Bowmore expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Bowmore expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 18 Okt 2013, 11:12

Piet schreef:
matthias01 schreef:thx voor de raad boys,maar kan voorlopig niet meer doen dan even afwachten en hopen dat hij nog een beetje daalt :Cry

Tsa, het levenspad van een Bowmore verzamelaar gaat niet over rozen. Zeker niet nadat het in 1994 helemaal is overgenomen door Suntory (Nika). Die Jappaners weten wel raad met prijzen :Cry

Daarover vroeg ik mij af... Is de (waargenomen) kwaliteit van Bowmore eigenlijk verandert sinds 1994? Ik heb wel eens gehoord dat sommige Bowmore's heel slecht zijn? Maar is er een merkbaar verschil sinds Suntory daar de boel runt? Ik ben best wel fan van Bowmore namelijk - als drinker niet als verzamelaar - maar ik heb nog nooit een oudere Bowmore op.
0 x
BAM! - ook op Facebook

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 18 Okt 2013, 11:16

Was dat niet het verhaal over het schoonspuiten van de leidingen met water? Vervolgens duurde het 10 jaar voor de smaak weer terug op het oude niveau was.
Maar wanneer dat precies was, weet ik niet meer.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Okt 2013, 11:41

whiksy schreef:Maar wanneer dat precies was, weet ik niet meer.

Van MaltMadness:
2009 - In the second half of the 1990's Bowmore started to suffer from an overly perfumy character in their bottlings which became known as 'FWP'. Many malt whisky lovers were not fond of this characteristic and consequentially many of them started to avoid the brand altogether. Fortunately, the problem seems to have 'worked itself through the system' now - although single cask bottlings from the 1980's (OB's and IB's) can still be tainted by FWP.

....
1) Some Bowmore whiskies that were released between +/- 1995 and the early noughties share an unpleasant trait that is known as 'FWP' - which is short for 'French Whore Perfume'. It's quite unmistakable and quite a few people find it disturbing - but that didn't stop Bowmore from releasing those whiskies anyway at part of the brand. What an inventive way to chase away a loyal customer base... The malt maniacs have written no less than three E-pistles about it in older editions of Malt Maniacs and Dave Broom did extensive research for his 'Lavender Lament' E-pistle.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Nov 2013, 10:59

matthias01 schreef:...Ik twijfel of ik de bowmore 1989 23y zou kopen. Vind deze momenteel vrij duur staan...

Ik heb hem nu geproefd. In elk geval vind ik het een lekkere dram Bowmore vijf-OB line-up.,... maar ja die prijs zal vast niet gaan dalen :o
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Nov 2013, 11:33

N.a.l.v Bowmore vijf-OB line-up

Omdat dit een tasting was met 5 malts met leeftijd vermelding werd aan Gordon Dundas toch de vraag gesteld (ik meen door Pieter) wat hij vind van de huidige NAS-trend.

En daarover was hij duidelijk: dat ziet hij helemaal zitten en is waarschijnlijk een niet te keren noch te stoppen ontwikkeling. Dus in the-years-to-come zullen we ongetwijfeld ook steeds meer NAS Bowmore's gaan zien. Dat laatste zei hij niet zo maar was wel de boodschap die ik in zijn antwoord hoorde.
0 x

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 02 Dec 2013, 11:21

Laatst trouwens een Tempest Batch #1 op de kop getikt.

Ik heb er een blogje aan gewijd: http://www.whiskyoss.nl/blogs/23-juiste-tijd-juiste-plaats
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

matthias01
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor matthias01 » 03 Dec 2013, 19:14

Voor de mensen die nog steeds op zoek zijn naar zeldzame flessen bowmore, er staan er een paar bij aanbod.

grtz
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 16 Dec 2013, 15:59

Even een stomme vraag stellen hoor (maar daar heb ik wel meer last van dus...).

Ik heb op het moment vooral zoete whisky's staan, voornamelijk gekregen, maar er moeten wat rokerige bij. Nu stond een collega het blazoen te schallen over de Bowmore 12 en die komt hier vaak als 'bang for a buck' whisky voorbij. Als ik Wishart erbij pak en zo verdere beschrijvingen lees, heb ik het idee dat dit een vrij zoete whisky is. Daarom deze korte vraag:

Is de Bowmore 12 rokerig en zoet als Caol Ila of meer zoet en rokerig als Ardmore?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Dec 2013, 19:19

-Roy- schreef:Is de Bowmore 12 rokerig en zoet als Caol Ila of meer zoet en rokerig als Ardmore?

Tsja, de een zijn zoet is de ander zijn zoet niet.

Dé plaats voor notities van de 12yo: Bowmore 12yo, 40%, Islay.
Ik vind de 12 jaar juist de meest peated en zeker niet de zoetste. Zie Bowmore vijf-OB line-up.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 16 Dec 2013, 20:11

Piet schreef:
-Roy- schreef:Is de Bowmore 12 rokerig en zoet als Caol Ila of meer zoet en rokerig als Ardmore?

Tsja, de een zijn zoet is de ander zijn zoet niet.

Dé plaats voor notities van de 12yo: Bowmore 12yo, 40%, Islay.
Ik vind de 12 jaar juist de meest peated en zeker niet de zoetste. Zie Bowmore vijf-OB line-up.

Eens. Alleen de tempest is nóg meer peatbom. Als je echt zoet zoekt, zou ik de Enigma eens proberen. Ook prima te betalen en stukken zoeter.
0 x
BAM! - ook op Facebook

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 17 Dec 2013, 11:02

Piet schreef:Tsja, de een zijn zoet is de ander zijn zoet niet.

Vanzelfsprekend, maar een Caol Ila is rook met op de achtergrond wat zoetigheid en Ardmore een zoete whisky met wat rook en uit de beschrijvingen meen ik op te maken dat de Bowmore meer richting de Ardmore neigt.

Piet schreef:Ik vind de 12 jaar juist de meest peated en zeker niet de zoetste.

Ok, dat beantwoordt mijn vraag en spreekt mijn veronderstelling tegen.

Bedankt trouwens voor de tasting notes link (ik had 'm zelf weer niet gevonden). Ik vind de volgende opmerking wel leuk:
JayDie schreef:Een heel andere turfrook dan de Laphroaig QC. Deze laatste vergeleken met deze Bowmore meer brandrook.

Alleen al om te weten wat John daar mee bedoelt, zou ik 'm gaan halen!

Willem vd K schreef:Alleen de tempest is nóg meer peatbom.

Bedankt voor de tip!

He, ik zie dat hij in de aanbieding is bij de Gall voor € 30,-. Ik zoek ook nog een niet te dure, rokerige whisky om mee te nemen naar het komende weekend waarin we met een groep weg gaan. Misschien dat ik deze daar gewoon voor haal.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Dec 2013, 11:23

-Roy- schreef:
Willem vd K schreef:Alleen de tempest is nóg meer peatbom.

Bedankt voor de tip!

He, ik zie dat hij in de aanbieding is bij de Gall voor € 30,-. Ik zoek ook nog een niet te dure, rokerige whisky om mee te nemen naar het komende weekend waarin we met een groep weg gaan. Misschien dat ik deze daar gewoon voor haal.

Bowmore Tempest voor drie tientjes is een no-brainer.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 17 Dec 2013, 11:34

Ah sorry, ik bedoelde gewoon de 12. De Tempest staat niet eens op de website van Gall.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 18 Dec 2013, 19:50

Ik heb de 12 eens gehaald. Weinig geur, maar een leeg glas ruikt na een tijdje rokerig. Smaak inderdaad niet te zoet, maar wel enorm droog en er zit even een smaakje aan dat ik niet kan plaatsen. Hele lange nasmaak die meer peperig is (maar anders dan andere Islays) dan rokerig en weer heel droog. Dit is zeker geen nieuwe favoriet, maar beter dan de zoete whiskys waar ik er nu wat te veel van heb.
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 18 Dec 2013, 23:37

-Roy- schreef:Ik heb de 12 eens gehaald. Weinig geur, maar een leeg glas ruikt na een tijdje rokerig. Smaak inderdaad niet te zoet, maar wel enorm droog en er zit even een smaakje aan dat ik niet kan plaatsen. Hele lange nasmaak die meer peperig is (maar anders dan andere Islays) dan rokerig en weer heel droog. Dit is zeker geen nieuwe favoriet, maar beter dan de zoete whiskys waar ik er nu wat te veel van heb.

In mijn ervaring verbetert deze whisky behoorlijk als er een paar drams uit de fles zijn.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”