Macallan expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
fredyvo
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor fredyvo » 01 Mei 2013, 22:53

WhiteMonkey schreef:
MichelC schreef:nu de traditionele macallan serie verdwijnt, zou ik dan bv. de 10 yo fine oak, 10yo sherry, 12 yo fine oak en 12yo sherry moeten kopen?
zit er veel verschil tussen de 10yo en 12yo fine oak, idem voor de sherry of is de 12yo beter dan de 10yo, wat vinden jullie?

tot op heden heb ik de 10yo fine oak en 10yo sherry nog niet geproeft, de 12yo fine oak en sherry wel.

Serge Valentin (whiskyfun) is van allemaal niet heel erg onder de indruk (scoren allevier onder de 80 punten). Als je zelf de 12-jaar sherry lekker vind, dan vind je wellicht de 10 jaar ook lekker. Maar misschien is een Glendronach 12 nog meer je smaak, als het juist de sherry is die je aanspreekt. Ikzelf ben niet zo'n fan van Macallan vanwege de prijs, het feit dat er kleurstof inzit en koudgefilterd wordt en op 40% afgebotteld wordt, maar vond mijn sample van de 10 yo sherry ook niet verkeerd (ook niet zo goed dat ik perse een hele fles er van wil). Denk dat in de huidige whiskyboom je er ook geen verkeerde investering doet om ze te kopen (zeker de sherry varianten) maar dat lijkt met alles wat verdwijnt het geval te zijn.

The Macallan en gebruik van kleurstoffen.
Eén van de Six Pillars van The Macallan is The Natural Colour.
http://www.themacallan.com/the-single-m ... llars.aspx
Op het forum van en in The Whisky Magazine stond (samengevat) een paar jaar geleden een reactie van Macallan:
A reply from The Macallan in the Whisky Magazine it self, that they never use any E150 at all (not even in the past). The Macallan has no control of what so ever on what third parties will do with their whisky, therefor The Macallan is not responsible for their production methods. The color of the Macallan whisky is based on a pure natural color. That not only goes for the Classic Macallan but also for the Fine Oak.
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 02 Mei 2013, 00:02

Terechte correctie! Zonder er een welles nietes verhaal van te willen maken (als Macallan zegt dat ze er geen kleurstof indoen dat dan ook maar aannemen) zegt deze Duitse site dat er juist in de Sherry range kleurstof zit: http://www.maltsandmore.de/de/Whisky-Wh ... n/Macallan
0 x
Afbeelding

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 06 Mei 2013, 14:38

WhiteMonkey schreef:Terechte correctie! Zonder er een welles nietes verhaal van te willen maken (als Macallan zegt dat ze er geen kleurstof indoen dat dan ook maar aannemen) zegt deze Duitse site dat er juist in de Sherry range kleurstof zit: http://www.maltsandmore.de/de/Whisky-Wh ... n/Macallan

Die website is inmiddels gecorrigeerd. Moet je nagaan wat zo'n forumdiscussie teweeg kan brengen! :)
0 x

ikpatje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ikpatje » 26 Mei 2013, 01:54

Net een fles The Macallan fine oak 12 y new label cadeau gekregen.
Bij het invoeren in mijn klassement natuurlijk op zoek naar de bottel data , gezien het mijn eerste fles van Macallan is kan ik de bottel data weer niet vinden (iedere distillerij heeft zo zijn eigen methode,plaats, .... om dit op de fles.etiket,... te zetten) , op whisky monitor hebben ze toch een verschillende notering kwa bottel data dus had ik ook graag geweten uit welke periode mijn fles nu juist komt.
Iemand die hier hulp kan bieden ?
danks.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

The Macallan 1824 series

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Mei 2013, 12:31

Wauw, potverpotje :o
Het moet niet gekker worden. Mag natuurlijk wel :lekker

Kreeg zojuist een vrij groot pakket, waarvoor ik moest tekenen, geleverd. Had er even niet meer aan gedacht maar gaat over de The Macallan 1824 Series Tweet Tasting op 5 juni zoals ik al aangaf in Twasting, Twitter Tastings, Tweet Tasting, TwNaT.
Dit kwam er uit het pakket:
macallan1824-doos-klein.jpg
macallan1824-doos-klein.jpg (101.4 KiB) 3640 keer bekeken

Ik ben inmiddels al wat gewend maar dit overtreft mijn verwachtingen van een Twasting-pakket.

macallan1824-klein.jpg
macallan1824-klein.jpg (123.03 KiB) 3640 keer bekeken

Op de DVD staan een korte en lange clip over deze serie. De lange versie heeft ook wat geschiedenis en de 6-Pilars als draad. En heel duidelijk ook "we never ad caramel! :goedgedaan

En dan het mooie doosje met de serie in 50ml, n.b. met een echte kurk op de flesjes.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 31 Mei 2013, 13:16

Bofkont
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Jun 2013, 15:24

Gezien de naamgeving van de nieuwe Macallan 1824 serie, vind ik deze wel gepast.... En wat de kleuren proberen te vertellen?

macallan1824colorsX.jpg
macallan1824colorsX.jpg (489.69 KiB) 3592 keer bekeken
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Jun 2013, 20:56

Ik kreeg vandaag een introductiedoos toegestuurd door Maxxium Nederland, van The Macallan 1824 serie met daarin de Amber (50ml) en een foto van Sienna en Ruby, plus een brochure met het waarom en hoe om over te stappen van jaren op kleuren:

.... Bob Dalgarno whisky maker bij The Macallan lanceert een innovatieve nieuwe serie, gebaseerd op kleur in plaats van op leeftijd..... Dit kan een whisky maker enkel doen wanneer de vaten van exceptionele kwaliteit zijn en de whisky niet wordt bijgekleurd.

Leeftijd is niet langer allesbepalend......

"De benadering op basis van kleur verschilt enorm van de conventionele benadering op basis van leeftijd. Het schept de mogelijkheid om te experimenteren met verschillende vaten en creatief te werken met onze complete voorraad gerijpte whisky."

themacallan1824-goldbox.jpg
themacallan1824-goldbox.jpg (172.91 KiB) 3543 keer bekeken
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 08 Jun 2013, 21:00

Piet schreef:Bob Dalgarno :"De benadering op basis van kleur verschilt enorm van de conventionele benadering op basis van leeftijd. Het schept de mogelijkheid om te experimenteren met verschillende vaten en creatief te werken met onze complete voorraad gerijpte whisky.".... Dit wil onder andere zeggen dat we jongere whisky voor hetzelfde geld kunnen verkopen, en dat stelt ons in staat onze groei in stand te houden gedurende de huidige boom in de markt."

Ik heb de statement maar even volledig gemaakt.

edit: mijn toevoeging maar even gekleurmerkt.
Laatst gewijzigd door Piet op 08 Jun 2013, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Jun 2013, 21:06

Matti schreef:Ik heb de statement maar even volledig gemaakt.

Dat is niet correct Matthijs. Ik citeer namelijk en nu pas je mijn citaat aan ! Dan moet je er een eigen tekst o.i.d. van maken of e.e.a. duidelijk aangeven.

PS: Ah .... dacht dat ik de kleur gemist had ... net iets duidelijker gemaakt en zie nu je update :goedgedaan

PS2: Ik wil geen gedonderd krijgen omdat ik niet juist citeer ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Jul 2013, 19:17

Edrington brand The Macallan bucks age-old whisky beliefs
Edrington brand The Macallan has launched a new line of single malts in Canada that it claims marks a significant shift away from traditional thinking that age is whisky’s most important selling point.

Wow nu dus ook al in Canada :HitHead
0 x

reSeth11
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 27 Jul 2013, 12:04

Gisteren voor het eerst de Macallan Sienna gedronken, daar ga ik toch wel een flesje van halen.
0 x

tomzev
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor tomzev » 29 Jul 2013, 15:16

Heb de hele range kunnen proeven en ben zwaar teleurgesteld. Prijs-kwaliteit is niet goed. Meer marketing, minder kwaliteit.
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 29 Aug 2013, 13:42

Nou misschien is de kwaliteit ook wel goed, tenminste ik vond ze elk stapje een stukje rijker worden, maar de prijs....die verhouding is wel een beetje zoek. Ze zijn ook lekker en misschien zijn ze het ook wel waard, misschien hebben wij het verkeerd.

Als het nou een serie was die naast de gewone serie zou staan zeg ik OK, maar als vervanging hmmmmm :Scratch
ben ik met je eens.
0 x

hasel
Top bijdrager
Top bijdrager

Macallan 25 y fine aok botteling 2005

Ongelezen berichtdoor hasel » 05 Sep 2013, 16:13

allemaal,

ik kan een fles macallan 25y fine oak kopen voor 360 euro. is dit een koopje of niet?

groeten
Tom
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”