Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 01 Mei 2016, 11:02

Nieuwe maand, nieuwe kansen...

Toch ?
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 02 Mei 2016, 21:23

Nino schreef:Hebben jullie die prijzen oorlog op het forum al gezien?
De ene wil nog goedkoper zijn dan de ander :P

Edit: goed bezig uiteraard :bigsmile

Highland park zou sowieso al goedkoop moeten zijn om de smaak, is echt niet heel groots. Gewoon goed en lekker, maar die houten troep maakt het blijkbaar duur
2 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 09 Mei 2016, 09:00

avdboom schreef:
Sietseus schreef:Alle mails/berichten ontvangen hoor! Ik was op vakantie, dan zit ik niet op het forum :) :goedgedaan

Jullie krijgen binnenkort allen reactie! Samples had ik in ieder geval nog niet beschikbaar omdat we de flessen nog moeten krijgen. Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor het geduld!

Hoop dat je een goede vakantie hebt gehad :goedgedaan

En geduld is een schone zaak, en net als bij vakantie... De voorpret is de halve pret ;)

Inmiddels heb ik dankzij Sietseus een ruimhartig sample van de HP ICE mogen ontvangen, dank Sietseus!

Ik ga er eens rustig en ongestoord voor zitten. Zoals ik al had gezegd ga ik mijn eerlijke mening geven van wat ik er van vind. Ik ga niet allemaal omschrijvingen als een annanas op een tropisch eiland naast een kampvuur op het strand met halfdroge smeulende palmbladeren rook... In specifieke aroma's en smaken ontdekken ben ik gewoon niet zo heel goed, al kan ik het vaak wel volgen als ik het er bij lees, maar dan wordt het gewoon coppy/paste gedoe... Anders gezegd Fake...

Maar met al mijn smaak ervaringen tot nu toe moet ik vast kunnen zeggen of ik dit matig, goed of exceptioneel vind. Ik zal dat proberen zo goed toe te lichten als ik kan. En zo objectief als mogelijk.

Jullie gaan het lezen...
5 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Mei 2016, 12:14

Gisterenavond het restant van mijn door Sietseus toegezonden sample van de HP Ice genuttigd, dus bij deze mijn oordeel:

Whisky start in de geur als fruitig (citrus), ziltig en licht zoet (honing en vanille).
In de smaak komt daar direct de bij HP herkenbare rooksmaak en lichte peperigheid bij. Nog steeds in combinatie met fruitigheid en lichte zoetigheid.
De finish is middellang en is kruidig en licht zoetig, het fruitige verdwijnt dan wat naar de achtergrond.
Met toevoeging van water verandert het karakter van de whisky aanzienlijk: In de geur komt nu sterk zoet door, witte chocola. In de smaak en finish vertaalt zich dat vooral door kokos- en munt-hinten. Zonder het karakter te verliezen of slapjes te worden.

Conclusie: Een hele lekkere en best veelzijdige dram.
Grote nadeel: de prijs/verpakking. Fles is natuurlijk prachtig, maar uiteindelijk is het toch om de inhoud te doen. Had deze whisky maar in een standaard HP fles gegoten en er 70-75 euro voor gevraagd, dan had ie op zeker in mijn kast gestaan.
Nu is het dubbel zonde: Door zijn hoge prijs en collectors karakter zullen veel flessen ongeopend blijven, waardoor deze toch gewoon lekkere whisky te weinig ook echt gedronken zal worden; Voor mensen (zoals ik) die hem wel met regelmaat zouden wíllen drinken is ie simpelweg veel en veel te duur. Puur op inhoud gezien is een prijs van >250,- totaal niet te rechtvaardigen.
Jammer.

Mijn rating:
De whisky zelf scoort in geur/smaak finish uiteindelijk 86
De presentatie scoort daar een stuk bóven, de prijs echter een heel stuk erónder.
Totaal gewogen score: 85.
7 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 21 Mei 2016, 13:54

Ik vind 70-75 euro voor een 85 punten dram ook veel te duur.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Mei 2016, 14:45

Peter87 schreef:Ik vind 70-75 euro voor een 85 punten dram ook veel te duur.

Daar heb je nog wel een punt. Inderdaad stel ik dat ik hem voor 70-75 op zeker wel in mijn kast zou hebben staan, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nog geen flessen duurder dan 70 euro heb staan, en de duursten in mijn kast schaal ik inderdaad nog wel een aantal punten hoger in dan de 86 die ik de HP Ice whísky geef.
Maar goed, het was een puur hypothetisch voorbeeld he, de Ice gaat sowieso al nooit ook maar in de búúrt van deze prijscategorie komen.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 21 Mei 2016, 16:29

Daarom. Waardeloos. Als ik het zo hoor is is eerder op niveau HP 12.
Goede manier om je merk de nek om te draaien en het laatste beetje leven dat erin zat eruit te knijpen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Thesinglemalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thesinglemalt » 22 Mei 2016, 17:56

Ik denk juist dat hp het heel slim doet.

Mooie marketing op hype flessen en gewoon de "normale " van goede kwaliteit.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 22 Mei 2016, 19:34

Thesinglemalt schreef:Ik denk juist dat hp het heel slim doet.

Heel slim zou ik dit zeker niet noemen!
Op lange termijn schieten ze in hun eigen been.
Uiteindelijk gaan mensen afhaken en het merk de rug toekeren als blijkt dat hun dure speciale fles niet veel soeps is!
Het enige voordeel dat ze hebben is dat de meesten die de fles kopen ze niet openen en proeven.
De reden waarom tegenwoordig zovelen op de Limited collector's edtions springen is omdat ze hopen dat het een goede investering is!

(En persoonlijk vind ik hun normale flessen aan goede kwaliteit ook voor discussie vatbaar hoor...)
3 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 22 Mei 2016, 19:44

Thesinglemalt schreef:Ik denk juist dat hp het heel slim doet.

Ik denk juist van niet, beetje bij beetje maak je een opgebouwde reputatie kapot tot iedereen een afkeer heeft tegen hp... ben alleen maar bekend met de 12yo (is te doen) en heb al geen vertrouwen meer in die club.
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Mei 2016, 21:00

Juist. Ook ik ben al jaren 'klaar' met Highland Park. De reputatie van deze club is gebaseerd op een stuk kwaliteit welke 25 jaar gelden voor het laatst op het niveau was waarvan HP nu ons wil doen geloven op te zitten :Scratch
Vlakke, saaie whisky's voor een breed publiek en de meest middelmatige drukken ze in parfum achtige flessen met een stukje hout er omheen. Schijnt een onweerstaanbare aantrekkingskracht te hebben op de beginnende whiskydrinker en de slecht geïnformeerde belegger in de dop.. :gnif
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 22 Mei 2016, 21:33

Oogadal schreef:Vlakke, saaie whisky's voor een breed publiek en de meest middelmatige drukken ze in parfum achtige flessen met een stukje hout er omheen.

Als je nu op de Ice doelt, ben ik dat toch niet helemaal met je eens. Vlak of saai zijn nou niet direct de termen die bij me opkwamen toen ik hem proefde. Heb je hem zelf al echt geproefd eigenlijk?
Voor de rest ben ik het overigens wel eens met je betoog, want de prijzen van de HP's zijn ver buiten proporties en voor mij hoeven die tierelantijntjes ook allemaal niet. Het sparen van of investeren in deze dingen heb ik ook nooit zo begrepen.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Mei 2016, 21:38

De Ice is inderdaad beter als wat er in de Valhalla reeks gebotteld is. Maar om voor een 86-87 punten whisky een dikke € 250 euro te betalen vind ik nog steeds van de gekke. Saai en vlak zijn ook wat dingen die ook bij jou vaker voor gaan komen, vooral met OB's, ligt aan het gegeven dat je nou eenmaal meer gaat verwachten naarmate je langer met deze hobby bezig bent.
Want ik drink vrijwel alleen IB's, single cask, en die zijn nou eenmaal spannender als een voor de massa gecreëerde blend (en dan bedoel ik single malt he)
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 22 Mei 2016, 21:47

Oogadal schreef:De Ice is inderdaad beter als wat er in de Valhalla reeks gebotteld is. Maar om voor een 86-87 punten whisky een dikke € 250 euro te betalen vind ik nog steeds van de gekke. Saai en vlak zijn ook wat dingen die ook bij jou vaker voor gaan komen, vooral met OB's, ligt aan het gegeven dat je nou eenmaal meer gaat verwachten naarmate je langer met deze hobby bezig bent.
Want ik drink vrijwel alleen IB's, single cask, en die zijn nou eenmaal spannender als een voor de massa gecreëerde blend (en dan bedoel ik single malt he)

Heb je zeker gelijk in. Inderdaad zit ik zelf vooral nog in de OB-hoek, en vind daarbinnen al steeds meer whisky's vlak/saai worden die ik 1-2 jaar geleden nog echt lekker vond. Dus ik snap je helemaal.
En zeker is >250 bizar voor een 86-whisky. Maar de meeste ice-bezitters zal het niet boeien want de fles gaat toch niet open. En dat is eigenlijk ook een treurig gegeven dat je als distillery eigenlijk niet zou moeten willen.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Mei 2016, 21:48

En dat is nou precies wat ik bedoel.... :goedgedaan
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”