Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Jan 2014, 11:44

gerbrandy schreef:Zou het meer waard worden?

Wil je van ons garantie :Tongue You are on your own :P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 610
Lid geworden op: 02 Jan 2014, 20:22
Locatie: Weesp

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor MBC » 16 Jan 2014, 12:13

Ik kreeg net een mailtje van Highland Park dat er binnenkort een nieuwe toevoeging aan komt in de Thor en Loki serie:

The Valhalla Collection...
Speaking of Thor – alongside his tricky nemesis Loki, the Valhalla Collection is soon to have a brand new edition. There has been plenty of speculation and chatter about which character will make an appearance next in the range but so far, we remain tight lipped!

Needless to say that this time around, the whisky will follow another striking change of direction, mirroring the unique personality of its namesake.

By way of a little teaser, here’s a picture of Highland Park ambassador Daryl Haldane visiting Tromsø in Norway on a fact-finding visit in search of the Aurora Borealis... Now what possible connection might there be here... ??


Zal helaas ook wel weer onbetaalbaar worden binnen de kortste keren maar wie weet...

Zijn er trouwens mensen die de Thor en Loki geproeft hebben? Vinden jullie deze het geld waard (€150 - €200 per fles)?
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8303
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Jan 2014, 12:19

MBC schreef:Zijn er trouwens mensen die de Thor en Loki geproeft hebben? Vinden jullie deze het geld waard (€150 - €200 per fles)?

Als je in dit onderwerp terugleest zul je vaker deze trend zien:
N-Rico schreef:Ook ik was afgelopen maandag aanwezig bij de introductie van Loki en heb me prima vermaakt. De middag/avond was leuk opgezet en ik vond het een bijzondere en mooie whisky (meer uitgesproken dan Thor). Persoonlijk vind ik ook de prijs te hoog voor een malt van deze leeftijd en was een (nog) iets kleinere oplage naar mijn mening de exclusiviteit ten goede gekomen. Desondanks vind ik het verhaal achter de Valhalla collectie mooi opgezet, evenals de packaging....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 16 Jan 2014, 12:26

MBC schreef:Ik kreeg net een mailtje van Highland Park dat er binnenkort een nieuwe toevoeging aan komt in de Thor en Loki serie.


Ik meende me te herinneren dat ik ergens iets had gelezen over deze nieuwe expressie. Volgens mij wordt 't Freya.

Afbeelding

Even googlen op Freya en Aurora Borealis levert ook onderstaande op, dus dat zal wel kloppen dan.

When Freya and the Valkyries rode forth on their missions, their armor caused the eerily beautiful flickering light that we know as the Aurora Borealis, or Northern Lights.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Matti » 16 Jan 2014, 12:26

De nieuwe release is Freia, de laatste wordt Odin.

En ik onderschrijf Piet's quote hierboven: prima whisky, veel te duur, verpakking ontworpen door een figuurzagende kleuter.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 16 Jan 2014, 12:27

MBC schreef:Ik kreeg net een mailtje van Highland Park dat er binnenkort een nieuwe toevoeging aan komt in de Thor en Loki serie:


...
Needless to say that this time around, the whisky will follow another striking change of direction, mirroring the unique personality of its namesake.

By way of a little teaser, here’s a picture of Highland Park ambassador Daryl Haldane visiting Tromsø in Norway on a fact-finding visit in search of the Aurora Borealis... Now what possible connection might there be here... ??



Nou, dat kostte niet veel googleskills: het wordt inderdaad Freya. Maagdelijk was ze echter bepaald niet, ze wordt nogal sensueel neergezet in de mythologie. Ik zou het dan een mooie grap vinden als het alsnog virgin oak wordt. :gnif
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Deunemans
Senior
Senior
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 Mar 2011, 16:03
Locatie: Harkstede

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 16 Jan 2014, 12:36

Ikzelf heb alleen nog maar ervaring met de Highland Park 12yr old. Prima whisky, maar eentje met beperkte diepgang. Het smaakprofiel is wel dusdanig dat ik graag wat meer van Highland Park zou willen proberen. De 18 jaar lees ik zeer enthousiaste verhalen over, maar van de prijs word ik niet bepaald enthousiast. Welke botteling (OB/IB) is absoluut het proberen waard in de prijsklasse to 50 euro?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 16 Jan 2014, 12:43

Deunemans schreef:De 18 jaar lees ik zeer enthousiaste verhalen over, maar van de prijs word ik niet bepaald enthousiast. Welke botteling (OB/IB) is absoluut het proberen waard in de prijsklasse to 50 euro?

De 18 (past ook in je budget, mits je een keer een biertje of twee laat staan in de kroeg ofzo :lekker ).
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Goodfella
Senior
Senior
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 Dec 2013, 19:56

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 16 Jan 2014, 15:26

Matti schreef:De nieuwe release is Freia, de laatste wordt Odin.

En ik onderschrijf Piet's quote hierboven: prima whisky, veel te duur, verpakking ontworpen door een figuurzagende kleuter.


Toch... vind ik de verpakking ook wel iets hebben. Het is misschien wel wat over the top, haast kitcherig, maar daar mag ook wel bij vermeld worden dat het keurig is afgewerkt. Men heeft er dus niet de kantjes van afgelopen.

Overigens, als ik dan toch afwerking noem: ik heb de 'oude' 2006 bottling Highland Park 25yo (48.1%), en aan de binnenkant lijkt het netjes afgewerkt maar zodra je de fles pakt hoor je het piepschuim kraken en afbrokkelen. Doe mij dan toch maar het fijne hout van de Valhalla Series. My two cents. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Jan 2014, 13:30

Ik las zojuist iets over de Highland Park Ambassador's Choice (10yo, 46% NCF). Is die alleen voor Zweden, of ook in andere landen beschikbaar? Ik ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tot de Nederlandse 10 in die 35cl-flesjes.
Sietse?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Jan 2014, 13:32

Die is voorzover ik van Sietse heb begrepen idd alleen voor de Scandinavische landen. Ik vind hem zelf (inmiddels 3x geproefd) een stuk lekkerder dan de standaard 10yo (al is die ook niet vies).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Jan 2014, 13:49

Matti schreef:Die is voorzover ik van Sietse heb begrepen idd alleen voor de Scandinavische landen.

Hij staat op de site van Gall&Gall, maar ik las ergens "for Sweden", vandaar.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Jan 2014, 13:56

Ik zie 't idd, die hebben dus via via een partijtje op de kop weten te tikken denk ik :) Óf het moet een nieuwe voor Nederland zijn, maar dat betwijfel ik.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 20 Jan 2014, 18:44

Het was een kleine partij die in de markt is gekomen, wel via ons. Leuk om te lezen dat hij je zo goed bevalt Matthijs!

Rogier: de 10YO Ambassador's Choice heeft een vatsamenstelling van 75% bourbonvaten, 25% sherryvaten (ongebruikelijk voor HP, gezien de rest van de reeks 100% sherryvaten kent). Daarnaast gebotteld op 46%, in plaats van 40%. De fles is, inderdaad, voor Zweden gemaakt.
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Jan 2014, 20:31

Welke reeks bedoel je, Sietse? Want als ik me niet vergis was de huidige travel retail warrior-reeks toch van goedkoop naar duur steeds meer gesherried en onderin dus zeker niet 100% sherry?
0 x
Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten