Lagavulin expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 23 Dec 2013, 13:28

Matti schreef:Oftewel een fles uit 1998. Die gaat lekker smaken :) Ik heb hier een fles laga 16 uit 2002 en die smaakt toch duidelijk anders (beter!) dan de huidige 16, die ik ook al niet te versmaden vind.

Hoe kan je uit die code aflezen in welk jaar de whisky gedistilleerd en/of gebotteld is? :Scratch
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Dec 2013, 13:42

Dram The Man schreef:
Matti schreef:Oftewel een fles uit 1998. Die gaat lekker smaken :) Ik heb hier een fles laga 16 uit 2002 en die smaakt toch duidelijk anders (beter!) dan de huidige 16, die ik ook al niet te versmaden vind.

Hoe kan je uit die code aflezen in welk jaar de whisky gedistilleerd en/of gebotteld is? :Scratch

Jup, de botteldatum. Zie dit recente topic daarover:

Diageo Bottling Codes
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 23 Dec 2013, 14:53

Matti schreef:
Dram The Man schreef:

Jup, de botteldatum. Zie dit recente topic daarover:

Diageo Bottling Codes

Héél interessant, had deze topic nog niet opgemerkt. :domdom
Bedankt Matti, zo kan ik hier nog een paar flessen dateren.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 23 Dec 2013, 20:19

edwin1973 schreef:Zojuist besteld: Lagavulin 12 yo 2013 versie 55.1%

Was toch wel erg benieuwd na de 92 pnt van Serge ;)

:Slainte

Ziet er inderdaad erg interessant uit!
Ik vind het alleen vreemd dat hij op whiskybase heel wat minder punten krijgt (86.67).
De Distillers Edition wordt daar dan weer beter geapprecieerd en is ook een stuk goedkoper.
Want 100 euro voor de 12y is nu ook niet echt een koopje lijkt me...
Iemand enig idee welke van de 2 de grootste aanrader is?
Ik heb persoonlijk nog geen van beide geproefd... De standaard 16y uiteraard wel.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 23 Dec 2013, 22:35

nigel_tufnel schreef:
edwin1973 schreef:Zojuist besteld: Lagavulin 12 yo 2013 versie 55.1%

Was toch wel erg benieuwd na de 92 pnt van Serge ;)

:Slainte

Ziet er inderdaad erg interessant uit!
Ik vind het alleen vreemd dat hij op whiskybase heel wat minder punten krijgt (86.67).
De Distillers Edition wordt daar dan weer beter geapprecieerd en is ook een stuk goedkoper.
Want 100 euro voor de 12y is nu ook niet echt een koopje lijkt me...
Iemand enig idee welke van de 2 de grootste aanrader is?
Ik heb persoonlijk nog geen van beide geproefd... De standaard 16y uiteraard wel.

Hoe bedoel je precies 'dan de distiller's edition'? Volgens mij is er namelijk helemaal geen recente 12yo Special/Distiller's Edition. Verder is het niet zo gek hoor dat de WB score wel eens afwijkt van de score van Serge. Je kunt een gemiddelde score nu eenmaal niet vergelijken met de score van een individu met zijn eigen voorkeuren. Tenzij je er van uit gaat dat het gemiddelde van een groep altijd het meest 'waar' is en dat er iemand is die in zijn eentje altijd diezelfde 'waarheid' heeft.

Kans dat ik zelf meer dan €100 uit ga geven aan een 12yo OB is nagenoeg nihil. Misschien als hij hem 95 punten of hoger had gescoord haha.
0 x

Henk78
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Henk78 » 04 Jan 2014, 11:10

Op vakantie in Griekenland vorig jaar de Lagavulin 12 yr CS 2009 gekocht voor slechts 45 euro. Heerlijke whisky hier in NL kost hij helaas veel meer. Beetje water erbij en de citrusvruchten komen je tegemoet. :hoera
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 13 Jun 2014, 17:46

Uit: viewtopic.php?f=160&t=5389
Tomh schreef:Die lagavulin's zijn ook snel weg.. De lovende woorden van Serge helpen.. :D

Holy s...
Ik was zelf ook bijzonder onder de indruk van deze Lagavulin Feis Ile 2014, dus ik heb geen seconde getwijfeld om hem te kopen. Lagavulin van deze leeftijd, op cask strength, op sherry... :smullen
Pinkie heeft deze trouwens zeker geselecteerd, hij selecteert ze elk jaar en is ook betrokken bij de selectie van de vaten Port Ellen voor de Special Release. Hij heeft een fles van deze Lagavulin voor me gesigneerd; het is toch leuk om een beetje bekend te zijn bij de staf daar. :D
Tom, zoals ik al eerder tegen je zei, Lagavulin Feis bottelingen zijn vaak de best gewaardeerde van die week, en je hebt er dus in elk geval in de ogen van Serge geen verkeerde koop aan gedaan.
Opvallend vond ik wel dat ik op Facebook las dat de Bunnahabhain 10 Feis en Kilchoman Feis de winnaars van de Feis Ile proefavond bij Van der Boog waren. Ik zou dat een uiterst respectabele prestatie vinden...
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 13 Jun 2014, 18:13

Ja die bunnahabhain kon ik niet proeven op dinsdag.. De whisky van kilchoman was ik nog niet direct laaiend enthousiast over, ook daar de festival botteling op woensdag niet kunnen proeven..
Ik wacht op een goed moment om hem te ontkurken.. :lekker
Die Pinkie is Ian dan?
Wij baalden al dat de flessen in het vakantiehuisje stonden.. Geen handtekening :-x
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 13 Jun 2014, 20:15

Tomh schreef:Die Pinkie is Ian dan?

Yup, Iain McArthur is Pinkie, om weinig verrassende redenen. ;)
0 x
Afbeelding

swakken
Senior
Senior

Lagavulin 12

Ongelezen berichtdoor swakken » 21 Dec 2014, 22:50

Waarom is de Lagavulin 12 zoveel duurder als de 16? Okee, hij is op cask strength gebotteld maar hij is toch ook veel jonger? Normaal is een whisky die langer gerijpt heeft beter van smaak...waarom bottelen ze de 16 dan niet op cask strength? Enfin, bij Lagavulin zullen ze wel weten waarmee ze bezig zijn maar ik snap het toch niet helemaal...Iemand?
0 x

swakken
Senior
Senior

Re: Lagavulin 12

Ongelezen berichtdoor swakken » 21 Dec 2014, 22:51

Dit zou misschien beter bij schotse single malt staan...mijn excuses :?
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 22 Dec 2014, 11:55

Die 12 wordt eens per jaar in (relatief) beperkte oplage gebotteld. Die 16 is hun core expressie en is er altijd. Door de schaarste ligt de prijs hoger.

En ik verwacht dat ze voor de 12 een wat strengere vatselectie toepassen, omdat het een exclusievere botteling is. Hierdoor zal de prijs ook omhoog gaan omdat ze die goeie vaten dan niet meer voor een andere botteling kunnen gebruiken. In de 16 zullen ze toch ook wel regelmatig een wat minder goed vat "maskeren" en meeblenden, zeg maar.

Maar ik ben het met je eens dat heb best krom is. Maar zo klopt er wel meer niet. Heb je je wel eens afgevraagd waarom een literfles Glenfarclas 105 een tientje goedkoper is dan een 0,7l fles? :P
0 x
BAM! - ook op Facebook

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 22 Dec 2014, 12:10

swakken schreef:Normaal is een whisky die langer gerijpt heeft beter van smaak...

Nope, simpelweg niet waar :) Anders van smaak, dat zeker. Zeker bij geturfde bottelingen zijn er veel liefhebbers voor jongere whiskies omdat daar de turf vaak nog uitgesprokener en ruwer is.

De vatselectie voor de twee bottelingen is heel anders. Waar de 16 veel sherryinvloed in zich heeft is de 12 vrijwel uitsluitend ex-bourbon (voor mijn smaak dan iig). De prijs ligt hem denk ik in twee zaken: de schaarste die Willem al aanhaalt en toch echt die cask strength. Want niet alleen de kosten voor de producent gaan omhoog als ze niet verdunnen, ook de accijns!
0 x
Matthijs, whiskynerd.

DennisLB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 22 Dec 2014, 12:19

Matti schreef:
swakken schreef:Normaal is een whisky die langer gerijpt heeft beter van smaak...

Nope, simpelweg niet waar :) Anders van smaak, dat zeker. Zeker bij geturfde bottelingen zijn er veel liefhebbers voor jongere whiskies omdat daar de turf vaak nog uitgesprokener en ruwer is.

De vatselectie voor de twee bottelingen is heel anders. Waar de 16 veel sherryinvloed in zich heeft is de 12 vrijwel uitsluitend ex-bourbon (voor mijn smaak dan iig). De prijs ligt hem denk ik in twee zaken: de schaarste die Willem al aanhaalt en toch echt die cask strength. Want niet alleen de kosten voor de producent gaan omhoog als ze niet verdunnen, ook de accijns!

Wil je even uitleggen hoe het komt dat iets wat je gewoon van het vat af kan bottelen duurder is dan er extra werk in te steken en te verdunnen? Snap het niet zo goed...
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 22 Dec 2014, 12:27

De 12 yo wordt ook niet gewoon van het vat af gebotteld hoor, anders zou het een single cask zijn.
Uiteindelijk is de 12 yo CS nog altijd een mengeling van verschillende vaten wat evenzeer een handeling is.
Daarbij komt dat je door het niet verdunnen véél minder flessen op de markt kunnen brengen.
En dan is er inderdaad nog het verhaal van de accijnzen...

Bekijk het zo (het is misschien wat bij de haren getrokken ;-) ):
Waarom denk je dat ze cocaïne versnijden?
Omdat ondanks de handeling/werk de winst véél groter is!
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”