cor0566 schreef:Anton schreef:Ik heb hem inderdaad gekocht om nog 18j in de kast te zetten. Als mijn zoontje dan 20j is mag hij kiezen wat hij er mee doet.
Zo’n easy money kans ga ik niet laten liggen haha
Wat betref dat " easy money ". Vind dat toch op een bepaalde manier bewonderswaardig, ik wil niet weten wat je ervoor betaald heb, maar " het gemakkelijke / nonchalante " van je reactie hierin, Wow.
Maar ik gun je ALLE Macallans van harte, geweldig.
Groet Cor
Ik denk dat veel mensen de opportuniteitskosten vergeten bij een dergelijk langetermijnideetje.
Voor hen die er niet bekend mee zijn: dat is kortgezegd het principe "wat had ik óók met dat geld kunnen doen als ik niet keuze A maar keuze B had gemaakt".
Kort voorbeeld: i.p.v. voor € 400 (omgerekend, 350 pond) zo'n fles te kopen en hem 18 jaar weg te zetten (waarna je maar mag hopen dat de fles nog in goede conditie verkeert, niet kapot is gegaan, etc.) wil je er -laten we zeggen- minimaal het drie-a-vierdubbele voor vangen, dus € 1200-€1600. Vijfdubbele zegt u? Ok, € 2000 dan!
Maar wat nou als je diezelfde € 400 ingelegd had in een aandelen/vastgoed/ETF/weet-ik-veel-wat fonds met 10% dividend per jaar waarbij men maandelijks uitkeert? (en die zijn met een beetje onderzoek makkelijker te vinden dan je zou denken, waarbij ik overigens maar even vermeld dat ik hiermee geen beleggingsadvies geef

)
Ik zal je de tabel besparen die ik snel in elkaar heb geflanst, maar dan kom je na 18 jaar (216 maanden) op een som van net iets meer dan € 2400, waar dan nog wel € 300 aan dividendbelastingen (15%) vanaf gaan, kortom dat pad zou je € 2100 hebben opgeleverd in dezelfde tijdspanne.
En dan laat ik eventuele stijgingen van de portefeuille zelf nog buiten beschouwing, dit zijn puur de dividenduitkeringen.
Kortom: is het dan echt zo "easy money" of is het gewoon een lot kopen en hopen dat de prijs minimaal 5-6x over de kop gaat?
Ik zeg zelf altijd maar "hoop is geen strategie". Verder wens ik je alle succes!