Sietseus schreef:avdboom schreef:Fijn zo'n antwoord. Is die dan nu ook al beperkt leverbaar?
Welke?avdboom schreef:Wat ik mij erg af vraag... Hoe selecteer je of een vat de juiste kwaliteiten heeft voor een lange rijping en de juiste invloed? En na het vullen houd je dan een vinger aan de pols, en vallen er gaandeweg steeds meer potentiële vaten af waar de rijping anders verloopt als beoogd? Kan je daar iets meer over vertellen?
Kom eens naar een masterclass van me![]()
Samengevat (no pun intended):
Geur en kleur zijn leidend. Dit geeft een beeld van hoe de whisky zich ontwikkelt en wat deze te geven heeft in een vatting.
We controleren elk vat in ieder geval na 7 maanden, 3 jaar en 7 jaar rijping. Afhankelijk van hoe het vat zich gedraagt doen we het vaker.
Wanneer we een vatting maken voor een bepaalde whisky (e.g. 12YO), dan bestellen we een aantal samples uit het warehouse. Die worden gesorteerd op kleur. Elk sample wordt beoordeeld op geur en degenen die rijp zijn gaan in een composite vatting (een samenstelling van heel veel kleine samples, een beeld van hoe het totaal zou moeten zijn).
Dit is een belangrijk beoordelingsmoment: als de geur van de sample afwijkt zetten we het flesje apart. Deze wordt later nogmaals beoordeeld. Daarna zijn er drie gebruikelijke opties:
- Het vat wordt alsnog gebruikt, omdat de afwijking van één sample in de totale vatting gebalanceerd wordt door de andere vaten.
- Het vat wordt deze vatting nog niet gebruikt, maar voor een latere HP12.
- Het vat wordt voor een andere vatting bewaard, zoals een HP25, een speciale uitgave of een blend.
En één ongebruikelijke optie:
- Het vat wordt geleegd en de inhoud rijpt verder in een ander vat.
Zijn je vragen beantwoord?
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Geeft een mooi beeld over hoe zo ietsber in het groot aan toe gaat
.Je zegt evt. Sample appartement zetten en later beoordelen? Is dat omdat die nog kan veranderen of meer 2e evaluatie?
Uit hoeveel vaten/samples bestaat zo'n compositie bekend/ batch bij benadering?
Dit heeft vooral betrekking op de vaten na het vullen, worden vaten dan pas beoordeeld of wordt er ook voor het afvullen al vaten beoordeeld op kwaliteiten? Wat ik alvast kan indenken is dat dit al gebeurd op basis van herkomst, first/seconden/third-fill en zwavel? Zijn er nog meer belangrijke factoren die vooraf bekeken worden?
En heb je een link naar meer info m.b.t. jouw masterclasses?
Alvast bedankt voor je antwoord op mijn eindeloze vragen