Ik herinner me nog dat de Laga 16 in januari 2007 (archief er even op nageslagen) wat minder goed verkrijgbaar was. De distilleerderij draaide begin jaren '90 zeker niet op maximale capaciteit. Inmiddels draaien ze al jaren min of meer 24/7 en door enkele efficiëntieslagen is de productie nog wat verder toegenomen. Er is ook nooit een uitbreiding of verjonging van de standaard range geweest sinds invoering van de 16, dus buiten die 16, de "limited" 12 CS en Distillers Edition (die ook ongeveer 16 jaar oud is), gaat er alleen nog wat van de productie voor single malt naar de festivaledities in mei (Feis Ile) en september (Islay Jazz).
Die extra hoge productie is nog aan het rijpen...
Tot slot: 35% van de productie van Lagavulin gaat naar single malt, 65% naar blends. De enige reden die ik nog zou kunnen bedenken voor een verlaging van productie van de 16, de komende (minimaal) 16 jaar, is dat een flink groter percentage naar blends zou moeten gaan. Ik verwacht dat daar dan eerder de extra capaciteit van Caol Ila voor gebruikt zou worden. Sterker nog: als de vraag naar de 16 echt dramatisch zou toenemen, dan kan Diageo best wat minder vaten naar de blenders sturen, ook al is het eigenlijk vooral een bedrijf dat blended whisky maakt.
Kortom: ik maak me persoonlijk niet zo druk over de beschikbaarheid van de 16. Maar je weet maar nooit.