Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
mistermo
Actief lid
Actief lid

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor mistermo » 31 Jan 2018, 12:42

Holkers schreef:Heb een fles van de GlenDronach Peated gehad (op) en die vond ik prima te doen, maar dat was met sherry casks. Die port in combinatie met Peated staat ook bij mij onderop de lijst van “moeten we proeven”

Die standaard peated was voor mij een zeer aangename verrassing. Zeker als je de prijs in acht neemt.

Ben ook wel benieuwd naar de Port variant. Deze is alleen het dubbele in prijs tov de reguliere peated. Dat weerhoud mij ervan om zomaar even een flesje te halen.
0 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 08 Feb 2018, 17:30

BenRiach heeft toch ook een hele range met peated en unpeated?

Toch logisch dat ze dit nu ook doen met GlenDronach.
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 13 Feb 2018, 08:56

heren,

Heeft iemand een lijntje die ons kan vertellen wanneer de 15 jaar terug komt? De heropening is van 2001. Ik dacht dat ik ergens 2018 of 2019 heb gelezen maar zeker weten doe ik het niet.
0 x

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 15 Feb 2018, 20:36

De GlenDronach Cask Strength Batch 7 komt eraan en ook de GlenDronach Grandeur Batch 9
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 15 Feb 2018, 20:59

Paulini schreef:heren,

Heeft iemand een lijntje die ons kan vertellen wanneer de 15 jaar terug komt? De heropening is van 2001. Ik dacht dat ik ergens 2018 of 2019 heb gelezen maar zeker weten doe ik het niet.

Helaas kan ik je ook geen zekerheid geven maar 2018 heb ik ook in mijn geheugen staan (zie ook hier https://wordsofwhisky.com/glendronach-15-discontinued-for-3-years/).

Reken overigens niet te hard op de oude Revival-ervaring. Die was namelijk veel ouder dan 15 jaar (https://wordsofwhisky.com/glendronach-is-a-lot-older-than-the-label-says/).

Zowel de "nieuwe" 8yo Hielan als de "nieuwe" 12yo (gebotteld vanaf 2014) scoren stukken lager dan hun oude versies.
Ik maak me dan ook geen illusies dat de "nieuwe" 15yo wel ineens beter gaat zijn (of net zo goed).

Aan de andere kant, we leven nog in een tijd van kansen; de Allardice is op z'n "oudst" in 2019 en de Parliament in 2022.
Dat vind ik dan wel weer dingen om naar uit te kijken :)
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

pascaldo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pascaldo » 24 Feb 2018, 11:17

1. Ben gewoon ff aan t brainstormen, maar wie zegt dat er nog bottelingen zijn dan hiervan? Mss is ondertussen wel alles op hiervan.

2. Wie kan met zekerheid zeggen dat ze niet alles al hebben gebotteld? Ik heb nog geen glendronach in huis dus weet ook niet of er evt een botteldatum wel/niet op is vermeld.

Mochten de antwoorden hierop in het ongewissen blijven, moet je mss opletten om aannames te doen.

nogmaals ben gewoon wat vragen aan het opschrijven die mij net te binnen schieten.
0 x
Afbeelding

19dave91
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 24 Feb 2018, 11:37

Waar ik zoals eerder vermeld de 12yo een prima whisky vond, ben ik deze week zwaar teleurgesteld in de 18yo. Deze kon me totaal niet bekoren. De afdronk vond in veel te kruidig, de alcohol overheerste naar mijn mening ook wat... zal wel aan mij liggen :domdom

Ik heb daarna de smaaknoties van de 12yo erbij gepakt... hierin kwamen dus exact dezelfde smaaknotities naar voren qua kruidigheid. Die vond ik voor het mooie ook iets te pittig in de afdronk. Dat is dan wel weer mooi.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben. GlenDronach staat vrij goed aangeschreven bij iedereen, maar buiten de 12yo die ik prima vind valt het naar mijn mening toch allemaal wat tegen....
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 24 Feb 2018, 13:17

19dave91 schreef:Zijn er meer mensen die hier last van hebben.

Sommige (oudere) sherrywhisky's kunnen vrij "gesloten" zijn, alcohol die overheerst of zelfs zwavelachtig.
Vaak merk je dat de whisky beter wordt naarmate er meer zuurstof in de fles komt (of wel omdat je de helft al opgedronken hebt en de verhouding 50/50 begint te worden, of wel omdat je de boel gedecanteerd hebt). Was de fles toevallig net open? Dan kan het daar aan hebben gelegen.

En pascaldo, ik heb geen idee waar je het allemaal over hebt. Misschien moet je even wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt. GlenDronachs hebben overigens de bottelingsdatum en -code gewoon op de fles staan.
0 x

Afbeelding

pascaldo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pascaldo » 24 Feb 2018, 15:09

En pascaldo, ik heb geen idee waar je het allemaal over hebt. Misschien moet je even wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt. GlenDronachs hebben overigens de bottelingsdatum en -code gewoon op de fles staan.

Mijn post ging over het feit dat de allardice en parliament nu t.m. ... ouder zouden zijn dan de leeftijd op de fles. Toen kwamen er voor wat vragen in mij naar boven.
Maar zoals je aangaf dat de bottelingsdatum op de fles staat is eea natuurlijk makkelijk na te gaan (lees: uit te rekenen) :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 24 Feb 2018, 16:22

19dave91 schreef:Waar ik zoals eerder vermeld de 12yo een prima whisky vond, ben ik deze week zwaar teleurgesteld in de 18yo. Deze kon me totaal niet bekoren. De afdronk vond in veel te kruidig, de alcohol overheerste naar mijn mening ook wat... zal wel aan mij liggen :domdom

Ik heb daarna de smaaknoties van de 12yo erbij gepakt... hierin kwamen dus exact dezelfde smaaknotities naar voren qua kruidigheid. Die vond ik voor het mooie ook iets te pittig in de afdronk. Dat is dan wel weer mooi.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben. GlenDronach staat vrij goed aangeschreven bij iedereen, maar buiten de 12yo die ik prima vind valt het naar mijn mening toch allemaal wat tegen....

Paar cl in een nosing glass, enkele drupjes water bij (optioneel), glaasje afdekken en de volgende avond mee beginnen - waarschijnlijk al een heel andere belevenis. Maar inderdaad: de Allardice is véél zwaarder en kruidiger dan de 12, waar die lekkere sinaasappels veel meer uitgesproken zijn.
0 x

19dave91
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 24 Feb 2018, 20:05

Casketje schreef:
19dave91 schreef:Waar ik zoals eerder vermeld de 12yo een prima whisky vond, ben ik deze week zwaar teleurgesteld in de 18yo. Deze kon me totaal niet bekoren. De afdronk vond in veel te kruidig, de alcohol overheerste naar mijn mening ook wat... zal wel aan mij liggen :domdom

Paar cl in een nosing glass, enkele drupjes water bij (optioneel), glaasje afdekken en de volgende avond mee beginnen - waarschijnlijk al een heel andere belevenis. Maar inderdaad: de Allardice is véél zwaarder en kruidiger dan de 12, waar die lekkere sinaasappels veel meer uitgesproken zijn.

Tnx voor de tip, maar ik weet niet of ik de volgende avond trek heb in dat glaasje ;) . Misschien een stomme vraag, maar komt hij dan niet los omdat er (minimaal) toch wat alcohol uit het glaasje trekt? Of is dit nou een hele stomme opmerking? :sst
0 x
Afbeelding

Thanatos
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thanatos » 24 Feb 2018, 22:46

Ik schrijf een fles nooit af als hij wat tegenvalt bij het openen. Na een paar weken veranderd er toch vaak wat.

De 18 ken ik niet, de 21 wel en bevalt zeer goed. Wel even goed laten openen. Ik schenk mijzelf meestal een glas in en zet deze weg en begin met een andere whisky.
1 x

19dave91
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 25 Feb 2018, 20:57

Thanatos schreef:Ik schrijf een fles nooit af als hij wat tegenvalt bij het openen. Na een paar weken veranderd er toch vaak wat.

De 18 ken ik niet, de 21 wel en bevalt zeer goed. Wel even goed laten openen. Ik schenk mijzelf meestal een glas in en zet deze weg en begin met een andere whisky.

Afschrijven doe ik de 18yo nog niet. Ben echter wel teleurgesteld na het eerste drammerje. Ik herken wel wat je zegt. Ik heb namelijk hetzelfde gegad met de dalmore 12. Vond hem niet lekker, stond een paar maanden open en ik vond het een prima whisky.

De 18yo van GlenDronach gaat dus even de kast in
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 23 Mar 2018, 18:58

19dave91 schreef:
Thanatos schreef:Ik schrijf een fles nooit af als hij wat tegenvalt bij het openen. Na een paar weken veranderd er toch vaak wat.

Afschrijven doe ik de 18yo nog niet. Ben echter wel teleurgesteld na het eerste drammerje. Ik herken wel wat je zegt. Ik heb namelijk hetzelfde gegad met de dalmore 12. Vond hem niet lekker, stond een paar maanden open en ik vond het een prima whisky.

Bijna een maand verder: is ie nog uit de kast gekomen? ;)

In ander nieuws, gerucht dat er een 15yo GD terug gaat komen.
Dus niet persé de Revival. Sterker nog ik denk dat we daar niet op hoeven te rekenen, maar interessant is het zeker.

http://drampedia.com/the-eventual-return-of-the-glendronach-revival-15-year-old/

Anderen dergelijke geruchten ook opgevangen?
1 x

Afbeelding

19dave91
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 23 Mar 2018, 20:39

Daan schreef:
19dave91 schreef:

Bijna een maand verder: is ie nog uit de kast gekomen? ;)

In ander nieuws, gerucht dat er een 15yo GD terug gaat komen.
Dus niet persé de Revival. Sterker nog ik denk dat we daar niet op hoeven te rekenen, maar interessant is het zeker.

http://drampedia.com/the-eventual-return-of-the-glendronach-revival-15-year-old/

Anderen dergelijke geruchten ook opgevangen?

Ik moet zeggen dat ik hem inderdaad wat minder explosies kruidig vind. Nog steeds is het echter niet echt mijn whisky. Hij zal geen onvoldoende krijgen hoor, maar misschien was mijn verwachtingspatroon gewoon te hoog. Gelukkig dat smaken verschillen in ieder geval.

Wat ik begrepen had toen de 15yo revival eruit ging is toch dat hij eens per 3 jaar terug zou komen? Ik meen dat ik daar hier op het forum wat berichten over had gelezen.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”