Glenfarclas expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor MichelC » 29 Aug 2013, 13:35

Doet me denken aan de Macallan 10yo sherry oak cask strength die ik geproeft heb en waar ik nog wat van thuis heb staan :)
Die is iets van 58%, ik dacht dat gaat wel goed, na een klein nipje en daarna proberen te praten, was het voor mij even niet mogelijk om te praten ;)
Hij is heerlijk, heel complex en rijk, maar heel scherp als je niet uitkijkt...ook bij deze zeker water erbij en dan word hij wat rustiger, nog wel iets scherp.

Maar goed dat scherp icm alcohol percentage blijft iets raars/leuks, soms klapt een 40% er net zo hard op als een CS en soms is een CS heel zacht en soepel.

Zelf heb ik net een Glenfarclas 105 gekocht en ga hem binnenkort proberen, ik ben heel benieuwd....
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 10 Sep 2013, 11:23

Aangezien Glenfarclas 12yo tot nu toe mij beste Single Malt-ervaring was, ga ik mijn vraag hier stellen.

Voor een simpele ziel als ik is de schok tussen voormelde goddelijke Glenfarclas en daarna een Laphroaig 10yo veel te groot. Op zich is het verschil tussen beide whiskies ook al immens, dat besef ik wel. Maar ik zie de kwaliteit wel, ik ben echter (nog lang?) niet aan de smaak van de laatste toe...

Aangezien ik mijn favoriet niet terug vind op het whisky-smaken-diagram zou ik graag het volgende weten. Welke whisky komt mooi in de buurt van Glenfarclas (12yo), zonder een Glenfarclas te zijn... om zo heel geleidelijk op te schuiven in het leerproces om die "turfbommen" (zoals ze hier genoemd worden) te leren smaken?

Dank bij voorbaat voor de reacties.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Sep 2013, 12:02

Ignace schreef:Aangezien ik mijn favoriet niet terug vind op het whisky-smaken-diagram zou ik graag het volgende weten. Welke whisky komt mooi in de buurt van Glenfarclas (12yo), zonder een Glenfarclas te zijn... om zo heel geleidelijk op te schuiven in het leerproces om die "turfbommen" (zoals ze hier genoemd worden) te leren smaken?

Ik zou zeggen Glenmorangie 10yo en naar rechts in het rechts-onder kwadrant.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 10 Sep 2013, 12:15

Dankjewel Piet, ik ga het diagram zeker nog eens bekijken. Uiteraard hou ik het forum alhier op de hoogte van mijn (trage) vorderingen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Sep 2013, 12:21

Ignace schreef:Dankjewel Piet, ik ga het diagram zeker nog eens bekijken. Uiteraard hou ik het forum alhier op de hoogte van mijn (trage) vorderingen.

Houd er wel rekening mee dat het diagram beperkt is tot de Diageo Schotse Malts ! ... er is natuurlijk veel meer.

Overigens heeft iemand een paar berichten terug de Glenfarclas 15 gepositioneerd.
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 10 Sep 2013, 13:03

Piet schreef:
Ignace schreef:Aangezien ik mijn favoriet niet terug vind op het whisky-smaken-diagram zou ik graag het volgende weten. Welke whisky komt mooi in de buurt van Glenfarclas (12yo), zonder een Glenfarclas te zijn... om zo heel geleidelijk op te schuiven in het leerproces om die "turfbommen" (zoals ze hier genoemd worden) te leren smaken?

Ik heb de Glenfarclas 10yo en Glenmorangie 10yo in huis, maar vind aan de Glenmorangie veel minder smaak zitten dan aan de Glenfarclas.
Zit Aberlour 10yo niet dichter in de buurt van de Glenfarclas 12yo? Of zit er een groot verschil in de Glenfarclas 10 en 12? Heb de Aberlour overigens zelf nog niet geprobeerd...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Sep 2013, 15:27

whiksy schreef:Zit Aberlour 10yo niet dichter in de buurt van de Glenfarclas 12yo? Of zit er een groot verschil in de Glenfarclas 10 en 12? Heb de Aberlour overigens zelf nog niet geprobeerd..

Vandaar mijn advies: ...Glenmorangie 10yo en naar rechts in het rechts-onder kwadrant (niet noodzakerlijkerwijs op een horizontale lijn). Het is richtinggevend, dat was ook de vraag 8-) Maar meer concreet doet natuurlijk geen kwaad ;)
0 x

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 11 Sep 2013, 12:13

Het is richtinggevend, dat was ook de vraag 8-) Maar meer concreet doet natuurlijk geen kwaad ;)

Zo is het inderdaad. Ik heb al wat genoteerd en opgezocht voor mijn volgende bestelling. Uiteraard mogen er nog meer concrete voorbeelden komen. Maar omdat het hier een pagina over Glenfarclas is, staat naast de Glenfarclas 12yo ook de 10yo op het lijstje. :Slainte
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 18 Sep 2013, 21:10

Mel schreef: Ik moet dit beest alleen nog zien te temmen want het hoge alcoholpercentage merk je bij deze zeer sterk. Bij andere flessen met 50 - 60% heb ik minder moeite. Mn tong wordt echt lamgeslagen bij deze 105. Wellicht moet ik de fles wat rust gunnen, dat had ik ook ergens gelezen.

Ik kan deze nu een stuk beter verdragen! Ik denk echt dat het komt omdat de fles nu een tijdje open is. Dat hele scherpe is er nu af. Ik kan er nu veel meer van genieten. Een heerlijke whisky. Ik ben nu wel echt overtuigd dat na openen en met wat "lucht" de smaak wat veranderd. Met name de erge scherpe randjes verdwijnen. Mn tong staat in ieder geval niet meer in de fik.
0 x
Afbeelding

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 11 Okt 2013, 08:06

Laatst een hele mooie ervaring met de 105 gehad. Een kleine proeverij met een paar vrienden en aantal whisky's waaronder de Glenfarclas 105 dus. Een whisky met een hoog alcoholgehalte en daardoor een nogal branderige start in de mond. Bij elk glaasje dus een beetje water toegevoegd.

Eén van de aanwezigen vond het helemaal niets... Tot ik hem de tip gaf zijn slok lang in de mond te laten circuleren. Ook het nemen van een slokje na het eten van een stuk pure chocola, zorgden ervoor dat deze uiteindelijk zijn nummer 2 van de avond werd.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Okt 2013, 09:51

Jeronimoss schreef:Tot ik hem de tip gaf zijn slok lang in de mond te laten circuleren.

Drinken (of zelfs weg gieten) of proeven (of zelfs savoureren). Les één of twee :gnif (van genieten, en niet alleen bij whisky) ;)
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 11 Okt 2013, 12:14

Piet schreef:
Jeronimoss schreef:Tot ik hem de tip gaf zijn slok lang in de mond te laten circuleren.

Drinken (of zelfs weg gieten) of proeven (of zelfs savoureren). Les één of twee :gnif (van genieten, en niet alleen bij whisky) ;)

Zeker. Wat je overigens ook merkt, vooral bij de 105 aangezien die 60% is, is dat je speeksel warm wordt door de reactie met de alcohol. Dit maakt heel veel smaken vrij IN je mond. Prachtige ervaring. Zeker niet te snel doorslikken, dus. Geldt overigens voor alle whisky :D
0 x
BAM! - ook op Facebook

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 14 Okt 2013, 13:48

Ik heb een 30 cl fles gehad van de 105, maar ik vond het helemaal niks. Bij de winkel adviseerden ze om er gewoon water bij te blijven gieten tot hij wel smaakte (met een redening van 'als ze van 63 naar 40 gaan, komt er ook veel meer water bij dan een paar druppels'), maar het mocht niet baten. Te scherp, te veel sherry.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 28 Okt 2013, 12:19

Ik ga binnenkort de Glenfarclas 105 aan mijn collectie toevoegen. Vorig jaar al eens geproefd en was er toen erg over te spreken. Nu vraag ik me 1 ding af: waarom in hemelsnaam is er zo'n groot prijsverschil tussen de 70cl en de 100cl? Zie ik iets over het hoofd? En zo niet, dan moet je wel knettergek zijn om de 70cl te bestellen :P
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 28 Okt 2013, 12:25

Ik zou me kunnen voorstellen dat de 0,7 variant via de importeur binnenkomt en de 1,0 via de grijze import, anders kan ik het ook niet verklaren idd :)

Maar hoe dan ook: 1L kopen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”