Kilkerran (incl. "Work in progress")

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Tottenham
Senior
Senior

Re: Kilkerran (incl. "Work in progress")

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 15 Feb 2018, 12:59

WhiskyLiam schreef:Heeft iemand toevallig zowel de 8yo 56,2% ABV en 55,7% ABV gehad en vergeleken? Is de nieuwe batch net zo goed, slechter of misschien zelfs beter?

Ben alleen bekend met de tweede batch (55.7%), maar kan me herinneren dat Kay er iets over heeft gezegd wat je mogelijk interessant vindt:

Kay @ Jouw top 5 whisk(e)y 2017
1 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 02 Mar 2018, 10:10

Uit nieuwsgierigheid: hoe verhoudt de Kilkerran 8 zich tot de 12? Ik heb een tijdje geleden een sample van die 12 geproefd en vond die erg bijzonder, lekker complex en veel aan te ontdekken. Zie dat de 8 yo al een tijdje in de aanbieding is en ben telkens bijna overtuigd om 'm te kopen, maar twijfel of ik niet beter de 12 kan aanschaffen. Valt hier iets zinnigs over te zeggen? Ook omdat ze qua prijs niet zoveel schelen, en de 12 jaar toch 50% ouder is dan de 8 jaar... hoe werkt dat?
0 x

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 02 Mar 2018, 11:37

SecondHandPants schreef:Uit nieuwsgierigheid: hoe verhoudt de Kilkerran 8 zich tot de 12? Ik heb een tijdje geleden een sample van die 12 geproefd en vond die erg bijzonder, lekker complex en veel aan te ontdekken. Zie dat de 8 yo al een tijdje in de aanbieding is en ben telkens bijna overtuigd om 'm te kopen, maar twijfel of ik niet beter de 12 kan aanschaffen. Valt hier iets zinnigs over te zeggen? Ook omdat ze qua prijs niet zoveel schelen, en de 12 jaar toch 50% ouder is dan de 8 jaar... hoe werkt dat?

Je bent er wel mee bekend dat de 8yo een noemenswaardig hoger alcoholpercentage heeft? In het geval van batch 2 die in de aanbieding is 55.7% tegenover 46% van de Kilkerran 12. Ik vind het beiden prima whisky's, maar als je al bekend met de Kilkerran 12, zou ik de Kilkerran 8 CS (55.7%) ook eens proberen, zeker nu je hem voor 45 euro kunt kopen.
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 04 Mar 2018, 07:11

Wat Tottenham zegt. Blijkbaar kost dat extra rijpen toch minder geld dan het extra water weg laten (jaja, ik snap dat dit kort door de bocht is).
Subjectief gezien: Ik vind de 8YO cask strength lekkerder dan de 12. Waarbij ik wel opmerk dat er best wel een spreiding zit in de gemiddelde scores tussen de verschillende bottelcodes. Kan betekenen dat de ene 12 iets beter is dan de andere 12, of dat de ene meer aan een bepaald land geleverd is dan de ander.
0 x
Afbeelding

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 04 Mar 2018, 13:06

Thanks guys. Ik snap 'm, maar ben wel verbaasd dat daar zo'n groot verschil in zit dan. Om het maar even globaal te houden, geldt dat vaak, dat binnen dezelfde merken CS tot hogere prijzen leidt dan oudere whisky's? Ik kan me niet voorstellen dat het puur te maken heeft met de prijs voor alcohol per volume... of zoek ik er teveel achter en is het ook gewoon marketing-techniek?
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Mar 2018, 13:50

SecondHandPants schreef: en de 12 jaar toch 50% ouder is dan de 8 jaar... hoe werkt dat?

Aan de andere kant is de 8yo maar 33% jonger dan de 12yo.

Ik denk dat je in de CS meer smaken terug gaat vinden, meer sensatie.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 05 Mar 2018, 09:20

Whiskybroeders,

Vergeet ook niet dat de accijns op ABV best wel een heftige impact heeft.
Wederom kort door de bocht: 55%-46% = 9%
9% van 46% = dus 20% meer accijns. Meen dat de accijns in UK iets van GBP 30 is per liter pure alcohol.
En in NL betalen we ook weer fijn BTW over accijns voor HRM :lekker
Geen verklaring voor het hele verschil maar scheelt natuurlijk wel.
Huur voor een jaar in een magzijn kost hooguit GBP 30 per jaar incl. verzekering voor een heel vat.
Daarnaast heb je natuurlijk wel renteverlies op je 'investering'.

Aldus de boekhouder ;)
0 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 05 Mar 2018, 14:12

Goeie punten. Accijns had ik helemaal niet over nagedacht, maar speelt ongetwijfeld een grote rol. Overigens zie ik dat D12 nu de Kilkerran 12 ook in de aanbieding heeft - €35 is zeer scherp geprijsd, t.o.v. €45 voor de 8... keuzes keuzes (of niet ;) )
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 05 Mar 2018, 15:11

WhiskyclubSpakenburg schreef:Whiskybroeders,

Vergeet ook niet dat de accijns op ABV best wel een heftige impact heeft.
Wederom kort door de bocht: 55%-46% = 9%
9% van 46% = dus 20% meer accijns. Meen dat de accijns in UK iets van GBP 30 is per liter pure alcohol.
En in NL betalen we ook weer fijn BTW over accijns voor HRM :lekker
Geen verklaring voor het hele verschil maar scheelt natuurlijk wel.
Huur voor een jaar in een magzijn kost hooguit GBP 30 per jaar incl. verzekering voor een heel vat.
Daarnaast heb je natuurlijk wel renteverlies op je 'investering'.

Aldus de boekhouder ;)

De invloed van accijns wordt vaak schromelijk overdreven. Aangezien accijns per volumeprocent per hoeveelheid wordt berekend betaal je bij een 40% budgetwhisky (en er zijn flessen rond de 10 euro te krijgen) evenveel accijns als bij een dure Macallan van 40%. Heb het even opgezocht: in NL betaal je momenteel € 16,86 per procent per hl. Tussen een fles van 46% en 55% (0,7 l) scheelt dat maar liefst € 1,06 (ex BTW weliswaar).
0 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 05 Mar 2018, 16:14

The plot thickens... Ok, heb even een snelle berekening gemaakt. Uitgaande van de laagste prijs van whiskybase, de accijns even buiten beschouwing gelaten en alleen maar gekeken naar wat je betaalt voor de alcohol.

Kilkerran 12 = €44
70 cl à 46% ABV = 32,2 cl. pure ethanol per fles
€1,37 per cc. ethanol

Kilkerran 8 = €54
70cl à 55,7% ABV = 39 cl. pure ethanol per fles
€1,38 per cc. ethanol

Volgens mij klopt deze berekening wel redelijk (correct me if I'm wrong). Kom je uit op een verwaarloosbaar verschil, en betaal je zelfs minder voor een whisky die 4 jaar (33 of 50%...) langer heeft gerijpt. Is er misschien minder van de 8-yo gemaakt? Heeft cask strength whisky een inherente waarde? Kwam de 8-yo pas op de markt nadat Kilkerran 12 een hit bleek en konden ze er daarom meer voor vragen? Of is er geen andere logica te ontdekken? Ik neem toch aan dat producenten ook naar de financiële bottomline kijken...

Verder is dit pure nieuwsgierigheid hoor... en een lichte obsessie om het te willen snappen. :bigsmile
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 05 Mar 2018, 16:18

Dus de conclusie is, gewoon allebei kopen en lekker genieten...
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 05 Mar 2018, 19:07

SecondHandPants schreef:The plot thickens...

De 8 jaar oude is inderdaad beperkter (9000 flessen).
Maar je ziet iets anders vrij voor de hand liggend over het hoofd.
Als je de whisky aanlengt met water haal je uiteraard meer flessen uit een vat.
Meer flessen = een lagere prijs.
De 8 jaar oude is dus beperkter en cask strength.
Gevolg: de prijs is hoger.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Mar 2018, 20:47

nigel_tufnel schreef:
SecondHandPants schreef:The plot thickens...

De 8 jaar oude is inderdaad beperkter (9000 flessen).
Aan de andere kant heb ik begrepen dat de warenhuizen vol liggen met acht- tot tienjarige whisky.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 05 Mar 2018, 21:12

Reichenbach schreef:Aan de andere kant heb ik begrepen dat de warenhuizen vol liggen met acht- tot tienjarige whisky.

Dat is het punt niet. Het kan best zijn dat de warenhuizen vol liggen.
Deze batch met deze specifieke samenstelling en smaak bevat "maar" 9.000 flessen.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Mar 2018, 23:30

nigel_tufnel schreef:Deze batch met deze specifieke samenstelling en smaak bevat "maar" 9.000 flessen.
Deze wel, maar als de serie is verkocht en het is een beetje profijtelijk geweest komt er vast een volgende batch van 9000 flessen en daarna nog een. Ieder vast van een iets andere samenstelling en met een andere smaak, maar waarschijnlijk prima in het profiel passend.

Grote kans dat de boel bij Springbank wordt gebotteld, daar zijn de batches vaak ook rond de 9000 flessen. Zelfs bij de standaard expressies is er per batch een duidelijke variatie in de smaak herkenbaar.

Die zogenaamde beperktheid van de CS lijkt me daarom niet meteen een reden om iets voor een 'exclusieve' prijs te vermarkten, maar is vast wel een argument om die prijs er voor te vragen.
De kosten voor het opmaken van het etiket zou je nog wel in kunnen brengen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”