Lagavulin 16y, beschikbaarheid & prijs

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Clercq
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Lagavulin 16y, beschikbaarheid & prijs

Ongelezen berichtdoor Clercq » 18 Jan 2016, 10:16

Hi allemaal,

Een whisky die ik erg graag drink is de Lagavulin 16y, maar ik weet dat ik niet de enige ben:) Nu zijn er meerdere populaire whisky's die erg snel in prijs zijn gestegen.

Daarom ben ik erg benieuwd of iemand de beschikbaarheid van de Lagavulin 16y kent en wat de verwachting is wat deze in prijs gaat doen? Op dit moment twijfel ik om er een aantal van in te slaan. Maar als dit niet nodig is, door ruime beschikbaarheid, dan besteed ik dat bedrag liever aan flesjes waar ik nog niet bekend mee ben :lekker

Bij voorbaat dank!
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Lagavulin 16y, beschikbaarheid & prijs

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 18 Jan 2016, 10:47

Volgens mij hoef je je over de Lagavulin 16 niet veel zorgen te maken. De prijs is de laatste jaren redelijk stabiel gebleven, zoals dat eigenlijk geldt voor veel van de instapmodellen van Diageo.

Wat betreft de beschikbaarheid: volgens mij zit dat ook wel goed. Ik hoor wel eens geruchten over dat ie zou verdwijnen, maar die geruchten hoor je momenteel over bijna iedere Diageo-klassieker. Ik heb nog nergens iets gehoord of gelezen dat mij doet vermoeden dat die geruchten ook waar zijn.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 18 Jan 2016, 13:51

Ik herinner me nog dat de Laga 16 in januari 2007 (archief er even op nageslagen) wat minder goed verkrijgbaar was. De distilleerderij draaide begin jaren '90 zeker niet op maximale capaciteit. Inmiddels draaien ze al jaren min of meer 24/7 en door enkele efficiëntieslagen is de productie nog wat verder toegenomen. Er is ook nooit een uitbreiding of verjonging van de standaard range geweest sinds invoering van de 16, dus buiten die 16, de "limited" 12 CS en Distillers Edition (die ook ongeveer 16 jaar oud is), gaat er alleen nog wat van de productie voor single malt naar de festivaledities in mei (Feis Ile) en september (Islay Jazz).
Die extra hoge productie is nog aan het rijpen...

Tot slot: 35% van de productie van Lagavulin gaat naar single malt, 65% naar blends. De enige reden die ik nog zou kunnen bedenken voor een verlaging van productie van de 16, de komende (minimaal) 16 jaar, is dat een flink groter percentage naar blends zou moeten gaan. Ik verwacht dat daar dan eerder de extra capaciteit van Caol Ila voor gebruikt zou worden. Sterker nog: als de vraag naar de 16 echt dramatisch zou toenemen, dan kan Diageo best wat minder vaten naar de blenders sturen, ook al is het eigenlijk vooral een bedrijf dat blended whisky maakt.

Kortom: ik maak me persoonlijk niet zo druk over de beschikbaarheid van de 16. Maar je weet maar nooit. ;)
4 x
Afbeelding

Clercq
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Clercq » 19 Jan 2016, 08:23

Top, dank voor jullie reactie! Het heeft me wat meer inzicht gegeven:) Ik blijf het in de gaten houden, maar goed om te horen dat ik me voorlopig niet te veel zorgen hoef te maken :hoera
0 x

markymark
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor markymark » 12 Feb 2016, 01:10

Is een vlotte verkoper , denk niet dat ze deze vlug van uit het assortiment zullen halen , en prijs zie ik niet onmiddellijk extreem stijgen , al weet je in de whiskywereld maar nooit :bigsmile
0 x

pieters87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 12 Feb 2016, 09:28

Als er minder vaten naar blenders gaan, voornamelijk mindere vaten vermoed ik dan... zal de kwaliteit van de lagavulin single malts dalen lijkt me.
Zou het niet kunnen dat de blends vroeger een pak hoger in kwaliteit waren omdat er net minder vaten als single malt/single cask werden verkocht, en een nest betere vaten ook gewoon de blends in werden gejaagd?
0 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 12 Feb 2016, 12:49

pieters87 schreef:Als er minder vaten naar blenders gaan, voornamelijk mindere vaten vermoed ik dan... zal de kwaliteit van de lagavulin single malts dalen lijkt me.
Zou het niet kunnen dat de blends vroeger een pak hoger in kwaliteit waren omdat er net minder vaten als single malt/single cask werden verkocht, en een nest betere vaten ook gewoon de blends in werden gejaagd?

Dat vermoeden heb ik ook, met name de zachtere afdronk van oudere blends zouden daar een bewijs van kunnen zijn
0 x

pieters87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 12 Feb 2016, 13:13

Top single cask whiskies zullen er dus steeds blijven bestaan want hier wordt gebruik gemaakt van de beste vaten die op de juiste moment gebotteld ( zouden moeten ) zijn.
Standaard uitgaven single Malt whisky zullen dus potentieel in kwaliteit kunnen dalen als de vraag groter wordt omdat men een groter aandeel vaten moet gaan gebruiken en dus ook kwalitatief mindere vaten ( kan je niet controleren beïnvloeden e )

Ook denk ik dat er minder zorg zal worden gestoken in cooperage dan vroeger waar de vraag naar vaten nu een pak groter is.
Ik vermoed dat sherryvaten ook kwalitatief minder sherry zal bevatten dan vroeger, wat volgens mij ook weer een impact op de whisky zal hebben.
Dus laat ons hopen dat de hype verdwijnt en productie van distilleries verlaagd wordt. ( without closures )
0 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

MaltMan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MaltMan » 16 Feb 2016, 22:42

Als je vanavond je lagavulin drinkt, doe dat dan terwijl je deze video bekijkt:
:D

Geniaal wat mij betreft. Dat ze een bekend iemand inhuren om zowel Lagavulin als Oban aan te prijzen lijkt me ook bewijs dat ze er voorlopig niet mee gaan stoppen aangezien ze er toch wat marketing geld in pompen.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Feb 2016, 12:43

Er wordt op of kort na 1 maart een nieuwe release van Lagavulin aangekondigd, die niet een Feis Ile festivalrelease is. Ik weet verder nog niets, dus ik ben erg benieuwd wat het is en of het naast of zelfs in plaats van iets in de "standaard" range is, of een extra limited release buiten de Diageo special releases oid.
Lagavulin is dit jaar 200 jaar oud en hopelijk pakken ze dat beter aan dan Ardbeg en Laphroaig vorig jaar. Wat ik echter vooral hoop is dat het niet ten koste gaat van de 16, maar dat is voor nu dus koffiedik kijken.
6 x
Afbeelding

De Loer
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor De Loer » 19 Okt 2016, 15:53

De 16 scoort al jaren heel hoog, behoort tot de classic malts, en is Lagavulin's 'moneymaker'. Ze zouden dus wel gek zijn als ze deze niet in groten getale blijven produceren, of de prijs (schommelt altijd ergens rond de €50) drastisch zullen aanpassen...
0 x

Dr.rick
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dr.rick » 26 Okt 2016, 15:19

Zou dood zonde zijn als dit goedje inderdaad minder geproduceerd zou worden
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 02 Mei 2017, 14:11

Dit onderwerp is al vele jaren een punt, bekend feit is dat men zo een laga 2 neer kan zetten, ze als men het water had wat men nodig heeft.... dus blijft de situatie het zoals nu is, al vele jaren..
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”