Arran expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Qtinn
Actief lid
Actief lid

Re: Arran expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Qtinn » 25 Jul 2015, 09:57

Ik zag bij mijn lokale Gallx2 een Arran Private Cask voor Gall & Gall cardholders staan. 10 jaar oud uit 2015 voor 70 euro. Iemand deze al gezien/geproefd? Heb hem nog niet op WB gevonden.
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 25 Jul 2015, 11:22

Heeft er iemand ervaring met de vele wine cask finishes van Arran? Zij zijn geloof ik dé wine cask finishing distillery bij uitstek. Ze hebben veel keus en nu heb ik mij laten vertellen dat de Amarone finish een bijzondere en unieke whisky is. Ligt ook aan je smaak natuurlijk, maar zo nu en dan houd ik best van een aparte finish. Of zeggen jullie; 12cs is all you need?!
0 x
Afbeelding

JeroenFM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeroenFM » 05 Aug 2015, 11:18

nu heb ik mij laten vertellen dat de Amarone finish een bijzondere en unieke whisky is.

Die heb ik thuis staan, en ben er zeer over te spreken. Hij is uniek in zo verre dat ik geen andere whisky kan noemen die qua smaak in de buurt komt, maar heb helaas geen tasting notes voor je.
0 x

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 05 Aug 2015, 11:49

JeroenFM schreef:
nu heb ik mij laten vertellen dat de Amarone finish een bijzondere en unieke whisky is.

Die heb ik thuis staan, en ben er zeer over te spreken. Hij is uniek in zo verre dat ik geen andere whisky kan noemen die qua smaak in de buurt komt, maar heb helaas geen tasting notes voor je.

Ik kan 'm ook zeer aanbevelen.
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 05 Aug 2015, 14:09

Qtinn schreef:Ik zag bij mijn lokale Gallx2 een Arran Private Cask voor Gall & Gall cardholders staan. 10 jaar oud uit 2015 voor 70 euro. Iemand deze al gezien/geproefd? Heb hem nog niet op WB gevonden.

Dit is waarschijnlijk een vat dat door de G&G is gekocht (of meerdere vaten).

Mocht het een single cask, cask strength, non-chill filtered, natural color is dan nog is het wel aan de prijzige kant.

Maar iets meer info zou duidelijkheid kunnen geven.
0 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 05 Aug 2015, 19:31

RvdB schreef:Heeft er iemand ervaring met de vele wine cask finishes van Arran? Zij zijn geloof ik dé wine cask finishing distillery bij uitstek. Ze hebben veel keus en nu heb ik mij laten vertellen dat de Amarone finish een bijzondere en unieke whisky is. Ligt ook aan je smaak natuurlijk, maar zo nu en dan houd ik best van een aparte finish. Of zeggen jullie; 12cs is all you need?!

https://www.whiskybase.com/whisky/1837/arran-1998 :duimop
1 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 05 Aug 2015, 19:34

JeroenFm en Rozenbankje probeer deze eens.

https://www.whiskybase.com/whisky/1837/arran-1998

Ben geen wijn drinker maar deze is :duimop .
0 x

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 07 Aug 2015, 08:02

Laatst heb ik eens een vergelijking gedaan tussen de oude en nieuwe Arran 14.
Volgens de info die ik vond van de distillery zou de whisky hetzelfde gebleven zijn, en alleen de verpakking zijn veranderd.
Nu valt op het label al wel op dat de nieuwe versie "geen caramel" bevat, waar dat er bij de oude versie niet op staat, en aan de kleur te zien lijkt de oude versie dan ook wel wat caramel te bevatten.

Toch vind ik wel een duidelijk verschil tussen beide.
De oude versie is iets voller van geur en smaak, wat meer butterscotch wat me erg goed bevalt, ook wat meer fruitig.
De nieuwe heeft dit dus minder, en heeft een wat granige component die toch voor mij wat minpunten oplevert.
Mijn score: oude Arran 14: 87 punten, nieuwe Arran 14: 83 punten. :?

Weet iemand hier misschien of er toch wel degelijk een verschil is in het productieproces, of valt dit verschil gewoon binnen de normale batchvariaties (al lijkt me dat verschil daar toch te groot voor).
Hebben anderen hier nog bevindingen over ?
0 x
Afbeelding

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 07 Aug 2015, 08:19

Kapre schreef:Laatst heb ik eens een vergelijking gedaan tussen de oude en nieuwe Arran 14.
Volgens de info die ik vond van de distillery zou de whisky hetzelfde gebleven zijn, en alleen de verpakking zijn veranderd.
Nu valt op het label al wel op dat de nieuwe versie "geen caramel" bevat, waar dat er bij de oude versie niet op staat, en aan de kleur te zien lijkt de oude versie dan ook wel wat caramel te bevatten.

De oude versie is iets voller van geur en smaak, wat meer butterscotch wat me erg goed bevalt, ook wat meer fruitig.
De nieuwe heeft dit dus minder, en heeft een wat granige component die toch voor mij wat minpunten oplevert.

Weet iemand hier misschien of er toch wel degelijk een verschil is in het productieproces, of valt dit verschil gewoon binnen de normale batchvariaties (al lijkt me dat verschil daar toch te groot voor).

Ik denk dat het inderdaad aan de batch verschillen ligt, en dus aan de gebruikte vaten. Dat de nieuwe versie geen E150 bevat, is zeker 'n plus punt! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 07 Aug 2015, 11:29

... Batchverschillen onderling kunnen in mijn ervaring nog een grotere afwijking geven. Wat dacht je van 91 en 84 ... Het zou me ten zeerste verbazen moesten ze telkens hun productieproces veranderen.
0 x
Afbeelding

Cygnus
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cygnus » 28 Aug 2015, 01:30

Zag op de site van Arran dat er nieuwe limited edition-reeks komt genaamd de "The smugglers"-series.

http://www.arranwhisky.com/news/smuggle ... ew-release

Heeft iemand een idee voor de beschikbaarheid van de volgende edities en een mogelijke prijs (Aan de hand van vorige edities)?
En ervaring met het bestellen van de site zelf?
0 x
Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 28 Aug 2015, 08:02

De notes zien er interessant uit :bigsmile. Echter zal deze reeks hetzelfde handerlaarslot beschoren zijn als de Devils' Cask serie..
0 x
Afbeelding

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 28 Aug 2015, 13:35

Roland... schreef:
Kapre schreef:Laatst heb ik eens een vergelijking gedaan tussen de oude en nieuwe Arran 14.

Ik denk dat het inderdaad aan de batch verschillen ligt, en dus aan de gebruikte vaten. Dat de nieuwe versie geen E150 bevat, is zeker 'n plus punt! :goedgedaan

Of het ligt aan het feit dat de caramel ontbreekt..

Arran gebruikt voor z'n 14 enkel re (re-re-re-) fill vaten (dacht ik , niet 100% zeker).

Mijn ervaring leert dat Arran het (voor mij) altijd quasi beter doet op verse sherry/bourbon vaten omdat die 'spirity' 'granige' smaak (die me vaak stoort in Arran) wat verdwijnt.

Caramel beïnvloedt de smaak en dus lijkt het me logisch dat de oude versie mét caramel voller is dan de nieuwe.

In die zin zou ik dus niet zomaar roepen dat het ontbreken van caramel een pluspunt is want de smaak lijdt er duidelijk onder.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

pieters87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pieters87 » 28 Aug 2015, 15:38

RvdB schreef:De notes zien er interessant uit :bigsmile. Echter zal deze reeks hetzelfde handerlaarslot beschoren zijn als de Devils' Cask serie..

U bedoelt vanzelfsprekend The Devil's Punchbowl :) hoewel Devil's cask bowmore's ook een soortgelijke situatie was....
1 x
Whiskyclub The Malt Mates Vosselaar
http://www.themaltmates.be

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 28 Aug 2015, 21:40

pieters87 schreef:
RvdB schreef:De notes zien er interessant uit :bigsmile. Echter zal deze reeks hetzelfde handerlaarslot beschoren zijn als de Devils' Cask serie..

U bedoelt vanzelfsprekend The Devil's Punchbowl :) hoewel Devil's cask bowmore's ook een soortgelijke situatie was....

Uuuhhhh ja die inderdaad whaha
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”