Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Okt 2010, 19:37

Highland Park 50 Year Old.

Highland Park 50 Year Old is the distillery’s oldest and most prestigious release. Only 275 bottles of this remarkable Limited Edition are available. It is a vatting of five casks distilled in 1960. Like all Highland Park, the 50 year old has been cask-harmonised, that is to say, refilled into casks upon reaching maturity in order to ensure perfect balance and consistency.

Boasting of a price tag of £10,500 ($16,450), Highland Park 50 Year Old can be purchased at Harrods.

Afbeelding
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Fi-Wi
Senior
Senior

Re: Highland Park

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 04 Okt 2010, 19:47

Barbaarse opmerking natuurlijk maar ik ben benieuwd naar de prijs, aangezien de 40-jarige voor 1100 euro van eigenaar wisselt. Maar misschien zijn de jaren tussen de 40 en de 50 juist van bepalende waarde voor de HP-smaak. ;)

Dit gaat m.i. dan ook meer over beleggingsobjecten dan over consumptiegoederen hoewel er altijd mensen tussen zitten die zoiets nuttigen.
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Okt 2010, 20:33

Fi-Wi schreef:Barbaarse opmerking natuurlijk maar ik ben benieuwd naar de prijs, ...

Hé de prijs staat er bij Steven !

Boasting of a price tag of £10,500 ($16,450), .....

Pak weg € 12.130,-
0 x

Fi-Wi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 04 Okt 2010, 21:43

Oeps, de fles op de foto verblindde me.

Koopje!
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

whiskysite
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor whiskysite » 05 Okt 2010, 23:01

Over een week of vier verwacht ik em.... Zit er nog over na te denken of ik em zal sampelen... :bigsmile
0 x

Syco
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Syco » 08 Okt 2010, 13:14

Die fles is wel ontzettend mooi, alleen valt ie een beetje buiten men budget :D
0 x
Usquebaugh het levenswater !!

Piet
Moderator
Moderator

Highland Park 21 yo

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Dec 2010, 21:31

Heeft er iemand ervaring met de (oude) Highland Park 21 yo OB op 47.. % in vergelijking met de Highland Park (1988) 21 y.o. 46% van Alchemist (Whisky Import Nederland) ?
0 x

ea teasse
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 29 Dec 2010, 13:34

Er is een Highland Park gereleased door Signatory Vintage in de Un-chillfiltered collectie.

Het gaat om een 19 jarige HP, gerijpt in sherry vaten op 46%. Iemand hem al geproefd?
0 x
Afbeelding

Arnold1974
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 01 Jan 2011, 16:49

Alles aan deze expressie (en soortgelijke van andere whiskies) roept: 'Nooit doen, niet doen, blij dat ik het niet/ooit heb gedaan'. De prijs/kwaliteit verhouding kan, dit bedrag, het ook nooit waard zijn. Die verhouding wordt al discutabel bij een fles van zeg een paar honderd euro, maar bij dit soort bedragen is die helemaal zoek. Maar de fles ziet er wel super uit :bigsmile .

Arnold
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Jan 2011, 19:20

Arnold1974 schreef:Alles aan deze expressie (en soortgelijke van andere whiskies)...

Arnold op welke expressie doel je ? Op de Highland Park 50 Year Old ?
0 x

Arnold1974
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 05 Jan 2011, 21:07

Piet schreef:
Arnold1974 schreef:Alles aan deze expressie (en soortgelijke van andere whiskies)...

Arnold op welke expressie doel je ? Op de Highland Park 50 Year Old ?

Ja, ik bedoel de HP 50 yrs. :hoedaf
0 x
Afbeelding

ea teasse
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ea teasse » 07 Jan 2011, 21:55

ea teasse schreef:Er is een Highland Park gereleased door Signatory Vintage in de Un-chillfiltered collectie.

Het gaat om een 19 jarige HP, gerijpt in sherry vaten op 46%. Iemand hem al geproefd?

Ik was zo benieuwd dat ik hem dus gewoon gekocht heb. Heerlijk vind ik hem. Zacht, fruitig, lichte rokerigheid, maar hetgeen me vooral verraste, is dat er op het einde een munt en ja, zelfs basilicum toets in zit. Dat geeft deze whisky wel een speciaal karakter.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 13 Jan 2011, 00:26

Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Joep schreef:Ik lees hier alleen maar positieve reacties op de HP 12yo

Ik heb de 12yo in verschillende versies geproefd (oude en recente), maar ik heb hem nooit top gevonden. Een goede malt om te starten of voor een beginner, dat wel.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Highland Park 12yo v.s Islay

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Jan 2011, 08:10

Joep schreef:de HP vond ik erg... wennen, na eigenlijk alleen Glenfiddich gewend te zijn.
Echt heel wat anders, geloof dat ik hem niet super vind... Is dat normaal voor een beginner? Ik lees hier alleen maar positieve reacties op de HP 12yo. Ik ben denk ik toch meer van de zoete fruitige whisky's

De HP12 is licht geturft (maar persoonlijk vind ik het een andere turf smaak dan de Islay's); die Islay's moet je misschien dan maar helemaal laten staan (wel even proeven natuurlijk; wellicht niet gelijk een hele fles...)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Jan 2011, 09:26

Joep schreef:... Is dat normaal voor een beginner? Ik lees hier alleen maar positieve reacties op de HP 12yo. Ik ben denk ik toch meer van de zoete fruitige whisky's

Joep, ... dat is echt een kwestie van (dus persoonlijke) smaak en voorkeur, en ja die kan door ervaring veranderen maar of dat zo is en de mate waarin, dat kan niemand voorspellen.

De meeste HP's (zeker de OB's) zijn mooie gebalanceerde whiskies. Ze hebben ook altijd wat turf, peat, rokerigs van het medicinale type. Heel mild in vergelijking met de meeste Islay's bijvoorbeeld. Dat vind je lekker of niet. En ja dat kan een kwestie van tijd en (drink-)ervaring zijn. En ook dan kan het twee kanten opgaan ;)
Misschien vind jij een geturfde Islay wel vies, dat zou zo maar kunnen. Niks op tegen. Ik ben na, pakweg, 40 jaar drinken nog steeds een zoetekauw. Een HP vind ik meestal erg goed omdat daar de turf vrij subtiel is (en zelfs dat kan met leeftijd te maken hebben). Ik kan turf heerlijk vinden maar ook vies, zolang het maar in de voor mij juiste verhouding is.

Lees ook maar eens door deze: Smokehead, Islay Single malt, 6yo, 43% om te zien hoe de meningen cq smaken, verdeeld kunnen zijn. Mooi toch !
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”