Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Nino » 24 Jun 2016, 19:17

Vandaag de ice geproefd (bij Dramtime ), opzich geen verkeerde dram hoor alleen heb ik betere en vooral goedkopere met een aanzienlijk langere finish ook gehad.
Voordat ik Musselkanaal uit reed was ik de smaak al kwijt!
Had ik deze whisky blind geproefd/zonder vooroordelen dan had hij op dat moment lekkerder gesmaakt denk ik..
Absurd prijskaartje en daar zijn we het wel over eens!
Smakelijke dram!

Uiteindelijk leuk dat ik hem voorgeschoteld kreeg en kon proeven :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
AndyDelft
Senior
Senior
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 Mei 2013, 21:35
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor AndyDelft » 05 Jul 2016, 23:12

Ik koop idd al een tijdje weinig of geen Highland Park meer.
Zeker niet de 'collectors items'.

'Vroeger' kocht ik nog wel een 25 jaar - voor 125 euries en gewoon om te drinken. Als ik zie wat deze nu waard is denk ik dat dat eerder een mooi collectors item was. Maar zeker ook mooi om te drinken; en dat laatste geldt natuurlijk ook voor de 18 jaar, die een van mijn favorieten was.

Ik hoop in elk geval dat HP ook 'normale' goede (en goed geprijsde) versies blijft / of weer gaat? / uitbrengen.
0 x
Andy
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Jul 2016, 00:49

Rustig wachten, alles heeft z'n up's and down's.

Maar de komende 10 jaar zit het er denk ik niet in.
0 x

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor avdboom » 23 Aug 2016, 12:18

avdboom schreef:
avdboom schreef:
Sietseus schreef:Alle mails/berichten ontvangen hoor! Ik was op vakantie, dan zit ik niet op het forum

Jullie krijgen binnenkort allen reactie! Samples had ik in ieder geval nog niet beschikbaar omdat we de flessen nog moeten krijgen. Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor het geduld!

Hoop dat je een goede vakantie hebt gehad

En geduld is een schone zaak, en net als bij vakantie... De voorpret is de halve pret

Inmiddels heb ik dankzij Sietseus een ruimhartig sample van de HP ICE mogen ontvangen, dank Sietseus!

Ik ga er eens rustig en ongestoord voor zitten. Zoals ik al had gezegd ga ik mijn eerlijke mening geven van wat ik er van vind. Ik ga niet allemaal omschrijvingen als een annanas op een tropisch eiland naast een kampvuur op het strand met halfdroge smeulende palmbladeren rook... In specifieke aroma's en smaken ontdekken ben ik gewoon niet zo heel goed, al kan ik het vaak wel volgen als ik het er bij lees, maar dan wordt het gewoon coppy/paste gedoe... Anders gezegd Fake...

Maar met al mijn smaak ervaringen tot nu toe moet ik vast kunnen zeggen of ik dit matig, goed of exceptioneel vind. Ik zal dat proberen zo goed toe te lichten als ik kan. En zo objectief als mogelijk.

Jullie gaan het lezen...

Zoo... zoals beloofd is het moment gekomen... het moment des oordeels :lol:

Ik heb het rustig aan gedaan en het sample in drie glaasjes verdeeld met daar naast 3 tegenhangers die ik voornamelijk voor referentie gebruik.

Om met de deur in huis te vallen... Ik was bang dat, zoals ik her en der mocht lezen, echt teleurgesteld zou zijn... en dit een soort van netjes moest proberen dit te brengen zonder te verhullen dat ik het niets vind... Maar het tegendeel is waar, ik vind het best een lekkere whisky waar ik op zijn tijd van kan genieten.

1e ronde Talisker 18 - HP Ice
Qua gevoel van leeftijd delft de HP wel het onderspit, maar de HP is in het voordeel met zijn Cask Strengt. Hij is frisser en een heel mooi bijpassend turf/rookje. Met een drupje water een heel aangenaam olie achtig mondgevoel wat ik kan waarderen. Op dat moment zou ik als volgende dram een HP Ice gekozen hebben...

2e ronde HP Ice - Lagavulin 12CS 2015
De HP Ice komt weer fris en kraakhelder binnen, maar de Lagavulin is wat aromatischer in de neus, maar eigenlijk een iets andere cup of tea. De lagavulin uiteraard meer geturft, voller en vetter in de mond. Aan het eind probeerde ik te bedenken welke ik liever zou nemen als ik de keuze had, en dat zou helemaal van mijn stemming en omstandigheden afhangen! Beiden kunnen mij bekoren, hoewel ik waarschijnlijk vaker de Lagavulin zou kiezen. De HP Ice is een frisse en heldere dram de ik erg goed bij een lekkere zonnige en/of warme voorjaar/zomer/najaarsdag vind passen, waar je ook een whisky-gingerale of een andere verfrissende dram zou kunnen kiezen. Op dat punt doet d Ice zijn naam eer aan een verfrissend karakter te hebben! De lagavulin zou ik op de (vaker voorkomende) slechtere dagen eerder kiezen.

3e ronde
The Hakushu Dist. Reserve - SMWS 64.60 Mannochmore 2003 - HP Ice
De 1e was een opwarmer. De Mannochmore een mooie ongeturfde bourbon barrel CS die zijn mannetje staat, ook erg olieachtig in de mond. Was benieuwd hoe de Ice er na zou vallen... En die had er wel moeite mee... de Mannochmore was meer aromatisch olie achtig in de mond alleen geen rook/turf... Maar desalniettemin was de Ice een mooi einde van de avond. De Mannochmore scoor ik 89 dus dat is niet slecht...

Nu het eind oordeel... Laat ik ten eerste zeggen dat ik op dit moment nooit een fles van 240 euro zou kopen. Het was een gratis sample dus ik hoefde mijn investering niet naar mijzelf te verantwoorden, dat scheelt ook.

Als ik puur op nose, taste en finish zou oordelen zou het een redelijk goede whisky zijn maar niet fenomenaal, als ik naar andere scores van whiskys die ik geproefd heb zou kijken zou het tegen vallen. Maar wat niet zo in een ijskoude score te vatten is... dat is dat de Ice bij mij wel een snaar raakt... op de goede manier. Ik kan dus helemaal begrijpen dat mensen die echt van het HP profiel houden en de middelen hebben deze fles kopen. Nu is mijn echte profiel springbank, daarom heb ik die twee ook niet naast elkaar gezet, dat zou niet eerlijk zijn.... In mijn ogen zou de 12yr Burgundy wood de Ice vernietigen, maar dat is wel gekeken door mijn roze bril....
Als ik 250 euro zou krijgen om aan 1 fles naar mijn eigen keuze te besteden zou krijgen, zou ik dan de Ice kopen...? Waarschijnlijk niet, dit zou dan waarschijnlijk een Springbank Local Barley zijn. Heb ik van het sample genoten? Zeer zeker wel!

Dit is mijn oprechte mening over de Ice.

Bedankt Sietseus voor het sample :goedgedaan
15 x
Afbeelding

Guron
Senior
Senior
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 Jun 2015, 23:10

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Guron » 23 Aug 2016, 16:27

Zeer mooi Alex ;)

The Springbank stond in Frankrijk trouwens 155€ en de HP Ice staat bij mij in de streek aan 229€. Dus je keuze is vrij gemakkelijk kwestie van smaak en prijs ;)
1 x

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 24 Aug 2016, 13:53

avdboom schreef:Dit is mijn oprechte mening over de Ice.



Dankjewel! Erg leuk in interessant om te lezen!
1 x

StateoFart
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 Aug 2016, 19:49

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor StateoFart » 26 Aug 2016, 14:43

15 augustus dit jaar heeft Highland Park een nieuwe bottling uitgebracht. De 'Hobbister' is de naam van de eerste fles uit de zogenoemde 'Keystone' serie. Deze serie zal uiteindelijk vijf bottlings tellen die, zie quote...

Highland Park Hobbister is the first release in the Keystone Series – a collection of special bottlings that highlight our five Keystones of production which combine to make Highland Park stand apart from other Single Malts.


Van de Hobbister zijn in totaal 1,200 flessen gebottled en het prijskaartje was £75. De fles was binnen no-time uitverkocht en is alleen verzonden naar adressen in de UK (das nou kuut).

Afbeelding

Links:

https://highlandpark.co.uk/hobbister/

https://www.whiskybase.com/whisky/85360 ... -hobbister
0 x

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Nino » 26 Aug 2016, 14:52

Gebeurd het vaker dat een distillery shop botteling alsnog verzonden wordt naar andere? Of is dit eigenlijk geen fles bestemt voor de distillery shop alleen?
0 x
Afbeelding

StateoFart
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 Aug 2016, 19:49

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor StateoFart » 26 Aug 2016, 15:02

Nino schreef:Gebeurd het vaker dat een distillery shop botteling alsnog verzonden wordt naar andere? Of is dit eigenlijk geen fles bestemt voor de distillery shop alleen?


De Hobbister was beschikbaar voor leden uit de 'Inner Circle'. Dat is de naam die Highland Park heeft gekoppeld aan de personen die geabonneerd zijn op haar nieuwsbrief. Ik ben overigens niet 100% zeker, misschien zijn er meer eisen om lid te worden van de inner circle.

De shoplink is op de dag van de release gemaild naar de leden van de Inner Circle, zie quote:

This is an exclusive offer to our Inner Circle members and the order form will only be accessible via a link that will be emailed to those members on the day itself.


De personen die via deze link een fles hebben besteld, hebben de fles thuis ontvangen.
1 x

Gebruikersavatar
Peter_vintage1992
Senior
Senior
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 Mei 2015, 13:27
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 30 Okt 2016, 17:29

Zo. Bijna november. Zijn er al berichten over het vervolg op de HP ice edition?
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Dre » 30 Okt 2016, 17:58

Peter_vintage1992 schreef:Zo. Bijna november. Zijn er al berichten over het vervolg op de HP ice edition?

Dat zou de Fire edition moeten zijn en ten tijde van de release van de Ice werd gezegd: einde van dit jaar. Maar heb er tot dusverre inderdaad nog niets van gehoord.
Misschien wat vertraging in de houtzagerij? ;)
3 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 30 Okt 2016, 19:16

Of geschrokken van de tegenvallende verkoop van de Ice?
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter_vintage1992
Senior
Senior
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 Mei 2015, 13:27
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 01 Nov 2016, 18:18

Wouter1981 schreef:Of geschrokken van de tegenvallende verkoop van de Ice?


Laten we hopen dat door die tegenvallende verkoop de prijs niet al te hoog wordt. Al zeg ik dit tegen beter weten in.

Ik heb het bij mijn slijter gevraagd, hij ging deze week eens navragen bij de leverancier
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Gebruikersavatar
RBwhiskyworld
Senior
Senior
Berichten: 179
Lid geworden op: 31 Mar 2016, 17:38
Locatie: Catalunya, Spanje
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor RBwhiskyworld » 02 Nov 2016, 13:54

En daar is ie dan.

https://scotchwhisky.com/magazine/latest-news/11621/highland-park-fire-marks-end-of-the-world/

15 jaar oud, en deze volle 15 jaar gelegen op refill Port casks. Niet een finish ofzo, dit is in ieder geval wel een unieke whisky.
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Highland Park 12yo v.s Islay

Ongelezen berichtdoor FGG » 02 Nov 2016, 14:31

JayDie schreef:
Joep schreef:de HP vond ik erg... wennen, na eigenlijk alleen Glenfiddich gewend te zijn.
Echt heel wat anders, geloof dat ik hem niet super vind... Is dat normaal voor een beginner? Ik lees hier alleen maar positieve reacties op de HP 12yo. Ik ben denk ik toch meer van de zoete fruitige whisky's

De HP12 is licht geturft (maar persoonlijk vind ik het een andere turf smaak dan de Islay's); die Islay's moet je misschien dan maar helemaal laten staan (wel even proeven natuurlijk; wellicht niet gelijk een hele fles...)


Ik heb deze week voor het eerst een Highland Park mogen proeven, de 12yo, en om eerlijk te zijn: ik vind 't een lekkere whisky maar bijzonder vind ik 'm niet. Ik ben meer gecharmeerd van bv de OP12 of de Bunna12. Maar da's persoonlijk. De fles staat nu in m'n kast, komt wel op, denk ik.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roland... en 14 gasten