Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 582
Lid geworden op: 04 Nov 2016, 09:46
Locatie: Kattûk

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor DvdB » 17 Mar 2023, 10:03

Ruud2612 schreef:Das een flinke range


Er zijn ook een "flink" aantal edities geweest sinds 2016 ;)
0 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1927
Lid geworden op: 11 Mar 2014, 22:29
Locatie: Midden-Limburg

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 22 Mar 2023, 17:43

Zojuist weer eens achter een Springbank gegrepen. In dit geval de nieuwe LOcal Barley van 11 jaar. Ik wil 'm uiteraard wel graag proeven. Mocht iemand een sample van de hand willen doen, dan hoor ik het graag. Thnx.
0 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior
Berichten: 410
Lid geworden op: 07 Mei 2017, 14:19

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 23 Mar 2023, 18:05

Wie weet of de Hazelburn 12 van 49,9 % cask strength is of niet? Het staat er niet op maar wel een bijzondere percentage.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 23 Mar 2023, 18:12

whisky4wood schreef:Wie weet of de Hazelburn 12 van 49,9 % cask strength is of niet? Het staat er niet op maar wel een bijzondere percentage.

Ik hoop het niet voor ze. 49.9% na 12 jaar terwijl het bij is op wat 63,5%? Het vat in duikt? Das wel een extreme verdamping. Maar wat zou kunnen, en ik geheel niet onwaarschijnlijk acht, is dat ze met deze batch een rits vaten hebben gedumpt die heel laag of te laag zaten in het ABV. Aangezien het een vatting is (5k flessen) en de leeftijd van de jongste component vermeld moet worden, valt het geheel niet uit te sluiten dat er oudere meuk in zit. Het is sowieso niet cask strength hooguit batch strength.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

whisky4wood
Senior
Senior
Berichten: 410
Lid geworden op: 07 Mei 2017, 14:19

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 23 Mar 2023, 19:04

Cask1988 schreef:
whisky4wood schreef:Wie weet of de Hazelburn 12 van 49,9 % cask strength is of niet? Het staat er niet op maar wel een bijzondere percentage.

Ik hoop het niet voor ze. 49.9% na 12 jaar terwijl het bij is op wat 63,5%? Het vat in duikt? Das wel een extreme verdamping. Maar wat zou kunnen, en ik geheel niet onwaarschijnlijk acht, is dat ze met deze batch een rits vaten hebben gedumpt die heel laag of te laag zaten in het ABV. Aangezien het een vatting is (5k flessen) en de leeftijd van de jongste component vermeld moet worden, valt het geheel niet uit te sluiten dat er oudere meuk in zit. Het is sowieso niet cask strength hooguit batch strength.


Meuk zou ik het niet willen noemen. Beste redelijke scores gezien. Stevig aan de prijs bij mijn slijter 105 euro. Batch strength is aannemelijk.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 761
Lid geworden op: 22 Jan 2015, 22:00
Locatie: Noord-Brabant

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 24 Mar 2023, 07:38

whisky4wood schreef:Wie weet of de Hazelburn 12 van 49,9 % cask strength is of niet? Het staat er niet op maar wel een bijzondere percentage.

Gaat om de Sherry Wood Oloroso
0 x

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1624
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 24 Mar 2023, 11:03

Batch strength, lekker duidelijke term. Wat wordt daarmee bedoeld? Als er een batch op 46% wordt uitgebracht is dat dan niet ook batch strength (als in de bottle sterkte van die batch)?

Als iets uit verschillende vaten onverdund een batch in gaat zou ik het gewoon cask strength noemen.
2 x

Anton
Senior
Senior
Berichten: 221
Lid geworden op: 31 Jan 2020, 22:58

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Anton » 24 Mar 2023, 11:10

Als het CS is zullen ze het zo wel vermelden denk ik. Verkoopt nog net iets beter.
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1170
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 24 Mar 2023, 12:24

Anton schreef:Als het CS is zullen ze het zo wel vermelden denk ik. Verkoopt nog net iets beter.


Denk dat ze niet heel bang waren bij Springbank of ze het wel kwijt zouden raken ;)
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Mar 2023, 17:24

Cask1988 schreef:Maar wat zou kunnen, en ik geheel niet onwaarschijnlijk acht, is dat ze met deze batch een rits vaten hebben gedumpt die heel laag of te laag zaten in het ABV. Aangezien het een vatting is (5k flessen) en de leeftijd van de jongste component vermeld moet worden, valt het geheel niet uit te sluiten dat er oudere meuk in zit.
Op het etiket staat zowel de maand van distilleren (september 2010) als de maand van bottelen (november 2022).
https://www.springbank.scot/wp-content/ ... x2048.jpeg

Oudere vaten zouden er dan niet in mogen zitten volgens mij. Dan is 49,9% wel erg laag. Maar de 12 is soms ook aan de lage kant voor een CS.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 2-year-old
Het is sowieso niet cask strength hooguit batch strength.
De 12 noemen ze ook cask strength, dat is toch ook een samenstelling van verschillende vaten?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1170
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 24 Mar 2023, 18:28

Voor de Springbank liefhebbers; Cadenhead komt nu ook in NL met een Springbank. Even je slijter vragen of ie 'm ook krijgt (als hij al Cadenhead verkoopt).
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

whisky4wood
Senior
Senior
Berichten: 410
Lid geworden op: 07 Mei 2017, 14:19

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 24 Mar 2023, 19:42

Cor - Vinabc schreef:Voor de Springbank liefhebbers; Cadenhead komt nu ook in NL met een Springbank. Even je slijter vragen of ie 'm ook krijgt (als hij al Cadenhead verkoopt).


Ik hoop cask strength of single cask anders zie ik er geen meerwaarde in. Volgens mij bottelt Cadenhead het meeste nu op 46%. Wie weet een bijzondere finish. Kortom nieuwsgierig wel, maar lig nog niet voor de deur. Gr
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1170
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 24 Mar 2023, 21:19

whisky4wood schreef:
Cor - Vinabc schreef:Voor de Springbank liefhebbers; Cadenhead komt nu ook in NL met een Springbank. Even je slijter vragen of ie 'm ook krijgt (als hij al Cadenhead verkoopt).


Ik hoop cask strength of single cask anders zie ik er geen meerwaarde in. Volgens mij bottelt Cadenhead het meeste nu op 46%. Wie weet een bijzondere finish. Kortom nieuwsgierig wel, maar lig nog niet voor de deur. Gr


Sorry, 46% variant en altijd een small batch.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Mar 2023, 00:52

Cor - Vinabc schreef:Voor de Springbank liefhebbers; Cadenhead komt nu ook in NL met een Springbank. Even je slijter vragen of ie 'm ook krijgt (als hij al Cadenhead verkoopt).

Heb m al gehad. Is gewoon een veel te dure veredelde Springbank 10 met een CS etiketje
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

whisky4wood
Senior
Senior
Berichten: 410
Lid geworden op: 07 Mei 2017, 14:19

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 25 Mar 2023, 08:49

Cask1988 schreef:
Cor - Vinabc schreef:Voor de Springbank liefhebbers; Cadenhead komt nu ook in NL met een Springbank. Even je slijter vragen of ie 'm ook krijgt (als hij al Cadenhead verkoopt).

Heb m al gehad. Is gewoon een veel te dure veredelde Springbank 10 met een CS etiketje


Cadenhead is toch van Springbank of hoort er bij toch?. Waarom dan je eigen product onder een andere label?
1 x
Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten