Laphroaig expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Laphroaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Mei 2013, 12:56

Provenance is een IB, een Independent Bottler. Heel veel van de op dit forum besproken (single malt) whiskies worden door zo'n bedrijf gebotteld. Ze kopen vaten en brengen die onder eigen label op de markt.

Ik ken deze niet maar het zijn meestal Single Casks vaak op vatsterkte qua alcohol en kunnen daardoor heel anders zijn dan de OB, Original of Owner Bottelingen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

OpiumX
Senior
Senior

Re: Laphroaig Provenance 10

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 31 Mei 2013, 14:43

ajanssen1993 schreef:Dag whiskyforumleden,

onlangs kocht ik een sample, in de veronderstelling dat ik Laphroaig 10 year old kocht. Bij nader onderzoek bleek het te gaan om een sample van Laphroaig 10 year old van The Provenance. Zouden jullie mij misschien kunnen uitleggen wat het verschil tussen deze twee is? Heeft er iemand ervaring qua smaak, wat is het verschil in smaak? En wat houdt de Provenance precies in?

Maak me wijzer!

Indien je zou willen vergelijken met een reguliere Laphroaig, zou deze dichter in de buurt van de Laphroaig Cask Strength (= ook 10 jaar oud) komen dan bij de Laphroaig 10 year old. Echter komt deze Provenance waarschijnlijk uit een enkel vat en daardoor is de smaak toch weer anders dan de Cask Strength...

Frank
0 x

reSeth11
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 02 Jun 2013, 13:28

Ik zie trouwens in Whiskybase dat er van Laphroaigh een CS batch #5 is toegevoegd en dat mensen dezen ook aan hun 'collectie' hebben toegevoegd. Weet iemand hier meer van?
Ik dacht dat ze na batch #4 gestopt waren, omdat er teveel vraag was naar de 10yo en Quarter Cask. Betwijfel ook of hij weldegelijk bestaat, maar als dat zo is zou ik hem graag willen proberen. :lekker .
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Jun 2013, 10:45

reSeth11 schreef:Ik zie trouwens in Whiskybase dat er van Laphroaigh een CS batch #5 is toegevoegd en dat mensen dezen ook aan hun 'collectie' hebben toegevoegd. Weet iemand hier meer van?
Ik dacht dat ze na batch #4 gestopt waren, omdat er teveel vraag was naar de 10yo en Quarter Cask. Betwijfel ook of hij weldegelijk bestaat, maar als dat zo is zou ik hem graag willen proberen. :lekker .

Klopt hoor, iig op Feis Ile beschikbaar geweest.
0 x
Afbeelding

reSeth11
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 03 Jun 2013, 11:40

Ok, thanks. Dan moeten we maar weer eens ergens een flesje vandaan zien te halen.

PS. Meen me te herinneren dat jij afgelopen weekend getrouwd bent toch? Proficiat bij deze.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 04 Jun 2013, 13:37

reSeth11 schreef:Ok, thanks. Dan moeten we maar weer eens ergens een flesje vandaan zien te halen.

PS. Meen me te herinneren dat jij afgelopen weekend getrouwd bent toch? Proficiat bij deze.

Thanks! Dat was afgelopen zaterdag inderdaad. :D
Ik bevind me nu op een welverdiende huwelijksreis met m'n kersverse echtgenote, die zojuist na een lange vlucht met overstap naast me in slaap is gevallen hier in het hotel in Kuala Lumpur.
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 15 Aug 2013, 20:52

Ik zie op WhiskyBase dat de CS Batch 5 maar krap 1000 flessen was. Ik zie ze ook overal uitverkocht volgens mij. Heeft iemand enig idee of en zo ja wanneer er een Batch 6 komt? :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 16 Aug 2013, 07:53

Willem vd K schreef:Ik zie op WhiskyBase dat de CS Batch 5 maar krap 1000 flessen was. Ik zie ze ook overal uitverkocht volgens mij. Heeft iemand enig idee of en zo ja wanneer er een Batch 6 komt? :)

Wat ik heb begrepen is er volgens Laphroaig "een gebrek aan voorraad" i.v.m. de grote vraag naar de reguliere 10 yo en de QC.
Wat ik zelf denk is dat Laphroaig die voorraad liever in de vorm van "Cairdeas" uitbrengt, zelfs jonger dan 10 jaar oud, en voor de 3-dubbele prijs !!
Een beetje de Ardbeg-strategie dus, dezelfde hoeveelheid aan whisky-supply elke keer uitbrengen als limited release in elke keer weer een ander type vat o.i.d. voor belachelijk hoge prijzen.
Drie jaar terug kocht ik nog Laphroaig 10 CS voor €39,95, helaas, dat is dus voorbij. :(
0 x
Afbeelding

Tipo33
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 16 Aug 2013, 08:49

Willem vd K schreef:Ik zie op WhiskyBase dat de CS Batch 5 maar krap 1000 flessen was. Ik zie ze ook overal uitverkocht volgens mij. Heeft iemand enig idee of en zo ja wanneer er een Batch 6 komt? :)

Ik had begrepen dat de eerste "batch" van Batch006 1000 flessen zou zijn, waarvan iedere Friend of Laphroaig er 1 kon bestellen. En dat ze daarna normaal beschikbaar zouden komen. Echter geen idee welke tijdspanne dat gaat zijn
Laatst gewijzigd door Tipo33 op 16 Aug 2013, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 16 Aug 2013, 08:53

Kapre schreef:

Wat ik heb begrepen is er volgens Laphroaig "een gebrek aan voorraad" i.v.m. de grote vraag naar de reguliere 10 yo en de QC.
Wat ik zelf denk is dat Laphroaig die voorraad liever in de vorm van "Cairdeas" uitbrengt, zelfs jonger dan 10 jaar oud, en voor de 3-dubbele prijs !!
Een beetje de Ardbeg-strategie dus, dezelfde hoeveelheid aan whisky-supply elke keer uitbrengen als limited release in elke keer weer een ander type vat o.i.d. voor belachelijk hoge prijzen.
Drie jaar terug kocht ik nog Laphroaig 10 CS voor €39,95, helaas, dat is dus voorbij. :(

Tja, het zijn goude tijden voor de whisky makers en verkopers inderdaad...
0 x
BAM! - ook op Facebook

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 16 Aug 2013, 08:53

Tipo33 schreef:

Ik had begrepen dat de eerste "batch" van Batch006 1000 flessen zou zijn, waarvan iedere Friend of Laphroaig er 1 kon bestellen. En dat ze daarna normaal beschikbaar zouden komen. Echter geen idee welke tijdspanne het is

OK, bedankt voor de info. Net als batch 5 dus. Die was 996 flessen geloof ik en in eerste instantie 1 voor elke FOL.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 29 Aug 2013, 22:04

Voor de liefhebbers: de Laphroaig Cairdeas Feis Ile 2013 is nog te koop voor 135€ op volgende site: http://www.drankenwereld.be/pd/624/nl-B ... line-kopen :lekker
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 05 Sep 2013, 22:44

Ik heb momenteel mijn eerste fles Laphroaig (10yo) open. Twee maal geproefd en gedronken. Het is zonder meer een goede whisky. Maar het is niet echt wat ik het liefste heb. Ik ben dan ook een absolute fan van Glenfarclas en aanverwanten en veel minder van de whisky's waarbij de turfsmaak veel duidelijker aanwezig is. Maar deze basis-Laphroaig (als ik hem zo oneervol noemen mag) is een zeer goede whisky. Waar ik minder van hou is het medicinale dat ook bij Johnnie Walker aanwezig is. Koopt JW trouwens niet een pak van die sterke peaty whisky in om in de eigen blend te gebruiken? Soit, ik zal nog wel Laphroaig kopen, juist omdat hij zo goed verteerd, maar Glenfarclas gaat voor...
:Slainte
0 x

maltje
Top bijdrager
Top bijdrager

Laphroaig 18yo: Verschil witte en groene koker

Ongelezen berichtdoor maltje » 28 Nov 2013, 19:57

Weet iemand het verschil tussen de 18 J in witte en in groene koker?

Mvg
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Laphroaig vraagje

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Nov 2013, 20:29

Ik zie op een foto met de witte koker er "Diamond Jubilee 1952 - 2012" op staan.
http://www.whiskyintelligence.com/wp-co ... ubilee.jpg
vs.
http://www.drinkhacker.com/wp-content/u ... scotch.jpg
To celebrate Queen Elizabeth’s 60th year on the throne, Islay single malt whisky Laphroaig, is launching a special Diamond Jubilee commemorative edition. Bearing Prince Charles’ Royal Warrant, the 3,000 Jubilee cartons and bottles are set to become collector’s items. Laphroaig has also pledged to make a donation of £3000 to The Queen Elizabeth Scholarship Trust (QEST).

Bron: http://www.whiskyintelligence.com/
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”