn ogen niets mis, prettig weg te nippen. Geen top whisky's, maar verdienen wel iets meer respect i.m.o.
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Dit verdomhoekje is natuurlijk iets waar véél stokerijen vertoeven Aberfeldy, An Cnoc, Auchentoshan, Auchroisk, Aultmore, Cardhu, Dailuaine,
Fettercairn, Glen Elgin, Glen Garioch, Glen Spey, Glenallachie, Glencadam, Glendullan, Glenkinchie, Glenlossie, Glentauchers, Inchmurrin,
Loch Lomond, Glen Deveron, Macduff, Mannochmore, Miltonduff, Oban, Royal Brackla, Royal Lochnagar, Tamnavulin, Tormore,...
En ik zal er nog wel een hoop vergeten zijn!
Maar hebben ze dit deels niet aan zichzelf te danken?
Dikwijls zijn de standaard expressies van deze stokerijen helemaal geen hoogvliegers.
En ja, af en toe (soms frequenter) heb je eens een héél lekkere independent botteling.
Volgens mij kan je van elke stokerij een lekkere botteling vinden.
Welke mij het eerst te binnen schiet is de Glenallachie 35yo SMS.
Dit jaar geheel toevallig ontdekt op restaurant. Man, man, man wat is dit een lekkere, ouderwetse top sherried whisky zeg!
En volgens mij helemaal over het hoofd gezien, een echte aanrader!
Btw moeten we ook geen topic openen over welke distilleerderij we het meest overroepen vinden?
Fettercairn, Glen Elgin, Glen Garioch, Glen Spey, Glenallachie, Glencadam, Glendullan, Glenkinchie, Glenlossie, Glentauchers, Inchmurrin,
Loch Lomond, Glen Deveron, Macduff, Mannochmore, Miltonduff, Oban, Royal Brackla, Royal Lochnagar, Tamnavulin, Tormore,...
En ik zal er nog wel een hoop vergeten zijn!
Maar hebben ze dit deels niet aan zichzelf te danken?
Dikwijls zijn de standaard expressies van deze stokerijen helemaal geen hoogvliegers.
En ja, af en toe (soms frequenter) heb je eens een héél lekkere independent botteling.
Volgens mij kan je van elke stokerij een lekkere botteling vinden.
Welke mij het eerst te binnen schiet is de Glenallachie 35yo SMS.
Dit jaar geheel toevallig ontdekt op restaurant. Man, man, man wat is dit een lekkere, ouderwetse top sherried whisky zeg!
En volgens mij helemaal over het hoofd gezien, een echte aanrader!
Btw moeten we ook geen topic openen over welke distilleerderij we het meest overroepen vinden?

0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

@ Sören: ik vond Glenrothes al een babykotswhisky, maar nu helemaal idd 
@ Kris: met een aantal distilleerderijen valt het wel mee denk ik. Zo heb ik de indruk (maar correct me from wrong) dat Glen Garioch niet echt in het verdomhoekje zit. Hij wordt wellicht niet door het grote publiek de hemel in geprezen, maar kent een redelijk trouwe schare fans.
Ik had idd ook het idee om later een topic tnv overgewaardeerd te maken
@ Kris: met een aantal distilleerderijen valt het wel mee denk ik. Zo heb ik de indruk (maar correct me from wrong) dat Glen Garioch niet echt in het verdomhoekje zit. Hij wordt wellicht niet door het grote publiek de hemel in geprezen, maar kent een redelijk trouwe schare fans.
Ik had idd ook het idee om later een topic tnv overgewaardeerd te maken
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Oeps er ging iets fout bij het aanpassen, alle stemmen zijn gewist 

0 x
- defeatless
- Moderator

Ik kies voor Erdradour en Tullibardine.
Erdradour was echt bocht. Maar momenteel doen ze het imho echt heel goed. Er zat altijd zo'n gal smaak aan die whisky en in de finish leek het op dreft. Maar sinds de whisky die gemaakt is na de overname doen ze het prima.
Tullibardine wordt altijd gezien als blendfiller. Maar de '93-ers van net na de herstart zijn echt wel goed hoor! Ook het echt oude spul van Tullibardine is prima. Van de gangbare moet je niet al te hoge verwachtingen hebben, behalve de 225 (rode wijn finish) die is wel goed.
Erdradour was echt bocht. Maar momenteel doen ze het imho echt heel goed. Er zat altijd zo'n gal smaak aan die whisky en in de finish leek het op dreft. Maar sinds de whisky die gemaakt is na de overname doen ze het prima.
Tullibardine wordt altijd gezien als blendfiller. Maar de '93-ers van net na de herstart zijn echt wel goed hoor! Ook het echt oude spul van Tullibardine is prima. Van de gangbare moet je niet al te hoge verwachtingen hebben, behalve de 225 (rode wijn finish) die is wel goed.
0 x
- edwinedje
- Forum goeroe

Verdomhoekje is misschien een groot woord...
Maar ik krijg soms het gevoel dat Kilchoman "op zich wel interessant is" maar dat "het nog wel dure whisky's zijn voor zo'n jonge leeftijd" en dat we "benieuwd zijn als er straks 10 jarige bottelingen uitkomen".
Terwijl ze toch mooie producten afleveren in mijn bescheiden mening.
Ik krijg soms ook het gevoel dat Glenfiddich wordt afgedaan als een beginners whisky.
Als je eenmaal meer gewend bent dan is een 12, 15,18 niet goed genoeg meer.
[wat iets anders is dan hem ronduit niet lekker vinden, want dat heb ik met The Glenlivet]
Eerlijk is eerlijk, ik heb ze ook niet in de kast staan.
Maar ik zal er mij er niet te goed, te groot of te "connoisseur" voor voelen, als hij voorgezet wordt.

Maar ik krijg soms het gevoel dat Kilchoman "op zich wel interessant is" maar dat "het nog wel dure whisky's zijn voor zo'n jonge leeftijd" en dat we "benieuwd zijn als er straks 10 jarige bottelingen uitkomen".
Terwijl ze toch mooie producten afleveren in mijn bescheiden mening.
Ik krijg soms ook het gevoel dat Glenfiddich wordt afgedaan als een beginners whisky.
Als je eenmaal meer gewend bent dan is een 12, 15,18 niet goed genoeg meer.
[wat iets anders is dan hem ronduit niet lekker vinden, want dat heb ik met The Glenlivet]
Eerlijk is eerlijk, ik heb ze ook niet in de kast staan.
Maar ik zal er mij er niet te goed, te groot of te "connoisseur" voor voelen, als hij voorgezet wordt.

0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
De eerste naam die bij mij opkomt als ondergewaardeerd is Benrinnes.
Wellicht een beetje off-topic, maar in de eerdere reacties worden whisky's genoemd van 30 - 40 jaar oud die dan wel heerlijk zouden zijn van bepaalde distilleerderijen. Het lijkt soms, net als met wijn, dat als iets uit een bepaald jaar komt of ouder dan is .. het sowieso goed is/smaakt. Vorige week zoiets gezien op de buis, wijntje van 3 euro werd afgedaan als "azijn" ; zelfde wijntje nog geen half uur later in dure fles gedaan met mooi verhaal erbij en "engeltje op de tong"
Leuk stukje >> http://www.lawhiskeysociety.com/pages/B ... nd-Tasting
Groet, Dirk
Wellicht een beetje off-topic, maar in de eerdere reacties worden whisky's genoemd van 30 - 40 jaar oud die dan wel heerlijk zouden zijn van bepaalde distilleerderijen. Het lijkt soms, net als met wijn, dat als iets uit een bepaald jaar komt of ouder dan is .. het sowieso goed is/smaakt. Vorige week zoiets gezien op de buis, wijntje van 3 euro werd afgedaan als "azijn" ; zelfde wijntje nog geen half uur later in dure fles gedaan met mooi verhaal erbij en "engeltje op de tong"
Leuk stukje >> http://www.lawhiskeysociety.com/pages/B ... nd-Tasting
Groet, Dirk
0 x
- daytona955
- Whisk(e)y goeroe

Na ik denk Glenfiddich.
De reden voor deze keuze is dat het voor de meer ervaren whisky drinkers word ervaren als een marketing gevormde whisky. Wat ook wel gedeeltelijk is. Maar wat de meeste vergeten, is dat door deze whisky de meeste mensen worden "geïnteresseerd" worden in deze lekker drank. Om een voorbeeld te noemen is Glenfiddich 15 yo solera bottel nog te koop voor 40- 50 euro of de 18 jarige voor 80 euro.... Dan heb je een lekker whisky om maar een voorbeeld te noemen. Heb je dan een pareltje nee, maar je krijgt wel waar voor je geld.
Ik vind de sommige Glenfiddich lekkerder als sommige Littlemills die ik heb gehad. Als je kijkt naar prijs/smaak/kwaliteit verhouding.
Dus ja ik koop nog en heb nog steeds Glenfiddich in mijn kast, als is het maar om de beginnende whisky drinker te warm te maken voor deze drank. Ik kan ze ook als een beginnende whisky drinker een of andere whisky voor zetten die ik super vindt, dan vragen ze uit interesse als ik zoiets wil wat kost dat dan? En ik zou antwoorden + 100,- euro ja dan haken ze direct af. En daar in tegen als je zegt 40-50 euro dan is het een ander verhaal.
*****ik lees nu even na wat ik ga posten, en ik denk ik word nu als geen whisky kenner weg gezet
***** maar ja het is mijn mening 
De reden voor deze keuze is dat het voor de meer ervaren whisky drinkers word ervaren als een marketing gevormde whisky. Wat ook wel gedeeltelijk is. Maar wat de meeste vergeten, is dat door deze whisky de meeste mensen worden "geïnteresseerd" worden in deze lekker drank. Om een voorbeeld te noemen is Glenfiddich 15 yo solera bottel nog te koop voor 40- 50 euro of de 18 jarige voor 80 euro.... Dan heb je een lekker whisky om maar een voorbeeld te noemen. Heb je dan een pareltje nee, maar je krijgt wel waar voor je geld.
Ik vind de sommige Glenfiddich lekkerder als sommige Littlemills die ik heb gehad. Als je kijkt naar prijs/smaak/kwaliteit verhouding.
Dus ja ik koop nog en heb nog steeds Glenfiddich in mijn kast, als is het maar om de beginnende whisky drinker te warm te maken voor deze drank. Ik kan ze ook als een beginnende whisky drinker een of andere whisky voor zetten die ik super vindt, dan vragen ze uit interesse als ik zoiets wil wat kost dat dan? En ik zou antwoorden + 100,- euro ja dan haken ze direct af. En daar in tegen als je zegt 40-50 euro dan is het een ander verhaal.
*****ik lees nu even na wat ik ga posten, en ik denk ik word nu als geen whisky kenner weg gezet
***** maar ja het is mijn mening 
4 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Zojuist een Royal Brackla op https://www.whiskybase.com/whisky/82545/2001-cm.
Het is absoluut geen hoogvlieger. Na 14 jaar nog heel erg eau de vie-achtig. Maar volgens mij is het distillaat helemaal niet verkeerd. Deze whisky was zo licht van kleur, dat in combinatie met de geur/smaak ik vermoed dat er een re-refill hogshead is gebruikt. Met wat meer opvoeding op hout (of op actiever hout) was dit wellicht een veel lekkerdere dram geworden).
Dan blijkt toch dat vatmanagement een essentieel onderdeel is van succes.
Kortom: het distillaat is ondergewaardeerd, maar het vatenmanagement stelt vrij weinig voor.
Het is absoluut geen hoogvlieger. Na 14 jaar nog heel erg eau de vie-achtig. Maar volgens mij is het distillaat helemaal niet verkeerd. Deze whisky was zo licht van kleur, dat in combinatie met de geur/smaak ik vermoed dat er een re-refill hogshead is gebruikt. Met wat meer opvoeding op hout (of op actiever hout) was dit wellicht een veel lekkerdere dram geworden).
Dan blijkt toch dat vatmanagement een essentieel onderdeel is van succes.
Kortom: het distillaat is ondergewaardeerd, maar het vatenmanagement stelt vrij weinig voor.
0 x
Misschien een beetje vloeken in de kerk en ook dit is geen single malt. Maar ik vind de Ballantine's 17 en dan het liefst de een-na laatste editie echt een top whisky voor het geld. Zeer veelzijdig! Ook vind ik de Christmas botteling van Ballantine's erg goed te noemen en dat voor 3 tientjes. Mensen kijken snel weg van een blend helaas...
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”