Bruichladdich en zijn range
- Reichenbach
- Moderator

Re: Bruichladdich en zijn range
Vanmiddag even bij Van Erp in Groningen in de winkel geweest. Hij had nog een rijtje verschillende van Octomore staan. Wellicht interessant voor de liefhebber.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Raar dat er zo weinig bericht wordt van octomore, vind de 15.3 heerlijk
0 x
-
JoachimV10
- Senior

Octomore is een whisky die ik geregeld proef op een festival, maar een fles vind ik nogal duur.
Laatste bezochte festival, begin oktober, ook een Bruichladdich Bere Barley geproefd en vorige week in Schotland in een bar ook de Islay Barley, beide erg goed meegevallen! Vooral de Bere Barley vond ik erg goed. Op zo'n festival proef je wat minder nauwkeurig dan thuis in de zetel, maar ik heb mij wel een flesje aangeschaft.
De recentste Bere Barley 2013 heb ik trouwens niet gevonden in België of Nederland (online).
Laatste bezochte festival, begin oktober, ook een Bruichladdich Bere Barley geproefd en vorige week in Schotland in een bar ook de Islay Barley, beide erg goed meegevallen! Vooral de Bere Barley vond ik erg goed. Op zo'n festival proef je wat minder nauwkeurig dan thuis in de zetel, maar ik heb mij wel een flesje aangeschaft.
De recentste Bere Barley 2013 heb ik trouwens niet gevonden in België of Nederland (online).
2 x
2 x
"Volo et Valeo"
Op een BYOB met een maat de Octomore 7.3 meegenomen, wat een heerlijke whisky!
Echt goed in balans, en leuke is dat we 2 jaar geleden een experimenteel vat geproefd hebben bij Bruichladdich. Laat dat de Octomore 7.3 geweest zijn die toen 12/13 jaar oud was! Niet zo krachtig meer als uit de fles btw (63%) en ben vergeten waarop ie toen zat.
Echt goed in balans, en leuke is dat we 2 jaar geleden een experimenteel vat geproefd hebben bij Bruichladdich. Laat dat de Octomore 7.3 geweest zijn die toen 12/13 jaar oud was! Niet zo krachtig meer als uit de fles btw (63%) en ben vergeten waarop ie toen zat.
1 x
"Volo et Valeo"
Ardking schreef:Op een BYOB met een maat de Octomore 7.3 meegenomen, wat een heerlijke whisky!
Echt goed in balans, en leuke is dat we 2 jaar geleden een experimenteel vat geproefd hebben bij Bruichladdich. Laat dat de Octomore 7.3 geweest zijn die toen 12/13 jaar oud was!
Ik dacht dat die octomores altijd (erg) ong gebotteld werden, dat is dus niet zo? En het zijn toch ook NAS whisky's over het algemeen?
1 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Afgelopen mei uit hetzelfde vat mogen proeven, ABV was toen 61,6%. Was een restant van de 7.3 botteling wat gereracked is op een bourbon barrel en bewaard is gebleven voor de warehouse tastings. Heb er nog een 3cl sample van thuis staan.
1 x
JvR schreef:Ardking schreef:Op een BYOB met een maat de Octomore 7.3…..
Ik dacht dat die octomores altijd (erg) ong gebotteld werden, dat is dus niet zo? En het zijn toch ook NAS whisky's over het algemeen?
Snap je eerste vraag niet.
En ja meestal NAS maar af en toe age statement volgens mij
0 x
"Volo et Valeo"
Ardking schreef:JvR schreef:Ardking schreef:Op een BYOB met een maat de Octomore 7.3…..
Snap je eerste vraag niet.
En ja meestal NAS maar af en toe age statement volgens mij
Erg jong* Het verbaast me dat de 7.3 13j+ oud zou zijn.
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Wat er nu nog in dat vat zit is 13 jaar (zie ook wat Dré daarover schrijft: een gererackt restant van de oorspronkelijke botteling).
De oorspronkelijke 7.3 is in 2015 gebotteld en was 5 jaar oud.
2 x
HammerHead schreef:Wat er nu nog in dat vat zit is 13 jaar (zie ook wat Dré daarover schrijft: een gererackt restant van de oorspronkelijke botteling).
Aha! Las wat te snel, en de 7.3 is natuurlijk al een tijdje geleden (hoewel ik de nummers niet meer actief in de gaten hou). Tof om te proeven lijkt me.

1 x
Bruichladdich heeft stilletjes The Classic Laddie weer een leeftijdsaanduiding meegeven: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old
Brengt bij mij herinneringen naar boven aan de Laddie Ten (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... laddie-ten), de eerste age statement gedestilleerd sinds de doorstart onder Jim Jim McEwan.
De prijs is ook vriendelijk, dus hij gaat op mijn verlanglijstje. Heeft iemand hem al geproefd?
Brengt bij mij herinneringen naar boven aan de Laddie Ten (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... laddie-ten), de eerste age statement gedestilleerd sinds de doorstart onder Jim Jim McEwan.
De prijs is ook vriendelijk, dus hij gaat op mijn verlanglijstje. Heeft iemand hem al geproefd?
4 x
Heb de Classic Laddie 10 inmiddels geproefd en hem meteen gereviewd: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old
Een mooie dram vind ik. Fris en maltig, met citrus fruit en ook duidelijk ziltig. Typisch Bruichladdich nieuwe stijl, lichter en duidelijk anders dan de oude Laddie Ten die in de vroege jaren 2010 werd gebotteld (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... laddie-ten). Toen stond Jim McEwan nog aan het roer daar, Bruichladdich uit die tijd (zeker de vintages uit de jaren 2000) is wat zwaarder van karakter. Meer funky en wat lactisch, en voor mij persoonlijk springen de Hamka's op de neus er meteen uit bij die drams. De nieuwe master distiller Adam Hannett heeft voor een lichtere stijl gekozen, die zeker ook zijn charme heeft.
En wisten jullie dat Bruichladdich zijn turf uit de Highlands haalt ipv Islay? Dat leerde ik onlangs tijdens een masterclass. Het zou een bewuste keuze zijn voor een bepaald smaakprofiel, de turf is niet medicinaal als die van overige Islay stokerijen. Vind het zelf wel wat afbreuk doen aan het 'terroir'-verhaal van Bruichladdich met al hun aandacht voor de herkomst van het gerst.
Een mooie dram vind ik. Fris en maltig, met citrus fruit en ook duidelijk ziltig. Typisch Bruichladdich nieuwe stijl, lichter en duidelijk anders dan de oude Laddie Ten die in de vroege jaren 2010 werd gebotteld (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... laddie-ten). Toen stond Jim McEwan nog aan het roer daar, Bruichladdich uit die tijd (zeker de vintages uit de jaren 2000) is wat zwaarder van karakter. Meer funky en wat lactisch, en voor mij persoonlijk springen de Hamka's op de neus er meteen uit bij die drams. De nieuwe master distiller Adam Hannett heeft voor een lichtere stijl gekozen, die zeker ook zijn charme heeft.
En wisten jullie dat Bruichladdich zijn turf uit de Highlands haalt ipv Islay? Dat leerde ik onlangs tijdens een masterclass. Het zou een bewuste keuze zijn voor een bepaald smaakprofiel, de turf is niet medicinaal als die van overige Islay stokerijen. Vind het zelf wel wat afbreuk doen aan het 'terroir'-verhaal van Bruichladdich met al hun aandacht voor de herkomst van het gerst.
4 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”