Talisker expressies
- caskstrength
- Forum goeroe

Re: Talisker 'Port Ruighe'
Serge was redelijk uitgesproken inderdaad... Waar de combi van sherry en medicinaal nogal eens goed werkt, is de vraag of dit met port het geval is. Ik heb niet de Bowmores met een portfinish geproefd, dus moet alleen afgaan op deze fles.
Ondanks dat ik ook een Talisker-fan ben beviel de Port Ruighe mij ook niet helemaal. Meteen na het inschenken was ik echt niet vrolijk, na 15 minuten was het iets beter. In het begin lijken de fruitigheid en de medicinale geuren tegen elkaar op te boksen. Na even wachten wordt het wat kalmer en blijft er een iets plezierigere fruitigheid over. Het mondgevoel vind ik nog het beste, hij is vrij vol van body met wat gerookte ham en gerookt gerst, samen met wat jodium, rood fruit en peper. Richting het einde komt een lichte zuurheid opzetten. De finish is medium, met dezelfde elementen als in de body.
Ik scoorde 81 (subjectieve) punten. Dat is wat mij betreft ver onder het niveau van Talisker. Ik heb het gevoel dat dit "stuck in the middle" is. Een kortere finish of een langere rijping was waarschijnlijk beter geweest. Mocht je een gevecht tussen medicinale en fruitige tonen spannend vinden, dan raad ik deze fles ten zeerste aan. Anders is het gewoon goed drinkbaar, maar geen hoogvlieger.
Ondanks dat ik ook een Talisker-fan ben beviel de Port Ruighe mij ook niet helemaal. Meteen na het inschenken was ik echt niet vrolijk, na 15 minuten was het iets beter. In het begin lijken de fruitigheid en de medicinale geuren tegen elkaar op te boksen. Na even wachten wordt het wat kalmer en blijft er een iets plezierigere fruitigheid over. Het mondgevoel vind ik nog het beste, hij is vrij vol van body met wat gerookte ham en gerookt gerst, samen met wat jodium, rood fruit en peper. Richting het einde komt een lichte zuurheid opzetten. De finish is medium, met dezelfde elementen als in de body.
Ik scoorde 81 (subjectieve) punten. Dat is wat mij betreft ver onder het niveau van Talisker. Ik heb het gevoel dat dit "stuck in the middle" is. Een kortere finish of een langere rijping was waarschijnlijk beter geweest. Mocht je een gevecht tussen medicinale en fruitige tonen spannend vinden, dan raad ik deze fles ten zeerste aan. Anders is het gewoon goed drinkbaar, maar geen hoogvlieger.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
Re: Talisker expressies
Hallo,
Las onlangs artikel over de Dark Storm.
Iemand enig idee waar die verkrijgbaar is?
Gr
Harmen
Las onlangs artikel over de Dark Storm.
Iemand enig idee waar die verkrijgbaar is?
Gr
Harmen
0 x
-
jonker8011
- Senior

In ieder geval op Heathrow:
http://www.worldofwhiskies.com/index.ph ... l?Itemid=0
travel retail exclusive, blijft irritant
http://www.worldofwhiskies.com/index.ph ... l?Itemid=0
travel retail exclusive, blijft irritant
0 x
Ik heb de Talisker Storm laatst in Schotland gedronken. Leuk, maar niet leuker dan de gewone Talisker.
Hij staat daar trouwens in supermarkten een voor leuke prijs. Whisky is daar een stuk duurder, maar aan de andere kant heb je supermarkten die groot inkopen of anderszins aanbiedingen kunnen doen. Geen gebruik van gemaakt overigens.
Hij staat daar trouwens in supermarkten een voor leuke prijs. Whisky is daar een stuk duurder, maar aan de andere kant heb je supermarkten die groot inkopen of anderszins aanbiedingen kunnen doen. Geen gebruik van gemaakt overigens.
0 x
- Dram The Man
- Top bijdrager

Re: Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen
Bron: viewtopic.php?f=9&t=1474#p62649
De gustibus non est disputandum.
Ik vind de Port Ruighe interessant en lekker!
Het typische Talisker karakter (een beetje rook, zout) maar dan wel zoeter dan gewoonlijk door de porto finish.
Ik ben dan wel een liefhebber van én Talisker én finishes.
tronetti schreef:Talisker Port Ruighe vond ik tegenvallen, ik had voor mezelf al vraagtekens gezet bij Talisker en een finsh op Ruby Port.Ik vond de combinatie niet geslaagd, jammer.
De gustibus non est disputandum.
Ik vind de Port Ruighe interessant en lekker!
Het typische Talisker karakter (een beetje rook, zout) maar dan wel zoeter dan gewoonlijk door de porto finish.
Ik ben dan wel een liefhebber van én Talisker én finishes.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.
Re: Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen
Ben zeker ook een liefhebber van Talisker, én van finishes ( lang leve Glenmorangie...)
Maar deze vond ik toch wat minder.
Talisker heeft een uitgesproken smaak, en zo'n finish maakt het wel spannend.
Maar deze vond ik toch wat minder.
Talisker heeft een uitgesproken smaak, en zo'n finish maakt het wel spannend.
0 x
Ik ben voor een proeverij wat whisky's aan het uitpluizen (thema: noord-west Schotland, eilanden). In de tasting willen we de o.a. Talisker 10 year old gaan drinken.
Van elke whisky kan ik het vatsoort vinden, alleen niet van de Talisker 10.
Of ze houden het geheim, of ik kan niet zoeken (erg aannemelijk).
Dus mijn vraag, weet iemand het cask type ?
Alvast bedankt.
Van elke whisky kan ik het vatsoort vinden, alleen niet van de Talisker 10.
Of ze houden het geheim, of ik kan niet zoeken (erg aannemelijk).
Dus mijn vraag, weet iemand het cask type ?
Alvast bedankt.
0 x
Tomh schreef:[...] of ik kan niet zoeken (erg aannemelijk).[...]
Mogelijkerwijs
Tomh schreef:[...]Dus mijn vraag, weet iemand het cask type ?[...]
Hier weet men stellig te beweren dat Talisker 10 volledig op ex bourbon amerikaans eiken vaten heeft gelegen. Lijkt me aannemelijk.
0 x
-
liefmans
- Senior

Talisker rijpt bijna exclusief op 2nd fill casks, al hun vaten zijn dus al eens gebruikt in de whisky industrie.
0 x
Trouwens; iemand een idee waarom de "oude" 10 jaar oude zo duur is op WB?
0 x
Twee redenen:
-Omdat die wat hoger scoort, lekkerder is dan de huidige uitvoering.
-Omdat er een ander etiket op zit en verzamelaars graag alle uitvoeringen op een rijtje hebben.
groet,
Maarten
-Omdat die wat hoger scoort, lekkerder is dan de huidige uitvoering.
-Omdat er een ander etiket op zit en verzamelaars graag alle uitvoeringen op een rijtje hebben.
groet,
Maarten
0 x
tja, ik dacht dat deze nog redelijk gangbaar was. Net de fles leeg gemaakt; inderdaad lekker.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”