What the hell did Bunnahabhain do in 1989?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Ruud1983
Senior
Senior

Re: What the hell did Bunnahabhain do in 1989?

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 29 Sep 2017, 11:51

laddie teun schreef:oh ja, voor je klimaatgegevens, die moeten natuurlijk wel heel lokaal zijn. weet je van alle vaten waar ze de gehele periode hebben liggen rijpen? is dat allemaal op de distilleerderij?

Geen idee!

Ik zie dat 95 van de 102 1989 vaten pas vanaf 2012 zijn gebotteld. Dus het zou theoretisch mogelijk zijn dat ze tot die tijd bij de distillery hebben gelegen. (Dat zouden ze bij Bunnahabhain/Distell moeten kunnen zien)
0 x
---Op een sabbatical van whisky---

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 29 Sep 2017, 12:28

tsja, ook dat gaat wel uitmaken natuurlijk.
Maar je moet het ook van al die andere jaargangen allemaal in kaart brengen he!
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 29 Sep 2017, 12:30

laddie teun schreef:tsja, ook dat gaat wel uitmaken natuurlijk.
Maar je moet het ook van al die andere jaargangen allemaal in kaart brengen he!

Ja, en van alle andere distilleerderijen, voor reference. Ik ga maar wat dagen verlof opnemen :?
1 x

Zolt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Zolt » 29 Sep 2017, 12:44

Ik was afgelopen maand nog in de warehouse van Bunnahabhain die niet al te lang geleden is gerenoveerd.
Welllicht zijn de vaten die daar lagen verkocht of gebotteld omdat ze bezig waren met de verbouwing en geen ruimte hadden.
1 x
Afbeelding

Ruud1983
Senior
Senior

Re: What the hell did Bunnahabhain do in 2012?

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 29 Sep 2017, 17:03

Nieuw (bloedje) van een theorie, gestoeld op wat Teun eerder zei:

111 van de 118 vindbare 1989 bottelingen zijn gebotteld in 2012 of later. Deze Bunna's waren toen al 22/23 jaar oud. Het zou vreemd zijn dat alle bottelaars zo lang hebben gewacht met bottelen. Daarom neem ik aan dat Bunnahabhain/Burns Stewart ze in ieder geval tot 2011/2012 nog in bezit had. Vervolgens is een hele batch in 2011/2012 verkocht aan brokers/indies en zijn ze geleidelijk aan op de markt gekomen.

Waarom had Bunnahabhain ze zo lang in bezit en besloot ze toen ineens te verkopen? Als eerste waarom ze nog in bezit waren. Zoals gezegd de vaten waren toen al 22 of 23 jaar oud. 111 vaten is een beetje veel voor een special release (ten minste, in 2011 ;) ), en de enige reguliere OB waar ze normal nog voor bedoeld konden zijn was de 25yo.

Nu gebeurde er in 2011 iets leuks met de Bunnahabhain 25yo. De expressie ging van 43% ABV naar 46,3%. Tum tum tummm. Zou ik nu wel iets op het spoor zijn?

Mijn nieuwe theorie is nu: in 2011 besloot Burns Stewart/Bunnahabhain de Bunnahabhain 25yo in ABV te verhogen van 43% naar 46,3%. Vervolgens is er een inventarisatie in de warehouses gedaan en gekeken welke 'dedicated' 25yo vaten een te laag ABV zouden kunnen krijgen. Blijkbaar was er een surplus, anders was er niet zoveel verkocht, en dan maar de laagste in ABV.

Maar bij deze theorie zou je verwachten dat je dit ook terugziet in de andere jaren. Ze zullen bij een inventarisatie niet speciefiek naar 1989 gekeken hebben, maar naar alle vaten van, zeg 20-24 jaar. Ook dat heb ik proberen te verklaren:

1988: Ik neem aan dat productie dit jaar niet hoog was (Bunnahabhain kwam pas net uit de mottenballen). Er was dus nauwelijks surplus dit jaar en zijn er maar enkele vaten op de 'markt' terecht gekomen. Waarschijnlijk geen, of slechts gedeeltelijk komen deze uit de '2012-cut'.

1990: In dit jaar zie ik in mijn set zeker 'verdachte' vaten die uit de '2012-cut' zouden kunnen komen. Maar wat ik ook zie zijn heul veul sherryvaten. Ik kan het niet exact maken maar ik gok zo 70 van de 86 (waar ik in 1989 nauwelijk aherryvaten zie.). En waar ik het kan zien zijn het allemaal butts. Als ik goed theoriseer is het alcohol verlies in grotere vaten ook kleiner dan in kleinere vaten. Deze butts in mijn set hebben ook allemaal een hoog ABV. Ik vermoed dus dat 1990 dus wel degelijk onderhevig was aan de '2012-cut', maar dat mijn gemiddelden vertroebeld zijn doordat er voor dat jaar (om de een of andere reden) zoveel sherry butts op de markt zijn gekomen.

1991: Voor 1991 heeft Squaadgras al laten zien dat dit ook als 'verdacht' jaar kan worden beschouwd. In lijn dus met mijn nieuwste theorie

Ik besef me dat er nog genoeg vragen over blijven. Die ga ik nog proberen te (laten) beantwoorden. Hebben jullie al meningen/ideeen bij deze theorie?
4 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Sep 2017, 18:07

Misschien je roeping gemist als onderzoeksjournalist of zelfs rechercheur; nu nog de bewijzen verzamelen bij de hypothese. En niet vervallen in de beruchte tunnelvisie!
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: What the hell did Bunnahabhain do in 2012?

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 29 Sep 2017, 18:19

Ruud1983 schreef:Nieuw (bloedje) van een theorie, gestoeld op wat Teun eerder zei:

111 van de 118 vindbare 1989 bottelingen zijn gebotteld in 2012 of later. Deze Bunna's waren toen al 22/23 jaar oud. Het zou vreemd zijn dat alle bottelaars zo lang hebben gewacht met bottelen. Daarom neem ik aan dat Bunnahabhain/Burns Stewart ze in ieder geval tot 2011/2012 nog in bezit had. Vervolgens is een hele batch in 2011/2012 verkocht aan brokers/indies en zijn ze geleidelijk aan op de markt gekomen.

Waarom had Bunnahabhain ze zo lang in bezit en besloot ze toen ineens te verkopen? Als eerste waarom ze nog in bezit waren. Zoals gezegd de vaten waren toen al 22 of 23 jaar oud. 111 vaten is een beetje veel voor een special release (ten minste, in 2011 ;) ), en de enige reguliere OB waar ze normal nog voor bedoeld konden zijn was de 25yo.

Nu gebeurde er in 2011 iets leuks met de Bunnahabhain 25yo. De expressie ging van 43% ABV naar 46,3%. Tum tum tummm. Zou ik nu wel iets op het spoor zijn?

Mijn nieuwe theorie is nu: in 2011 besloot Burns Stewart/Bunnahabhain de Bunnahabhain 25yo in ABV te verhogen van 43% naar 46,3%. Vervolgens is er een inventarisatie in de warehouses gedaan en gekeken welke 'dedicated' 25yo vaten een te laag ABV zouden kunnen krijgen. Blijkbaar was er een surplus, anders was er niet zoveel verkocht, en dan maar de laagste in ABV.

Maar bij deze theorie zou je verwachten dat je dit ook terugziet in de andere jaren. Ze zullen bij een inventarisatie niet speciefiek naar 1989 gekeken hebben, maar naar alle vaten van, zeg 20-24 jaar. Ook dat heb ik proberen te verklaren:

1988: Ik neem aan dat productie dit jaar niet hoog was (Bunnahabhain kwam pas net uit de mottenballen). Er was dus nauwelijks surplus dit jaar en zijn er maar enkele vaten op de 'markt' terecht gekomen. Waarschijnlijk geen, of slechts gedeeltelijk komen deze uit de '2012-cut'.

1990: In dit jaar zie ik in mijn set zeker 'verdachte' vaten die uit de '2012-cut' zouden kunnen komen. Maar wat ik ook zie zijn heul veul sherryvaten. Ik kan het niet exact maken maar ik gok zo 70 van de 86 (waar ik in 1989 nauwelijk aherryvaten zie.). En waar ik het kan zien zijn het allemaal butts. Als ik goed theoriseer is het alcohol verlies in grotere vaten ook kleiner dan in kleinere vaten. Deze butts in mijn set hebben ook allemaal een hoog ABV. Ik vermoed dus dat 1990 dus wel degelijk onderhevig was aan de '2012-cut', maar dat mijn gemiddelden vertroebeld zijn doordat er voor dat jaar (om de een of andere reden) zoveel sherry butts op de markt zijn gekomen.

1991: Voor 1991 heeft Squaadgras al laten zien dat dit ook als 'verdacht' jaar kan worden beschouwd. In lijn dus met mijn nieuwste theorie

Ik besef me dat er nog genoeg vragen over blijven. Die ga ik nog proberen te (laten) beantwoorden. Hebben jullie al meningen/ideeen bij deze theorie?

Kan je ook even onderzoeken waarom Pamela Anderson in 1989 75kg woog ? Ik denk dat je dit wel kan achterhalen :D
Just kidding.....ik lees/volg dit toppic met plezier
1 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 29 Sep 2017, 18:25

klinkt in ieder geval al een stuk plausibeler.
maar vind je het heel erg als ik denk "lekker belangrijk"?
Laatst gewijzigd door laddie teun op 29 Sep 2017, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 29 Sep 2017, 18:27

laddie teun schreef:klink tin ieder geval al een stuk plausibeler.
maar vind je het heel erg als ik denk "lekker belangrijk"?

Hahaha ja!

En nou wil ik het weten ook!
1 x

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 29 Sep 2017, 18:37

laddie teun schreef: "lekker belangrijk"?

No offence, maar dit is zo'n heerlijke internet opmerking. Overal op ingaan en dan zeggen 'lekker belangrijk' :D

Maar ik ben het met je eens hoor. Het in niet belangrijk. Maar ik vind het wel leuk!
2 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 29 Sep 2017, 18:40

Het is natuurlijk totaal onbelangrijk.
Maar als je het zo bekijkt is Whisky in zijn geheel onbelangrijk en daarmee dus het hele forum.

Ik zeg, vooral doorgaan. Niet stoppen totdat de onderste steen boven is!
:blacklist
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 29 Sep 2017, 18:44

Ik denk dat je best wel eens op een goed spoor kan zitten met je nieuwe theorie.
Het is immers gewoon een onderneming met voorraad en wanneer je je product aanpast (in dit geval het abv van de standaard botteling), zou ik als ondernemer inderdaad ook met de stofkam door het magazijn gaan.

Om nog mee te nemen in je overwegingen.
Vaten van 22-23 jaar oud zullen niet allemaal voor toekomstige 25y botteling gebruikt worden, maar zullen ook verdwijnen in de 18y om die wat meer oemph te geven.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Sep 2017, 18:46

Wouter1981 schreef:Ik zeg, vooral doorgaan. Niet stoppen totdat de onderste steen boven is!
:blacklist
Zeker. En wat het belang betreft; er worden miljoenen besteed aan zaken die totaal onbelangrijk zijn, zet de tv maar aan.
Er zijn maar weinig zaken die echt van belang zijn, maar als whisky daar een van is heb je een serieus probleem.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 29 Sep 2017, 19:53

Hartstikke leuk, totaal onbelangrijk en vooral doorgaan met de conspirancy theory. Overigens vind ik Whisky hartstikke belangrijk :bigsmile
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”