WhiteMonkey schreef:MichelC schreef:nu de traditionele macallan serie verdwijnt, zou ik dan bv. de 10 yo fine oak, 10yo sherry, 12 yo fine oak en 12yo sherry moeten kopen?
zit er veel verschil tussen de 10yo en 12yo fine oak, idem voor de sherry of is de 12yo beter dan de 10yo, wat vinden jullie?
tot op heden heb ik de 10yo fine oak en 10yo sherry nog niet geproeft, de 12yo fine oak en sherry wel.
Serge Valentin (whiskyfun) is van allemaal niet heel erg onder de indruk (scoren allevier onder de 80 punten). Als je zelf de 12-jaar sherry lekker vind, dan vind je wellicht de 10 jaar ook lekker. Maar misschien is een Glendronach 12 nog meer je smaak, als het juist de sherry is die je aanspreekt. Ikzelf ben niet zo'n fan van Macallan vanwege de prijs, het feit dat er kleurstof inzit en koudgefilterd wordt en op 40% afgebotteld wordt, maar vond mijn sample van de 10 yo sherry ook niet verkeerd (ook niet zo goed dat ik perse een hele fles er van wil). Denk dat in de huidige whiskyboom je er ook geen verkeerde investering doet om ze te kopen (zeker de sherry varianten) maar dat lijkt met alles wat verdwijnt het geval te zijn.
The Macallan en gebruik van kleurstoffen.
Eén van de Six Pillars van The Macallan is The Natural Colour.
http://www.themacallan.com/the-single-m ... llars.aspx
Op het forum van en in The Whisky Magazine stond (samengevat) een paar jaar geleden een reactie van Macallan:
A reply from The Macallan in the Whisky Magazine it self, that they never use any E150 at all (not even in the past). The Macallan has no control of what so ever on what third parties will do with their whisky, therefor The Macallan is not responsible for their production methods. The color of the Macallan whisky is based on a pure natural color. That not only goes for the Classic Macallan but also for the Fine Oak.