Glenfarclas expressies en bottelingen
- defeatless
- Moderator

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen
Niet perse beamen.
Wat ik wel vaak opmerk is dat whisky wat milder wordt als de fles wat langer op en staat en er wat uit is.
Dat kan dus ten positieve en ten negatieve uitwerken.
Voor de Glenfarclas 12 vond ik het positief, het haalde de rauwe randjes er wat af.
Wat ik wel vaak opmerk is dat whisky wat milder wordt als de fles wat langer op en staat en er wat uit is.
Dat kan dus ten positieve en ten negatieve uitwerken.
Voor de Glenfarclas 12 vond ik het positief, het haalde de rauwe randjes er wat af.
0 x
ovanpuyvelde schreef:Nog wat persoonlijke feedback over de eerder jonge Glenfarclas expressies:
Ik heb zelf een 12y, 15y, 17y en de 105 Cask Strength in huis.
Het viel mij meermaals op dat de eerste drams uit een net geopende fles ondermaats van smaak en diepte waren. Eigenlijk waren mijn Glenfarclas drams op z'n best wanneer de flessen iets over halfweg geledigd waren. Mijn 105 Cask Strength is zelfs voor 75% leeg en pas nu geniet ik er ten volle van. Dat is natuurlijk wel zonde als je weet dat Whisky niet bepaald een goedkope hobby is. Je wil uiteraard al van bij het begin van een geopende fles genieten.
Nu zag ik een videoblog entry van Ralfie op youtube die opperde dat je jonge whiskies best na het openen enkele keren over kan gieten in een lege fles. Op die manier zou het uitgesproken smaakprofiel al veel sneller tot zijn recht komen na het openen van een nieuwe fles. Iemand die deze stelling kan beamen?
Dit kan ik absoluut beamen, zeker als het om Glenfarclas gaat.
De GF 12 wordt duidelijk beter als hij meer zuurstof heeft gehad, en eigenlijk vind ik dit effect bij alle bij mij bekende GF expressies.
Bij de 15 is het niet zo sterk waarneembaar, maar bij de 17 weer wel, en ook de 18 lijkt wat beter te worden nu mijn fles wat leger begint te raken.
Een tip is dus om je lege fles GF te bewaren, zodat als je deze expressie opnieuw aanschaft, je de helft van je nieuwe fles in de oude can ¨decanteren¨, zodat je toch optimaal van de gehele hoeveelheid whisky kunt genieten.
Het is natuurlijk zonde om eerst de helft van de fles te drinken waarbij je niet alle kwaliteiten er uit haalt die er in zitten.

1 x
- squaadgras
- Forum goeroe

Een 1956 Oloroso komt binnenkort op de UK market. Komende maanden volgt de internationale markt. Prijskaartje onbekend, maar damn 59 jaar op Oloroso-vaten.. Ik sta te springen (bij de hypotheekverstrekkers!)
0 x
2 ∞ & →
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

squaadgras schreef:Een 1956 Oloroso komt binnenkort op de UK market. Komende maanden volgt de internationale markt. Prijskaartje onbekend, maar damn 59 jaar op Oloroso-vaten.. Ik sta te springen (bij de hypotheekverstrekkers!)
Dat zal dan wel een beleggingshypotheek voor je worden, gezien de belangstelling voor mijn 1973 Glendronach 43 yo

2 x
Ik ben wel heel nieuwsgierig of Glenfarclas de Age statements blijft behouden nu steeds meer distilleerderijen overgaan op NAS... Weet iemand hier meer van?
Laatst de 15y geproefd en vond deze heel lekker.
Ik ben nog niet toe aan whisky boven de €50,-.. Maar wanneer dit wel gaat gebeuren zou ik graag een 25 of zelfs de 40 willen proberen... Ben benieuwd of dat nog wel gaat lukken met deze nieuwe 'hype'...
Laatst de 15y geproefd en vond deze heel lekker.
Ik ben nog niet toe aan whisky boven de €50,-.. Maar wanneer dit wel gaat gebeuren zou ik graag een 25 of zelfs de 40 willen proberen... Ben benieuwd of dat nog wel gaat lukken met deze nieuwe 'hype'...
0 x
NAS is niet echt een hype he.
NAS is voor veel distileerderijen een noodzakelijk kwaad.
En andere slaan er weer een slaatje uit door er een naampje een verpakking een marketingverhaal en een veel te hoog prijskaartje aan te plakken.
Ik denk overgens niet dat glenfarclas 1 van die merken is.
En andere slaan er weer een slaatje uit door er een naampje een verpakking een marketingverhaal en een veel te hoog prijskaartje aan te plakken.
0 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
- defeatless
- Moderator

Zelf zei Goerge Grant dat ze het wel blijven doen. Stond ergens in een interview.
Althans dat staat me bij, heb even geen onderlinge stukken.
Maar je ziet wel de laatste tijd wat meer NAS opkomen. Dat zijn dan vaak wel speciale edities voor een bepaalde markt (de seizoenen voor de Duitsers) of een speciale botteling. Hun core-range heeft wel een Age-statement, waarbij de 105 een uitzondering is.
Grappige is wel dat de NAS van Glenfarclas altijd wat minder scoort. De 105 scoort sinds de age-statement eraf is een stuk minder dan daarvoor.
Desalniettemin: Sympathiek bedrijf, ik heb er altijd een flesje of 2 van staan.
Althans dat staat me bij, heb even geen onderlinge stukken.
Maar je ziet wel de laatste tijd wat meer NAS opkomen. Dat zijn dan vaak wel speciale edities voor een bepaalde markt (de seizoenen voor de Duitsers) of een speciale botteling. Hun core-range heeft wel een Age-statement, waarbij de 105 een uitzondering is.
Grappige is wel dat de NAS van Glenfarclas altijd wat minder scoort. De 105 scoort sinds de age-statement eraf is een stuk minder dan daarvoor.
Desalniettemin: Sympathiek bedrijf, ik heb er altijd een flesje of 2 van staan.
0 x
Peter87 schreef:NAS is niet echt een hype he.
Ik wil ook zeker niet bagataliseren! Wilde enkel de 'trend' benoemen, al dan niet noodzakelijk..
0 x
Ik googlede op glenfarclas 105 en kreeg bovenaan 2 links. 1 van G&G met een langwerpige fles 35cl voor 32 euro en 1 van drank.nl o.i.d. met een wat bollere fles 1l ook voor 32 euro.
Label was ook wat anders, maar zoveel verschil? Weet iemand hoe dit komt? Zijn dit 2 totaal verschillende?
https://www.google.nl/search?q=glenfarclas+105&oq=glenf&aqs=chrome.0.69i59j69i57j5j35i39j69i60l2.2356j0j4&client=ms-android-htc-rev&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Label was ook wat anders, maar zoveel verschil? Weet iemand hoe dit komt? Zijn dit 2 totaal verschillende?
https://www.google.nl/search?q=glenfarclas+105&oq=glenf&aqs=chrome.0.69i59j69i57j5j35i39j69i60l2.2356j0j4&client=ms-android-htc-rev&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
0 x
berndw schreef:Ik googlede op glenfarclas 105 en kreeg bovenaan 2 links. 1 van G&G met een langwerpige fles 35cl voor 32 euro en 1 van drank.nl o.i.d. met een wat bollere fles 1l ook voor 32 euro.
Waarom het prijsverschil zo groot is, is mij ook een raadsel. De daadwerkelijk inhoud van de flessen is niet anders, dus de keuze is in dit geval makkelijk.
0 x
thijs100 schreef:berndw schreef:Ik googlede op glenfarclas 105 en kreeg bovenaan 2 links. 1 van G&G met een langwerpige fles 35cl voor 32 euro en 1 van drank.nl o.i.d. met een wat bollere fles 1l ook voor 32 euro.
Waarom het prijsverschil zo groot is, is mij ook een raadsel. De daadwerkelijk inhoud van de flessen is niet anders, dus de keuze is in dit geval makkelijk.
Is hij de 32 euro voor een liter waard?
0 x
De prijs/kwaliteit-verhouding is uitstekend. Maar of het jouw smaak is, daar kan ik natuurlijk weinig over zeggen.
0 x
- defeatless
- Moderator

32 euro voor een liter op 60%ABV is zeker een stichtelijke prijs.
0 x
Hij heeft wel veel water nodig.
Bij geen of weinig water drinkt hij erg scherp weg met weinig aromas. Natuurlijk ook niet vreemd met 60%.
Vaak bij de groten jongens online voor rond de 28 a 29 euro in de aanbieding.
Zeker een dram die het proberen waard is voor deze prijs.
Bij geen of weinig water drinkt hij erg scherp weg met weinig aromas. Natuurlijk ook niet vreemd met 60%.
Vaak bij de groten jongens online voor rond de 28 a 29 euro in de aanbieding.
Zeker een dram die het proberen waard is voor deze prijs.
1 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”