Glenfiddich bottelingen en expressies
Re: Glenfiddich bottelingen en expressies
Ik ken natuurlijk genoeg bieren die op vaten gelegen heeft. Maar ik hen nog nooit van een houtgerijpte ipa gehoord. In dat artikel staat een op cederhout gerijpte ipa. Cederhout is weer niet geschikt voor whisky.
Dus dat komt het toch neer op bier in een eikenhouten vat doen en het na afloop weggooien of iets dergelijks.
Alleen kan het zoals gezegd maar kort in het vat zitten omdat ipa's zover ik weet op de fles maar een jaar goed blijven. Geen idee hoe dat zit met hout.
Dus dat komt het toch neer op bier in een eikenhouten vat doen en het na afloop weggooien of iets dergelijks.
Alleen kan het zoals gezegd maar kort in het vat zitten omdat ipa's zover ik weet op de fles maar een jaar goed blijven. Geen idee hoe dat zit met hout.
2 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
- avdboom
- Top bijdrager

Dit lijkt inderdaad wel finishen om het finishen...
Kan natuurlijk niet zeggen dat het niet zal smaken.... Maar ik vraag me toch af waar het schip zal eindigen qua finish praktijken.... Kan niet gek genoeg lijkt wel...
Kan natuurlijk niet zeggen dat het niet zal smaken.... Maar ik vraag me toch af waar het schip zal eindigen qua finish praktijken.... Kan niet gek genoeg lijkt wel...
1 x
avdboom schreef:Dit lijkt inderdaad wel finishen om het finishen...
En ik vind het ook helemaal niet bij Glenfiddich passen om zo gek te doen.
1 x
- RBwhiskyworld
- Senior

Er is ondertussen ook wat meer bekend over hoe ze het hebben gedaan met de vaten.
Om te experimenteren hebben ze 3 verschillende IPA's (van 1 brouwerij) gebruikt, met verschillende sterkte en hoeveelheid hop.
De IPA is door Glenfiddich in the vaten gedaan (maximaal 9 vaten per keer). Daarnaast is er gevarieerd met de tijd dat de IPA in het vat, waarna de vaten gevuld werden met whisky om te zien wat de invloed op de smaak was.
De Glenfiddich IPA experiment gaat onderdeel uitmaken van een serie van verschillende experimenten die Glenfiddich gepland heeft.
De whisky wordt in september gelanceerd.
Om te experimenteren hebben ze 3 verschillende IPA's (van 1 brouwerij) gebruikt, met verschillende sterkte en hoeveelheid hop.
De IPA is door Glenfiddich in the vaten gedaan (maximaal 9 vaten per keer). Daarnaast is er gevarieerd met de tijd dat de IPA in het vat, waarna de vaten gevuld werden met whisky om te zien wat de invloed op de smaak was.
De Glenfiddich IPA experiment gaat onderdeel uitmaken van een serie van verschillende experimenten die Glenfiddich gepland heeft.
De whisky wordt in september gelanceerd.
2 x
Ik blijf het een raar verhaal vinden.
0 x
Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Geen idee waarom er geëxperimenteerd moet worden,
binnen het moederbedrijf William Grant & Sons is wel ervaring met een Ale Cask Finish.

Of gaat het hier ook weer meer om het verhaal dan de whisky zelf...
binnen het moederbedrijf William Grant & Sons is wel ervaring met een Ale Cask Finish.

Of gaat het hier ook weer meer om het verhaal dan de whisky zelf...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
- shadowcollector
- Senior

avdboom schreef:Dit lijkt inderdaad wel finishen om het finishen...
Dat is niet zo gek als je naar de huidige regelgeving kijkt, de enige manier naast het seasonen van een vat om er een andere smaak aan te kunnen geven.
Verder vind ik het helemaal niet vreemd voor een bedrijf als Glenfiddich om dit te doen. Als een van de leading brands moeten ze wel (en hebben ze de middelen beschikbaar om te experimenteren) De hele industrie is op zoek naar mogelijkheden om omzet te vergroten of om bestaand markt aandeel vast te houden. Dat gaat niet lukken met hetzelfde kunstje 100 jaar blijven doen. De brug slaan naar de enorme wijn en biermarkt en hierdoor wellicht vanuit die hoek nieuwe liefhebbers binnen te halen is een makkelijke manier.
Er ligt bij Glenfiddich heel veel op experimentele vaten, ook met formaten (octaves, port pipes of de tun's) wordt gekeken wat de mogelijkheden zijn. Soms pakt het goed uit soms is het een complete mislukking. Wat het hier gaat worden moeten we even afwachten. Lijkt me leuk in een blind tasting zonder de flessen en het verhaal eromheen. Wat proef je echt...
0 x
- defeatless
- Moderator

Wat dan weer komt omdat de whisky verkoop de afgelopen 3 jaar, op z'n best, vlak is geweest.
1 x
shadowcollector schreef:avdboom schreef:Dit lijkt inderdaad wel finishen om het finishen...
Dat is niet zo gek als je naar de huidige regelgeving kijkt, de enige manier naast het seasonen van een vat om er een andere smaak aan te kunnen geven.
Verder vind ik het helemaal niet vreemd voor een bedrijf als Glenfiddich om dit te doen. Als een van de leading brands moeten ze wel (en hebben ze de middelen beschikbaar om te experimenteren) De hele industrie is op zoek naar mogelijkheden om omzet te vergroten of om bestaand markt aandeel vast te houden. Dat gaat niet lukken met hetzelfde kunstje 100 jaar blijven doen. De brug slaan naar de enorme wijn en biermarkt en hierdoor wellicht vanuit die hoek nieuwe liefhebbers binnen te halen is een makkelijke manier.
Er ligt bij Glenfiddich heel veel op experimentele vaten, ook met formaten (octaves, port pipes of de tun's) wordt gekeken wat de mogelijkheden zijn. Soms pakt het goed uit soms is het een complete mislukking. Wat het hier gaat worden moeten we even afwachten. Lijkt me leuk in een blind tasting zonder de flessen en het verhaal eromheen. Wat proef je echt...
Ik vind het ook niet vreemd dat ze experimenteren.
Ik vind het gewoon een vreemd experiment.
1 x
Whiskydudes
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Glenfiddich presenteert:

3 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Ziet er wel mooi uit
3 x
Whiskydudes
- shadowcollector
- Senior

Glenfiddich XX (twenty) en dan niet 20 jaar oud...
Hmm dat is de randjes opzoeken...
Hmm dat is de randjes opzoeken...
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Zien er mooi uit!
Zijn er al prijzen bekend? (Al vrees ik het ergste.....)
Zijn er al prijzen bekend? (Al vrees ik het ergste.....)
0 x
Zojuist kom ik het volgende tegen omtrent de XX
En een infographic vanaf de website van Glenfiddich:

Volgens deze website gaat de IPA ongeveer 45 pond en de project XX 50 pond kosten.
This new and permanent addition to the Glenfiddich range was created by Malt Master Brian Kinsman from 20 casks hand selected by our team of 20 (XX) brand ambassadors from around the world.
It's a delightful whisky and it will be available globally from today. Although it wont launch in Southeast Asia this year, there will be a couple of very special tasting sessions coming soon.
En een infographic vanaf de website van Glenfiddich:

Whisky-ettenleur schreef:Zijn er al prijzen bekend? (Al vrees ik het ergste.....)
Volgens deze website gaat de IPA ongeveer 45 pond en de project XX 50 pond kosten.
1 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”