Springbank, Longrow en Hazelburn expressies
- defeatless
- Moderator

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies
Hoewel ik Springbank een warm hart toedraag, zal ik dit nooit kopen.
Voor mezelf heb ik de regel dat 40-46% whisky's niet meer dan 5 euro per jaar mogen kosten en CS whisky's niet meer dan 6 euro per jaar.
Gezien de productiekosten en alles, is dat niet meer dan een redelijke prijs. En heel soms maak ik daarvoor een uitzondering als ik echt iets wil hebben of echt overtuigd ben van het feit dat de whisky subliem is.
Maar dit gaat toch echt aan mijn neus voorbij.
Voor mezelf heb ik de regel dat 40-46% whisky's niet meer dan 5 euro per jaar mogen kosten en CS whisky's niet meer dan 6 euro per jaar.
Gezien de productiekosten en alles, is dat niet meer dan een redelijke prijs. En heel soms maak ik daarvoor een uitzondering als ik echt iets wil hebben of echt overtuigd ben van het feit dat de whisky subliem is.
Maar dit gaat toch echt aan mijn neus voorbij.
2 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Cor - Vinabc schreef:nigel_tufnel schreef:Inderdaad! Dat is redelijk waanzinnig!![]()
En dat is dan nog de goedkoopste prijs!![]()
Terwijl de single cask voor de UK iets meer dan 210 euro kostte...
Links om rechtsom, het blijft een hoop geld voor 1 fles. Maar je kan de Nederlandse niet met de Britse variant vergelijken. Het zijn single casks, dus ieder vat anders. Ik weet niet welk land welk vat heeft gekozen, maar er zaten nogal flinke verschillen in zo heb ik mij laten vertellen.
Dat het verschillende vaten zijn weet ik toch blijft het prijsverschil erg groot!
De UK release is een stuk goedkoper. Het valt mij trouwens ook op dat de Cadenhead bottelingen in de UK een héél stuk goedkoper zijn dan bij ons.
Ik denk trouwens niet dat er veel mensen op de hoogte zijn van welke de beste vaten zijn.
Dus wat dat betreft kunnen ze volgens mij het prijsverschil niet verantwoorden.
Ik denk niet dat het zo gaat zijn dat de duurste botteling het beste vat was...
Heeft elk land trouwens zelf mogen kiezen? Of heeft elk land een vat toegewezen gekregen?
Het type vat is volgens mij alvast hetzelfde voor alle landen, niet?
0 x
nigel_tufnel schreef:Cor - Vinabc schreef:nigel_tufnel schreef:Inderdaad! Dat is redelijk waanzinnig!![]()
En dat is dan nog de goedkoopste prijs!![]()
Terwijl de single cask voor de UK iets meer dan 210 euro kostte...
Links om rechtsom, het blijft een hoop geld voor 1 fles. Maar je kan de Nederlandse niet met de Britse variant vergelijken. Het zijn single casks, dus ieder vat anders. Ik weet niet welk land welk vat heeft gekozen, maar er zaten nogal flinke verschillen in zo heb ik mij laten vertellen.
Dat het verschillende vaten zijn weet ik toch blijft het prijsverschil erg groot!
De UK release is een stuk goedkoper. Het valt mij trouwens ook op dat de Cadenhead bottelingen in de UK een héél stuk goedkoper zijn dan bij ons.
Ik denk trouwens niet dat er veel mensen op de hoogte zijn van welke de beste vaten zijn.
Dus wat dat betreft kunnen ze volgens mij het prijsverschil niet verantwoorden.
Ik denk niet dat het zo gaat zijn dat de duurste botteling het beste vat was...
Heeft elk land trouwens zelf mogen kiezen? Of heeft elk land een vat toegewezen gekregen?
Het type vat is volgens mij alvast hetzelfde voor alle landen, niet?
Het zijn inderdaad dezelfde soorten vaten, namelijk Oloroso sherry vaten, maar de Belgische & Nederlandse editie komen uit kleinere vaten "hogsheads". Daarom dat er uiteraard minder flessen voortkomen uit dergelijke vaten in vergelijking met een "Butt" die voor de UK gereleased werd. In hoeverre een hogshead de smaak meer beïnvloedt dan een butt dat weet ik niet. Als dat zelfs al het geval is... Eventueel zit er daardoor hier wat prijsverschil op...
Maar de hoofdreden is volgens mij vanwege The Nectar, de (enige?) Springbank importeur in België. Die nemen nogal een ruime marge op dergelijke gelimiteerde flessen. Althan dat is wat ik reeds van 3-4 handelaren heb gehoord. Voor ik ze in de UK had besteld heb ik informatie gewonnen bij een aantal handelaren en volgens hen was zelfs 225 euro (+-190pond) lager dan de bestelprijs bij de importeur...
De vaten worden door Springbank zelf gekozen, het is niet zo dat een land een vertegenwoordig stuurt hoor
Het zal afwachten worden welk vat uiteindelijk het best is, maar als dat van de UK iets slechter is interesseert het me echt niet veel. Voor 70-80 euro verschil in prijs mag dat wel en normaal is het verschil tussen de vaten niet gigantisch groot.
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Er komt wellicht een tijd dat men met deze flessen blijft zitten. Wat mij betreft is dat eerder vroeger dan later. Ik heb er ook vriendelijk voor bedankt, met pijn in het hart. Maar ja, je kunt je geld maar één keer uitgeven, en er zijn nog zo veel andere uitgaven.
4 x
Affirmanti incumbit probatio
- avdboom
- Top bijdrager

Tot mijn vreugde het heugelijke nieuws van Cor van VinABC gekregen dat hij voldoende heeft gehad en ik de rechtmatige nieuwe eigenaar van een Burgundy mag worden, en dat voor een zeer nette prijs
2 jaar geleden had ik mijzelf voor gek verklaard als ik zoveel aan 1 fles uit gaf, maar mede door de berichten dat deze toch wel een treetje hoger dan de normale 12yo CS staat is dit toch wel een mooie om te bewaren voor een toekomstige speciale gelegenheid. En de normale 12yr CS gaan tegenwoordig ook al richting de prijs van de Burgundy! Eigenlijk een No Brainer dus! En als ik dan zie wat ik zonder blikken en blozen betaal voor het bezorgen van een paar pizza's die maar 30 minuten meer gaan....
Anyway, boven mijn stand of niet... /me happy
2 jaar geleden had ik mijzelf voor gek verklaard als ik zoveel aan 1 fles uit gaf, maar mede door de berichten dat deze toch wel een treetje hoger dan de normale 12yo CS staat is dit toch wel een mooie om te bewaren voor een toekomstige speciale gelegenheid. En de normale 12yr CS gaan tegenwoordig ook al richting de prijs van de Burgundy! Eigenlijk een No Brainer dus! En als ik dan zie wat ik zonder blikken en blozen betaal voor het bezorgen van een paar pizza's die maar 30 minuten meer gaan....
Anyway, boven mijn stand of niet... /me happy

6 x
Vandaag m'n eerste Springbank gekocht, ééntje van voor de prijs stijgingen rondom de distilleerderij en na wat onderzoek terwijl ik voor de stelling stond zag ik de fles in kwestie nu voor bijna het dubbele op Wb te koop staan
Springbank 1997 Vintage
Springbank 1997 Vintage
1 x
Springbank 12 year old Burgundy staat nu ook te koop bij drankdozijn.nl voor 100eur.
http://m.drankdozijn.nl/zoeken?zoekterm ... gundy+Wood
0 x
- avdboom
- Top bijdrager

mQkz schreef:Springbank 12 year old Burgundy staat nu ook te koop bij drankdozijn.nl voor 100eur.
Dan doe ik bij deze even mijn petje af voor Cor van Vinabc

4 x
Ton Overmars Amsterdam had 'm voor 87,95 in de schappen. Was zo foetsie
logischerwijs.
1 x
Iemand een idee of de Burgundy 12 in België al is uitgekomen?
0 x
21yo single cask voor The Nectar. Aanrader voor de fans 
1 x
- caskstrength
- Forum goeroe

deleo07 schreef:Iemand een idee of de Burgundy 12 in België al is uitgekomen?
Die is uitgekomen voordat hij in NL op de markt kwam. Hopelijk zijn er nog wat shops waar je ze kunt vinden...
0 x
Affirmanti incumbit probatio
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

avdboom schreef:mQkz schreef:Springbank 12 year old Burgundy staat nu ook te koop bij drankdozijn.nl voor 100eur.
Inderdaad blijkbaar zijn het toch niet allemaal zo'n superdeals bij Drankdozijn.
Ik vind het eigenlijk behoorlijk straf dat de Burgundy in België rond de 80 euro werd verkocht en dat ondanks de veel hogere accijnzen!
Ik ben benieuwd wat de uitleg hiervoor is!
3 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

avdboom schreef:mQkz schreef:Springbank 12 year old Burgundy staat nu ook te koop bij drankdozijn.nl voor 100eur.
Bedankt voor het compliment.
2 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
caskstrength schreef:deleo07 schreef:Iemand een idee of de Burgundy 12 in België al is uitgekomen?
Die is uitgekomen voordat hij in NL op de markt kwam. Hopelijk zijn er nog wat shops waar je ze kunt vinden...
Ok, bedankt voor de info. Eens zien of ik hem nog ergens kan vinden voor een redelijke prijs.
Ben 2 weken op vakantie geweest, in tussentijd moet die zijn uitgebracht.
Je moet er snel bij zijn tegenwoordig
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”