Ardbeg Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
DiXi
Senior
Senior

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor DiXi » 18 Jan 2016, 10:42

Oogadal schreef:
DiXi schreef:Die combi met sherry invloed klinkt wel erg lekker moet ik zeggen! En Caso strength is altijd goed!

Persoonlijk vind ik de Uigeadail veruit de beste Ardbeg expressie die er te koop is. Dit blijft een spannende dram want hij blijft maar veranderen in je glas. Gewoon top, zeker voor het geld. En beter als de Corry..
Als je het kunt missen snel een doosje binnenharken bij Van Zuylen!

Had ik niet verwacht toen ik jouw naam zag :P

Goede tip, ga ik zeker ter harte nemen!
1 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 02 Feb 2016, 02:51

Ik zag recent dat Ralfy de Ardbeg 10yo bijna als zijn favoriete whisky van 2015 had gekozen. Hoe zijn de recente ervaringen hier van deze whisky? Zijn er voor hetzelfde geld betere geturfde whiskies te krijgen?
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 02 Feb 2016, 07:50

Tja, definieer beter. In die prijscategorie heb je de Laphroaig 10, Caol Ila 12, Talisker 10, Bowmore 12 die elk hun charmes hebben. Ik persoonlijk vind in die prijsklasse de Ardbeg 10 en de Caol Ila 12 de toppers. Ik heb geen recente Ardbeg 10 gedronken omdat de Uigeadail de std. 10 vele malen overklast. Maar das dan ook weer een andere prijscategorie.
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Feb 2016, 09:28

Inderdaad, de Uigeadail laat de 10 yo hulpeloos achter. Maar dat doet de Uigeadail eigenlijk met alle andere expressies van Ardbeg....
En aangezien de Uigeadail momenteel voor minder als 5 tientjes bij whiskysite.nl in de etalage staat zou ik niet al te lang twijfelen. Ik ben persoonlijk niet echt een peat head, maar de Uigeadail is eigenlijk de enige peated die meer dan genoeg andere tonen heeft om te blijven boeien.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 02 Feb 2016, 12:35

Ik vind de Ardbeg 10 zeker geen slechte dram, maar de Uigeadail biedt zoveel meer, en is niet gek veel duurder.
1 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 02 Feb 2016, 13:32

Ik vind de ardbeg 10 voor het geld een prima dram. Steekt voor mij boven de meeste standaard Islays uit omdat hij op 46% gebotteld is wat mij de extra kick geeft.

Wat ook het overwegen waard is zou de Longrow Peated zijn. Wat frisser, mineraliger en cleaner. Meer spirit driven en minder dirty turf en hout maar heel oprecht. Verder is de talisker 10 m.i. ook een TOP dram voor het geld...
2 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 02 Feb 2016, 19:09

De Ardbeg 10 is zeker een prima dram, en zoals al gezegd heel betaalbaar. Mijn eerste echte grote liefde wat betreft peated whisky was toch echt de Lagavulin 16yo. En voor een tientje bovenop de prijs van de Ardbeg 10 is voor mij die keuze ook snel gemaakt..
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Feb 2016, 19:28

Beide heren hierboven de Uigeadail nog nooit gehad zeker...? Want voor vijftig euro koop je simpelweg niks beters in de categorie geturfd. En met het prijsverschil nu van 5 tot 10 euro maximaal op een Ardbeg 10 is de keuze snel gemaakt. Wat heet, eigenlijk is het geen keuze. En bij Lagavulin komt ook wel mooi spul de poort uit, maar de standaard 16 is echt geen partij; om een Uigeadail partij te kunnen bieden zul je toch met een annual 12 moeten komen.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 02 Feb 2016, 19:37

Oogadal schreef:Beide heren hierboven de Uigeadail nog nooit gehad zeker...? Want voor vijftig euro koop je simpelweg niks beters in de categorie geturfd. En met het prijsverschil nu van 5 tot 10 euro maximaal op een Ardbeg 10 is de keuze snel gemaakt. Wat heet, eigenlijk is het geen keuze. En bij Lagavulin komt ook wel mooi spul de poort uit, maar de standaard 16 is echt geen partij; om een Uigeadail partij te kunnen bieden zul je toch met een annual 12 moeten komen.

Amen
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Feb 2016, 19:44

En ik heb niet eens aandelen bij deze tasjesboeren :gnif

Sterker nog, ik heb een hartgrondige hekel aan de hype opdrijvende marketing machine waar Ardbeg naar is afgegleden sinds deze Franse nichten 10 jaar geleden de toko overnamen.... :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 02 Feb 2016, 19:53

Oogadal schreef:Beide heren hierboven de Uigeadail nog nooit gehad zeker...? Want voor vijftig euro koop je simpelweg niks beters in de categorie geturfd. En met het prijsverschil nu van 5 tot 10 euro maximaal op een Ardbeg 10 is de keuze snel gemaakt. Wat heet, eigenlijk is het geen keuze. En bij Lagavulin komt ook wel mooi spul de poort uit, maar de standaard 16 is echt geen partij; om een Uigeadail partij te kunnen bieden zul je toch met een annual 12 moeten komen.

Jawel hoor ;) , maar ik wilde iets in dezelfde prijs categorie blijven....

Met de huidige aanbieding (bij d12 geloof ik nog goedkoper deze week...) zou ik ook de uggi nemen, maar dan moet je wel het extra geld er voor over hebben. Je zou ook een aanbieding van de Ten kunnen afwachten, dan is het verschil weer groter...

Maar idd, de uggi is echt super voor het geld. Alleen ook een heel ander soort als de Ten vind ik, ik houd er wel van maar een ander? Maar even los van de uggi vind ik de Ten nog steeds een prima dram, Lagavulin 16 is als je iets meer wil betalen ook top maar wel iets minder power en de uggi staat daar idd weer boven met zijn kwaliteiten en power, nu in de aanbieding en anders weer iets duurder...
Evt. Een leuk alternatief is Classic of Islay van Jack Wiebers, jonge Lagavulin (naar verluid, geschat op een jaar of 8-10) uit sherry vat en CS, ongeveer de prijs van een Lagavulin 16.
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Feb 2016, 20:02

Van jou had ik ook wel verwacht dat de Oogie wel eens in je glas terecht komt :bigsmile Maar het klopt dat als je wat minder gevorderd bent je prima bedient bent met de 10 of de Laga 16. Imho missen beiden wat punch, vooral de Laga 16 zou toch een klap beter uit de verf komen als ie richting de 50% zou gaan. Maar goed..., kunnen niet alles hebben.
Voor mij is de Oogie altijd top en laat ik de jaarlijkse Laga 12 release ook nooit lopen, zijn wat duurder, maar allemaal echt top. Meer geld hoef je aan een turf bom eigenlijk niet te spenderen, het is zonde dat Laphroaig de 18 er uit gooit en deze nu wel achterlijk duur wordt, want die hoort eigenlijk ook in bovenstaand rijtje thuis..
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 02 Feb 2016, 20:39

De laga 12yr 2015 is voor mij 1 van de beste die ik gehad heb! Maar ook voor mijn doen een van de duurdere. Jammer dat ik mij niet al te veel van die flessen kan veroorloven, anders had ik er meer gekocht! Voor nu blijft het bij 1 fles op de plank voor toekomstig genot. Maar de uggi zou op een andere dag mijn favo kunnen zijn! Ik wil nog zo veel proeven en kopen, maar als het er in zit wil ik toch proberen dit jaar nog een voorraad fles uggi te scoren als het budget het toelaat! Je weet maar nooit wat er gebeurd als die tasjes boeren zich realiseren dat die uggi gewoon te goed is voor het geld (of anders gezegd, de competitie is te duur...)...;stel je voor... Beter safe than sorry, maar wil niet alleen maar uggi's kopen, er is nog meer te proeven.... Keuzes keuzes...
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 02 Feb 2016, 20:42

Ja die tasjesboeren hebben een mentaliteit van duurder is beter en hoe duurder we het maken des te meer willen mensen het kopen.
Ga maar naar de tasjes kijken :domdom Worden ook duurder en duurder.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 03 Feb 2016, 14:39

Okay, leuke discussie....ik ga voor de Uigeadail! :) Hartelijk dank allemaal!
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”