DiXi schreef:caskstrength schreef:DiXi schreef:
Dat vind ik niet relevant, de 16 jarige was prima verkrijgbaar..
Volgens mij is het precies omgekeerd: dat de 16-jarige goed leverbaar was, is volgens mij niet relevant. Als er nu veel minder geleverd is, is het in mijn optiek logisch dat hij lastig verkrijgbaar is. En niemand heeft een duidelijke en goede bron vwb het aantal voor NL.
Wat ik daar mee bedoel, is dat een tweede versie net zo goed leverbaar hoort te zijn als de eerste. Die verantwoordelijkheid heeft Springbank in mijn ogen.. (even scherp gezegd natuurlijk)
Vanuit de klantoptiek heb je gelijk.
Maar de sales/marketing afdeling van Springbank heeft waarschijnlijk de verantwoordelijkheid om te zorgen ook mee te profiteren van de verhitte whisky markt.
M.a.w. hoe kunnen zij ervoor zorgen dat de klant (nagenoeg) hetzelfde betaald voor een 11 jarige Local Barley als vorig jaar de 16 jarige Local Barley. Ik ga er gemakshalve vanuit dat de releaseprijs bij elkaar in de buurt ligt.
Door schaarste te creëren is dit vrij eenvoudig (want dan zijn mensen bereidt om meer uit te geven, zo werkt ons brein nou eenmaal) en wij zien en ervaren het nu!
Simpel voorbeeld, bij Nespresso doen ze dit ook zo, de Limited Editions zijn zogenaamd "tijdelijk" en de klant betaald er ineens meer voor, er zijn weinig mensen die deze smaakverschillen eruit halen.
Over de Nespresso cups gesproken, ik had er vorige week eentje in mijn hand waarop stond, vintage 2014