Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Jim Beam
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 Feb 2010, 11:06

Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 01 Mar 2010, 01:37

Ik kreeg net het bericht van slijterij Ton Overmars dat er een nieuwe Springbank is, zonder leeftijdsaanduiding, check it out: http://www.tonovermars.nl/whisky/whisky_m.html
Die prijs!!! Aaargghhh!! Denk je dat je weet wat je volgende aankoop zal zijn, verschijnt er opeens zoiets.
Aan de andere kant kan het natuurlijk een truc zijn om een aantal bedenkelijke vaten te dumpen. Op deze site zeggen ze dat de overheersende smaak die van zwavel is: http://whiskyforeveryone.blogspot.com/2 ... nk-cv.html
Nou moet ik zeggen dat ik zelf nog nooit last heb gehad van zwavel in mijn whisky, maar dit bericht drukt de festiviteiten toch een beetje, nietwaar?

Ik heb overigens een fles Longrow CV en dat is uitstekende whisky. Hmmmmm.
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Mar 2010, 08:31

Hi Jim,

Ik ken deze niet maar inderdaad als ik dat zo lees....Other than that, this whisky was pleasant especially with the addition of a few drops of water.

Dan is het toch iets onprettigs dat je maar op de koop toe neemt, ook al is het iets dat er gewoon niet in thuis hoort :Scratch Voor mij is dit zeker geen aanbeveling, tenzij het je om wat voor reden dan ook, juist nieuwsgierig maakt.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Jim Beam
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 Feb 2010, 11:06

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 01 Mar 2010, 19:21

Dat is waar, Piet, dat remt mijn enthousiasme ook behoorlijk. Maar dit is maar één review (hoewel, wél van een groep mensen), ik dacht: als iemand van jullie deze whisky geproefd heeft en hem eigenlijk heel bekoorlijk vond is hij toch de moeite waard. Ik bedoel, Springbank is een fantastische distillery en dit is whisky gebotteld op 46%, waarschijnlijk zonder karamel en dat heb ik nog nooit gezien voor onder de 30 euro.
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Mar 2010, 14:31

De eerdere Springbank C.V. komt er altijd vrij goed uit.

Van deze recente januari 2010 versie is nog niet veel te vinden.
Wel vond ik deze tasting notes nog op whisky-rating.com

Hoewel deze minder negatief is, is het ook niet heel positief met termen als Palate: ......"a strange mix of caramel and chili"..... en Overall: The nose takes a while to open up and actually becomes very pleasant, but the palate cannot quite live up to that. The spicyness is too dominant......... :Scratch

Bij de diverse webshops staan (uiteraard) alleen goede notities en ze vinden ook allemaal dat het een collectors item wordt :HitHead
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Mar 2010, 14:52

Op whiskyhost.blogspot van 19 januari 2010, toch nog een meer positieve gevonden maar toch ook met de zwavel er in, maar zoals hij zelf zegt zit hij er niet zo mee.

....struck matches in the background (I'm now convinced I'm not as susceptible to sulphur as a lot of folk).

Overall: A quality dram that's not that different from standard Springbank releases. The sulphur is certainly present in the nose but that's not as much of a turn-off for me as it is for others. I do like the length of the salty finish.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 02 Mar 2010, 22:17

net de fles maar even opengemaakt:
niet de meest complexe Springbank ooit, maar is het geld zeker waard, in mijn opinie.

Zilte neus, die in de loop van de tijd mooi los komt.
In de mond vrij simpel, maar met een mooie finish. Geen zwavel.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 02 Mar 2010, 22:27

gadeweerd schreef:net de fles maar even opengemaakt:
niet de meest complexe springbank ooit, maar ik het geld zeker waard, in mijn opinie.

Zilte neus, die in de loop van de tijd mooi los komt.
In de mond vrij simpel, maar met een mooie finish. Geen zwavel.


Heerlijk hoe smaken kunnen verschillen! Ik vind dat juist één van de leukste verschijnselen bij het proeven van whisky in een groep(je) van mensen! Ik proef dus duidelijk wel de zwavel :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Mar 2010, 08:22

I_SPEY schreef:
gadeweerd schreef:(...) Geen zwavel.

(...) Ik proef dus duidelijk wel de zwavel :)

MIsschien (her)kent een van jullie de geur van zwavel anders. Als ik daar aan denk, denk ik inderdaad aan het afstrijken van een lucifer. Ik zou dat ook niet erg vinden om te vinden in een whisky. Evenzo buskruit / vuurwerk: heerlijk! Ook vind ik de lucht van scooters lekker of op een benzinestation :Tongue Genoeg geuren waarvan je zou zeggen niet te willen tegenkomen in voedsel, maar het is de positieve kant van die geuren! Geweldig!

Maar... ik dwaal af... Zal eens kijken of ik die Springbank CV binnenkort kan proeven op een proeverij, dan kan ik er over mee praten.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
gadeweerd
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 Aug 2009, 20:25
Locatie: Alkmaar

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 03 Mar 2010, 09:03

JayDie schreef:
I_SPEY schreef:
gadeweerd schreef:(...) Geen zwavel.

(...) Ik proef dus duidelijk wel de zwavel :)

MIsschien (her)kent een van jullie de geur van zwavel anders. Als ik daar aan denk, denk ik inderdaad aan het afstrijken van een lucifer. Ik zou dat ook niet erg vinden om te vinden in een whisky. Evenzo buskruit / vuurwerk: heerlijk! Ook vind ik de lucht van scooters lekker of op een benzinestation :Tongue Genoeg geuren waarvan je zou zeggen niet te willen tegenkomen in voedsel, maar het is de positieve kant van die geuren! Geweldig!

Maar... ik dwaal af... Zal eens kijken of ik die Springbank CV binnenkort kan proeven op een proeverij, dan kan ik er over mee praten.


Laat ik het zo zeggen; zwavel als in heavily sherried whisky, bijvoorbeeld macallan speymalt 1999, heb ik niet. Wel de 'sherried notes' als je begrijpt wat ik bedoel, maar naar mijn mening duidelijke zwavel, hetgeen ik wel vaak kan waarderen...

ik scoorde de cv 22, 20, 21, 20; 83 pnt
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Apr 2010, 08:17

Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Jim Beam schreef:Longrow CV (en daarmee is de fles leeg :cry: )

Alweer een "CV" uitvoering? Nu werd ik nieuwsgierig waar dit voor staat, gezien er ook een Springbank CV is (dit topic):
J & A Mitchell, the owners of Springbank, first released a version of Longrow CV roughly two years ago and have now created a new version. To this, they have decided to add Springbank and Hazelburn CV. The CV stands for 'Curriculum Vitae' and the whiskies are created using single malts of varying ages from each expression.

Bron: Whisky for Everyone

Eigenlijk is de Bowmore Legend dan ook een Bowmore CV :lol:

Hoop dat ik die Springbank komend weekend kan proeven op het Whisky Event, Wageningen! Ben er toch wel benieuwd naar (en hij is 'mooi' geprijsd, als het dan niet gedaan is om 'slechte' vaten te 'dumpen'... :Protest )
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 13 Apr 2010, 10:55

Ik dacht dat de Springbank CV stond voor "Chairman's Vat". Ik nam aan dat hetzelfde gold voor de Longrow CV.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Apr 2010, 10:59

johan brugge schreef:Ik dacht dat de Springbank CV stond voor "Chairman's Vat". Ik nam aan dat hetzelfde gold voor de Longrow CV.

Hmm... op Springbankdistillers.com staat:
What does CV mean? Chairman's Vat? Currriculum vitae? Curvee of Vintages? It means whatever you want it to mean, enjoying the whisky is the most important thing.

Blijkbaar weten ze het zelf niet? :Scratch :HitHead
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 13 Apr 2010, 11:01

Ik heb ook net dezelfde info gevonden op het net. In principe maakt het dus niet uit wat het betekent. Als hij maar lekker is.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Apr 2010, 11:10

...en bij WhatDoesJohnKnow.com (over Longrow CV) staat:
Springbank is about to release a new expression of Longrow, called CV. According to Kate Wright at Springbank, “CV stands for Curriculum Vitae (Resumé for our North American friends) as it contains whiskies of a variety of ages and so showcases the full range of Longrow characteristics.”


Kate Wright zou 'voormalig' (?) Sales and Marketing Officer voor Springbank en Glengyle Distilleries zijn...

dode link naar afbeelding verwijderd
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Springbank C.V.

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Apr 2010, 11:50

What does CV mean? Chairman's Vat? Currriculum vitae? Curvee of Vintages? It means whatever you want it to mean, enjoying the whisky is the most important thing.

Dit vind ik wel erg stompzinnig. Dan noem je het toch ook geen CV als het niets betekend en nergens voor staat :HitHead
Uit marketing oogpunt zeer dom deze uitspraak maar ook naar je klanten toe volslagen disrespect :boos

En dat terwijl ze er zelf wel bij schrijven:
Springbank CV is the product of a variety of different cask types and sizes, all specially selected by Director of Production Frank McHardy and Distillery Manager Stuart Robertson.


Kijk hier kun je je wat bij voorstellen:
.....as it contains whiskies of a variety of ages and so showcases the full range of Longrow characteristics.”
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten