Ledaig expressies
- Reichenbach
- Moderator

Re: Ledaig expressies
Naar aanleiding van:
Is er hier ook iemand die ervaring heeft met oude Ledaig's en dit kan bevestigen of ontkrachten? Dan bedoel ik met het 'standaard spul' dat zo'n 20 - 30 jaar geleden in de fles gegaan is.
Reichenbach schreef:Schijnt dat helemaal aan Ledaig zelf te hebben gelegen. Jaren geleden het goedkoopste wat daar te koop was en eigenlijk alleen pruimbaar door een alcoholist (als je de online reviewers mag geloven).Daan schreef:Ruud W schreef:... Ledaig is jarenlang over het hoofd gezien, verbaast me dat met Tobermory exact hetzelfde gebeurt.
Ze zijn blijkbaar uit hun as herrezen. De verschillende Ledaig's die ik heb gehad waren prima borrels. Tobermory moet ik nog een keer proberen.
Is er hier ook iemand die ervaring heeft met oude Ledaig's en dit kan bevestigen of ontkrachten? Dan bedoel ik met het 'standaard spul' dat zo'n 20 - 30 jaar geleden in de fles gegaan is.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Ik dacht dat onderstaande mijn kennismaking was met Ledaig, en ik en een goede vriend van mij vonden hem alletwee niks.
Ontzettend 1 dimensionaal ( turf turf turf ).
Durf ze daarom niet echt meer te proberen.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... e-malt-bsd
Groet Cor
Ontzettend 1 dimensionaal ( turf turf turf ).
Durf ze daarom niet echt meer te proberen.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... e-malt-bsd
Groet Cor
1 x
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

Reichenbach schreef:Is er hier ook iemand die ervaring heeft met oude Ledaig's en dit kan bevestigen of ontkrachten? Dan bedoel ik met het 'standaard spul' dat zo'n 20 - 30 jaar geleden in de fles gegaan is.
Vaak denkt men dat oudere Ledaigs (jaren '80 tot midden jaren '90) op de jongere zwaar geturfde) uitgaves lijken, en worden daardoor ernstig teleurgesteld wanneer ze een dergelijke fles open trekken. Oudere Ledaigs hebben meestal nauwelijks turf, en lijken in dat opzicht vaak op Tobermory. Meestal zijn ze ook redelijk eendimensionaal. Weinig spannend dus. Af en toe zitten er wel echte pareltjes tussen, en alles uit de jaren 70 is gewoon fenomenaal. Tussen begin jaren 80 en halverwege de nineties is er niet veel goeds de fles in gegaan, maar vanaf 1998 is de kwaliteit wel écht weer terug. 1993 is zo'n jaar waar ik persoonlijk omheen loop. Boerenstal, that's it.
Beste jaren imho: 1970's/1998/2004/2005/2007/2008. *Jongere jaren moet wel vaak iets van sherry hebben gezien om top te zijn.
8 x
2 ∞ & →
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Ik zou daar ook nog 2001 bij zetten en uit 2008 ben ik persoonlijk wel een paar mindere tegen gekomen.
0 x
- Nederland-paraat
- Senior

Voor wie er nog niet van op de hoogte is, Ledaig is in het IB segment een kriem om aan te komen de laatste jaren.
Goed nieuws, er volgen weer wat vaten de IB kant op maar dan onder de naam Peallach (wel distilled at the Tobermoy distillery) ter bescherming van de merknaam Ledaig.
Vergeet dus niet om deze Peallach bottelingen mee te nemen als je ze tegen komt!
Goed nieuws, er volgen weer wat vaten de IB kant op maar dan onder de naam Peallach (wel distilled at the Tobermoy distillery) ter bescherming van de merknaam Ledaig.
Vergeet dus niet om deze Peallach bottelingen mee te nemen als je ze tegen komt!
7 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Klopt wat Jop aangeeft! In de afgelopen 6 jaar heb ik 3 x vaten Ledaig aangeboden gekregen waarvan 1 x veel te duur en 2 x acceptabel. Er ligt dus wat 2022 spul whisky te worden, maar ook 2 x quarter cask (2011 spul) die nu een maand of 9 ik hun nieuwe ‘huisje’ liggen. Komende sample ronde maar s ff kijken.
Ik mag in ieder geval Ledaig op het label zetten.
Ik mag in ieder geval Ledaig op het label zetten.

6 x
- Nederland-paraat
- Senior

WhiskyDudes schreef:Ik mag in ieder geval Ledaig op het label zetten.
Brace yourself, ik mocht het er een paar jaar geleden er niet opzetten van de eigenaren. Beetje flauw. Maar dat hebben ze met deze nieuwe naam voor goed opgelost.
Ben blij dat ik nu ook weer wat vaatjes heb, hopelijk snel weer wat meer vaten op de markt verkrijgbaar. Zouden we veel mensen blij mee kunnen maken.
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Tsja, blijft beetje kinderachtig vind ik. Maar ook de september 2022 newmake is gewoon met naamrechten. Als het maar niet de OB uitstraling heeft, zoals met alles.
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Nederland-paraat schreef:WhiskyDudes schreef:Ik mag in ieder geval Ledaig op het label zetten.
Brace yourself, ik mocht het er een paar jaar geleden er niet opzetten van de eigenaren. Beetje flauw. Maar dat hebben ze met deze nieuwe naam voor goed opgelost.
Ben blij dat ik nu ook weer wat vaatjes heb, hopelijk snel weer wat meer vaten op de markt verkrijgbaar. Zouden we veel mensen blij mee kunnen maken.
Was zeker deze? Heel prima drammetje hoor. Doe mij daar maar meer van.

Oh en ook nog een oloroso octave finish zie ik nu. Die heb ik gemist.
0 x
- Nederland-paraat
- Senior

HammerHead schreef:
Was zeker deze? Heel prima drammetje hoor. Doe mij daar maar meer van.
Oh en ook nog een oloroso octave finish zie ik nu. Die heb ik gemist.
Klopt! De oloroso octave betrof een botteling voor een whiskyclub. Die is niet in het slijterskanaal terecht gekomen.
1 x
- TurboMcKwek
- Forum goeroe

Zojuist 2 nieuwe jonge Ledaig in het glas gehad. Lichtelijk teleurgesteld, al moet ik misschien ook niet al teveel verwachten van jonge (<10yo) whisky.
De 2022 AD (Oloroso Sherry HH) en 2017 GM (Refill Sherry HH).
De 3 jaar oude Adelphi is echt veel te vroeg in de fles gegaan. Jong, onstuimig, en echt al heel zoet. Wat dat betreft snap ik het dat je het misschien in een ander vat kiepert ‘omdat het iets te hard gaat’. Maar de fles in? Neuh, dat had niet gehoeven.
De 9 jaar oude GM is gelukkig een stuk leuker. Een hoogvlieger? Nee, ook dat niet. 87 puntjes voor onder de €50,-. Da’s gewoon een leuke daily dram/finisher. Genoeg sherry om er een interessant randje aan te geven, genoeg punch om gewoon lekker ‘niet na te denken’.
Het is voor mij wel duidelijk geworden dat Ledaig, gedestilleerd na 2009 geen insta-buy (meer) is. Maar misschien heb ik de lat te hoog gelegd.
De 3 jaar oude Adelphi is echt veel te vroeg in de fles gegaan. Jong, onstuimig, en echt al heel zoet. Wat dat betreft snap ik het dat je het misschien in een ander vat kiepert ‘omdat het iets te hard gaat’. Maar de fles in? Neuh, dat had niet gehoeven.
De 9 jaar oude GM is gelukkig een stuk leuker. Een hoogvlieger? Nee, ook dat niet. 87 puntjes voor onder de €50,-. Da’s gewoon een leuke daily dram/finisher. Genoeg sherry om er een interessant randje aan te geven, genoeg punch om gewoon lekker ‘niet na te denken’.
Het is voor mij wel duidelijk geworden dat Ledaig, gedestilleerd na 2009 geen insta-buy (meer) is. Maar misschien heb ik de lat te hoog gelegd.
0 x
2 ∞ & →
TurboMcKwek schreef:Zojuist 2 nieuwe jonge Ledaig in het glas gehad. Lichtelijk teleurgesteld, al moet ik misschien ook niet al teveel verwachten van jonge (<10yo) whisky.
Klopt helemaal, al geldt dat niet voor alle flessen.
Heb een aantal Peallach 2015 MoS gedronken. Deze waren zeer lekker. Prijs kwaliteit ook
0 x
Ik heb momenteel deze (uit 2008) open staan en die is echt meer dan prima.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ig-2008-ca.
Ik vroeg me al af of die nieuwe, jonge bottelingen iets waren (ook die van Claxton's). Fles gaat er dus niet van komen.
Wellicht ergens op een festival proberen.
Ik vroeg me al af of die nieuwe, jonge bottelingen iets waren (ook die van Claxton's). Fles gaat er dus niet van komen.
0 x
Wahlee schreef:Ik heb momenteel deze (uit 2008) open staan en die is echt meer dan prima.
Of een Peallach 2015 MoS
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”