Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Apr 2016, 11:11

Kay schreef:Vond hem tegenvallen. Was iets van 100 euro bij de Makro, maar heb hem toen niet gekocht. Als investering was het een leuke aankoop geweest, maar om zelf te drinken vond ik 'm dat niet waard.

Een conclusie die je eigenlijk zo'n beetje standaard kunt trekken bij Highland Park.... :(
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 13 Apr 2016, 11:48

Oogadal schreef:
Kay schreef:Vond hem tegenvallen. Was iets van 100 euro bij de Makro, maar heb hem toen niet gekocht. Als investering was het een leuke aankoop geweest, maar om zelf te drinken vond ik 'm dat niet waard.

Een conclusie die je eigenlijk zo'n beetje standaard kunt trekken bij Highland Park.... :(

Klopt, het was een van m'n favoriete distilleerderijen maar de laatste 'BFYB' editie is alweer wat jaartjes geleden.
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 13 Apr 2016, 12:02

Die 21y vind ik zelf heerlijk (wel de 47.5% versie). Als ik die ergens voor 100€ aan zou treffen, gaat ie meteen mee.
Verder denk ik dat de lekkerste HP's die nog enigszins betaalbaar zijn bij de onafhankelijken te vinden zijn.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Apr 2016, 13:10

Ja, dat klopt wel. Maar ook die vliegen niet als broodjes de poort uit; op WB staan er nog best eea 20-25 yo van Signatory met shoplinks rond de 170 euro. Ik heb met HP hetzelfde als Kay, het is al best een tijd geleden dat er echt iets bijzonders voor normaal (of goed) geld de poort uitkwam daar. Dat er nog 20 -25 yo te krijgen is van IB onder de 200 euro geeft mij eigenlijk aan dat de whisky drinkers onder ons een beetje om Highland Park heen lopen. Net als bij Macallan.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 13 Apr 2016, 13:19

Oogadal schreef:Ja, dat klopt wel. Maar ook die vliegen niet als broodjes de poort uit; op WB staan er nog best eea 20-25 yo van Signatory met shoplinks rond de 170 euro. Ik heb met HP hetzelfde als Kay, het is al best een tijd geleden dat er echt iets bijzonders voor normaal (of goed) geld de poort uitkwam daar. Dat er nog 20 -25 yo te krijgen is van IB onder de 200 euro geeft mij eigenlijk aan dat de whisky drinkers onder ons een beetje om Highland Park heen lopen. Net als bij Macallan.

Ze zullen wel een nieuwe marketing manager hebben. (Die neemt de 6 P's waar het in economie om draait wel erg serieus)
Kwaliteit is naar de achtergrond verdwenen, de hype om de inhoud heen vinden ze belangrijker.
Jammer want heb in het verleden ook wel eens lekkere oude HP's gehad.

Voor de nieuwe strategie zullen ze in de toekomst toch gestraft worden.
Las laatst ergens dat de slechtere kwaliteit t.o.v. vroeger verbloemd wordt door de verpakkingen. Ben het daar helaas niet helemaal mee oneens.

Denk dat ze eens in de keuken bij Glenfarclas kunnen kijken. Prima Age Statement bottelingen voor een eerlijke prijs.
Jammer dat niet meer distilleerderijen in familiebedrijf zijn gebleven.
1 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 13 Apr 2016, 14:08

Oogadal schreef:Ja, dat klopt wel. Maar ook die vliegen niet als broodjes de poort uit; op WB staan er nog best eea 20-25 yo van Signatory met shoplinks rond de 170 euro. Ik heb met HP hetzelfde als Kay, het is al best een tijd geleden dat er echt iets bijzonders voor normaal (of goed) geld de poort uitkwam daar. Dat er nog 20 -25 yo te krijgen is van IB onder de 200 euro geeft mij eigenlijk aan dat de whisky drinkers onder ons een beetje om Highland Park heen lopen. Net als bij Macallan.

Bij onafhankelijke bottelingen zat je tot niet zo heel lang geleden (jaar of 2) nog niet op de helft daarvan. Ik heb zelf de volgende flessen van 20+ jaar staan, voor geen enkele daarvan heb ik meer dan 100 euro betaald:

https://www.whiskybase.com/whisky/37713 ... rk-1991-sv
https://www.whiskybase.com/whisky/40441 ... rk-1991-sv
https://www.whiskybase.com/whisky/41772 ... rk-1988-sv
https://www.whiskybase.com/whisky/54005 ... k-1986-qsi

Die eerste twee vind ik overigens beter dan de officiële 21. Helaas wordt het steeds onmogelijker om nog tegen zoiets aan te lopen.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Apr 2016, 15:13

I know..., maar anno nu tik je voor een 20 yo al vlot tussen de 150 en 200 af.

Als schrijnend voorbeeld een 17 jaar jonge Mortlach van McLeod voor € 170. En een Ben Nevis 15 yo (weet zo de importeur niet meer, maar retail € 200)

Waar het in de jaren 90 nog ongeveer 5 gulden per jaar was (voor de Macallan 25 yo tikte ik begin jaren 90 ongeveer 100 gulden af) was het een jaar of 3-4 geleden nog € 5 per jaar en inmiddels kun je zowat rekenen met een tientje per jaar.. Kijk maar naar de recente Springbanks 1995 die allemaal tussen de 160 en 190 euro kosten.

Dan steekt € 110 voor een 1972 Invergordon van Whb wel heel schril af. Overigens hebben ze bij Daily Dram de kassa ook horen rinkelen, die hebben een zustervat gebotteld wat 'gewoon' voor € 239 op de markt komt! Hoezo, van de ratten besnuffeld? En er zijn nog imbecielen die het kopen ook, nou dan heb je echt zitten pitten de laatste paar maanden :HitHead
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 13 Apr 2016, 15:42

Oogadal schreef:I know..., maar anno nu tik je voor een 20 yo al vlot tussen de 150 en 200 af.

Als schrijnend voorbeeld een 17 jaar jonge Mortlach van McLeod voor € 170. En een Ben Nevis 15 yo (weet zo de importeur niet meer, maar retail € 200)

Waar het in de jaren 90 nog ongeveer 5 gulden per jaar was (voor de Macallan 25 yo tikte ik begin jaren 90 ongeveer 100 gulden af) was het een jaar of 3-4 geleden nog € 5 per jaar en inmiddels kun je zowat rekenen met een tientje per jaar.. Kijk maar naar de recente Springbanks 1995 die allemaal tussen de 160 en 190 euro kosten.

Dan steekt € 110 voor een 1972 Invergordon van Whb wel heel schril af. Overigens hebben ze bij Daily Dram de kassa ook horen rinkelen, die hebben een zustervat gebotteld wat 'gewoon' voor € 239 op de markt komt! Hoezo, van de ratten besnuffeld? En er zijn nog imbecielen die het kopen ook, nou dan heb je echt zitten pitten de laatste paar maanden :HitHead

Idd, ik schrik er regelmatig van hoe snel de prijzen stijgen.
Luttele jaren geleden moest je je ook helemaal niet haasten als er iets op de markt kwam.
Hoe relaxed het er toen aan toeging! Zalig!
Bunna 1968 was rond de 200 euro, 1976 was 130 euro,...
Als je erover nadenkt is het eigenlijk best deprimerend!
En tja, alle grains van '72 die nu uitkomen zijn al een stuk duurder... :Cry
Da's eigenlijk het geval voor alles wat nog uitkomt!
0 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 13 Apr 2016, 15:51

kwestie van je salaris sterker laten groeien dan de whisky prijzen....
niks aan de hand.

...maar hoe vaak dat nou voorkomt... :domdom
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Apr 2016, 08:39

Ik denk dat het tijd wordt om Highland Park te hernoemen naar Hypeland Park.
5 x
Afbeelding

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 14 Apr 2016, 13:13

Ik heb het schijnbaar gemist maar vanwaar opeens die hype om de 17 yo Ice Edition?
1 x

Thesinglemalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thesinglemalt » 14 Apr 2016, 15:22

De iCe is de Nieuwe in een serie van 2. met een oplage van 30.000 flessen.
1 x

MaltMan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MaltMan » 17 Apr 2016, 12:40

Gisteren geproefd bij Whisky in Leiden. 7 euro voor een glas maar moet zeggen dat hij nog best ok was. Vond hem wel een beetje zuur in de afdronk. Maar je drinkt daar toch wat whiskies door elkaar en je glas blijft niet helemaal puur dus weet niet of dit echt door de HP kwam. Vond Dark Origins eigenlijk beter die ik daar ook voor het eerst heb geproefd.
1 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 17 Apr 2016, 20:35

MaltMan schreef:Gisteren geproefd bij Whisky in Leiden. 7 euro voor een glas maar moet zeggen dat hij nog best ok was. Vond hem wel een beetje zuur in de afdronk. Maar je drinkt daar toch wat whiskies door elkaar en je glas blijft niet helemaal puur dus weet niet of dit echt door de HP kwam. Vond Dark Origins eigenlijk beter die ik daar ook voor het eerst heb geproefd.

Ben ook geïnteresseerd in de Dark Origins. De 18 is veel te duur geworden. Weet 'm ergens staan voor €89 maar zelfs dat bedrag is toch te duur voor een 18 yo.. Moet erbij vertellen dat ik zowel de Dark Origins als de 18 nog niet heb kunnen proeven.
0 x

Thesinglemalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thesinglemalt » 18 Apr 2016, 12:57

De 18 yo is een heerlijke whisky. Maar inderdaad prijzig. Al zijn tegenwoordig veel whisky's vrij prijzig. Al is het wel zo dat alles tegenwoordig duurder word. Maar bij whisky is het wel extreem.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”