Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor avdboom » 01 Feb 2016, 17:16

Sietseus schreef:
avdboom schreef:Fijn zo'n antwoord. Is die dan nu ook al beperkt leverbaar?

Welke?

avdboom schreef:Wat ik mij erg af vraag... Hoe selecteer je of een vat de juiste kwaliteiten heeft voor een lange rijping en de juiste invloed? En na het vullen houd je dan een vinger aan de pols, en vallen er gaandeweg steeds meer potentiële vaten af waar de rijping anders verloopt als beoogd? Kan je daar iets meer over vertellen?

Kom eens naar een masterclass van me ;)

Samengevat (no pun intended):

Geur en kleur zijn leidend. Dit geeft een beeld van hoe de whisky zich ontwikkelt en wat deze te geven heeft in een vatting.
We controleren elk vat in ieder geval na 7 maanden, 3 jaar en 7 jaar rijping. Afhankelijk van hoe het vat zich gedraagt doen we het vaker.
Wanneer we een vatting maken voor een bepaalde whisky (e.g. 12YO), dan bestellen we een aantal samples uit het warehouse. Die worden gesorteerd op kleur. Elk sample wordt beoordeeld op geur en degenen die rijp zijn gaan in een composite vatting (een samenstelling van heel veel kleine samples, een beeld van hoe het totaal zou moeten zijn).

Dit is een belangrijk beoordelingsmoment: als de geur van de sample afwijkt zetten we het flesje apart. Deze wordt later nogmaals beoordeeld. Daarna zijn er drie gebruikelijke opties:
- Het vat wordt alsnog gebruikt, omdat de afwijking van één sample in de totale vatting gebalanceerd wordt door de andere vaten.
- Het vat wordt deze vatting nog niet gebruikt, maar voor een latere HP12.
- Het vat wordt voor een andere vatting bewaard, zoals een HP25, een speciale uitgave of een blend.
En één ongebruikelijke optie:
- Het vat wordt geleegd en de inhoud rijpt verder in een ander vat.

Zijn je vragen beantwoord?

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Geeft een mooi beeld over hoe zo ietsber in het groot aan toe gaat :goedgedaan .

Je zegt evt. Sample appartement zetten en later beoordelen? Is dat omdat die nog kan veranderen of meer 2e evaluatie?
Uit hoeveel vaten/samples bestaat zo'n compositie bekend/ batch bij benadering?
Dit heeft vooral betrekking op de vaten na het vullen, worden vaten dan pas beoordeeld of wordt er ook voor het afvullen al vaten beoordeeld op kwaliteiten? Wat ik alvast kan indenken is dat dit al gebeurd op basis van herkomst, first/seconden/third-fill en zwavel? Zijn er nog meer belangrijke factoren die vooraf bekeken worden?

En heb je een link naar meer info m.b.t. jouw masterclasses?

Alvast bedankt voor je antwoord op mijn eindeloze vragen :lol:
1 x
Afbeelding

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 02 Feb 2016, 13:37

avdboom schreef:Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Geeft een mooi beeld over hoe zo ietsber in het groot aan toe gaat :goedgedaan .

Graag gedaan :)
avdboom schreef:Je zegt evt. Sample appartement zetten en later beoordelen? Is dat omdat die nog kan veranderen of meer 2e evaluatie?

We zetten hem apart omdat we het sample uit z'n context willen beoordelen. Voor een vatting van HP12 ruiken we bijvoorbeeld 100-200 samples. Een afwijkend sample valt op en daar willen we een goede beslissing over nemen, maar de prioriteit is op dat moment het afmaken van de vatting. Dus eerst de rest, dan terug naar het sample. Soms ook met een andere neus uit het blending team. Een tweede evaluatie dus.
avdboom schreef:Uit hoeveel vaten/samples bestaat zo'n compositie bekend/ batch bij benadering?

Verschilt per variant. HP12 kan uit 100-200 vaten bestaan, HP25 uit 5. Dit hangt echt af van de beschikbare voorraad en hoe die gerijpt heeft. HP12 kan ook een vatting van 40 vaten zijn.
avdboom schreef:Dit heeft vooral betrekking op de vaten na het vullen, worden vaten dan pas beoordeeld of wordt er ook voor het afvullen al vaten beoordeeld op kwaliteiten? Wat ik alvast kan indenken is dat dit al gebeurd op basis van herkomst, first/seconden/third-fill en zwavel? Zijn er nog meer belangrijke factoren die vooraf bekeken worden?

Al onze sherryvaten worden volgens onze specificatie gemaakt. Dit proces, van boom tot vat, duurt zes jaar. Gedurende die jaren is er per handeling een controlepost. Alles onder het waakzame oog van Stuart MacPherson, onze Master of Wood. Hij is als jongeman begonnen als kuiper, heeft zichzelf opgewerkt tot manager van de Clyde Cooperage en stuurt nu verschillende kuiperijen aan in Schotland en Spanje. Deze man weet alles over eikenhout.

We gebruiken onze vaten doorgaans drie keer, daarna geven ze voor ons te weinig kleur en smaak af tijdens het rijpen. Denk hierbij aan een theezakje: hoe vaker je hetzelfde zakje gebruikt, hoe minder eruit komt.
De beslissing of het vat nog een keer gebruikt wordt, nemen we tijdens het identificeren van de samples voor een batch. Op basis van dat sample maken we een inschatting van wat het vat nog te geven heeft.
avdboom schreef:En heb je een link naar meer info m.b.t. jouw masterclasses?

Al mijn geplande masterclasses in Nederland staan op proeverij.worldofwhisky.nl (eveneens die van mijn collega Tony van Rooijen). Soms geef ik ze ook door via Facebook, dat is meestal heel kort van te voren.
avdboom schreef:Alvast bedankt voor je antwoord op mijn eindeloze vragen :lol:

Wederom, graag gedaan!
4 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 02 Feb 2016, 13:46

:respect

Kijk, dit is nog eens leuke inzicht hoe zo iets er aan toe gaat. Thanks. Ik vind het rijpen van spirit een zeer interessant aspect van whisky!
2 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Feb 2016, 14:01

Als je dan toch bezig bent, Sietse, dan stel ik ook nog even een vraag :)

Sietseus schreef:Geur en kleur zijn leidend. Dit geeft een beeld van hoe de whisky zich ontwikkelt en wat deze te geven heeft in een vatting.

Dat geur leidend is, vind ik heel logisch. Maar waarom is kleur leidend? Of eigenlijk is dit een betere vraag: werkt het niet heel beperkend dat de kleur een rol speelt in het selectieproces?
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 02 Feb 2016, 15:12

thijs100 schreef:Als je dan toch bezig bent, Sietse, dan stel ik ook nog even een vraag :)

Dat geur leidend is, vind ik heel logisch. Maar waarom is kleur leidend? Of eigenlijk is dit een betere vraag: werkt het niet heel beperkend dat de kleur een rol speelt in het selectieproces?

Om verschillende redenen:
1. Kleur helpt ons vooral de whisky te sorteren. Vaten die meer kleur afgeven zijn doorgaans ook actiever in smaak- en geuroverdracht.
2. We weten dat de kleur van HP ook een indicatie geeft voor type smaak. Donkere HP heeft meer aroma's die aan sinaasappel, chocolade en gedroogd fruit doen denken, terwijl lichte HP vaker aroma's van kokos, citrusfruit en vanille bevat. En voor bepaalde expressies zoeken we specifieke karakteristieken.

Onze reeks is gebouwd rondom zacht rokerige spirit, waarvan we variaties uit willen brengen om meer smaken te kunnen bieden. Zo rijpt HP10 alleen in sherryvaten van Amerikaans eikenhout voor een lichte kleur en frisser karakter, terwijl Dark Origins juist vooral sherryvaten van Europees eikenhout heeft genoten (en ook nog eens first fill, dus de eerste keer dat we ze gebruiken). Een kleurselectie van tevoren stelt ons dus in staat de juiste vaten te selecteren, zonder dat we de complete voorraad (ruim 44.000 vaten) door hoeven te werken.

Helpt dit?
2 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Feb 2016, 15:21

Sietseus schreef:Helpt dit?

Yes, dat helpt, dankjewel. Door je verhaal kreeg ik het idee dat vaten misschien ook op kleur worden geselecteerd zodat je een consistente kleur aan de consument kan presenteren. Als een soort van alternatief voor caramelkleuring. Maar als ik het goed begrijp wordt de kleur van de vatsamples dus gebruikt om een voorselectie te maken, niet zodat iedere batch 12yo dezelfde kleur heeft. Toch?

Bij Macallan heb ik me dat trouwens ook wel eens afgevraagd. De 1824-serie is gebaseerd op kleur, terwijl er geen caramelkleuring toegepast wordt. Het lijkt me dan toch lastig om batch na batch zowel de kleur als de smaak consistent te houden.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 02 Feb 2016, 16:16

thijs100 schreef:Yes, dat helpt, dankjewel. Door je verhaal kreeg ik het idee dat vaten misschien ook op kleur worden geselecteerd zodat je een consistente kleur aan de consument kan presenteren. Als een soort van alternatief voor caramelkleuring. Maar als ik het goed begrijp wordt de kleur van de vatsamples dus gebruikt om een voorselectie te maken, niet zodat iedere batch 12yo dezelfde kleur heeft. Toch?

Bij Macallan heb ik me dat trouwens ook wel eens afgevraagd. De 1824-serie is gebaseerd op kleur, terwijl er geen caramelkleuring toegepast wordt. Het lijkt me dan toch lastig om batch na batch zowel de kleur als de smaak consistent te houden.

Je aanvulling klopt, voor beiden. We doen die voorselectie inderdaad ook zodat we op kleur kunnen sturen. Dit resulteert in een zo constant mogelijke kleur (en smaak), wat met 100 vaten makkelijker te halen is dan met 5.
3 x

Lucs
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucs » 02 Feb 2016, 16:39

thijs100 schreef:Bij Macallan heb ik me dat trouwens ook wel eens afgevraagd. De 1824-serie is gebaseerd op kleur, terwijl er geen caramelkleuring toegepast wordt. Het lijkt me dan toch lastig om batch na batch zowel de kleur als de smaak consistent te houden.

Heb me dit ook wel eens afgevraagd maar het lijkt erop dat Sietseus dus zegt dat een kleur wel degelijk iets vertelt over de smaak.
Dat doet me vermoeden dat de NAS 1842 serie van Macallan toch wel ietsje meer is dan alleen een goedkopere manier van whisky maken (ik krijg een beetje het idee dat dat de algemene houding hier is tov NAS whiskies).

weer ontopic ;) :
Tnx voor je uitgebreide bijdrage in deze discussie. Super interessant!
1 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 13 Feb 2016, 10:27

Eerst limited release voor 2016 zal de highland park ice schijnt volgens de plaatselijke slijter.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Feb 2016, 18:27

Lucs schreef:Heb me dit ook wel eens afgevraagd maar het lijkt erop dat Sietseus dus zegt dat een kleur wel degelijk iets vertelt over de smaak.
Dat doet me vermoeden dat de NAS 1842 serie van Macallan toch wel ietsje meer is dan alleen een goedkopere manier van whisky maken (ik krijg een beetje het idee dat dat de algemene houding hier is tov NAS whiskies).

weer ontopic ;) :
Tnx voor je uitgebreide bijdrage in deze discussie. Super interessant!

Eeeehhh, ik heb nog nooit een whisky gehad waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat de kleur de smaak bepaald. Wat je er uit kunt halen is een indicatie van het type vat en indien dat klopt zegt de kleur iets over de activiteit van dat vat, maar puur alleen op kleur.
De Bunna 2000 MoS is bijvoorbeeld bijna Coca-Cola bruin en suggereert een volle rijke smaak maar niets is minder waar: het is bocht. Dezelfde kleur heeft bijvoorbeeld de Kavalan voor LMDW en dat is een fantastische whisky.
Wat betreft NAS; het is een misverstand dat whisky liefhebbers hier een hekel aan NAS hebben. Alleen wel aan te dure en matige NAS. In het geval van Macallan stam ik nog uit de tijd dat NAS nog niet bestond en er een jaartal en/of een leeftijd op een fles stond. Sinds Macallan de Fine Oak introduceerde (dat was destijds net zo'n thema als NAS nu) hebben ze voor mij eigenlijk afgedaan: te matig en vooral veel te duur.
Smaakvervlakking en whisky voor de massa. Prima hoor, maar niet (meer) my cup of tea....
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Feb 2016, 18:33

NAS is trouwens wel degelijk een goedkopere manier van whisky maken. Daar kan geen twijfel over bestaan lijkt me: een butt (500 liter) met new make kost amper £ 1000 waarbij de prijs van het vat een nog grotere invloed heeft, een 1st fill sherry butt kost al zowat £ 1000. Zeker bij Macallan waar nog wel veel tijd besteed wordt aan selectie van de vaten.
Maar je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat als je na 3 jaar bovenstaand vat voor de helft gebruikt in je NAS en de boel op smaak krijgt met ouder spul de kassa aardig rinkelt met prijzen tussen de 70 en 100 euro.
Begrijp me goed, met geld verdienen is niks mist wat dat betreft alle lof voor Macallan want daar heb ik nog geen marketing afdeling voorbij zien komen die stond te orakelen hoeveel 25 yo er wel niet in hun NAS zit. En zo hoort het: geen leeftijd op de fles dan ook geen marketing blabla over leeftijden.
Daar kunnen ze bij Diageo wat van leren.... ;)
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 13 Feb 2016, 18:57

Vandaag tijdens het Hielander festival bij Sietse eindelijk de HP18 maar eens geproefd. Deze stond al een tijd in de kast en ik dacht dat ik over de peated heen was, maar deze is toch wel fijn. Blij dat ik deze niet verkocht heb :cool:
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Feb 2016, 19:31

Nou, echt peated kunnen we de HP 18 toch niet noemen? Ik vind m meer licht rokerig. Voor de oude prijs nog steeds prima spul trouwens. Voor 100 € zou ik iets anders kopen.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 14 Feb 2016, 18:22

Nou het speculeren kan beginnen, ben benieuwd of deze nieuwe hype de Walhalla serie gaat overtreffen... ben bang van wel :nono

Btw in 2017 de "Fire" (in het rood) ;)

Afbeelding

Met houten frame... dus kan niet meer stuk :P
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 14 Feb 2016, 18:31

:roll: 'nuff said...
0 x
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”