HP Odin: voor de liefhebber of de investeerder?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Highland Park Odin te ruil/te koop

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 10 Mar 2015, 21:29

gt3luke schreef:
IMG_20150308_051703.jpg

Nou je ziet het. ik ben een echte liefhebber :)

Jij bent toch degene die al een paar jaar lang niets anders doet dan in HP's handelen? Heb je een bellijst van alle G&G's, Makro's en slijterijen die je standaard belt om ze leeg te kopen ook of niet? Komt namelijk wel als een echte liefhebber over zo inderdaad... :Scratch
2 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: HP Odin: voor de liefhebber of de investeerder?

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Mar 2015, 22:09

Dit is een afsplitsing van dit verkoop-onderwerp: viewtopic.php?f=160&t=7149#p91536

Je hebt gelijk Bas, de discussie liep dusdanig ver weg van de daadwerkelijke verkoop dat ik er maar even een apart onderwerp van gemaakt heb.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

swakken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor swakken » 10 Mar 2015, 22:37

Ik begrijp soms niet waarom iedereen zich zo druk maakt. Zo lang er lekkere whisky's verkrijgbaar zijn aan schappelijke prijzen is er hoop. Ik snap ook niet goed waarom iedereen zich druk maakt omdat investeerders bepaalde flessen wegkopen waardoor de liefhebber ze niet meer kan drinken. Er zijn zoveel andere lekkere whisky's, de dag dat ik alle andere whisky's gedronken heb dan zal ik er mij druk in maken dat ik net die ene devil's cask, auriverdes of odin niet kan drinken. Wat wel sneu is dat de prijzen van quasi alle whisky's in de lift zitten en dat ook de onafhankelijke bottelingen fors duurder worden door de grotere interesse in het algemeen.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Highland Park Odin te ruil/te koop

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Mar 2015, 22:44

mer1973 schreef:Je ziet het trouwens ook terug op het forum.
Veel nieuwe leden. Echte liefhebbers, ze zitten allemaal op het aanbod forum.
Volgens mij hebben ze de rest van de site nog nooit gezien. :vies

Uit principe zal ik al nooit een fles kopen van deze snelle jongens.

Niet alle nieuwe leden hoor :Protest

Ik zie ook dingen hier voorbij komen van leden die al langer lid zijn en als je op hun collectie klikt staan er meer flessen dicht als bij een slijterij die uit 1 fles laat proeven... :Cry
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 10 Mar 2015, 22:55

Niet dat ik me aangevallen voel hoor Oogadal. Maar ik ben ook iemand die het grootste deel van mijn verzameling dich heeft staan.
Ik ben niet alleen een drinker maar ook verzamelaar en kan enorm genieten door naar m'n whiskykast te kijken.(er staat ergens nog wel een foto van op het forum.
Het drinken doe ik meestal uit samples omdat ik op die manier de meeste whisky's kan proeven.
En ik maak meestal alleen maar flessen open op een mooi moment als er iemand bij is of een speciale gelegenheid.
Er staan ook genoeg flessen in mijn verzameling die ik waarschijnlijk nooit openmaak. En ook flessen die ik misschien over een paar jaar wel weer verkoop (of ruil) om er weer een andere fles van te kunnen kopen. Al dan niet om te drinken.
Iedereen denkt er weer anders over zeg ik altijd. :)
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 10 Mar 2015, 23:06

Yes ook ik heb net zoveel flessen dicht als open staan en een handjevol van de dichte flessen zou best wel eens een keer verkocht kunnen worden voor meer dan de aanschafwaarde en zo niet, dan gaan ze vast ooit nog wel een keer open als ik er zin in heb. Toch zijn er ergens wel grenzen voor mij persoonlijk, al is zo'n grens natuurlijk objectief gezien nooit vast te leggen. Zelfs met de Odin is het zo dat ik eigenlijk niet zo heel erg wakker lig van het feit dat er mensen blijkbaar €400 voor over hebben.Ik begrijp er geen snars van, maar ik zou liegen als ik zou ontkennen dat ik er niet eentje voor hetzelfde bedrag zou doorverkopen wanneer ik er morgen ineens ergens eentje voor de retailprijs zie staan.
Wél krijg ik een beetje jeuk als iemand wat cynisch foto's gaat plaatsen van dozen vol van deze flessen en opschept over de lucratieve handel er in (eerder ook al bij de Thor, Freya en Loki). Ik word dan zelfs wat achterdochtig. Prima hoor, maar daar mag dan ook best wel op gereageerd worden lijkt mij.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Mar 2015, 23:21

Soundwave schreef:Yes ook ik heb net zoveel flessen dicht als open staan en een handjevol van de dichte flessen zou best wel eens een keer verkocht kunnen worden voor meer dan de aanschafwaarde en zo niet, dan gaan ze vast ooit nog wel een keer open als ik er zin in heb. Toch zijn er ergens wel grenzen voor mij persoonlijk, al is zo'n grens natuurlijk objectief gezien nooit vast te leggen. Zelfs met de Odin is het zo dat ik eigenlijk niet zo heel erg wakker lig van het feit dat er mensen blijkbaar €400 voor over hebben.Ik begrijp er geen snars van, maar ik zou liegen als ik zou ontkennen dat ik er niet eentje voor hetzelfde bedrag zou doorverkopen wanneer ik er morgen ineens ergens eentje voor de retailprijs zie staan.
Wél krijg ik een beetje jeuk als iemand wat cynisch foto's gaat plaatsen van dozen vol van deze flessen en opschept over de lucratieve handel er in (eerder ook al bij de Thor, Freya en Loki). Ik word dan zelfs wat achterdochtig. Prima hoor, maar daar mag dan ook best wel op gereageerd worden lijkt mij.

Bij Media Markt werken ze ook veel met lege dozen voor de suggestie dat ze veel hebben :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 10 Mar 2015, 23:31

Heb zelf ook nog meer dicht als open staan... Ik bedoel echt de leden met 0 flessen open, echt, ze zijn er. Die inderdaad half Nederland afbellen om ergens een slaatje uit te slaan. Heb ik geen moeite mee, maar profileer je dan als handelaar/speculant en niet als liefhebber. :?
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 11 Mar 2015, 00:17

Ook ik heb een dubbele odin gehad en voor een hele mooie prijs verkocht. Van deze opbrengst een thor gekocht om zo mijn collectie compleet te krijgen.

In 1e instantie geprobeerd te ruilen voor een thor. Eerlijke deal leek mij. Een whisky met winkelwaarde van circa 160 ( wat de thor heeft gekost ) voor 1 van een waarde van 240 ( odin bij de slijter ) helaas was dat onbegonnen werk en dus maar verkocht om zo aan mijn thor tw kunnen komen met de opbrengst van de odin. De thor overigens gekocht op dit forum, wat me goed bevallen is.
1 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 11 Mar 2015, 00:27

Laten we vooropstellen dat niemand hier zichzelf hoeft te verantwoorden he. Zo zwaar moet het ook weer niet opgenomen worden.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Mar 2015, 06:39

Soundwave schreef:Laten we vooropstellen dat niemand hier zichzelf hoeft te verantwoorden he. Zo zwaar moet het ook weer niet opgenomen worden.

Helemaal juist!!
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

gt3luke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gt3luke » 11 Mar 2015, 06:50

Soundwave schreef:
gt3luke schreef:
IMG_20150308_051703.jpg

Nou je ziet het. ik ben een echte liefhebber :)

Jij bent toch degene die al een paar jaar lang niets anders doet dan in HP's handelen? Heb je een bellijst van alle G&G's, Makro's en slijterijen die je standaard belt om ze leeg te kopen ook of niet? Komt namelijk wel als een echte liefhebber over zo inderdaad... :Scratch

Het was meer sarcastisch bedoeld. Een liefhebber van investeren als reactie op eerder.

Klopt deels. Geen gng en slijterijen. Tot vorig jaar werkte ik bij de Makro en daardoor zat ik dicht bij het vuur. Het begon met de Earl Haakon, die ik voor €160 kon kopen en op ebay voor €370 wegging.
Nou srry maar ik ben gekke henkie niet. Ik zie daar handel in.

Overigens heb ik bij Thor gedacht het zal vast niet weer gebeuren. Ik heb dus eigenlijk alleen wat meer flessen Freya gekocht en nog wat Loki's. (Zag de Thor meer waard worden). Odin heb ik nog niet en ik zal hoogstens een fles kunnen kopen. Dus het valt allemaal wel mee.
Iedereen heeft zen oordeeltje klaar. Het zal me wat. Ik ben iig een investeerder :)
0 x

brodie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brodie » 11 Mar 2015, 07:16

Ik moet zeggen dat juist doordat de investeerders ook op dit forum zitten ik al een aantal keer mooie flessen heb kunnen kopen tegen hele nette prijzen. En ik haal ze meestal af, krijg bijna altijd een whisky en een leuk gesprek.

En investeerders die zelf niet drinken maar er wel veel enorm veel vanaf weten, ik gun het ze allemaal wel hoor.

En hypewhiskies zullen er altijd zijn, de prijs van de 'gewone' whisky gaat voornamelijk omhoog door een gebrek aan voorraad.
En een een steeds grotere vraag natuurlijk. : )
1 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 11 Mar 2015, 07:42

Leuke poll: whisky investeerders , moreel gezien ja of nee? ik zeg ja ben niet zo naïef om te denken dat de wereld zo inmekaar steekt... uiteindelijk is er wel een grens natuurlijk :goedgedaan
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 11 Mar 2015, 07:49

Ik ben benieuwd wat de uitslag wordt als we hier eens een anonieme poll opzetten met de vraag: ben je drinker (opent en geniet van zijn whisky), verzamelaar (kijkt graag naar zijn collectie mooie, dichte flessen), investeerder (koopt flessen met langetermijn financieel potentieel) of speculant (handelt snel in de hypeflessen zoals diverse Ardbegs, Devil's Casks, Odin etc).

Ik zit zelf in alle vier de categorieën. Ik heb flessen van €20 open, maar ook Tun 1401, Port Ellen bv. Ik heb een mooie en vrijwel complete, gesloten collectie Lagavulin single casks als voorbeeld. Ik heb gesloten flessen Brora, Port Ellen, Karuizawa, etc, waarvan ik bij aanschaf verwachtte dat die in de toekomst duurder / meer waard zouden worden (overigens veelal nog steeds met de bedoeling er ooit iets van te openen, YOLO enzo :)). De laatste categorie komt bij mij nauwelijks voor, maar ik zou liegen als ik zei dat ik nooit een snelle euro had verdiend met Earl Haakon bijvoorbeeld. De hele Walhalla-serie heb ik bewust laten schieten, maar als ik morgen een Odin voor retail zie staan, dan ben ook ik gekke Henkie niet.
1 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”