Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 11 Nov 2020, 19:16

Hallo SnoopBobbyBob,

Ik raad je aan het volgende artikel eens te lezen.
https://wordsofwhisky.com/glendronach-i ... abel-says/
Daar wordt alles duidelijk uitgelegd.

Groet Roelof
1 x
Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 11 Nov 2020, 19:17

SnoopBobbyBob schreef:Hoi, Ik ben nieuw hier op dit forum en ook een beetje nieuw in de wereld van whisky...
Ik heb recentelijk voor mijn 21ste verjaardag een fles GlenDronach 21 Parliament gekregen, gebotteld in 2018 (juni, om precies te zijn). Ik was van plan deze (voorlopig) dicht te houden en te bewaren voor een mooie gelegenheid. Ik heb een klein beetje rond gekeken op het internet, en zie dat de 21y uit 2018 voor ongeveer 110 euro gaat, degene uit 2019 voor 145 euro en degene uit 2020 al voor ongeveer 175 euro! Zou iemand mij kunnen uitleggen waar het verschil in prijs vandaan komt?
Ik wil namelijk nog wel een extra fles GlenDronach kopen, zodat ik mijn verjaardagsfles dicht kon laten maar toch ook kan proeven, alleen heb ik gelezen dat er nogal verschillen zitten in de bottelingsjaren. Welke jaren zijn nou het best om te kopen? En is het ook slim om een paar flesjes extra te kopen nu omdat ze toch elk jaar duurder worden?

-Bob

Hoi Bob, allereerst welkom! Prachtig flesje om cadeau te krijgen. Waar het grote prijsverschil opeens vandaan komt is giswerk, maar ik heb het idee dat dit komt omdat de eigenaren (Brown Forman) niet op hun achterhoofd zijn gevallen.

Glendronach is namelijk van 1996 tot 2002 gesloten geweest. De whisky in een fles Parliament gebotteld in 2020 kan dus niet 21 jaar oud zijn. De leeftijd op de fles moet de jongste whisky in de fles voorstellen, met een beetje rekenwerk is de huidige Parliament dus 24-25 jaar oud op z'n minst. Dit feit is bij het grote publiek bekender geworden de laatste jaren terwijl de prijs vrijwel gelijk bleef (althans, whisky wordt elk jaar duurder, het volgde de curve op een natuurlijke manier). Brown Forman heeft nu een excuus voor de stijging dus! Nogmaals het is een theorie, alleen insiders zullen het echte verhaal weten.

En btw, geen betere mooie gelegenheid als elke dag extra die je op aarde rondloopt. Back-up flesje aanschaffen en ploppen maar :Slainte
4 x

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 15 Dec 2020, 09:42

Ik hoor nog maar weinig mensen over de smaak van wat er in de flessen zit. Ik lees alleen maar over dat de whisky ouder is dan op het label staat en dat je de fles moet hebben. Ik kan niet anders concluderen dat dat is om winst te maken want de leeftijd van de whisky zegt niets over de kwaliteit van de whisky.

Zijn er ook mensen die de verschillende batches naast elkaar geproefd hebben en zien ze ook een stijgende lijn in smaakprofiel? Of heeft de professional die bij GD goed betaald wordt om de batches zo goed mogelijk op elkaar te laten lijken zijn (haar) werk goed gedaan?
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 15 Dec 2020, 09:52

Lucs schreef:Ik hoor nog maar weinig mensen over de smaak van wat er in de flessen zit. Ik lees alleen maar over dat de whisky ouder is dan op het label staat en dat je de fles moet hebben. Ik kan niet anders concluderen dat dat is om winst te maken want de leeftijd van de whisky zegt niets over de kwaliteit van de whisky.

Zijn er ook mensen die de verschillende batches naast elkaar geproefd hebben en zien ze ook een stijgende lijn in smaakprofiel? Of heeft de professional die bij GD goed betaald wordt om de batches zo goed mogelijk op elkaar te laten lijken zijn (haar) werk goed gedaan?

Vraag het aan Daan zou ik zeggen, die drinkt alleen maar Glendronach. :bigsmile

De tendens bij de kenners is inderdaad wel dat de 'oudere' GD's niet persé beter zijn. Dat de distilleerderij 6 jaar gesloten is geweest betekent namelijk ook dat je op een gegeven moment voor meerdere jaren achtereen voor zowel de 18 als de 21 dezelfde stock moet gebruiken (voornamelijk 1995). Dan zijn de echt goede vaten op een gegeven moment gewoon op en zullen ook wat mindere vaten moeten worden meegeblend. Bovendien worden de echt goede vaten ook nog eens voor de single cask releases gebruikt.
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 15 Dec 2020, 10:17

Lucs schreef:Zijn er ook mensen die de verschillende batches naast elkaar geproefd hebben en zien ze ook een stijgende lijn in smaakprofiel? Of heeft de professional die bij GD goed betaald wordt om de batches zo goed mogelijk op elkaar te laten lijken zijn (haar) werk goed gedaan?

Ik was daar wel nieuwsgierig naar en heb hier daarom vorig jaar een oproep gedaan met de vraag of er bij anderen behoefte was om een sample set te maken van 8 verschillende Allerdices. Eentje pre, eentje post en 1 van elk gesloten jaar..........daar kwamen toen 0 reacties op.
1 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 15 Dec 2020, 10:27

Lucs schreef:Zijn er ook mensen die de verschillende batches naast elkaar geproefd hebben en zien ze ook een stijgende lijn in smaakprofiel? Of heeft de professional die bij GD goed betaald wordt om de batches zo goed mogelijk op elkaar te laten lijken zijn (haar) werk goed gedaan?

Verschillende batches Parliament kunnen proeven en imo wijkt die van 16/11/2017 opvallend af van andere batches. Niet slecht, maar minder dik (stroperig). Er zit wel degelijk verschil in
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Dec 2020, 11:18

HammerHead schreef:
Lucs schreef:Ik hoor nog maar weinig mensen over de smaak van wat er in de flessen zit. Ik lees alleen maar over dat de whisky ouder is dan op het label staat en dat je de fles moet hebben. Ik kan niet anders concluderen dat dat is om winst te maken want de leeftijd van de whisky zegt niets over de kwaliteit van de whisky.

Vraag het aan Daan zou ik zeggen, die drinkt alleen maar Glendronach. :bigsmile

Niet alleen maar hoor ;) Maar bedankt haha, je was me net voor want die vraag triggerde me behoorlijk :bigsmile

Ik heb zeker verschillende batches naast elkaar geproefd, vooral van de 18yo Allardice.
En daaruit komt inderdaad het beeld naar voren dat ouder niet persé beter is.
De bottelingen uit 2015 vind ik bijvoorbeeld knalgoed, beter dan die uit 2017 en 2018 (2019 en 2020 nooit geproefd helaas).
Terwijl de 2018 botteling toch echt ouder distillaat bevat dan de 2015-versie.

Moest even zoeken, maar ik heb ze zelfs gereviewed naast elkaar: Daan @ Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Voor de 12yo zag ik trouwens het omgekeerde. De bottelingen tot 2012-2013 zijn echt geweldig.
Die bevatten nog veel oud(er) spul. Vanaf 2014 is het weer echt "gewoon" 12yo lijkt het.
En begrijp me niet verkeerd, ook die zijn absoluut een "Bang for your Buck"
Ook daar had ik het hier eerder over: Daan @ Welke fles heb je als laatst geopend of geledigd?

Dus ja, er zitten schommelingen in de batches. Is ouder altijd beter? Nee, niet altijd.
Zijn de prijzen op het moment absurd? Ja, zeker weten.
5 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 16 Jan 2021, 20:34

Heeft iemand nog de Glendronach CS batch 9 al geproefd? :nat
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 19 Jan 2021, 17:27

Nee :Cry :Cry
0 x

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 19 Jan 2021, 19:54

Nikola schreef:Heeft iemand nog de Glendronach CS batch 9 al geproefd? :nat

Ik ben bij nr.5 gestopt...dus nee! :Scratch
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 19 Jan 2021, 19:57

Thewowbar1986 schreef:

Gelijk heb je. De 7 en 8 waren teleurstellend. :(
0 x

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 19 Jan 2021, 20:00

Nikola schreef:
Thewowbar1986 schreef:

Gelijk heb je. De 7 en 8 waren teleurstellend. :(

Die eerste 5 vond ik anders niet mis... :Slainte
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

green-hornet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor green-hornet » 21 Jan 2021, 20:54

Eind December CS batch 8 besteld bij Drankdozijn.
Wilde hem straks openen, kijk altijd even op het etiket,nu zie ik dat er veel rommel in de whisky zit.

Heb al heel wat flessen op,maar heb dit nog nooit zo gezien.
Fles zit nog dicht, niks aan de kurk te zien via de onderkant.

https://flic.kr/p/2kunLEb

https://flic.kr/p/2kunLDV

Meerdere mensen hier last van met de Batch 8 ?

Heb een mail verzonden naar Drankdozijn.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 21 Jan 2021, 21:21

Vatsediment want niet gefilterd? Komt wellis voor.. Koop een flesje Raw Cask van Blackadder en geniet :bigsmile . Krijg je een heel vat aan hout in je fles met wat druppels whisky.
0 x
2 ∞ & →

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 21 Jan 2021, 21:37

Bij Blackadder gooien ze het er expres doorheen, naar het schijnt...
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”