Mijn eerste Islay

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Loki999
Actief lid
Actief lid

Mijn eerste Islay

Ongelezen berichtdoor Loki999 » 05 Aug 2010, 11:20

Hoi,

Na het surfen op dit forum en het lezen over islay whisky', wil ik graag een fles aanschaffen om met een stel vrienden te proeven.

Volgens mij heb ik begrepen dat deze whisky's wat krachtiger van smaak zijn (tov de glenmorangie's) die ik normaal drink.
Klopt het dat peated wil zeggen dat deze op turf gestookt worden en is dat een heel groot verschil in smaak?

Ik wou beginnen met een lagavulin 16yo, wat denken jullie ervan als eerste islay?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: eerste Islay

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Aug 2010, 11:29

Loki999 schreef:Klopt het dat peated wil zeggen dat deze op turf gestookt worden en is dat een heel groot verschil in smaak?

De ontkiemde gerst (mout) wordt gedroogd boven een vuur wat met turf opgestookt is. Daardoor komt de turf geur en smaak in de mout terecht en later in de spirit. Dus niet (zozeer) bij het distilleren zelf.

Je hebt licht, subtiel geturfde whiskies (bv. Highland Park) en zwaar geturfde (zoals Laphroaig en Ardbeg). Het maakt in die gevallen zeker een groot verschil!

Om te beginnen aan Islay whiskies adviseer ik vaak Bowmore's. Een 12yo bv. Deze is geturfd, maar ook zoetig, dus je krijgt niet gelijk die bang! Bunnahabhain is een Islay whisky, waarbij de 'reguliere' variant eigenlijk niet of nauwelijks turf bevat. Dat verwacht je wellicht niet van Islay.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Loki999
Actief lid
Actief lid

Re: Eerste Islay

Ongelezen berichtdoor Loki999 » 05 Aug 2010, 11:55

Ik heb de Highland park 18 yo gedronken en ie beviel me erg goed.

De bowmore is ook redelijk geprijst zag ik, weet jij nog een bepaalde versie die lekker is?

De Lagavulin 16 yo is dus niet voor beginners? Valt deze ook in de klsse zwaar geturfd?

Groeten Patrick
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Aug 2010, 12:46

Loki999 schreef:Ik heb de Highland park 18 yo gedronken en ie beviel me erg goed.

De bowmore is ook redelijk geprijst zag ik, weet jij nog een bepaalde versie die lekker is?

De Lagavulin 16 yo is dus niet voor beginners? Valt deze ook in de klsse zwaar geturfd?

Groeten Patrick

Wel even een opmerking: Highland Park valt onder de "Islands", namelijk Orkney (niet Islay). Maar dat wist je vast wel :-)

De prijs van een Bowmore valt wel mee; goedkoper dan een Lagavulin. Een Lagavulin is ook een erg mooie Islay (vind ik) en zou ook voor een beginner kunnen. Tsja... zet ze dan maar eens op een volgorde (nu willekeurig):
  • Caol Ila
  • Bunnahabhain
  • Bowmore
  • Ardbeg
  • Laphroaig
  • Bruichladdich
  • Kilchoman
  • Lagavulin

Ik denk in ieder geval de Ardbeg en Laphroaig onderaan. Bunnahabhain bovenaan. Eerste, grove, poging:
  1. Bunnahabhain
  2. Caol Ila, Bowmore, Bruichladdich, Lagavulin
  3. Kilchoman
  4. Ardbeg, Laphroaig

Open voor discussie :Help Let wel... elke distilleerderij heeft ook weer z'n heavily / lightly of juist unpeated varianten (zo ook Bunnahabhain Toiteach en Ardbeg Blasda). Dit lijstje gaat dan meer over de 'reguliere' bottelingen.

En... een Finlaggan, Ileach, Port Ellen, Port Charlotte, Port Askaig, Octomore... dat zijn allemaal weer expressies / IB's van deze distilleerderijen.
0 x

tonc
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor tonc » 05 Aug 2010, 12:49

Het is niet zozeer dat zwaar geturfde whisky's niet voor beginners zijn. Voor mij is het bvb allemaal begonnen met één van de zwaarste dat er zijn (een jonge, vatsterkte laphroaig :duimop ). Maar de zware jongens hebben niet zo een gemakkelijk profiel en je wilt natuurlijk vermijden van een hele fles te kopen en deze dan absoluut niet lekker te vinden.
Je zou kunnen proberen ergens sampletjes of kleine flesjes te kopen van een paar islays. Zo kan je direct vanalles proeven en achteraf een fles kopen van wat je het beste vindt.

De lagavulin 16 is redelijk zwaar geturfd en tegelijk ook redelijk medicinaal en zoet. Ik denk dat hij niet ideaal is om meteen een fles van te kopen als eerste introductie in turfwhiskys.
Van Bowmore kan ik de tempest aanbevelen. Zeer lekker flesje! :duimop

Moest je toevallig in België wonen (en niet te ver van Leuven), laat dan iets weten. Dan mag je gerust een aantal dingen komen proeven. :nat
0 x
"Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? At a french maids finishing school? At three o'clock in the morning? With my reputation? Bingo!"
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Aug 2010, 13:01

tonc schreef:Het is niet zozeer dat zwaar geturfde whisky's niet voor beginners zijn.

(...)je wilt natuurlijk vermijden van een hele fles te kopen en deze dan absoluut niet lekker te vinden.

Correct! Love it or hate it! Vraag maar aan Piet ;) Persoonlijk hou ik er wel van, maar niet alleen dat. Ook andere whiskies.

Zoals met veel dingen is het vaak ook een kwestie van wennen en leren waarderen. Hoe meer je proeft, hoe meer je kent, hoe meer je weet wat je wel en niet lekker vind. Dus... mocht je toch een fles gekocht hebben die je nu te heftig vind: laat hem lekker staan en probeer enige tijd later nog eens :-)

:schotland
0 x

Loki999
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Loki999 » 05 Aug 2010, 13:17

Dankjewel voor jullie tips! Ik ga eens kijken of ik wat samples te pakken kan krijgen van de door jullie genoemde merken!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Aug 2010, 13:43

Als je toch gelijk voor grote flessen wilt gaatn: Islay Collection :dancing
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 05 Aug 2010, 14:28

JayDie schreef:....
En... een Finlaggan, Ileach, Port Ellen, Port Charlotte, Port Askaig, Octomore... dat zijn allemaal weer expressies / IB's van deze distilleerderijen.

Even voor de duidelijkheid: Port Ellen is een gesloten distilleerderij, dus geen expressie o.i.d. van de genoemde distilleerderijen.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Aug 2010, 14:36

p_froes schreef:
JayDie schreef:....

Even voor de duidelijkheid: Port Ellen is een gesloten distilleerderij, dus geen expressie o.i.d. van de genoemde distilleerderijen.

Excuses: you're right. Was even verward met Port Charlotte :oops:
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Aug 2010, 16:11

Blijft natuurlijk het prachtige alternatief voor Islay matig-geturfd zeker ook voor beginners, en die is afkomstig van the Isle of Skye: Talisker !

De 10 jaar valt volgens mij bij niemand slecht en heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Als het niet perse om een Islay gaat maar om een eiland-whisky om kennis te maken met de (medicinale-zeewier-)turf expressies dan is volgens mij dit één van de beste opties :Slainte
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Aug 2010, 17:32

Ik ben begonnen met een Ardbeg Ten en daarna had ik de Lagavulin 16yo. Beiden heel lekker, maar ook heel anders. Ik heb eind vorig jaar een Laphroaig Quarter Cask gehad en dat was echt een voltreffer. Zeer smaakvol, geturfd, heel maritiem, niet overdreven medicinaal (vind ik) en wat zoeter. Die fles was bijzonder snel leeg. Vloeibare heroïne als je het mij vraagt!!
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Aug 2010, 00:17

johan brugge schreef:... Ik heb eind vorig jaar een Laphroaig Quarter Cask gehad en dat was echt een voltreffer. Zeer smaakvol, geturfd, heel maritiem, niet overdreven medicinaal (vind ik) en wat zoeter. Die fles was bijzonder snel leeg. Vloeibare heroïne als je het mij vraagt!!

Helemaal mee eens Johan. Ik heb hem eergisteren geproefd, zie Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay.
@loki999 deze zou ik ook zeker aan durven te bevelen voor jouw doel(groep) :goedgedaan

En ja, ik weet het, meer keus maakt het niet altijd eenvoudiger :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Loki999
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Loki999 » 06 Aug 2010, 11:58

Nou meer keus is alleen maar leuk hoor, kan ik een lijstje maken met nog te proeven.
Ik heb een leuk programma in mijn iphone om proefnotities vast te leggen.

Bedankt voor de tip

Deze is wel vrij sterk, doen jullie hier een paar druppels water in?

EDIT: Zie Aanlengen met water ?
Laatst gewijzigd door Piet op 09 Aug 2010, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link toegevoegd
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Aug 2010, 14:01

Loki999 schreef:Ik heb een leuk programma in mijn iphone om proefnotities vast te leggen.

Zie: Whisky Apps en MyWhisky
Loki999 schreef:Deze is wel vrij sterk, doen jullie hier een paar druppels water in?

Zie: Aanlengen met water?
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”