Ik ben benieuwd wat de uitslag wordt als we hier eens een anonieme poll opzetten met de vraag: ben je drinker (opent en geniet van zijn whisky), verzamelaar (kijkt graag naar zijn collectie mooie, dichte flessen), investeerder (koopt flessen met langetermijn financieel potentieel) of speculant (handelt snel in de hypeflessen zoals diverse Ardbegs, Devil's Casks, Odin etc).
Ik zit zelf in alle vier de categorieën. Ik heb flessen van €20 open, maar ook Tun 1401, Port Ellen bv. Ik heb een mooie en vrijwel complete, gesloten collectie Lagavulin single casks als voorbeeld. Ik heb gesloten flessen Brora, Port Ellen, Karuizawa, etc, waarvan ik bij aanschaf verwachtte dat die in de toekomst duurder / meer waard zouden worden (overigens veelal nog steeds met de bedoeling er ooit iets van te openen, YOLO enzo

). De laatste categorie komt bij mij nauwelijks voor, maar ik zou liegen als ik zei dat ik nooit een snelle euro had verdiend met Earl Haakon bijvoorbeeld. De hele Walhalla-serie heb ik bewust laten schieten, maar als ik morgen een Odin voor retail zie staan, dan ben ook ik gekke Henkie niet.