Ardbeg Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor DvdB » 02 Mei 2018, 17:17

Het einde van de "inflatie" lijkt nog niet in zicht, gezien deze 2 nieuwe IB Ardbegs :?
17y MoS €250,-(v Zuylen) en 12y Northstar €300,- (WS) per flesje ..

Dirk
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Mei 2018, 17:34

Over die MoS heb ik nog lopen twijfelen (een mooie sherried Ardbeg mist nog wel in mijn kast).. en dat is eigenlijk al te gek voor woorden á €250,-

Die 12yo Bourbon van NSS daarintegen... ho-lee-foek. Dan vraag ik mij af:
  • Is dat vat zo duur aangekocht?
  • Is de marge gigantisch?
  • Is hier vraag voor á 3 meier?

Whisky, het blijft een interessante hobby.
0 x
2 ∞ & →

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 02 Mei 2018, 19:39

Publiek zal er wel voor zijn, tenslotte heeft Ardbeg een grote schare fans en zijn er recent nauwelijks ob's uitgebracht met keihard de naam Ardbeg er op. Maar het is niet iets waar enorme hordes mensen op duiken.

Wat het vat van NSS gekost heeft durf ik niet te zeggen, maar goedkope ib Ardbeg is er helaas niet. Gisteren op wb gekeken en tis allemaal in deze orde, of nog hoger voor oudere bottelingen. Tsja, Ardbeg, blijft een bijzondere mythe.
Laatst gewijzigd door Cor - Vinabc op 03 Mei 2018, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 02 Mei 2018, 21:23

squaadgras schreef:Over die MoS heb ik nog lopen twijfelen (een mooie sherried Ardbeg mist nog wel in mijn kast).. en dat is eigenlijk al te gek voor woorden á €250,-

Die 12yo Bourbon van NSS daarintegen... ho-lee-foek. Dan vraag ik mij af:
  • Is dat vat zo duur aangekocht?
  • Is de marge gigantisch?
  • Is hier vraag voor á 3 meier?

Whisky, het blijft een interessante hobby.

Tja Sören, dan zou ik eerder gaan voor een mooie jaren '70 versie. :bigsmile
Er zal een behoorlijke marge op zitten maar ik denk dat een vat Ardbeg inderdaad erg duur is.
En zoals Cor al schreef er zijn een hele hoop Ardbeg liefhebbers.

Een kleine anekdote die niet echt Ardbeg gerelateerd is...
Onlangs liet een gerenommeerde onafhankelijke bottelaar me weten dat het steeds moeilijker en moeilijker is om kwalitatieve vaten te vinden.
5 jaar geleden kreeg hij in januari 40 samples binnen van verschillende vaten, van verschillende distilleerderijen.
20 Hiervan zou hij onmiddellijk willen bottelen. 10 overige waren ook van hoge kwaliteit en zouden ze ook wel willen bottelen.
5 waren er te doen en 5 waren er echt niet goed.
Dit jaar kreeg hij eveneens 40 samples... Helaas was geen enkel sample goed genoeg om te bottelen.
Als er al kwaliteit op de markt is, is het meestal tegen een stevige prijs wat zich laat vertalen in een hoge prijs per fles.
Er zou een enorme stock van relatief jonge whisky zijn maar de distilleerderijen geven slechts zeer weinig vrij.
Ze wachten liever nog omdat ze verwachten dat de prijzen nog hoger zullen gaan en hun opbrengst dus nog een stuk hoger zal zijn.
Een jammerlijke evolutie lijkt me.
1 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Mei 2018, 21:47

Pijnlijke zaken.. ik (wij) merken dat ook. De WDS hebben nu een (behoorlijk) aantal vaten liggen, welke niet meer op 2 handen te tellen zijn. Maar iets direct bottelen? Niet binnen de intentie waarvoor WDS is opgericht (betaalbaar en kwalitatief). Dat laatste is wel te doen, maar dan moet je hem serieus uit de broek laten hangen als je het direct in een fles wilt gieten. Het is nu vooral goed en jong.. maar bottelbaar? Beter nog wat jaartjes geduld hebben dus. Potentie is het sleutelwoord.

On-topic: die jaren '70 versie moeten we dan wel samen achterover werken :bigsmile ..
1 x
2 ∞ & →

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Mei 2018, 22:51

nigel_tufnel schreef:...
Er zou een enorme stock van relatief jonge whisky zijn maar de distilleerderijen geven slechts zeer weinig vrij.
Ze wachten liever nog omdat ze verwachten dat de prijzen nog hoger zullen gaan en hun opbrengst dus nog een stuk hoger zal zijn.
Een jammerlijke evolutie lijkt me.
Die zeepbel zou toch wel een keer klappen? Of wachten tot de volgende crisis zich aandient.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Mei 2018, 22:56

Ik betwijfel het Reichenbach. De economie in het Oosten heeft gezorgd dat whisky voor een veel grotere doelgroep beschikbaar is geworden. Het zou mij niets verbazen als Zuid-Amerika en Zuid-Afrika in de komende 10-20-50 jaar gaat volgen. M.a.w. ik vrees dat hebt geen bubbel is.
0 x
2 ∞ & →

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Mei 2018, 20:51

Daar zit wat in. Het klopt dat de westerse middenklasse relatief gezien steeds meer verarmd ten gunste van de grote groep arbeiders in het oosten en een kleine groep allerrijksten.

Wij merken het hier nog niet zo vanwege de import van laaggeprijsde goederen uit het oosten, maar er komt een tijd dat ze ook daar niet meer voor een grijpstuiver twaalf uur per dag in de fabriek willen werken.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 04 Mei 2018, 16:25

Opmerkelijk verschil tussen de review van Serge Valentin en Dave Broom van de hierboven genoemde Ardbeg 2005 NSS

http://www.whiskyfun.com/#010518 89pnt "extreme and good'
https://scotchwhisky.com/whisky-reviews ... 146/#18843 78pnt 'pale and simple'
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Mei 2018, 16:46

Serge is een Ardbeg-evangelist als ik mij dat niet verkeerd herinner. Extremely good, extreem en goed, of extreem goed. Dat eerste zou weleens alleen voor de echte Ardbeg-diehards weggelegd kunnen zijn, en wellicht waarom dit niet aan 'beginners' moet worden geschonken. Voor de prijs hoeven we het i.i.g. niet te doen. Voor die prijs verwacht ik meer dan 89 schamele puntjes.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 04 Mei 2018, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
2 ∞ & →

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 04 Mei 2018, 16:52

Serge scoort sowieso hoog wanneer iets dicht tegen het originele destilaat aan zit. Dat zal met deze NSS het geval zijn en daar zijn beide het dan ook duidelijk eens.
Daarnaast scoort hij peat invloed ook hoog.

Even uit mijn hoofd scoort hij de Ardbeg Ten, Talisker 10 en Springbank 10 allemaal 89-90pnt
0 x

Afbeelding

Guron
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Guron » 04 Mei 2018, 19:04

Wouter1981 schreef:Serge scoort sowieso hoog wanneer iets dicht tegen het originele destilaat aan zit. Dat zal met deze NSS het geval zijn en daar zijn beide het dan ook duidelijk eens.

Even uit mijn hoofd scoort hij de Ardbeg Ten, Talisker 10 en Springbank 10 allemaal 89-90pnt

Die scores zijn misschien wel ne scheet te optimistisch volgens mijn bescheiden mening. Dat zijn dan bfyb whisky’s ;)
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 04 Mei 2018, 20:56

Guron schreef:
Wouter1981 schreef:Serge scoort sowieso hoog wanneer iets dicht tegen het originele destilaat aan zit. Dat zal met deze NSS het geval zijn en daar zijn beide het dan ook duidelijk eens.

Die scores zijn misschien wel ne scheet te optimistisch volgens mijn bescheiden mening. Dat zijn dan bfyb whisky’s ;)

Die scores zijn wat mij betreft zeker te optimistisch, maar ik vind de Talisker voor €30 en de Springbank voor €40 euro alsnog van een zeer goede prijs-kwaliteit
0 x

Afbeelding

Guron
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Guron » 04 Mei 2018, 22:15

Wouter1981 schreef:
Guron schreef:

Die scores zijn wat mij betreft zeker te optimistisch, maar ik vind de Talisker voor €30 en de Springbank voor €40 euro alsnog van een zeer goede prijs-kwaliteit

Idd gelijk heb je daar wel. Prijs/kwaliteit dik in orde
0 x

hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 08 Mei 2018, 11:01

Nieuwe Ardbeg
Ardbeg 2005 - 12 Years Old - Dun Bheagan (1 per klant!) Leverbaar vanaf woensdag.
46% abv

Das een pak geld 134,95 :Scratch :Scratch bij van zuijlen.

Ik pas.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”