Macallan expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 14 Apr 2023, 19:51

Anton schreef:Ik heb hem inderdaad gekocht om nog 18j in de kast te zetten. Als mijn zoontje dan 20j is mag hij kiezen wat hij er mee doet.

Zo’n easy money kans ga ik niet laten liggen haha

Wat betref dat " easy money ". Vind dat toch op een bepaalde manier bewonderswaardig, ik wil niet weten wat je ervoor betaald heb, maar " het gemakkelijke / nonchalante " van je reactie hierin, Wow.
Maar ik gun je ALLE Macallans van harte, geweldig.

Groet Cor
1 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 14 Apr 2023, 20:30

cor0566 schreef:
Anton schreef:.. ik wil niet weten wat je ervoor betaald heb..

Groet Cor

Waarschijnlijk 350 pond, Cor. Uiteraard een fors bedrag voor een NAS Macallan, maar wel stevig onder de WB-prijzen.
1 x
Afbeelding

Koning
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Koning » 14 Apr 2023, 21:12

Geen info over gebruikte vaten en leeftijd?
Afgewaterd naar 40 of 43%?
Prachtige naam en marketingverhaal?
Alleen te koop via een ballot?
takemymoney.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
7 x
Afbeelding

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 14 Apr 2023, 22:05

cor0566 schreef:
Anton schreef:Ik heb hem inderdaad gekocht om nog 18j in de kast te zetten. Als mijn zoontje dan 20j is mag hij kiezen wat hij er mee doet.

Wat betref dat " easy money ". Vind dat toch op een bepaalde manier bewonderswaardig, ik wil niet weten wat je ervoor betaald heb, maar " het gemakkelijke / nonchalante " van je reactie hierin, Wow.

Groet Cor

Ik zie het probleem niet? Half de wereld zit bij wijze van spreken te azen op een Folio die ze via een ballot kunnen/mogen kopen. Waarom zou je die kans laten liggen als ze een fles aanbieden die direct de waarde x2 is en zeker als ik ze voor mijn zoontje koop als ‘investering’? Als ik 370 pond wil uitgeven aan whisky om op te drinken koop ik echt wel iets anders, geloof mij.

Misschien ben ik wel gewoon eerlijk om dit zo te zeggen en ben je zelf stiekem een beetje jaloers en zit je al te wachten wanneer de ballot open is. Want ik denk dat 90% van deze veel te dure overhypte flessen in de kast belanden en niet in het glas.
2 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 15 Apr 2023, 10:28

Anton schreef:
cor0566 schreef:

Groet Cor

Ik zie het probleem niet? Half de wereld zit bij wijze van spreken te azen op een Folio die ze via een ballot kunnen/mogen kopen. Waarom zou je die kans laten liggen als ze een fles aanbieden die direct de waarde x2 is en zeker als ik ze voor mijn zoontje koop als ‘investering’? Als ik 370 pond wil uitgeven aan whisky om op te drinken koop ik echt wel iets anders, geloof mij.

Misschien ben ik wel gewoon eerlijk om dit zo te zeggen en ben je zelf stiekem een beetje jaloers en zit je al te wachten wanneer de ballot open is. Want ik denk dat 90% van deze veel te dure overhypte flessen in de kast belanden en niet in het glas.

Jaloers , Nee.
Maar ik ( let wel IK, dus ik spreek voor mezelf ) vind het knap dat mensen met gemak dit geld uitgeven ter " investering " .
Waarom vind ik dit knap, simpelweg omdat in mijn omgeving velen dit niet kunnen, zeker niet met het gemak hoe jij erover praat.
Maar let wel , het zij je gegund , blijf ze kopen , :duimop :duimop :duimop
Groet Cor

Apropos : wat die " Ballots " betreft . Jammer dat ze bestaan cq in ere worden gehouden. ;)
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Apr 2023, 11:25

cor0566 schreef:

Groet Cor

Ik denk dat veel mensen de opportuniteitskosten vergeten bij een dergelijk langetermijnideetje.
Voor hen die er niet bekend mee zijn: dat is kortgezegd het principe "wat had ik óók met dat geld kunnen doen als ik niet keuze A maar keuze B had gemaakt".

Kort voorbeeld: i.p.v. voor € 400 (omgerekend, 350 pond) zo'n fles te kopen en hem 18 jaar weg te zetten (waarna je maar mag hopen dat de fles nog in goede conditie verkeert, niet kapot is gegaan, etc.) wil je er -laten we zeggen- minimaal het drie-a-vierdubbele voor vangen, dus € 1200-€1600. Vijfdubbele zegt u? Ok, € 2000 dan!

Maar wat nou als je diezelfde € 400 ingelegd had in een aandelen/vastgoed/ETF/weet-ik-veel-wat fonds met 10% dividend per jaar waarbij men maandelijks uitkeert? (en die zijn met een beetje onderzoek makkelijker te vinden dan je zou denken, waarbij ik overigens maar even vermeld dat ik hiermee geen beleggingsadvies geef :bigsmile )

Ik zal je de tabel besparen die ik snel in elkaar heb geflanst, maar dan kom je na 18 jaar (216 maanden) op een som van net iets meer dan € 2400, waar dan nog wel € 300 aan dividendbelastingen (15%) vanaf gaan, kortom dat pad zou je € 2100 hebben opgeleverd in dezelfde tijdspanne.
En dan laat ik eventuele stijgingen van de portefeuille zelf nog buiten beschouwing, dit zijn puur de dividenduitkeringen.

Kortom: is het dan echt zo "easy money" of is het gewoon een lot kopen en hopen dat de prijs minimaal 5-6x over de kop gaat?
Ik zeg zelf altijd maar "hoop is geen strategie". Verder wens ik je alle succes!

:Slainte
6 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 15 Apr 2023, 11:42

Denk dat het rendement van een Folio niet te vergelijken is met het voorbeeld van Daan.

Kijk van Folio 1 tm Folio 6 de prijzen momenteel.

Pak de Folio 6, in 2020 op de markt, binnen 3 jaar krijg je er makkelijk 1500 voor, dus dikke 1100 winst in 3 jaar tijd, hoeveel procent is dat :lekker

Ik begrijp alle standpunten wel in deze.
Gelukkig voor ieder wat wils op de markt!
2 x
"Volo et Valeo"

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Apr 2023, 12:20

Ardking schreef:Denk dat het rendement van een Folio niet te vergelijken is met het voorbeeld van Daan.

Pak de Folio 6, in 2020 op de markt, binnen 3 jaar krijg je er makkelijk 1500 voor, dus dikke 1100 winst in 3 jaar tijd, hoeveel procent is dat :lekker

Klopt helemaal! Ik pakte specifiek het voorbeeld "ik laat hem 18 jaar staan".
Want je hebt helemaal gelijk; als je Flippy van Flippenstein speelt met 1100 winst in 3 jaar, kan daar denk ik weinig tegenop.
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Koning
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Koning » 15 Apr 2023, 13:18

Ardking schreef:Denk dat het rendement van een Folio niet te vergelijken is met het voorbeeld van Daan.

Blijf het fascinerend vinden, neem nu die Folio 6: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... an-folio-6
1118 flessen in wb-collecties, slechts een handjevol geopend en slechts 59 scores (waar waarschijnlijk door mods al met de bezem doorheen is gegaan door alle scores vanaf 95 te deleten).
De naam is natuurlijk al nauwelijks verholen: Macallan investment portFOLIO. Op de korte termijn is natuurlijk ook een prachtige investering, dat kan ik niet ontkennen.
1 x
Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 03 Mei 2023, 21:45

“hoop is geen strategie” 100% mee eens.

Die folio’s zijn wel heel mooi voor de “heb” Ik zag dat ze ook geschonken werden bij de distillery dus er zitten ook wel betrouwbare ratings bij. Deze is van een reclamecampagne tijd die wel heel leuk is, beetje “redbull geeft je vleugels” idee.

Blijft me wel irriteren dat er vrijwel niets bekend is. Aantallen, inhoud, vaten of leeftijd.. maargoed, zal in de vrrkoop vast niet uitmaken en hey, ballots zijn niets nieuws en mac heeft er zeker het alleenrecht niet op.

Daan schreef:
cor0566 schreef:

Groet Cor

Ik denk dat veel mensen de opportuniteitskosten vergeten bij een dergelijk langetermijnideetje.
Voor hen die er niet bekend mee zijn: dat is kortgezegd het principe "wat had ik óók met dat geld kunnen doen als ik niet keuze A maar keuze B had gemaakt".

Kort voorbeeld: i.p.v. voor € 400 (omgerekend, 350 pond) zo'n fles te kopen en hem 18 jaar weg te zetten (waarna je maar mag hopen dat de fles nog in goede conditie verkeert, niet kapot is gegaan, etc.) wil je er -laten we zeggen- minimaal het drie-a-vierdubbele voor vangen, dus € 1200-€1600. Vijfdubbele zegt u? Ok, € 2000 dan!

Maar wat nou als je diezelfde € 400 ingelegd had in een aandelen/vastgoed/ETF/weet-ik-veel-wat fonds met 10% dividend per jaar waarbij men maandelijks uitkeert? (en die zijn met een beetje onderzoek makkelijker te vinden dan je zou denken, waarbij ik overigens maar even vermeld dat ik hiermee geen beleggingsadvies geef :bigsmile )

Ik zal je de tabel besparen die ik snel in elkaar heb geflanst, maar dan kom je na 18 jaar (216 maanden) op een som van net iets meer dan € 2400, waar dan nog wel € 300 aan dividendbelastingen (15%) vanaf gaan, kortom dat pad zou je € 2100 hebben opgeleverd in dezelfde tijdspanne.
En dan laat ik eventuele stijgingen van de portefeuille zelf nog buiten beschouwing, dit zijn puur de dividenduitkeringen.

Kortom: is het dan echt zo "easy money" of is het gewoon een lot kopen en hopen dat de prijs minimaal 5-6x over de kop gaat?
Ik zeg zelf altijd maar "hoop is geen strategie". Verder wens ik je alle succes!

:Slainte
0 x

Dawisknie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 03 Aug 2023, 06:24

Toch heb ik gisteren de Classic Cut 2023 besteld.
:duimop
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 03 Aug 2023, 09:55

Dawisknie schreef:Toch heb ik gisteren de Classic Cut 2023 besteld.

Laat m smaken.
Of :o
Groet Cor
0 x

Dawisknie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dawisknie » 03 Aug 2023, 10:35

Altijd een 2e te kopen.
1 in de kast en 1 in de sixpack (inmiddels koelkast)
:P

cor0566 schreef:
Dawisknie schreef:Toch heb ik gisteren de Classic Cut 2023 besteld.

Laat m smaken.
Of :o
Groet Cor
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 31 Okt 2023, 07:39

Nou Macallan liefhebbers, sla je slag! Deze 60 jaar oude is schijnbaar over en paar weekjes te koop bij Sotheby's: duurste whiskyfles ter wereld?
1 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 31 Okt 2023, 12:35

Fat Bastard! schreef:Nou Macallan liefhebbers, sla je slag! Deze 60 jaar oude is schijnbaar over en paar weekjes te koop bij Sotheby's: duurste whiskyfles ter wereld?

OhOh FOMO.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”