Glenmorangie Cask Masters
Re: Glenmorangie lanceert Cask Masters
Ziet er gezellig uit! Ik heb de notities niet gelezen, kijken of ons oordeel overeen komt (onze tasting is pas 18 mei... de anticipatie, het doodt mij!
)
0 x
Matthijs, whiskynerd.
-
billy-turf
- Nieuwkomer

Hallo allemaal,
Enkele weken geleden kreeg ik van piet de vraag of ik deel wilde nemen aan zijn team.
Hier heb ik zonder over na te denken ja op gezegd omdat ik deze buiten kans voor geen goud wilde missen.
Na wat mail contact met de overige Teamleden die mij allen bekend waren als vrienden en van de proeverijen van SBWC is bij ons de datum van 29 maart tot stand gekomen om eens lekker te gaan zitten voor deze 3 whisky's.
De locatie was perfect voor deze gelegenheid, namelijk huize Patings, en ik kan u zeggen er hangt daar een aura van whisky
.
Mevrouw Patings verzorgde voor ons de blind tasting, zodat wij allen geen kennis hadden van welke whisky wij aan het drinken waren. dit resulteerde in een zeer amusante proeverij. Ik kan mij volledig aansluiten bij de proef notities van Piet, want na een goede 1,5 uur kwamen wij tot een unaniem oordeel waarbij wij de Cask a: Grand Cru Bourgogne als beste kozen.
Na de proeverij van Glenmorangie hebben wij nog enkele heerlijke glazen tot ons genomen met als klapstuk en 29 jaar oude Teaninich van A.D. Rattray. Al met al een top avond waar voor de credits in het geheel gaan naar Piet en zijn echtgenote.
Met vriendelijke groet en Sláinte,
Reinout den Bruigom
Enkele weken geleden kreeg ik van piet de vraag of ik deel wilde nemen aan zijn team.
Hier heb ik zonder over na te denken ja op gezegd omdat ik deze buiten kans voor geen goud wilde missen.
Na wat mail contact met de overige Teamleden die mij allen bekend waren als vrienden en van de proeverijen van SBWC is bij ons de datum van 29 maart tot stand gekomen om eens lekker te gaan zitten voor deze 3 whisky's.
De locatie was perfect voor deze gelegenheid, namelijk huize Patings, en ik kan u zeggen er hangt daar een aura van whisky
.Mevrouw Patings verzorgde voor ons de blind tasting, zodat wij allen geen kennis hadden van welke whisky wij aan het drinken waren. dit resulteerde in een zeer amusante proeverij. Ik kan mij volledig aansluiten bij de proef notities van Piet, want na een goede 1,5 uur kwamen wij tot een unaniem oordeel waarbij wij de Cask a: Grand Cru Bourgogne als beste kozen.
Na de proeverij van Glenmorangie hebben wij nog enkele heerlijke glazen tot ons genomen met als klapstuk en 29 jaar oude Teaninich van A.D. Rattray. Al met al een top avond waar voor de credits in het geheel gaan naar Piet en zijn echtgenote.
Met vriendelijke groet en Sláinte,
Reinout den Bruigom
0 x
- runningardbeg
- Nieuwkomer

Hallo Allen,
Ook ik hoor bij de 5 personen die bij Piet Patings genoten hebben van de 3 Cask Masters van Glenmorangie. Mijn impressie van de whisky's:
Bij de eerste whisky (Bordeaux) rook ik een "typische Glenmorangie". Dat was ook direct de laatste...... de Bordeaux finish was vrij scherp bij de eerste slok en de smaak viel daarna vrij snel weer weg. Hiervoor in de plaats kwam een allesoverheersende bittere nasmaak. Bij de tweede slok was het scherpe ietsjes verdwenen, de bittere nasmaak niet.....
Bij de tweede whisky (Burgundy) was het scherpe minder en was er een vollere smaak. Blijkbaar had de eerste whisky nog steeds zijn effect, want het bittere bleef nog aanwezig. Na een slokje water, een hapje brood, een stukje kaas en een tweede slok was het bittere voorgoed verdwenen. Deze Burgundy finish was duidelijk beter dan de Bordeaux.
Bij het derde glas (Manzanilla) was mijn totaal oordeel dat deze tussen de twee andere in zit.......
En dan het moment van de waarheid: neen, we hadden de eerste niet goed. De tweede wel, en de derde weer niet. Erg leuk om zo drie nieuwe whisky's te proeven!! Ik ben erg benieuwd hoe de rest van de stappen gaan lopen: de naam, de fles (design) en de introductie. Vooral het feit dat het een proces is van anderhalf jaar en dat in die tijd de whisky nog in de vaten zit (en dus veranderd). Of moeten we denken dat ze alledrie al volledig gebotteld zijn?
Piet, dank!
Met vriendelijke groet, Robin Nadort (pennymaster van SeaBottomWhiskyClub)
Ook ik hoor bij de 5 personen die bij Piet Patings genoten hebben van de 3 Cask Masters van Glenmorangie. Mijn impressie van de whisky's:
Bij de eerste whisky (Bordeaux) rook ik een "typische Glenmorangie". Dat was ook direct de laatste...... de Bordeaux finish was vrij scherp bij de eerste slok en de smaak viel daarna vrij snel weer weg. Hiervoor in de plaats kwam een allesoverheersende bittere nasmaak. Bij de tweede slok was het scherpe ietsjes verdwenen, de bittere nasmaak niet.....
Bij de tweede whisky (Burgundy) was het scherpe minder en was er een vollere smaak. Blijkbaar had de eerste whisky nog steeds zijn effect, want het bittere bleef nog aanwezig. Na een slokje water, een hapje brood, een stukje kaas en een tweede slok was het bittere voorgoed verdwenen. Deze Burgundy finish was duidelijk beter dan de Bordeaux.
Bij het derde glas (Manzanilla) was mijn totaal oordeel dat deze tussen de twee andere in zit.......
En dan het moment van de waarheid: neen, we hadden de eerste niet goed. De tweede wel, en de derde weer niet. Erg leuk om zo drie nieuwe whisky's te proeven!! Ik ben erg benieuwd hoe de rest van de stappen gaan lopen: de naam, de fles (design) en de introductie. Vooral het feit dat het een proces is van anderhalf jaar en dat in die tijd de whisky nog in de vaten zit (en dus veranderd). Of moeten we denken dat ze alledrie al volledig gebotteld zijn?
Piet, dank!
Met vriendelijke groet, Robin Nadort (pennymaster van SeaBottomWhiskyClub)
0 x
Wellicht al bekend, maar de Caskmaster samples zijn ook te proeven bij de 6 Ardbeg Embassy's in Nederland. 
0 x
Ik dacht alvast een voorschot te nemen op de CaskMasters proeverij bij de Glenmorangie stand op het Woudenberg whiskyevent. Maar blijkbaar willen ze toch niet heel graag dat mensen proeven, want ik moest per sample 2 euro neertellen. Maar niet gedaan.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Hier mijn (korte) bevindingen van een erg gezellige proefsessie met Hans Offringa, Dick de Jong, Annika Haverkort en Eric Bartels.
We hebben voornamelijk gekeken naar onderlinge kwaliteit (er moest tenslotte gekozen worden), dus heb ik geen uitgebreide notes.
Vat A (Bourgogne finish): Wijn-invloeden, zuurtje (met de tijd wordt dat geprononceerder) en caramel op de neus Smaak is zoet-fruitig en eindigd drogend. Naarmate de tijd verstrekt wordt ook de smaak zuurder. Dit is een erg uitgesproken finish, en normaal mag ik dat niet zo, maar bij deze valt alles op zijn plek. Erg lekker en heel leuk om de evolutie in het glas te volgen.
Vat B (Bordeaux finish): Ik ruik vanille, cocos en dessertwijn. Hij smaakt en ruikt behoorlijk zoet en na een tijdje komen daar vanille en rietsuiker bij. Ik had hier van zijn levensdagen geen wijnfinish uitgehaald, ik dacht eerder aan nieuw eiken (!!). Als er wat tijd overheen gaat wordt hij voller, zoeter en komt er een aroma van gebrande noten bij.
Vat C (Manzanilla finish): Druiven, vanille en noten op de neus. Zwakke neus, je moet echt zoeken naar de geur. De smaak, tja, zwak. Ik proef caramel en iets noterigs, maar daar houdt het eigenlijk wel op. Geen slechte whisky, alleen uitermate oninteressant.
Mijn overall volgorde wordt: A,B,C (Bourgogne op een haar gevolgd door Bordeaux met op een flinke afstand de Manzanilla). De groep beslist anders: B,A,C wordt de uitslag. Daar kan ik mee leven, als die Manzanilla maar niet gebotteld wordt. Nu niet, nooit niet.
De manzanilla staat aan kop op de site zie ik.
Als jullie zijn ingeschreven, graag even stemmen op een van de andere twee vaten, dit kunnen we als connaisseurs niet laten gebeuren natuurlijk 
We hebben voornamelijk gekeken naar onderlinge kwaliteit (er moest tenslotte gekozen worden), dus heb ik geen uitgebreide notes.
Vat A (Bourgogne finish): Wijn-invloeden, zuurtje (met de tijd wordt dat geprononceerder) en caramel op de neus Smaak is zoet-fruitig en eindigd drogend. Naarmate de tijd verstrekt wordt ook de smaak zuurder. Dit is een erg uitgesproken finish, en normaal mag ik dat niet zo, maar bij deze valt alles op zijn plek. Erg lekker en heel leuk om de evolutie in het glas te volgen.
Vat B (Bordeaux finish): Ik ruik vanille, cocos en dessertwijn. Hij smaakt en ruikt behoorlijk zoet en na een tijdje komen daar vanille en rietsuiker bij. Ik had hier van zijn levensdagen geen wijnfinish uitgehaald, ik dacht eerder aan nieuw eiken (!!). Als er wat tijd overheen gaat wordt hij voller, zoeter en komt er een aroma van gebrande noten bij.
Vat C (Manzanilla finish): Druiven, vanille en noten op de neus. Zwakke neus, je moet echt zoeken naar de geur. De smaak, tja, zwak. Ik proef caramel en iets noterigs, maar daar houdt het eigenlijk wel op. Geen slechte whisky, alleen uitermate oninteressant.
Mijn overall volgorde wordt: A,B,C (Bourgogne op een haar gevolgd door Bordeaux met op een flinke afstand de Manzanilla). De groep beslist anders: B,A,C wordt de uitslag. Daar kan ik mee leven, als die Manzanilla maar niet gebotteld wordt. Nu niet, nooit niet.
De manzanilla staat aan kop op de site zie ik.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Matti schreef:Mijn overall volgorde wordt: A,B,C (Bourgogne op een haar gevolgd door Bordeaux met op een flinke afstand de Manzanilla). De groep beslist anders: B,A,C wordt de uitslag. Daar kan ik mee leven, als die Manzanilla maar niet gebotteld wordt. Nu niet, nooit niet.
De manzanilla staat aan kop op de site zie ik.Als jullie zijn ingeschreven, graag even stemmen op een van de andere twee vaten, dit kunnen we als connaisseurs niet laten gebeuren natuurlijk
Voor Piet was het - in je ABC score - dus: A, C, B.
Ok, A,B,C hebben we, B,A,C ook, A,C,B ook; wie vult de andere (eigen) voorkeursvolgorden in
0 x
Zo zie je maar dat het niet eenvoudig is... voor de makers.
Wel frappant dat wij unaniem Cask A: Grand Cru Bourgogne de beste vonden en dat dit ook jouw nummer één is.
En dat de Manzanilla niet bepaald als Sherry-finish terug te vinden was.
PS1: Nog iets gehoord over het team van Ronald Zwartepoorte ?
PS2: Femke zou toch mee doen bij jullie tasting?
Wel frappant dat wij unaniem Cask A: Grand Cru Bourgogne de beste vonden en dat dit ook jouw nummer één is.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:Zo zie je maar dat het niet eenvoudig is... voor de makers.
Idd, die bourgogne was bij ons eigenlijk gedeeld nummer 1, bij mij viel het net die kant op, bij de anderen net de andere kant. En bij de Manzanilla kon ik een héél klein beetje europees eiken/sherry terugvinden toen ik het wist, maar daarvoor niet.
Femke kon uiteindelijk niet, maar we hadden met Annika een uitstekende vervanger! Van Ronald en team heb ik niets gehoord.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Matti schreef:Femke kon uiteindelijk niet
Jammer! Begreep via Facebook dat ze een dagje 'vrij' had. Ze rolde pas tegen de middag uit bed, beetje knutselen, 's avonds eten; ze genoot van d'r vrije dag. (Social Media: Big Brother is Watching You!)
Ik had dit - als Glenmorangie fan - niet laten schieten!
0 x
JayDie schreef:Matti schreef:Femke kon uiteindelijk niet
Jammer! Begreep via Facebook dat ze een dagje 'vrij' had. Ze rolde pas tegen de middag uit bed, beetje knutselen, 's avonds eten; ze genoot van d'r vrije dag. (Social Media: Big Brother is Watching You!)
Ik had dit - als Glenmorangie fan - niet laten schieten!
Dochter had een wedstrijd dat weekend.. dat kon ik niet laten schieten, dat gaat voor whisky
0 x
"The secret to creativity is knowing how to hide your sources" ( A. Einstein )
http://www.whiskygirl.nl
- MichelC
- Top bijdrager

Ik heb ze helaas niet kunnen proeven, maar ik heb B gestemd op basis van wat ik op hun website heb kunnen lezen en zien.
0 x
Femke schreef:Maar een dagje vrij en knutselen die zaterdag? .... nope!
There we go. Zaterdag v.s. maandag

0 x
JayDie schreef:Femke schreef:Maar een dagje vrij en knutselen die zaterdag? .... nope!
There we go. Zaterdag v.s. maandag
De doelt op de cake van maandag en zat op mijn stukje over Mortlach? ..
0 x
"The secret to creativity is knowing how to hide your sources" ( A. Einstein )
@TheGlenmorangie on Twitter schreef:The world has chosen Cask C – Manzanilla - as the Cask Masters single malt. What will you name this stunning whisky? bit.ly/Cask_Masters
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”