Caol Ila Expresssies
-
johan brugge
- Forum goeroe

Caol Ila Expresssies
Ik weet dat de codes op de Ardbeg flessen met het botteljaar enz te maken hebben, maar ik weet niet of dat voor de Caol Ila ook het geval is. Op http://www.ardbegproject.com staan trouwens ook een aantal codes van mijn flessen. Ook op whiskybase kan ik geen fles Caol Ila CS van 58.6 % vinden. Zouden er soms meerdere bottelingen per jaar zijn of zo?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Re: Caol Ila CS
johan brugge schreef:Ook op whiskybase kan ik geen fles Caol Ila CS van 58.6 % vinden. Zouden er soms meerdere bottelingen per jaar zijn of zo?
Ik denk dat er wel verschillende jaargangen zijn, wanneer ik zoek op Caol Ila Cask Strength zie ik dat ook wel.
Zoeken op "Caol ila" (58.6 | 58,6) kom ik er wel wat tegen:
"Caol Ila 1979 Cask Strength Limited Bottling 58.6% vol", maar ook een paar zonder jaartal
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Die van 1979 is een Caol Ila 25yo. Die staat ook op de shortlist. Ik dacht dat er slechts één keer per jaar een CS uitkwam van Caol Ila. Ik leer dus nog altijd bij.
0 x
En Johan, is deze lekker?
heb hem omwille van de prijs/kwaliteitverhouding ook op mijn shortlist staan... lijkt mij een goeie aankoop?
heb hem omwille van de prijs/kwaliteitverhouding ook op mijn shortlist staan... lijkt mij een goeie aankoop?
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Wat bedoel je? De standaard Caol Ila CS of die van 25yo?
In ieder geval vind ik die CS heel lekker, maar je moet wel van citrus houden. Vooral bij de versie die ik had. Wanneer ik er water bij deed leek het heel sterk op citroenjenever.
In ieder geval vind ik die CS heel lekker, maar je moet wel van citrus houden. Vooral bij de versie die ik had. Wanneer ik er water bij deed leek het heel sterk op citroenjenever.
0 x
Standaard, ja, inderdaad. De 25 nog niet op shortlist.
Citroen? Heerlijk! Maar ongeveer alle Caol Ila CS bottelingen scoren behoorlijk hoog, dus ik ga de stap maar wagen.
Citroen? Heerlijk! Maar ongeveer alle Caol Ila CS bottelingen scoren behoorlijk hoog, dus ik ga de stap maar wagen.
0 x
Re: Caol Ila Expresssies
Vanmiddag een Caol Ila 30yo C.S. van The Ultimate gedronken.
Wel een bijzondere Caol Ila, met erg veel hout invloeden, kon er in het begin niet veel Caol Ila uithalen.
De afdronk was ook kort. Misschien dat 30 jaar net wat over de top is?
Wel een bijzondere Caol Ila, met erg veel hout invloeden, kon er in het begin niet veel Caol Ila uithalen.
De afdronk was ook kort. Misschien dat 30 jaar net wat over de top is?
0 x
tronetti schreef:De afdronk was ook kort. Misschien dat 30 jaar net wat over de top is?
Wellicht voor dit vat
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:tronetti schreef:De afdronk was ook kort. Misschien dat 30 jaar net wat over de top is?
Wellicht voor dit vatIk zou het niet algemeen willen stellen
Natuurlijk zijn er prachtige whiskies van die leeftijd.
Maar ik denk dat niet elke whisky zich daar voor leent, of beter van wordt.
Heb wel eens het idee dat het dan geen bijzondere toevoeging meer afgeeft aan de whisky.
0 x
- avdboom
- Top bijdrager

Iemand de Caol Ila 2004 GM Cask Strength eens kunnen proeven?
Ik heb eens een sample van de 1998 op en die vond ik geweldig. Ik neem aan dat je de stijl qua maritiem/peat invloed door de reeks heen naar deze toe kan doortrekken? Ik had iets gelezen wat er op duide dat de peat soft/subtiel zou zijn maar kan me dat niet voorstellen met de 1998 in gedachten, Caol Ila stijl en leeftijd. Ik weet alleen niet meer waar dat was en kan er niet zo heel vel over vinden. Van mij mag het best wel in your face peat zijn...
Iemand die er wat over kan zeggen?
Ik heb gisteren een sample Benriach 17yr Solstice aangebroken, maar hij viel mij een beetje tegen. Alles goed en wel (en heb de hoop nog niet opgegeven), maar ik denk dat ik de Islay Peat mis. De Ardbeg 10yr gaf mij bij de 1e keer toch wel een soort van wauw effect en doet me mond wateren als ik er aan denk. Die eerste indruk heb ik met de Solstice niet, hoe graag ik dat ook wilde... En ik denk dat de eerste indruk toch wel leidend is bij de keuze van aanschaf. En deze stond ook nog op mijn lijstje en komt als 2e in aanmerking, maar geen sample van gevonden. Dus erg benieuwd of iemand er wat van kan zeggen?
Ik heb eens een sample van de 1998 op en die vond ik geweldig. Ik neem aan dat je de stijl qua maritiem/peat invloed door de reeks heen naar deze toe kan doortrekken? Ik had iets gelezen wat er op duide dat de peat soft/subtiel zou zijn maar kan me dat niet voorstellen met de 1998 in gedachten, Caol Ila stijl en leeftijd. Ik weet alleen niet meer waar dat was en kan er niet zo heel vel over vinden. Van mij mag het best wel in your face peat zijn...
Iemand die er wat over kan zeggen?
Ik heb gisteren een sample Benriach 17yr Solstice aangebroken, maar hij viel mij een beetje tegen. Alles goed en wel (en heb de hoop nog niet opgegeven), maar ik denk dat ik de Islay Peat mis. De Ardbeg 10yr gaf mij bij de 1e keer toch wel een soort van wauw effect en doet me mond wateren als ik er aan denk. Die eerste indruk heb ik met de Solstice niet, hoe graag ik dat ook wilde... En ik denk dat de eerste indruk toch wel leidend is bij de keuze van aanschaf. En deze stond ook nog op mijn lijstje en komt als 2e in aanmerking, maar geen sample van gevonden. Dus erg benieuwd of iemand er wat van kan zeggen?
0 x
Als beginnende whiskydrinker had ik een aangename ontmoeting met Caol Ila. Namelijk met: Caol Ila 2000-2010 W&M. Hij was een zoete peaty dram.
Nu vraag ik me af: welke goed geprijsde Caol Ila komt hiermee overeen?
Ik had gedacht om eens wat oudere whisky te proberen en voor de 25yo te gaan, aangezien de gunstige prijs.
Alle reacties zijn welkom!
Ik had gedacht om eens wat oudere whisky te proberen en voor de 25yo te gaan, aangezien de gunstige prijs.
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

Malinois schreef:Als beginnende whiskydrinker had ik een aangename ontmoeting met Caol Ila. Namelijk met: Caol Ila 2000-2010 W&M. Hij was een zoete peaty dram.
Henri heeft een aantal hele mooie Caol Ila's staan die je eventueel in sample kan afnemen. O.a. op wijn-finish (rosé volgens mij), heel erg leuk spul. Je zou hem een PM kunnen sturen. Heb zelf de 12-18-25 staan, en enkele samples geproefd; over het algemeen ouder = beter, maar finishes in het jongere segment doen het ook erg leuk!
0 x
2 ∞ & →
squaadgras schreef:Malinois schreef:Als beginnende whiskydrinker had ik een aangename ontmoeting met Caol Ila. Namelijk met: Caol Ila 2000-2010 W&M. Hij was een zoete peaty dram.
Henri heeft een aantal hele mooie Caol Ila's staan die je eventueel in sample kan afnemen. O.a. op wijn-finish (rosé volgens mij), heel erg leuk spul. Je zou hem een PM kunnen sturen. Heb zelf de 12-18-25 staan, en enkele samples geproefd; over het algemeen ouder = beter, maar finishes in het jongere segment doen het ook erg leuk!
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik de 25yo maar in één keer bestel aangezien er een whisky in de aanbieding is die ik graag heb.
Maar waarom is er eigenlijk maar een (relatief) klein prijsverschil tussen de 18yo en 25yo?
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)
- Reichenbach
- Moderator

Even het stof er af:
Iemand een suggestie voor een betaalbaar en verkrijgbaar exemplaar om naar uit te kijken?Reichenbach schreef:Caol Ila 12.
....
Ik denk dat deze het als cask strength uit bourbon ook goed zou doen.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Reichenbach schreef:Even het stof er af:Iemand een suggestie voor een betaalbaar en verkrijgbaar exemplaar om naar uit te kijken?Reichenbach schreef:Caol Ila 12.
....
Ik denk dat deze het als cask strength uit bourbon ook goed zou doen.
Van Zuylen heeft een heel aantal Caol Ila's op vatsterkte van Wilson&Morgan staan (leeftijd 10 tot 14 jaar). O.a. op bourbon maar ook een leuke sherry finish. Zitten iig allemaal op max. 100 euro, de 10 jarige bourbon cask is €70. Ik heb de 14 yo sherry al kunnen proeven, die is erg goed.
Bij whiskysite.nl staat een 12 jarige bourbon single cask #318598 van Van Wees voor €80 en nog 10% korting op het hele assortiment deze maand.
2 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”